České zastoupení Jeepu představilo v uplynulých dnech dvě zajímavé novinky. Byli jsme u toto.
První novinkou, která je větší a zásadnější je už třetí generace Jeepu Compass. Jedná se o středně velké SUV postavené na platformě STLA mateřského koncernu Stellantis, přičemž oproti předchozí generaci došlo k poměrně významnému nárůstu rozměrů – délka o 148 mm, výška o 46 mm a šířka o 54 mm.
Vzhledově to novému Jeepu opravdu sluší, ze mě jedno z nehezčích SUV současnosti. Je pravda, že vzhled prodává a víme z minulosti, že technicky ne moc povedená auta s pěkným vzhledem si často klientelu našla a stala se bestselery, přesto je důležité, co se schovává pod líbivým vzhledem.
Jeep začíná vyrábět klíčovou novinku. Nový Compass láká na skvělou aerodynamiku. Přitom si uchová charakter džípu
Hybridy i elektro
Nový Compass přijíždí ve verzích e-hybrid se 145k, plug-in hybrid se 195k a ve třech čistě elektrických verzích FWD 213k a 231k a AWD 375k. A zde hned vidím první zádrhel, pohon 4×4 je určen pouze pro verzi s čistě elektrickým pohonem, přestože platforma STLA umožňuje i zástavbu zadního elektromotoru, takže hybrid 4×4 je teoreticky možný.
Předpokládám, že na vině může být snaha koncernu jako celku dosáhnout nižších emisních hodnot, takže pokud by Jeep hned od počátku nabídl AWD e-hybrid, odradil by některé zákazníky od koupě čistě elektrické čtyřkolky. Já jen doufám, že v budoucnu se nějaký další Compass 4×4 objeví.
Na čistě elektrické verzi mi vadí ještě jedna věc, kterou je, dle mého názoru, nízký nabíjecí výkon 160 kW, což je na dnešní dobu poměrně málo, konkurence (a nejen čínská), je přeci jen dál. Tento problém je bohužel vlastní všem autům postavených na platformě STLA. Tímto jsem vyčerpal všechny mé výtky a dál budu jen chválit.
Povedený interiér se slušnou výbavou
O vnějším vzhledu jsem se již zmínil, co se týče kabiny, rovněž nemám námitek. Palubní deska je přehledná, centrální displej je nízký a široký, takže nepůsobí nijak rušivě, pod displejem zůstala některá klasická tlačítka, ovladač hlasitosti je otočný, stejně tak volič režimů automatické převodovky na středovém panelu. Palubní počítač je díky velkým dlaždicím přehledný, zdá se, že pracuje svižně včetně vestavěné navigace s mapami TomTom.
Základní výbava je slušná, např. úvodní výbava First Edition zahrnuje již 20″ kola, LED Matrix světla, vyhřívaná přední sedadla, volant a čelní sklo, přičemž příplatková výbava může zahrnovat např. head-up displej, panoramatickou střechu, ventilované masážní sedačky atd. Vnitřní prostor je slušný, nabízí 34 l různých odkládacích schránek, zavazadelník má objem 550 litrů. K interiéru mám ještě jednu poznámku, kulatý volant s kulatým středem, který je např. v Avangeru, se mi líbí víc, než hranaté kolečko v Compassu.
Z hlediska papírových terénních schopností má nejlepší vlastnosti elektrická verze s nájezdovými úhly 27° vpředu, 31° vzadu, 16° přejezdový úhel a brodivost 48 cm. Na to, jak se auto chová v terénu a na silnici si musíme počkat na jízdní zkoušky. Dle prvních dojmů má nakročeno dobře.
Základní cena začíná na 799.900 Kč za e-Hybrid 145 k, jako nejdražší je v ceníku zatím uvedena elektrické verze 210 k s baterií 74 kWh ve výbavě First Edition za 1.109.900 Kč. Verze 4×4 o výkonu 375 k s baterií 96 kWh slibující dojezd 600 km má přijít v březnu 2026.
Dobrodružný Avenger
Druhou novinkou je nová verze Jeepu Avenger, která ja určena pro dobrodružnější povahy, případně pro ty, kteří mají rádi off-roadový vzhled. Celý název je Jeep Avenger 4xe ve výbavě The North Face Edition.
Jak název napovídá, jedná se o e-Hybrid s motorem 1,2 Turbo a pohonem všech kol. Onen pohon je technicky zajímavý v tom, že spalovací motor o výkonu 135k pohánějící přední kola je doplněn o dva elektromotory na přední a zadní nápravě, oba s výkonem 21 kW. Oba motory jsou spojeny s baterii se 48V technologií, přičemž přední elektromotor je využíván i pro rekuperaci a v případě pohonu všech 4 kol slouží jako generátor pro napájení motoru zadní nápravy. Ona baterie slouží vlastně jen k vyrovnávání potřebného elektrického výkonu. Výhodou tohoto elektrického kardanu je skutečnost, že zadní pohon je ihned k dispozici a nemůže se stát, že by zadní motor byl bez dostatečné napájecí kapacity v případě vybité trakční baterie. Celkový výkon soustavy je 145k a točivý moment 230 Nm.
Jeep Avenger (2022-)
Mimo poháněcího ústrojí došlo i k dalším změnám, které zlepšily nájezdové a přejezdový úhel o 1-2 stupně, ale zejména brodivost je místo 230 mm u standardních modelů nyní 400 mm! Další významnou technickou změnou je změna zadní nápravy z torzní příčky na multi-link.
Veškeré technické změny jsou designově doplněny o ochranu proti drobnému poškození, interiér má sedačky z omyvatelného materiálu, jejichž záda jsou vybavena systémem kapes a háčků ve stylu The North Face, na přední kapotě je tmavý polep s logem The North Face a nechybí další více či méně viditelné hračičky.
Cena za taktu slušně vybavený a stylisticky zajímavý model, který asi nebude vidět na každém parkovišti, je slušných 899.900 Kč.


