MotorsportVideo

24 hodin v Le Mans 2021 v cíli: Toyota slaví dvojnásobné vítězství

Letošní ročník závodu 24 hodin v Le Mans je za námi. Z vítězství v 89. ročníku slavného vytrvalostního závodu se radují Mike Conway, Kamuj Kobajaši a José Mária Lopéz ze stáje Toyota Gazoo Racing, tedy posádka #7. Jejich týmoví kolegové s číslem #8, Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Kazuki Nakadžima skončili v Le Mans 2021 druzí.

Závod se kvůli pandemii koronaviru místo tradičního červnového termínu jel až v srpnu. Přesunutí mělo zajistit alespoň některé diváky přímo na tribunách, což se nakonec povedlo. Přímo na místě závod mohlo sledovat na 50.000 lidí, což je rozdíl proti loňsku. To se Le Mans jelo kvůli covidu-19 bez přítomných diváků.

Poprvé s hyperauty

Letošní ročník 24 hodin v Le Mans byl přitom historický. Vůbec poprvé v něm byly totiž nasazeny speciály nové královské kategorie Hypercar, která vystřídala dosavadní třídu LMP1. A je přitom jedno, že k jejímu rozmachu má teprve dojít v následujících letech, kdy speciál pro tuto třídu, respektive ekvivalentní kategorii LMDh. Svůj hypercar chystají pro následující léta i Peugeot a Ferrari, speciál dle kategorie LMDh zase připravují Porsche nebo Audi. A hovoří se také třeba o zájmu Lamborghini.

Do letošního závodu nastoupily tři speciály třídy hypercar, dva kousky Toyoty GR010 Hybrid, dva speciály Glickenhaus 007 LMH a jedna Alpine A480-Gibson, které se za sebou seřadily i na startu. Za prvními Toyotami následovala Alpine a dvojice Glickenhausů.

Deštivý start

Závod odstartoval za deště. Ten byl tak silný, že závodníci museli první kola jet ve vláčku za safety carem. Právě počasí bylo i důvodem střetu mezi Toyotou #8 a Glickenhausem #708, kvůli němuž se japonský speciál propadl pořadím. Naopak druhý vůz Toyoty #7 vedl.

Nakonec se však Toyota #8 opět propracovala dopředu, díky čemuž se s číslem #7 během následujících hodin střídala ve vedení. O změnách přitom rozhodovala i odlišná strategie zastávek v boxech obou vozů. V polovině závodu už se tak zdálo, že si Toyota opět jede pro dvojnásobné vítězství.

https://youtu.be/HR6jtSYA69o

Potíže s palivem

Ráno se však objevily blíže nespecifikované potíže, které postupně postihly oba vozy Toyota. Buemi s číslem #8 dokonce musel zastavit a změnit nastavení vozidla. Vedení týmu nicméně tvrdilo, že situace je stabilní. Znamenala však delší zastávky v boxech a kratší stinty. Třetí se v tu dobu v komfortní pozici držela Alpine, která předstihla Glickenhaus s číslem #708.

Nakonec si však Toyota dvě nejvyšší pozice pohlídala. Zastávky obou vozů krátce před cílem tak byly vlastně jen propagační, kvůli zajímavějším fotografiím z cíle. Oba vozy japonské stáje totiž dojížděly závod společně. Radovat se ale mohly i týmy Alpine a Glickenhaus, skončily jen pár kol za Toyotami, což ukázalo jejich spolehlivost. Kategorie Hypercar každopádně dokázala, že je opravdu královská, prvních pět míst v cíli obsadily právě speciály této nové kategorie.

https://twitter.com/24hoursoflemans/status/1429444748474003456

Zajímavý závod to byl i v druhé nejvyšší kategorii LMP2. Ještě 90 minut před koncem závodu byly ve stejném kole hned tři speciály, dva z týmu WRT a jeden stáje Jota, přičemž bylo hodně těžké odhadnout, jaké jejich finální pořadí vlastně bude. To už v kategorii vedl vůz WRT #41, který krátce předjel dlouho v rámci kategorie vedoucího parťáka WRT #31. Z vítězství ve své kategorii se však neradoval, #41 přišla o něj přišla kvůli závadě jen pár minut před cílem. V posledním kole musela být odstavena, a tak kvůli tomu nebyla ani klasifikována. Málem ale ani nevyhrál ani WRT #31, Jota #28 finišovala takovým tempem, že se málem před soupeře dostala jen krátce před cílem.

24 hodin v Le Mans: Celkové pořadí nejlepších:

Le Mans 2021: Výsledky
Poř.ČísloPosádkaSpeciálKategorieUjetá kola
1.7Mike Conway, Kamuj Kobajaši, Jose Maria LopezToyota GR010 – HybridHypercar371
2.8Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima, Brendon HartleyToyota GR010 – HybridHypercar369
3.36Andre Negrao, Niclas Lapierre, Matthieu VaxiviereAlpine A480Hypercar367
4.708Pipo Derani, Franck Mailleux, Olivier PlaGlickenhaus 007 LMHHypercar367
5.709Ryan Briscoe, Richard Westbrook, Romain DumasGlickenhaus 007 LMHHypercar364
6.31Robin Frijns, Ferdinand Habsburg, Charles MilesiOreca 07LMP2363
7.28Sean Geleal, Stoffel Vandoorme, Tom BlomquistOreca 07LMP2363

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *