KatalogAlfa Romeo

Alfa Romeo Brera 939 (2005-2010)

Alfa Romeo Brera s interním označením Tipo 939 je kompaktní sportovní automobil vyráběný italskou automobilkou mezi lety 2005 a 2010. Na trh přišel jako náhrada za dřívější kupé GTV (Tipo 916) vyráběné mezi lety 1994 a 2004. Na stejném základu byl postaven také soudobá generace otevřeného modelu Spider (Tipo 939). Brera pojmenovaná podle jedné milánské čtvrti byla v roce 2010 ukončena bez náhrady.

Automobil se světu poprvé představil ve formě konceptu prezentovaného na ženevském autosalonu v roce 2002. Pod vnějšími tvary se podepsal renomovaný Giorgetto Giugiaro, který designem auta poháněného osmiválcem Maserati nadchnul, a tak se Alfa Romeo rozhodla koncept sériově vyrábět.

Do sériové produkce se však mnohé změnilo, hlavně z hlediska rozměrů. Sériová Brera se totiž zmenšila do podoby kompaktního kupé, jakožto náhrady dřívějšího GTV. Proporce však zůstaly, nešlo tudíž o typické kupé, ale spíše sportovně střižený hatchback či shooting brake. Interiér poskytoval koncepci 2+2.

Základem se stala platforma Premium vzniklé díky spolupráci mezi skupinou Fiat a koncernem General Motors, kterou použil i tehdy rovněž uvedený model střední třídy Alfa Romeo 159. S tou sporťák sdílel také přístrojovou desku. Sportovní nádech vozu pak zdůrazňovala středová konzole s třemi kulatými výdechy ventilace a trojicí kruhových ukazatelů.

Čtyřválec, pětiválec i šestiválec

Nabídka motorů v době premiéry čítala benzinový čtyřválec 2.2 JTS (136 kW), vznětový pětiválec 2.4 JTD (147 kW) a vrcholný vidlicový šestiválec 3.2 V6 (191 kW) původem od GM. Ten se zpočátku standardně pároval s pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen C, nově umístěnými ve společné skříni s předním diferenciálem. Zbytek motorů byly předokolky, jak vyplývalo z použité platformy. Od roku 2008 byl jen s pohonem předních kol dostupný i šestiválec.

V roce 2007 naftový pětiválec 2.4 JTD dostal i silnější verzi s 154 kW. O dva roky později pak došlo k příchodu základního vznětového čtyřválce 2.0 JTD se 125 kW a turbodmychadlem přeplňovaného benzinového čtyřválce 1.75 TBi (147 kW) z vlastní dílny Alfy Romeo.

Rok 2008 znamenal také modernizaci, během níž se reagovalo na kritiku vysoké hmotnosti. Úpravou šasi se tak povedlo ušetřit asi 25 kg. Uvnitř se zase objevila nová sportovní sedadla nebo jiný přístrojový štít a volant.

Alfa Romeo Brera se vyráběla v turínské továrně San Giorgio Canavese firmy Pininfarina. Mezi lety 2005 a 2010 tu vzniklo 21.786 kusů tohoto kupé, poslední z nich 15. října 2010. Poslední kusy byly podle zákulisních zpráv bohužel sešrotovány, protože se je už nepovedlo registrovat před příchodem emisní normy Euro 5, kterou už Brera nesplnila. To, spolu s nižším odbytem, znamenalo, že Brera skončila bez náhrady.

Alfa Romeo Brera: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4413 x 1830 x 1372 mm x 2525 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 300 litrů
  • Výroba: 2005-2010 (San Giorgio Canavese, Itálie)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Alfa Romeo Brera 939 (2005-2010)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *