Historie

Historie Suzuki: Od tkalcovských stavů k autům, se stejnou filozofií

Suzuki je japonská automobilka, dnes nejen na evropských trzích známá hlavně pro své cenově dostupné vozy, které v řadě případů nabízejí i pohon všech kol. První automobil nabídla až v roce 1955, historie samotné společnosti Suzuki je ale mnohem starší.

Počátky Suzuki

Kořeny automobilky sahají až do roku 1909, kdy Mičio Suzuki ve svém rodném městě Hamamacu založil dílnu na výrobu tkalcovských stavů. Nacházela se přitom v regionu Enšu (dnes Prefektura Šizuoka), typickým centrem inovací Japonska. Vždyť z této oblasti pocházejí i další japonští výrobci automobilů a motocyklů (Honda) nebo třeba celosvětově uznávaný výrobce hudebních nástrojů (Yamaha).

První tkalcovský stav vyrobil Mičio Suzuki pro svoji matku. Perfektní funkčnost a spolehlivost mu následně dodala odvahu založit komerční dílnu na výrobu stavů. Na jejich vývoji spolupracoval přímo se svými zákazníky, a to podle hesla „Když zákazník něco potřebuje, musíme udělat vše pro to, abychom naplnili jeho potřeby“. Spolu s tím rostla reputace dílny, čemuž následně pomohly i tři patenty a na 120 průmyslově chráněných inovací.

Díky úspěchům na poli tkalcovských stavů tak Suzuki mohl přidávat další aktivity, jak už to bylo u japonských firem zvykem. Už před druhou světovou válkou tak firma vyvíjela prototypy dopravních prostředků, než japonská vláda přikázala výrobní a vývojové kapacity nasměrovat pro potřeby armády. Konkrétně už v roce 1937 vznikl první prototyp automobilu Suzuki. To už firma mimochodem fungovala jako obchodní společnost, kterou se stala v roce 1920. Tehdy vznikla akciová společnost Suzuki Loom Manufacturing Company, odkdy automobilka datuje svoji historii.

Rychlý rozvoj

Naplno se vývoj automobilů a motocyklů ale mohl rozvinout až po skončení druhé světové války. Firma využila získané know-how ze vzniku meziválečných prototypů a v roce 1952 uvedla na trh jednoduchý bicykl Power Free s dvoutaktním spalovacím motorem, o rok později se přidal první motocykl Diamond Free, následovaný čtyřtaktním motocyklem Colleda. A v roce 1955 se portfolio rozšířilo o osobní automobil Suzulight.

V tomto období se také změnil název společnosti na Suzuki Motor Corporation, bylo představeno charakteristické logo ve tvaru stylizovaného písmene S a Mičio Suzuki předal vedení společnosti svému synovi Šunzo Suzukimu.

V následujících dvou desetiletích Suzuki rozvinulo nabídku malých a kompaktních vozů na domácím trhu do komplexního portfolia. Ve stejné době zároveň začalo expandovat na exportní trhy na všech kontinentech a sbírat první mezinárodní úspěchy v motocyklových závodech, jako třeba vítězství v Isle of Man TT v roce 1962, kdy Ernst Degner vyhrál s dvoutaktním strojem Suzuki v kategorii 50 ccm. Nejvýznamnější událostí této etapy ale bylo představení prvního modelu s pohonem všech kol v roce 1970. Šlo o první generaci offroadu Jimny, tehdy známou jako Suzuki LJ10. Tím byla založena tradice, která trvá dodnes. Suzuki tak jako jedna z mála značek nabízí pohon všech kol prakticky u všech svých modelových řad.

Reakce na aktuální trendy

Právě díky zkušenostem s pohonem všech kol Suzuki rychle zareagovalo na nastupující trend kategorie SUV. V roce 1988 vznikla první Vitara. Šlo o lehký, kompaktní a cenově dostupný vůz s pohonem 4×4, který dnes považujeme za jednoho z průkopníků třídy SUV. Vitara je jedním z nejdůležitějších modelů Suzuki dodnes, každá ze čtyř dosud představených generací reagovala na vývoj trhu. Aktuální generace Vitary (LY) je tak malým SUV, tedy součást dnes tak populární kategorie.

Suzuki rychle reagovalo také na trend tzv. crossoverů, chápaných v tomto případě jako vozy s vyšší stavbou karoserie. V roce 2006 tak přišel na trh model Suzuki SX4, který se dnes prodává jako S-Cross.

Stálicí v nabídce je také hatchback Swift, vyráběný nepřetržitě od roku 1983. Jen v posledních třech generacích se celosvětově od roku 2005 prodalo téměř 6 milionů kusů. Také Swift přitom umí nabídnout pohon všech kol, což je u hatchbacku segmentu B dost neobvyklá vlastnost.

Aliance s většími výrobci

Poslední léta jsou pak ve znamení spolupráce s většími automobilkami. V roce 2009 vznikla aliance Suzuki s Volkswagenem, v rámci níž firmy držely i část akcií svého konkurenta. Německá automobilka měla Suzuki dodat své know-how z oblasti vývoje vznětových motorů a hybridního pohonu, zatímco japonský výrobce měl poskytnout znalosti o vývoji dostupných aut. Ty chtělo VW využít na obchodně zajímavém indickém trhu, kde se Suzuki dlouhodobě daří.

Tato spolupráce ale skončila neslavně. Mluvilo se o množství společných projektů, Volkswagen měl chtít využít techniku Suzuki Wagon R pro Škodu nebo SX4 pro první SUV SEATu. Již po dvou letech však vztahy mezi firmami ochladly a Suzuki z aliance postupně vycouvalo, když situace dokonce dospěla k arbitrážnímu soudu. Vedení krok vysvětlovalo tím, že VW neplnil svoji část dohody a neposkytl Suzuki klíčové technické informace.

V roce 2019 tak Suzuki navázalo spolupráci s jinou velkou automobilkou, Toyotou. A tato aliance je o poznání úspěšnější. Suzuki poskytlo Toyotě základ pro vozy určené na indický trh, opačným směrem zase zamířil technický základ pro vozy pro Evropu, náročný trh z hlediska flotilových emisí. Suzuki proto postupně nabídlo kombi Swace (přeznačkovaná Toyota Corolla Touring Sports s hybridním pohonem) a SUV Across (Toyota RAV4 plug-in hybrid). Mezitím však Suzuki nadále pracuje i na vlastní technice, u níž rovněž kvůli aktuálním trendům počítá s elektrifikací.

Historie Suzuki v České republice

Na český trh mimochodem značka Suzuki vstoupila ještě za existence Československa, v roce 1992. Suzuki nejprve zastupoval nezávislý importér, v roce 1997 vznikla společnost Suzuki Motor Czech, jejímiž podílníky byly sama automobilka a japonská obchodní korporace Itoču. Od roku 2013 obchodní aktivity spadají pod Magyar Suzuki Corporation. V letech 1997 až 2019 vedl zastoupení Suzuki na českém trhu Václav Lula, od roku 2019 je ředitelem Tomáš Teufl.

Podle statistik Svazu dovozců automobilů se za existenci samostatné České republiky prodalo, respektive bylo zaregistrováno přes 59 tisíc automobilů značky Suzuki. Suzuki je jednou z nejdynamičtěji rostoucích značek, v posledním desetiletí dokázalo své výsledky téměř zdvojnásobit. Suzuki v roce 2020 mělo 29 prodejních míst, která pokrývají celé české území. Pro srovnání v roce 1997 jich bylo jen 10 a dohromady se za rok prodalo jen 420 vozů, desetkrát méně než v současnosti.

Filozofie zakladatele trvá

Filozofií svého zakladatele se Suzuki Motor Corporation řídí i po sto letech. Prioritou ve všech oblastech vždy byla, a i do budoucna zůstane, snaha nabídnout maximální užitnou hodnotu a výrobky důsledně zaměřené na potřeby běžných lidí. K tomu dopomáhá také unikátní skutečnost, že i dnes, po sto letech existence, kdy Suzuki vyrábí přes 3,3 milionu automobilů a 1,7 milionu motocyklů ročně, společnost stále vedou členové rodiny zakladatele Mičia Suzukiho.

Suzuki je jedenáctou největší automobilkou na světě, v některých zemích má ale mnohem silnější postavení. Suverénně nejprodávanější značkou je v Maďarsku, kde se také vyrábí modely Vitara a S-Cross. Dominantní je pak Suzuki v Indii, kde dlouhodobě drží nadpoloviční tržní podíl ze všech prodaných vozů v zemi. Totéž platí i pro sousední Myanmar a Pákistán. Dlouhodobě vládne kategorii miniaut „kei“ doma v Japonsku a patří k nejprodávanějším značkám v mnoha dalších východoasijských zemích.

Historie automobilky Suzuki v klíčových bodech:

  • 1909 – Mičio Suzuki zakládá dílnu na výrobu tkalcovských stavů v Hamamatsu
  • 1920 – Suzuki Loom Works se mění na akciovou společnost
  • 1937 – prototyp prvního osobního automobilu, další vývoj zastavila válka
  • 1947 – společnost se přesouvá na novou adresu, kde sídlí dodnes
  • 1952 – bicykl s pomocným spalovacím motorem Power Free
  • 1954 – společnost mění název na Suzuki Motor Co.
  • 1955 – první sériový automobil Suzulight, první komerčně úspěšný kei car
  • 1957 – vedení společnosti přebírá Šunzo Suzuki
  • 1958 – z mnoha návrhů od zaměstnanců je vybráno nové logo ve tvaru S
  • 1965 – Suzuki rozšiřuje výrobní program o lodní motory
  • 1970 – představuje se Jimny, první offroad
  • 1973 – vedení společnosti přebírá Džicudžiro Suzuki
  • 1975 – otevřena první automobilová továrna v zahraničí – v Pákistánu
  • 1978 – vedení společnosti se ujímá Osamu Suzuki
  • 1979 – model Alto zahajuje vstup automobilky do segmentu malých vozů
  • 1983 – Suzuki spouští výrobu v Indii, kde je dodnes nejžádanější značkou
  • 1983 – představuje se první generace Swiftu, nejprodávanějšího modelu značky
  • 1988 – Vitara stojí u zrodu kategorie SUV
  • 1991 – Suzuki začíná stavět továrnu v Maďarsku
  • 2006 – model SX4 stojí u zrodu kategorie kompaktních crossoverů
  • 2015 – vedení společnosti se ujímá Tošihiro Suzuki
  • 2016 – Suzuki zahajuje spolupráci s Toyotou na vývoji a výrobě osobních aut



David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *