KatalogAlfa Romeo

Alfa Romeo Tonale (2022-)

Alfa Romeo Tonale s interním označením type 965 je kompaktní SUV italské značky představené nakonec v roce 2022. Tehdy v nabídce italského výrobce nepřímo nahradila kompaktní hatchback Giulietta, jakožto menší sourozenec již nabízeného středně velkého SUV Stelvio.

Sportovně laděné tvary

Design automobilu poprvé naznačil již stejnojmenný koncept, představený na ženevském autosalonu 2019. Už tehdy se mluvilo o sériové verzi, jejíž příchod však byl postupně odsouván. Spekulovalo se už o debutu v roce 2021, nakonec však možná i vlivem pandemie koronaviru sériová Alfa Romeo Tonale oficiálně debutovala 8. února.

Již dopředu automobilka avizovala, že 90 % prvků bude použito z předobrazu. Jde tedy o vůz vzdávající hold hned několika historickým modelům značky. Vybrané prvky odkazují na Breru, Spider i 33 Stradale. Pouze došlo ke „znormálnění“ vybraných detailů. Sériové auto tak dostalo klasická vnější zpětná zrcátka, dočkali jsme se též konvenčnějších světlometů nebo klasických klik dveří. Nakonec ty zadní nejsou ukryté u C-sloupků, jak se předem říkalo. Osobitým prvkem zádě jsou pak koncová světla prostupující přes celou tuto partii. Přední Full-LED adaptivní světlomety Matrix 3+3 apk evokují koncepční vozy SZ Zagato a Proteo.

Také kabina navazuje na koncept. To znamená sportovně pojatou palubní desku s výrazně tvarovanou kapličkou přístrojů a kulatými výdechy ventilace. Nechybí ani hliníková řadicí pádla, charakteristický znak vozů Alfa Romeo, v daném segmentu unikát. Středový panel je minimalistický, s několika klíčovými tlačítky a volně stojícím dotykovým displejem multimediálního systému. Infotainment je zcela nový, s 12,3″ obrazovkou digitálního přístrojového štítu a 10,25″ dotykovou obrazovkou na středovém panelu.

Nová patnáctistovka

Při premiéře pak automobilka avizovala příchod hned dvou hybridních variant. Jednak je tu zcela nový čtyřválec 1.5 Hybrid VGT ve dvou výkonových verzích s 96 kW nebo 118 kW. Nově vyvinutá jednotka s vysokým kompresním poměrem 12,5:1 pracuje v úsporném Millerově cyklu. Využívá přímé vstřikování benzinu o tlaku 350 barů a v případě silnější verze i turbodmychadlo s variabilní geometrií. Spárována je rovněž s novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem předních kol. Jde o hybrid, součástí ústrojí je totiž rovněž elektromotor, o výkonu 15 kW, který zvládá auto pohánět bez pomoci spalovacího motoru.

Současným vrcholem je pak provedení Plug-in Hybrid Q4 s kombinovaným výkonem 206 kW. Tento hybridní systém kombinuje 1,3litrový přeplňovaný zážehový motor MultiAir z rodiny Global Small Engine (132 kW) – pro zajištění trakce předních kol – a elektromotor (90 kW), který pohání zadní kola. Součástí ústrojí je dále baterie s kapacitou 15,5 kWh, která má stačit až na ujetí 60 km čistě v elektrickém režimu v kombinovaném cyklu.

Specifická technika

Technický základ Tonale sdílí s Jeepem Compass. Cílem konstruktérů však bylo zajistit co nejlepší jízdní vlastnosti, jak je u vozů Alfa Romeo zvykem. Pracovalo se třeba na optimálním rozložení hmotnosti, a to prostřednictvím speciálního řízení hmotnosti a materiálů, což bylo řešeno prostřednictvím uspořádání vozidla, tak i umístěním těžších součástí co nejvíce středu. Automobilka pak vyzdvihuje také přesné a přímé řízení, čemuž napomáhá nejpřímější převod řízení v segmentu (13,6).

Podvozek vpředu tvoří vzpěry McPherson, vzadu najdeme exkluzivní tříramennou geometrii pro rychlou odezvu při záběru a nejvyšší úroveň bočního zrychlení v zatáčkách. Odpružení modelu Tonale pak využívá technologii variabilní charakteristiky tlumení Frequency Selective Damping (FSD) vyvinutou ve spolupráci s Koni, která má pomáhat přilnavosti i komfortu. Elektronické tlumiče vyvinuté zase ve spolupráci s  Marelli jsou pak vybavené speciálním elektricky ovládaným ventilem uvnitř tlumiče, který poskytuje různé křivky tlumení. K dispozici jsou dva režimy Comfort a Sport. U modelů s pohonem přední nápravy pak nechybí standardně dodávaný elektronický samosvorný diferenciál.

O výrobu Alfy Romeo Tonale se stará italský závod Pomigliano d’Arco, kde se do budoucna má vyrábět i Dodge Hornet, sesterské SUV určené pro severoamerický trh.

Alfa Romeo Tonale Typ 965: Základní technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4528 x 1835 x 1604 x 2636 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 500 litrů
  • Výroba: 2022- (Pomigliano d’Arco, Itálie)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *