Recenze

První test: Škoda Enyaq Coupé iV (2022)

V minulých dnech jsem měl možnost vyzkoušet nový model Škody ENYAQ Coupé iV v italském Toskánsku. Pojďme se, po úvodních prvních pocitech, podrobněji podívat, jaké elektrické kupé je a jak jezdí.

Na úvod svého hodnocení se ještě krátce zastavím u designu. Myslím si, že ENYAQ Coupé je pěkně udělané nadčasové auto, nikoho neuráží nějakými designovými výstřelky, naopak si zachovává standardní gril přední masky (což je dle mého názoru dobře), ale samozřejmě v moderní podobě, která není klasickým chladičem auta se spalovacím motorem, ale designovým prvkem. Ta designové nadčasovost mi trochu připomíná první generaci Octavie, která do dnešní doby vypadá pořád slušně. Také jsem si již zvykl na mohutnější záď Coupé, jejíž mohutnost je patrná zejména z přímého zadního pohledu. Je samozřejmé, že design auta je také závislý na zvolené barvě. Mě nejvíce oslovila barva označovaná jako Phoenix Orange, případně Mamba Green známá z propagačních materiálů. Přední maska Crystal Face, podle mého názoru, nejvíce vyniká na černé Magic Black.

Příjemné materiály

Podíváme-li se dovnitř, uvidíme kvalitní materiály příjemné na dotek a zejména dostatek prostoru. Myslím, že nikdo z vás nechodí po autosalonech s metrem v ruce či s přepravkami piv, aby se rozhodl, které auto je větší, ale prostě se podíváte, sednete, rozhlédnete a vidíte. A zde vidíte opravdu velký vzdušný prostor jak vpředu, tak vzadu, včetně prostoru nad hlavou a to i v přídě, že auto má panoramatickou střechu. Díky vyšší stavbě, která je daná bateriemi ukrytými v podlaze, je auto pocitově větší, než odpovídá délce rozvoru, který je 2770 mm. Rovněž zavazadlový prostor je plně postačující jak velikostí 570 l, tak různými vychytávkami, jako je prostor pod podlahou, síťky, elektrické ovládání víka atd. Ještě k víku – otevírá se opravdu vysoko, což je příjemné, když jste vyšší postavy, ale musíte na to pamatovat v garážích a také lidé menší postavy nebo děti se budou muset hodně natáhnout, aby kufr zavřeli.

Vlastní palubní deska a ovládání kombinuje současné moderní trendy elektrických vozidel, tedy malý displej v zorném poli řidiče (případně head-up displej) a velkou dotykovou obrazovku uprostřed, to v kombinaci se standardními ovládacími prvky, jako jsou tlačítka na volantu, tlačítka ovládání klimatizace (nikoliv teploty, to je na dotykovým displeji) a ovládání tempomatu páčkou vlevo pod volantem. Materiály jsou kvalitní, dle výbavy s hezkými detaily jako je prošívání, karbon, recyklované materiály, případně hliníkové pedály, prostě záleží na vašem vkusu, co si vyberete. Jednou z novinek, kterou se Škoda chlubí, je použití nové generace palubního software označovaného ME3. Ten je graficky povedený a přehledný, důležité ovladače jako nastavování teploty klimatizace, vyhřívání sedadel, hlavní menu a oblíbené položky jsou trvale ve spodní části obrazovky, takže se nemusíte vnořovat do menu, jak bývalo dříve zvykem. Nedokážu posoudit rychlost nabíhání po startu vozidla, protože auto jsme dostávali již připravené k jízdě. Nový software také vylepšuje management nabíjení baterií. Pozitivní pro majitele starších vozidel je to, že jim jejich starší systém bude upgradován na současný ME3.

Test různých verzí

V rámci prezentace jsem postupně vyzkoušel Škodu ENYAQ Coupé Sportline iV 150 kW (82kWh) 2×4/80, dále Sportline iV 195 kW (82kWh) 4×4/80x a rovněž RS iV 220 kW (82kWh) 4×4/80x. Všechna auta používají stejnou platformou s bateriemi mezi nápravami, což snižuje těžiště, ale váhu baterií samozřejmě okecat nelze. Těch pár set kilo navíc je přeci jen znát, ale naštěstí se neprojevuje výrazně negativně. Je jasné, že čím větší výkon, tím lepší zrychlení a pružnost, ale i základních 150 kW je pro většinu potenciálních zákazníků plně dostačujících, s dostatkem výkonu i točivého momentu. Nepředpokládám, že si někdo toto auto koupí a potom se bude divit, že s ním nelze driftovat.

Hlavní rozdíl mezi jednotlivými motorizacemi však vidím ve schopnosti vyrovnat se s rozbitými silnicemi, zatáčkami a dalšími nástrahami úzkých toskánských silnic. Pohon obou náprav pocitově pomáhá větší hbitosti, více eliminuje zmiňovanou váhu vozidla. Auto se ochotněji vrhá do zatáček a také lépe sedí a filtruje nerovnosti. Překvapivě nejpohodlněji a s největší jistotou jsem se cítil v RS. Nemám však pocit, že se jedná o staré “dobré” RS, jak jsme dříve byli zvyklí u benzinových verzí, ale spíše GT pro rychlé pohodlné přesuny na větší vzdálenosti. Zároveň jsem u RS měl pocit nejsilnější rekuperace a tedy i nejsilnějšího brzdného účinku při jízdě na “jeden pedál”. Jízda s ním mě oslovila nejvíce, přestože jsem původně větší šance dával prostřední motorizaci.

Škoda slibuje životnost ENYAQu nejméně 160 tis. km, výhodou baterií je možnost vyměňovat nejen jednotlivé bloky, ale i jednotlivé články, dle zástupců Škoda Auto na tyto servisní zásahy školí vybrané partnery. Dále bylo řečeno, že softwarové licence jsou vázány na VIN vozidla, nikoliv na majitele, jak je tomu u některých konkurenčních značek. To vše by mohlo pomoci i při následném prodeji vozidla jinému majiteli.

Další recenze Škody Enyaq

Lukáš Volšický, Temple of Speed

Škoda Enyaq iV při prvním vyzkoušení působí jako seriózní elektromobil pro běžný život, který poslouží jako prostorné rodinné auto na každodenní život ve městě i cestování. Teoreticky vysoký maximální dojezd na jedno nabití a elektrický systém chlazený kapalinou jsou kombinací, která nebude nepříjemná ani při cestování ve vysokých letních teplotách. To vše je doplněno o skvěle odhlučněný interiér, slušný výkon a a komfortní jízdní vlastnosti. Nejdůležitější však je, že se s Enyaqem jezdí jako s úplně normálním autem, ve kterém rychle zapomenete, že sedíte v elektromobilu.

Jan Kordovský

Strávil jsem týden s elektrickou Škoda Enyaq iV80. A kdyby se to stejný poštěstilo všem řídícím Čechům, zájem o EVs raketově stoupne.

V tomhle vlákně je pár mých laických postřehů. Nejsem žádný auto/moto žurnalista, ale real life user. Tak to berte, jak uznáte za vhodný.

Můj take: Je to auto verze Lidlu. Namachrovanej know-it-all soused by “tam nikdy nevlezl”, ale vy víte, že je to smart choice. A tajně vám to dělá dobře.

V tuhle chvíli jezdíte za zlomek ceny. Buď nabijete zdarma, nebo levně doma. Máte parkování zdarma a vyhrazená místa.

Ani v -5° jsem neměl žádnou range anxiety. Na hory a zpátky, po dálnici akceptovatelnou rychlostí. S vyhřívaným volantem A náhon na zadní kola je prostě

Na popojízdění v Praze je to zbytečně obří koráb. Potřebujete nabít “plnou” jednou za týden.

EVs je víc a víc, a jejich majitele baví. Všichni si chtějí vyměňovat zkušenosti a zkoumat novinky. Nezdržuje vás doba nabíjení, ale tlachání.
Poprvé za 3 roky jsem zažil, že si nabíjecí kabel podáváte z ruky do ruky….

…infrastruktura neroste dostatečně rychle. Je radost sledovat, kolik aut se připojuje, ale brzo to začne být problém. Už jen třeba všudepřítomná auta kurýrů jsou trochu pain.

Pro mě osobně je trochu škoda (ha-ha), že Škoda nenašla víc odvahy udělat z Enyaqu víc výstřední auto. Parkovat vedle i-pace je prostě trochu smutný. Ale chápu, že je to spoustě lidem úplně jedno, a radši mají víc místa.

SoftwareVW to asi ví, ale je to jejich největší slabina. Teoreticky to funguje dobře. A 94% času se tak děje.Ale i 6% bugů, resetů, nesmyslnosti, neochoty se připojit..je prostě moc. Plus měnit hlasitost touch-sensitive proužkem je o 99% horší, než prostě zatočit kolečkem.

Když si sednete do spalovacího auta, máte pocit, že jste se vrátili do minulosti. Všechno rachtá, místo zabírají mechanické komponenty, musíte zvyšovat hlas…

Milej detail: Enyaq má hezky vyřešený monitoring slepého úhlu. Nemilej detail: pacičky na úpravu směru ventilátorů jsou z levného plastu

Dominik Parajka

Plusy: štýlový dizajn, ktorý púta pozornosť, napriek vzadu uloženému motoru veľký a praktický kufor, príjemný posed na zadných sedadlách, množstvo Simply Clever riešení, kvalitne spracovaný interiér s unikátnymi prvkami, skvele fungujúci infotainment, pohodlné a dobre nastaviteľné predné sedadlá, komfortný podvozok, super jazdné vlastnosti

Mínusy: privítal by som kapacitný senzor vo volante (pri zapnutom aktívnom udržiavaní v jazdnom pruhu ma auto často upozorňovalo, aby som držal volant, aj keď som na ňom mal jemne položenú ruku), lane-assist sa aktivuje vždy po naštartovaní auta, na displeji pred vodičom by som privítal údaj o nabití batérie v percentách

Adam Václavek, Wikicars.cz

Plusy: Použité materiály v interiéru, Praktičnost, Celkový komfort, Pružnost elektromotoru

Minusy: Reálný dojezd okolo 300 kilometrů, Nelze deaktivovat stabilizační systém, Maximální rychlost pouze 160 km/h, Maximální výkon pouze s plně nabitou baterií

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *