KatalogBMWŘada 3

BMW 3 G20 (2018-)

BMW řady 3 s interním označením G20 je již sedmá generace takto pojmenovaného modelu střední třídy německé prémiové značky, představená v roce 2018. Automobil se prodává ve formě sedanu (interně G20) a kombíku (G21). Obdobnou techniku pak používá i podobně velká, sportovně laděná řada 4 (generace G22). Řada 3 se stala Autem roku 2020 v České republice. V době uvedení šlo o nejrychleji prodávanou řadu 3 v historii tohoto modelu. Za tři prodeje k zákazníkům zamířilo přes 1,1 milionu sedanů a kombíků. V nabídce nahradila předchozí generaci řady 3 (F30).

Jako první debutoval na pařížském autosalonu v říjnu 2018 sedan, který se následně začal prodávat na jaře následujícího roku. Kombi, tradičně pojmenované BMW 3 Touring se pak oficiálně představilo v létě 2019.

Sportovní sedan

Automobil se svým způsobem vrátil ke kořenům a opět zdůraznil vlastnosti „sportovního sedanu“, jako původně zcela první generace této řady. Patrné je to už na designu, který využívá precizně tvarované linie a nápadné plochy.  Příď je široká a přikrčená k zemi. Velká BMW maska chladiče ve tvaru ledvinek je lemovaná jednolitým rámečkem, rozdělená širokými lamelami a zasahuje až k předním světlometům. Ty jsou standardně full-LED, za příplatek pak lze pořídit i LED světla s laserovými dálkovými světly. Řešení přídě se pak odlišilo od konkrétní verze, kterými v době premiéry byly Sport Line, Luxury Line a M Sport. Kombík pak vzadu využil samostatně otevírané okno ve víku kufru.

Oproti předchůdci pak řada 3 generace G20 nápadně vyrostla. Sedan je o 85 milimetrů delší než předchozí generace (na délku měří 4709 mm), o 16 mm širší (1827 mm) a o 1 mm vyšší (1442 mm). Kombík se mezigeneračně natáhl o 76 mm. Tyto rozměry propůjčují nejnovější generaci dynamicky protažené proporce a svalnatý vzhled. Naproti tomu o 41 milimetrů delší rozvor vozu (2851 mm) a rozšířené rozchody kol (vpředu +43 mm a vzadu +21 mm) mají zase pozitivní vliv na rozložení hmotnosti a agilitu. 

Podle tehdy nového designérského jazyka byl navržen také interiér. V něm se objevil nově navržený přístrojový štít a kontrolní displej tvořící seskupení širokoúhlých obrazovek, zatímco ovladače, které nejsou součástí displejů, jsou uskupeny do jasně strukturovaných funkčních panelů.

Postupně se rozšiřující nabídka

Nabídka motorů byla už v době premiéry široká, během let se navíc dále rozšiřovala. Z benzinových jednotek tu byly přeplňované dvoulitrové čtyřválce 320i (135 kW) a 330i (190 kW), z turbodieselů pak dvoustupňově přeplňované dvoulitrové čtyřválce 318d (110 kW) a 320d (140 kW). Ty bylo možné pořídit se šestistupňovou manuální převodovkou, většina agregátů však standardně vsadila na osmistupňový automat. K dispozici byl i plně variabilní pohon všech kol, postupně dostupný pro vybrané agregáty.

Už v roce 2019 se nabídka rozšířila o plug-in hybrid 330e iPerformance s benzinovým dvoulitrem a elektromotorem o celkovém výkonu 185 kW, který byl postupně nabídnut také pro Touring, a to poprvé v historii řady 3. Na vrchol benzinové nabídky se pak postavil třílitrový šestiválec M340i xDrive s 275 kW, zatímco na vrchol té naftové třílitrový šestiválec M340d xDrive (250 kW).

Rok 2020 pak byl ve znamení proměny 320d v mild-hybrid, navzdory doplnění spalovacího motoru o 48V startér-generátor však výkon zůstal na hodnotě 140 kW. Mild-hybridem se stal i naftový šestiválec 330d, který naopak posílil na 210 kW. Přišel rovněž základní benzinový čtyřválec 318i se 115 kW. Rok nato dorazil další plug-in hybrid, v podobě 320e, se systémovým výkonem 150 kW, zajištěným dvoulitrovým čtyřválcem a elektromotorem.

Novinky pro rok 2022

V roce 2022 se pak BMW 3 generace G20 dočkalo modernizace. Hlavní důraz byl kladen na inovace uvnitř. Podle očekávání se tak řada 3 dočkala přepracované palubní desky s prohnutým displejem ve stylu dříve uvedeného modelu i4. Přístrojový panel s úhlopříčkou 12,3 palce za volantem a kontrolní displej s úhlopříčkou 14,9 palce tak nově splývají v jeden plně digitální celek s vysokým rozlišením. Přepracovaná byla i středová konzole, s novým voličem automatické převodovky.

Naopak design exteriéru se měnil jen decentně. Standardně nabízené full-LED světlomety se staly mnohem nižší, dostaly jasné obrysy a světla pro denní svícení uspořádaná do tvaru obráceného písmene L. Částečně se změnil i tvar ledvinek masky chladiče, s dvojitými lamelami.

Co se týče motorů, tak v rámci modernizace byly všechny nově spárovány s osmistupňovým automatem. Nejvýkonnější benzínový čtyřválec 330i v rámci optimalizace lehce oslabil na 180 kW.

Sportovní základ

Automobil si zachovává koncepci předchozích generací, což znamená pohon zadních kol. Základem je platforma CLAR, známá i z dalších modelů značky, konkrétně třeba většího BMW řady 5 (G30).

Při vývoji karoserie a podvozku bylo stanoveno několik jasných priorit: lepší jízdní dynamika, agilní ovladatelnost, vysoce přesné řízení a vynikající brzdná schopnosti. Základem pro tyto atributy je snížená hmotnost (mezigeneračně až o 55 kg), nízko položené těžiště, rozložení hmotnosti mezi nápravami v poměru 50:50 a především rozšíření rozchodu kol ve srovnání s předchozím modelem, výrazně zvětšené odklony předních kol a podstatné zvýšení tuhosti karoserie a uložení zavěšení podvozku. Celková tuhost karoserie se zvýšila o přibližně 25 %, na některých místech až o 50 %.

Kromě těchto změn byly pro vůz vyvinuty nové tlumiče, standardně progresivní, měnící účinek v závislosti na jejich stlačení, za příplatek adaptivní. Samotný podvozek mimochodem tvoří přední náprava s dvojitými spodními rameny a pětiprvková zadní náprava.

Hliníková ložiska silentbloků a ramena přední nápravy, hliníkové závěsy a nová generace ložisek kol zadní nápravy výrazně snižují neodpruženou hmotnost. Přední náprava s vysokou úrovní tuhosti všech komponentů, výztužnými panely upevněnými do karoserie a speciálně naladěnou elastokinematikou zlepšuje přesnost řízení a schopnost vozu zatáčet. Hydraulické silentbloky pak eliminují vibrace a oscilace.

Za příplatek pak nechybí prvky dále zlepšující schopnosti auta, jako je M sportovní diferenciál vzadu, M sportovní brzdy nebo variabilní sportovní řízení. Nechybí ani moderní asistenční systémy, adaptivní tempomat, aktivní ochrana před nárazem zboku, parkovací asistent s asistentem couvání nebo asistent při vyhýbání.

BMW 3 se od první generace vyrábělo v domovském závodě značky v německém Mnichově, což platí také pro generaci G20. Jelikož je však dnes řada 3 globálním modelem, vyrábí se lokálně též v čínském závodě Tiexi v Šen-jangu a v mexické továrně San Luis Potosí.

BMW 3 (G20): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4709 x 1827 x 1442 x 2851 mm (sedan), 4709 x 1827 x 1470 mm x 2851 mm (kombi)
  • Objem zavazadlového prostoru: 480 litrů (sedan), 500 litrů (kombi)
  • Výroba: 2018- (Mnichov, Německo)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

5 komentářů: „BMW 3 G20 (2018-)

  • BMW řady 3 se v aktuální generaci vrátilo ke kořenům, opět nabízí sportovní svezení, které od něj zákazníci očekávají už léta. Hodně ale záleží na výběru varianty, zatímco 330i je tím ryzím bavorákem, 330d je poněkud zaměnitelné. Přitom právě tato naftová varianta je tradiční volbou pro fleetové zákazníky. Uvnitř je konečně více prostoru než dříve, nepotěší však moc digitální přístrojový štít, který v jinak luxusním interiéru působí lacině.

    Reagovat
  • BMW se v nové generaci řady 3 chtělo vrátit k jejím kořenům a nabídnout opravdu skvěle jezdící sedan střední třídy. Zadaný úkol se povedl, nová trojka jezdí zkrátka fantasticky, zároveň však myslí i na hýčkání řidiče, hlavně prostřednictvím všemožných jízdních asistentů, které spolehlivě fungují. Podvozek testované verze M Sport s tužším naladěním možná v jistých situacích zaváhá a na větších příčných nerovnostech bouchne, jakmile ale s autem zrychlíte, začne lépe a lépe pracovat.

    A benzinová verze 330i? Neřešte, že už pod kapotou nemá šestiválec, až na mdlý zvuk je dvoulitrový čtyřválec prostě skvělý. Síly má na rozdávání, byť bez jasně rozeznatelné výkonové špičky, a zároveň zůstává úsporný. Není problém s ním jezdit kolem sedmi, osmi litrů. A to spárování s osmistupňovým automatem je zkrátka famózní, tohle BMW umí pořád nejlépe.

    Více na: https://www.auto.cz/bmw-330i-dva-valce-chybi-i-tak-je-to-ale-navrat-128945

    Reagovat
  • Návrat k tradiční DNA minulých modelů se BMW určitě povedl. Někomu může u 330i vadit kombinace čtyřválce s označením, které stále probouzí vzpomínky na charismatické řadové šestiválce, ale když odsunu marketing stranou, nová generace oblíbené trojky se opravdu povedla. Myslím si, že je dobře, že se BMW rozhodlo navrátit k dřívějším standardům.

    A co konkrétně 330i? I přestože není tou nejsilnější benzínovou trojkou, kterou si můžete koupit, je povedená, zábavná a dostatečně výkonná. Ale i když se mi líbí jako celek a příplatky M Performance dotváří její téměř dokonalost, pořád nedokážu překousnout ta nesmyslná 20″ kola. Narušují dobrý jízdní komfort a nutí řidiče, aby se neustále bál možného poškození. Tímto způsobem nakonfigurovanou trojku si rychle oblíbíte, ale bude výrazně lepší na obyčejnějších devatenáctkách.

    Více na: https://templeofspeed.cz/test-bmw-330i-m-performance/

    Reagovat
  • Pro mě konečně typické BMW, návrat k tomu, jak má BMW vypadat a jezdit. Bohužel možná i poslední. Design posledních modelů spolu s elektrifikací pod kapotou a dotykovou palubní deskou mi říká, že příští moje auto už BMW asi nebude. Ale zpět do současnosti. Povedený design jak z venku tak (sláva, konečně) i uvnitř. Ve verzi 330i xDrive silný motor (i když „jen“ dvolitr), výborné sladění automatu s motorem, vynikající jízdní vlastnosti, uvnitř místa akorát. Chyby se hledají těžko, jsou to spíše jen detaily. Klasické budíky s ručičkami by byly hezčí a přehlednější (naštěstí to zachraňuje head-up displej), také by mohlo být vyhřívané čelní sklo. Zásadní problém může být v konfiguraci. Při špatně zvolené konfiguraci se mohu lehce dostat nad 2 mio, ale vhodně nakonfigurované do 1,5 mio může být výrazně lepší.

    Reagovat
  • BMW 320d M Sport (2021)
    Nabídka BMW se v posledních desetiletích rozšířila všemi směry, její součástí však nadále zůstává i tradiční model, řada 3, který se v rámci nejnovější generace G20 vrátil ke kořenům. Sám sebe označuje za sportovní sedan, což je na jeho charakteru jasně patrné.

    Platí to už pro jeho vnější vzhled, který ideálně kombinuje sportovní šmrnc s elegancí, zvlášť v ideálně zvoleném laku (náramně trojce sluší modrý lak) nebo ve sportovně laděné verzi M Sport. Ta obecně zdůrazňuje sportovní charakter, a to nejen u šestiválcové verze, ale také klidně u typického fleetového provedení 320d.

    Právě BMW 320d je v nejnovější mild-hybridní evoluce velice povedeným vozem. Nejnovější evoluce dvoulitrového turbodieselu je kultivovaným motorem, který je po zahřátí velice tichý. Také dynamika je více než dostatečná, minimálně v rámci českých povolených rychlostních limitů. U BMW tradičně výtečná je spolupráce s automatickou převodovkou, příplatkový osmikvalt hladce a logicky řadí. Hladké je také zhasínání a opětovné startování agregátu. Mild-hybridního ústrojí si tak všimnete leda tak při sundání nohy z plynu, kdy vůz začne zpomalovat, jak rekuperuje brzdnou energii. A pochvalu zaslouží také spotřeba, i ve městě se za nízké dopravy trojka vejde do šesti litrů, na okreskách jezdí svižnějším tempem zas sedm litrů. A na dálnici si řekne o 5,5 litru na 100 km, když při 140 km/h točí 2000 otáček.

    Náramně se mně líbí také naladění podvozku. V pražských ulicích se podvozek M Sport možná může zdát trochu tužší, na okreskách i dálnici je už ale dostatečně poddajný a zároveň dostatečně komfortní. Jízdní vlastnosti nemají chybu, M brzdy jsou však citlivější. Možná by ale stálo za to lehce vylepšit odhlučnění, na dálnici je slyšet lehký šum větru vanoucího kolem karoserie. Tradičně hlučnější jsou také runflatové pneumatiky.

    Sportovnímu charakteru odpovídá také velice nízký posaz za volantem. V rámci mezigenerační proměny pak došlo také k výraznému vylepšení materiálů, výběr i jejich zpracování konečně odpovídá luxusnímu výrobci. Infotainment je tradičně přehledný a snadno ovladatelný, díky ovladači iDrive mezi sedadly. Moc se mi ale nezdá digitální přístrojový štít, nemá moc hezkou grafiku, navíc ji nelze zásadně změnit. Elektroničtí pomocníci nicméně fungují spolehlivě.

    Prostor na zadních sedadlech pak odpovídá sedanům střední třídy s pohonem zadních kol, je ho zkrátka akorát než přebytek. Kufr je pak dostatečně velký, využitelnost ale logicky ovlivňuje malé víko způsobené karoserii sedan. To se dá ale řešit objednáním kombíku.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *