KatalogCupra

Cupra Born (2021-)

Cupra Born je kompaktní hatchback s elektrickým pohonem, který tato španělská značka představila v roce 2021. Šlo o druhý svébytný model Cupry (po Formentoru), který neměl základ ve vozu sesterského SEATu. Zároveň šlo o první sériový elektromobil v nabídce této značky stojící na rozhraní mainstreamu a prémie.

Born se podle původní myšlenky měl vyrábět se znaky SEATu, ostatně poprvé debutoval ve formě konceptu SEAT el-Born v roce 2019. Rok nato však automobilka rozhodla, že ponese znaky Cupry, a rovnou představila inovovanou verzi konceptu, tehdy nazvanou Cupra el-Born. Právě z tohoto konceptu sériový automobil opticky vychází, přestože už přišel o španělský člen „el“ v názvu.

Příď tudíž využívá motivu trojúhelníkových světlometů a jen nízké masky mezi nimi, kterou umožňuje elektrický pohon v útrobách. Zboku zaujmou netradičně tvarované C-sloupky, případně až 20″ kola. Zadní partie pak navazuje na ostatní díla Cupry, s koncovými světly propojenými vodorovnou linkou. S délkou 4.322 mm, šířkou 1.809 mm a výškou 1.537 mm Born zapadá do kompaktní třídy, rozvor 2.767 mm se shoduje s Volkswagenem ID.3, s nímž vůz sdílí technický základ.

Interiér vsadil na osobitý volant známý z jiných modelů Cupra, s dvojicí výrazných kulatých tlačítek. Koncepce pak odpovídá právě ID.3, s minimalistickým přístrojovým štítem, možností průhledového displeje s rozšířenou realitou a plovoucího displeje multimediálního systému. Ten má mimochodem u Cupry Born standardně úhlopříčku 12″. Automobilka pak zdůrazňuje využití udržitelných materiálů, jako je čalounění tkaninou z příze Seaqual, vyráběné z recyklovaných plastů vylovených z moře, nebo ekologická tkanina z mikrovlákna Dinamica.

Vrcholem 170 kW

Cupra Born debutovala s nabídkou tří výkonových variant. Základem je verze s výkonem 110 kW a točivým momentem 310 N.m, která se spoléhá na baterie s využitelnou kapacitou 45 kWh. Nad ní stojí silnější provedení s výkonem 150 kW, u něhož je možné vybírat mezi akumulátorem s kapacitou 58 kWh, nebo 77 kWh. Komu by ani to nestačilo, je tu pro tento derivát paket e-Boost zvyšující výkon až na 170 kW. S největší sadou baterií má tento elektrický hatch podle metodiky WLTP ujet až 540 kilometrů na jedno nabití.

Základem je platforma MEB vyvinutá pro elektromobily, sdílená již se zmíněným Volkswagenem ID.3. To znamená, že se Born spoléhá na synchronní elektromotor s trvalými magnety nad zadní nápravou, zajišťující pohon pouze zadních kol. Kapalinou chlazený akumulátorový systém s lithium-iontovými články je uložen v podlaze, kvůli snížení těžiště a zajištění takřka dokonalého rozložení hmotnosti v poměru 50:50 mezi nápravy.

Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu a pětiprvkové zavěšení vzadu. S ohledem na sportovní zaměření vozu tu nechybí výkonnější brzdová soustava, adaptivní tlumiče se specifickým nastavením Cupra nebo elektronicky řízený stabilizační systém ESC Sport s vylepšenou charakteristikou ovládání brzdové soustavy. Připlatit si navíc bude možné za širší pneumatiky s šířkou běhounu 235 mm u 20″ kol.

Cupra Born se začal v září 2021 vyrábět v německém závodě Cvikov, který byl přebudován na produkci elektromobilů. Vyrábí se tak po boku Audi Q4 e-tron a Volkswagenů ID.3 a ID.4, které využívají shodný základ.

Cupra Born: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4322 x 1809 x 1537 x 2767 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 385 litrů
  • Výroba: 2021- (Cvikov, Německo)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *