KatalogNissanQashqai

Nissan Qashqai J11 (2013-2021)

Nissan Qashqai s interním označením J11 je druhá generace kompaktního crossoveru nabízená japonskou automobilkou mezi lety 2013 a 2021. Auto bylo primárně vyvinuto pro evropský trh, nově se však stalo globálním modelem, třeba v Severní Americe se však prodává s označením Nissan Rogue Sport. Ve své době šlo o nejprodávanější crossover v Evropě, který dokonce patřil mezi deset nejprodávanějších aut na starém kontinentu vůbec. Zároveň šlo o nejvýdělečnější model Nissanu na evropském trhu.

Při návrhu generace J11 autoři reagovali na příchod nové konkurence, která byla širší než v době uvedení prvního Qashqaie v roce 2006. Automobil se tudíž kvůli zvětšení vnitřního prostoru natáhl o 49 mm a rozšířil o 20 mm, proporcím zase mělo pomoci snížení o 15 mm. Zavazadelník vyrostl o 29 litrů, větší úhel otevírání víka pak usnadnil manipulaci se zavazadly. K dispozici už byla jediná karosářská varianta. Někdejší Qashqai+2 nabízející tři řady sedadel totiž plně nahradil model Nissan X-Trail.

Technickým základem Qashqaie druhé generace se stala alianční platforma CMF (Common Module Family) vyvinutá Nissanem ve spolupráci s Renaultem. Ta nejenže pomohla s nárůstem rozměrů, ale také umožnila hmotnost vozu mezigeneračně snížit až o 40 kg. Opět nechyběla možnost pohonu všech kol. Na ten se vázala víceprvková náprava, varianta s pohonem přední nápravy se vzadu spoléhá na jednoduchou torzní příčku. Qashqai II navíc využil nových dvoupístových tlumičů, řízení s nastavitelnou tuhostí nebo systém aktivního sledování dráhy vozu, který simuluje účinky samosvorného diferenciálu.

Nabídka motorů v době premiéry reagovala na aktuální trend. To znamenalo definitivní konec atmosférických motorů a sázku výhradně na přeplňované jednotky. Benzinovým základem byl 1.2 DIG-T (85 kW) původně od Renaultu, nad nímž stál 1.6 DIG-T (120 kW). Turbodiesely zastupovaly čtyřválce 1.5 dCi (81 kW) a 1.6 dCi (96 kW).

Design koncepčně navázal na předchůdce, tvar masky nebo šípovité světlomety však odpovídaly tehdejšímu stylistickému jazyku značky. Oproti předchůdci pak jednotlivé detaily působily dynamičtěji.

Postupná evoluce

Modernizace z roku 2017 pak tvary zásadně změnila. Přední partie se kompletně proměnila, a to při snaze udělat auto ještě dynamičtější a agilnější. Součinitel aerodynamického odporu se navíc podařilo snížit z hodnoty 0,32 na 0,31. Uvnitř se v rámci faceliftu měnily materiály pro hodnotnější dojem, volant pochází z tehdy nově uvedené páté generace Micry (K14). Zapracovalo se rovněž na odhlučnění kabiny, díky novým izolačním materiálům.

Motorová paleta se proměnila až později, v roce 2018, v reakci na přísnější emisní normy v Evropské unii. Benzinové motory tehdy nahradil nově vyvinutý čtyřválec 1.3 DIG-T, ve verzích se 103 a 117 kW. Vznětovou šestnáctistovku pak nahradila sedmnáctistovka dCi 150 (110 kW).

Nissan Qashqai (J11) se jakožto globální model vyrábí v různých koutech světa. Evropská specifikace nicméně vzniká v továrně Nissan v britském Sunderlandu. V roce 2021 debutoval jeho nástupce, Qashqai třetí generace (J12).

Nissan Qashqai: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4379 x 1800 x 1600 x 2646 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 439 litrů
  • Výroba: 2013- (Sunderland, Velká Británie)

Ohodnoťte Nissan Qashqai i vy, v komentářích pod článkem:

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

3 komentáře: „Nissan Qashqai J11 (2013-2021)

  • S Nissanem Qashqai druhé generace jsem jeden čas delší dobu jezdil ve verzi s turbodieselem 1.6 dCi (96 kW) a variátorovou převodovkou Xtronic. Právě té jsem se obával, kvůli typickému vrčení motoru ve vyšších otáčkách, právě v tomto směru ale řešení nissanu fungovalo dobře. Horší to však bylo s rozjezdy, které i přes veškeré snažení byly uskákané, kvůli necitlivé reakci převodovky na pokyn pedálem. Samotný turbodiesel s 96 kW ocení hlavně klidnější řidiči, přece jen je jeho dynamika vzhledem k výkonu nevalná, potěší ale slušnou spotřebou, celkový průměr se nakonec zastavil na 6,5 l/100 km. Přitom samotné jízdní vlastnosti nejsou špatné, ba naopak, Qashqai srdnatě drží stopu a výtečně potlačuje nedotáčivost. Aktivní ovládání podvozku pak výtečně funguje a Qashqai slušně tlumí nerovnosti. Kabina je pak slušně prostorná, tedy pokud hledáte rodinné auto, naopak zavazadelník je spíše průměrný. To je ale zkrátka daň za žádanou koncepci kompaktního crossoveru. Celkově však musím říct, že Qashqai druhé generace ocení spíše méně nároční řidiči, pro něž je lákadlem dostupná cenovka. I proto dává smysl hlavně v nižších stupních výbavy.

    Reagovat
  • J11 mám 2 roky,motor 1332ccm je vynikající,jezdí za 6,2,dalo by se i pod 6,ale jen do 80km/h

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *