KatalogFocusFord

Ford Focus Mk4 (2018-)

Ford Focus Mk4 je čtvrtá generace takto označeného modelu nižší střední třídy americké značky, která debutovala v roce 2018. Automobil s interním označením C519 byl na evropských trzích stejně jako předcházející Focus Mk3 dostupný jako pětidveřový hatchback a kombi, pro čínský trh vznikl rovněž sedan, který je nabízen také na vybraných východoevropských trzích. Dnes se jedná o jeden z nejprodávanějších kompaktů v Evropě.

Design automobilu se oproti předchůdci v lecčems změnil. Celkový charakter je dynamický, příď vsadila na šestiúhelníkovou masku, záď zase na rozměrná koncová světla. Ve srovnání s předchůdcem došlo také k prodloužení kapoty, pomocí posunutí A sloupků více vzad. Focus kombi se pak dočkal výrazně stylizované zádě s dynamicky klesajícím bočním prosklením. Vnitřek využívá volně stojící displej infotainmentu, vozy s automatem pak sázejí na netradiční otočný volič.

Vnější rozměry pak zůstaly prakticky zachovány, hatchback je tak o 18 mm delší a 2 mm širší než předcházející generace. Důležité je však natažení rozvoru o 52 mm pro zvětšení vnitřního prostoru.

Široká nabídka

Nabídka variant je pak velice bohatá. Základní stupně výbavy jako Trend a Titanium doplnily ostřeji stylizované ST-Line s výraznějším vzhledem a o 10 mm sníženým podvozkem, luxusní Vignale nebo Active s o 30 mm zvýšeným podvozkem a oplastovanou karoserií.

Focus čtvrté generace byl vyvíjen na čistém papíře, jeho základem se totiž stala nová modulární platforma C2. Podvozek se přitom liší podle specifikace. Hatchback totiž u slabších variant používá jednoduchou zadní nápravu s vinutými pružinami z Fiesty ST, zatímco u silnějších motorů je vzadu víceprvek, který je standardem pro kombi. Jeho podvozek se mimochodem liší také specifickou geometrií. K dispozici jsou rovněž adaptivní tlumiče.

Nová platforma znamenala také nové agregáty. Celohliníková zážehová jednotka s obchodním označením 1.5 EcoBoost (110 nebo 134 kW) je tak nově tříválcem místo dřívějšího, stejně nazvaného čtyřválce. Nabídka turbodieselů pak stojí na 1.5 EcoBlue s turbem s variabilní geometrií ve verzích se 70 a 88 kW. Doplňuje je též dobře známý zážehový tříválec 1.0 EcoBoost (74 a 92 kW) a vznětový čtyřválec 2.0 EcoBlue s litinovým blokem (110 kW). Vedle šestistupňového manuálu byl nově k dispozici osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem, vyvinutý ve spolupráci s General Motors.

V roce 2019 pak debutovala již tradiční sportovní verze Focus ST. Ta opět nabídla dvě možnosti pohonného ústrojí, když přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.3 EcoBoost (206 kW) z Mustangu doplnil turbodiesel 2.0 EcoBlue (140 kW). Podle tradice využívá Focus ST jen pohon přední nápravy, novinkou je však elektronický samosvorný diferenciál.

Postupné inovace

Rok 2020 byl zase ve znamení úpravy palety motorů, když Focus zareagoval na přísnější emisní normy elektrifikací. Tříválec 1.0 EcoBoost ve variantách s 92 a 114 kW se tak stal mildhybridem.

V roce 2021 pak Focus debutoval v modernizované podobě. Facelift se na první pohled odlišil jinak řešenou přídí s novými světlomety (sériově full-LED) s jiným světelným podpisem a maskou chladiče s logem výrobce. Navíc se od sebe výrazněji odlišily jednotlivé deriváty.

Úpravy kabiny pak byly ve znamení nové generace multimediálního systému SYNC 4, využívající ve vrcholné verze displej o úhlopříčce 13,2 palce. Kombík zase vsadil na nový koberec zavazadelníku s krátce střiženým vlasem pro snazší čistění a nastavitelnou podlahu kufru se středovým kloubem pro možnost jeho rozdělení na dvě části.

Nabídka motorů primárně sází na mildhybridní tříválce, 1.0 EcoBoost Hybrid ve verzích s 92 kW a 114 kW. Nechybí ani nehybridní verze 1.0 EcoBoost se 74 kW a 92 kW, respektive turbodiesel 1.5 EcoBlue s 88 kW. Ten byl alternativně dostupný s osmistupňovým automatem, pro vybrané litry byl naopak k dispozici sedmistupňový dvouspojkový PowerShift. Vrcholem nadále zůstal Focus ST, avšak už jen s benzinovým čtyřválcem 2.3 EcoBoost (206 kW).

Ford Focus MK4 je globálním modelem, vyráběným na několika místech světa. Pro evropské trhy vůz stejně jako předchůdce vzniká v německém Saarlouis.

Ford Focus: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4378 x 1825 x 1471 x 2700 mm (Focus hatchback), 4668 x 1825 x 1494 x 2700 mm (Focus kombi)
  • Objem zavazadlového prostoru: 392 litrů (Focus hatchback, se sadou na opravu pneumatik), 635 litrů (Focus kombi, se sadou na opravu pneu)
  • Výroba: 2018- (Saarlouis, Německo)

Ohodnoťte Ford Focus Mk4 i vy, v komentářích pod článkem:

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

7 komentářů: „Ford Focus Mk4 (2018-)

  • Ford Focus vždy byl etalonem nižší střední třídy z hlediska jízdních vlastností a na tom se s příchodem čtvrté generace nic nemění. Jízdu po silničkách v Provence jsme si za volantem Focusu dosyta užívali, a to i přes poněkud gumové, mdlé řízení. Naopak podvozek se ukázal jako úžasný, jednotlivé nerovnosti hravě odfiltroval bez jakýchkoliv hlasitých ran, vysoký komfort odpružení navíc neznamená žádné náklony karoserie. A ta jistota v zatáčkách! I na mokru se Focus nenechal rozhodit a oblouky s jistotou projížděl, aniž by se chtěl klouzat.

    Z hlediska motorů nás ve výsledku nejvíce zaujal benzinový tříválec 1.0 EcoBoost, který nám nepřišel o tolik pomalejší než z něj vycházející motor 1.5 EcoBoost. Ani turbodiesel není špatný, také jede slušně, byť je proti zážehovému agregátu samozřejmě hlučnější. Zaujala nás i osmistupňová automatická převodovka, jen počítejte s tím, že řazení je sice naprosto hladké, také ale pomalé, což při manuální změně převodu trochu vadí. Není to ale nic, proč bychom automat nedoporučili. Celkově tak nový Focus chválíme.

    Více na: https://www.auto.cz/poprve-za-volantem-noveho-fordu-focus-je-porad-skvely-123194

    Reagovat
  • Ford Focus patří léta mezi etalon nižší střední třídy z hlediska jízdních vlastností, což platí i pro aktuální čtvrtou generaci. Focus přitom skvěle jezdí nejen v běžných variantách, nebo logicky ve sportovních verzích ST-Line nebo ST, ale dokonce i v „terénní“ verzi Active, od níž byste vzhledem k o 30 mm zvýšenému podvozku některé kompromisy očekávali. I v tomto případě je ale Focus jistě jezdícím vozem, se skvěle odhlučněným podvozkem, snad jen s o něco výraznějšími náklony karoserie v oblouku než u výchozího provedení. Co se týče motorů, mám zkušenosti jen s turbodieselem 2.0 EcoBlue (110 kW). Ten je příjemně odhlučněný s vysokou silou a nízkou spotřebou, pohybující se v průměru kolem 6 l/100 km. Snad jen ten příplatkový osmistupňový automat není žádný zázrak. K vnitřku pak řeknu jen to, že za volantem se perfektně sedí, sedadla výtečně obejmou tělo a díky polstrování středového tunelu řidiče nic netlačí. A sloupky jsou ale kvůli maximální tuhosti karoserie poměrně masivní, a tak omezují výhled ven, palubní deska pak pro Ford typicky užívá spíše lacinějších materiálů. Byť ve srovnání s předchůdcem jde o hmatatelný pokrok.

    Reagovat
  • Nejnovější Ford Focus ST je zkrátka radost řídit. Automobilka se z důvodu koronavirové krize rozhodla ušetřit peníze a zrušit vývoj nejostřejšího Focusu RS, čímž upevnila pozici Focusu ST jako nejvýkonnější motorizace současné generace Focusu. Ten může být zajímavou volbou, pokud si chcete užívat sportovní jízdní vlastnosti při všedních cestách do práce a z práce. Dokonce je velmi pravděpodobné, že se často zapomenete na vašich oblíbených okreskách a budete jezdit domu delší cestou.

    Více na: https://templeofspeed.cz/ford-focus-st-2-3-ecoboost/

    Reagovat
  • Ford Focus ST 2.3 EcoBoost 2020
    To auto je z jízdního hlediska skvělé. Z nových hot-hatchů patří rozhodně na špičku a jednoznačně mezi ty nejřidičtější. Ale i tak bych uvítal trochu agresivnější chování při jízdě na limitu. Na druhou stranu, alespoň se v něm nezabijete. Za sebe můžu říct, že jde o jednoho z králů kategorie. Ideální stroj na denní používání i dobývání klikatých okresek. A jaká je jeho největší chyba? Existuje Fiesta ST 1.5 EcoBoost. Ta jezdí velice podobně, není zas o tolik menší a krom rovinek určitě nebude pomalejší. A Focus mi nepřipadá o toho čtvrt milionu lepší. Moje rada? Pokud chcete ostrý hatchback, kupte si Fiestu ST. Budete stejně nadšení a ušetříte. Jestli vám jde o praktičnost, jděte do Focusu ST, ale ve verzi kombi.
    Více na: https://www.wikicars.cz/test-ford-focus-st-2-3-ecoboost/

    Reagovat
  • Ford Focus Kombi nemá prestiž jako VW Golf Variant, objemný kufr jako Škoda Octavia Combi, nepůsobí tak prémiovým dojmem jako Peugeot 308 SW, není tak stylový jako Seat Leon Sportstourer a nekoupíte ho za cenu Hyundai i30 Kombi, Kia Ceed SW/Proceed nebo Renault Mégane Grandtour. Znamená to, že jeho pořízení nedává smysl? Na to zapomeňte, protože patří mezi nejlepší v kategorii. Spotřeba je slušná, dynamika dostatečná, podvozek úžasný, praktičnost nadprůměrná, design působivý a cena jedna z nejvýhodnějších. Škoda, že v nabídce není více motorů, a ještě větší, že v roce 2025 nás tento legendární model nadobro opustí. Takto nakonfigurovaný Ford Focus si zaslouží palec nahoru.

    Více na: https://www.wikicars.cz/test-ford-focus-kombi-st-line-x-1-0-ecoboost-hybrid-114-kw-skvele-auto-ale-co-ty-motory/

    Reagovat
  • Ford Focus ST X 2.3 EcoBoost Track Pack (Mk4 facelift)
    Jaký je můj finální verdikt? Jde o nejlepší Focus s pohonem předních kol. Ideální pro ty, kteří rádi brutální efektivnost na okruhu, okreskách, ale i při běžném jezdění. Zadkem už sice nehází tak zábavně jako standardní provedení, ale i tak je to kouzelné svezení, protože má jeden z nejlepších podvozků, jaké kdy sériové hot-hatche měly. Track Pack za 86 000 Kč si rozhodně připlaťte, protože pokud byste díly kupovali samostatně, zaplatíte mnohem víc. Jediné, co bych po jeho koupi udělal, je navýšení výkonu, protože motor má na víc.
    Více na: https://www.wikicars.cz/test-ford-focus-st-x-2-3-ecoboost-track-pack-mk4-facelift-podvozek-z-rise-snu/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *