Renault Kangoo je kompaktní dodávka francouzské značky představená v roce 2020 ve své třetí generaci. Vedle osobního modelu Kangoo a užitkové verze Kangoo Van nově debutoval také model Express Van sloužící jako levnější alternativa k dodávce Kangoo. Na stejném základě byl opět postaven také Mercedes-Benz Citan. Automobil ve výrobě nahradil druhou generaci Kangoo, která se vyráběla dlouhých 14 let.
Nebyly nalezeny žádné obrázky
Speciální dveře
Design automobilu navázal na soudobý stylistický směr značky, se světelným podpisem ve tvaru písmena C a výrazným logem na přídi automobilu. Osobní derivát se pak prémiověji pojatými prvky více přiblížil stylu klasického osobního auta, kvůli tomu, že chce být alternativou ke klasickým MPV. Na střeše pak mohou být tzv. modulární ližiny, které lze snadno přeměnit v příčné nosníky.
Důležitý rozdíl však najdeme na boku karoserie, na straně spolujezdce. Kangoo Van totiž využil unikátní řešení Open Sesame by Renault (Sezame, otevři se), kombinující konvenční dveře a zadní posuvné dveře bez B sloupku mezi nimi. To v případě otevření obou dveří rozšiřuje boční vstup na 1.446 mm, což je nejvíce v segmentu a dvojnásobek toho co u předchůdce. Dveře lze přitom otevírat nezávisle na sobě, ty přední se otevírají až do úhlu 90°, což platí i pro osobní derivát. Sklopné sedadlo spolujezdce pak v dodávce umožní převážet předměty dlouhé až 3,05 metru. U osobního Kangoo tato maximální délka činí 2,7 metru.
Interiér sází na moderní koncepci s volně stojícím dotykovým displejem multimediálního systému, který má v tomto případě úhlopříčku osm palců. V základu je však alternativou aplikace v mobilu, který lze umístit na speciální držák, v prostoru obrazovky. Renault navíc vychvaluje vnitřní odkládací prostory, které dohromady u Kangoo Van dosahují až objemu 60 litrů, zatímco u osobního Kangoo mají dohromady až 49 litrů. Konkrétně osobní derivát má mimo jiné poličku nad předními sedadly nebo neobvyklou schránku za přístrojovým štítem. Je tu i šuplík místo klasické schránky před spolujezdcem. Kangoo Van je každopádně možné pořídit i trojmístnou lavicí vpředu.
Kangoo opět i jako elektro
Technický základ poskytla alianční platforma CMF-C určená pro středně velké automobily. To znamená motory vpředu napříč a pohon přední nápravy.
Automobil na trh vstoupil s dvěma motory. Ty benzinové zastupoval čtyřválec 1.3 TCe ve dvou výkonových verzích se 75 kW a 96 kW, zatímco z turbodieselů tu byl osvědčený 1.5 Blue dCi ve variantách s 55 kW, 70 kW a 85 kW. Všechny jednotky jsou standardně spárované s šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol. Pro vybrané agregáty je tu však i sedmistupňová dvouspojková převodovka EDC. Nabídka je přitom shodná jak pro osobní Kangoo, tak užitkové Kangoo Van.
V listopadu 2021 debutoval i čistě elektrický derivát Kangoo Van E-Tech. Ten využil elektromotor o výkonu 90 kW a lithium-iontové baterie s kapacitou 45 kWh pro zajištění dojezdu 300 km podle metodiky WLTP.
Přichází Grand Kangoo
V roce 2023 pak následoval prodloužený Renault Grand Kangoo, který se začne prodávat v roce 2024. Slibuje nejprostornější kabinu ve své kategorii, s třemi sedadly v druhé řadě a dvěma místy v řadě třetí. Přístup na ně usnadňují široké posuvné dveře o šířce 83 cm, což je +18 cm oproti výchozímu modelu Kangoo. Pětice zadních sedadel je posuvná, sklopná a vyjímatelná, což umožňuje různé konfigurace interiéru. Plusem je pak více než 58 litrů přístupného úložného prostoru, včetně posuvné schránky Easy Life a
odkládacích přihrádek pod podlahou ve druhé řadě.
Renault Kangoo třetí generace se stejně jako předchůdci vyrábí ve francouzské továrně Maubeuge. Naopak Renault Express Van sloužící jako nepřímá náhrada za Dacii Dokker vzniká pro snížení nákladů v marockém Tangieru.
Renault Kangoo: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4486 x 1919 x 1838 x 2716 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 775 litrů (Kangoo), 500 litrů (Grand Kangoo)
- Výroba: 2021- (Maubeuge, Francie)
K první projížďce s novinkou jsem dostal verzi s naftovým motorem 1.5Blue dCi 95k, s karoserií Open Sesame (absence pravého B sloupku) a v poměrně zajímavé výbavě. Jaké jsou mé první dojmy?
Začnu motorem. 1.5Blue dCi je ve své aktuální podobě doslova a do písmene geniální motor. Tato jednotka prostě nemá žádné chyby, Renault dvacetiletý vývoj dotáhl do dokonalosti. Motor je tak tichý a superkultivovaný, že jsem na prvním pár stovkách metrů vůbec nepoznal, že se jedná o diesel. To se mi opravdu nikdy dříve nestalo. Do kabiny od pohonné jednotky neproniká takřka žádný hluk a dokonce ani vibrace. Takové výsostné atributy bych čekal u osobního vozu, nikoliv u „dodávky“.
Výkonový projev odpovídá 95k, tedy nejedná se o trhače asfaltu, ale díky 260Nm motoru nedochází dech. Testovaný vůz byl v nákladovém prostoru vybaven závažím o hmotnosti 280kg. Kdybych se nepodíval, že tam skutečně je, na výkonu bych nepoznal, že tahám o tři metráky víc. Motor se krásně sbírá od volnoběhu. I když ve stoupání necháte trojku klesnou na nějakých 1100ot. bez protestu a nutnosti podřadit se motor krásně sebere. Je úžasně pružný, i přes docela dlouhé převody.
Chvalozpěvy nekončí ani u otázky spotřeby. Ta je opravdu šokující. Nezajetý vůz s 1000km na tachometru, zvládl testovací cca 50km dlouhý okruh obsahující popojíždění po ucpané Praze, okresky, vesničky, i rychlostní komunikace za opravdu dechberoucích 4,9l!! Podotýkám, že v nákladovém prostoru byl náklad o hmotnosti 280kg! Kangoo samotné v této verzi váží nějakých 1520kg.
Trochu jsem se obával o torzní tuhost vozidla s chybějícím B sloupkem. Za 50km co jsem s vozem najel, jsem si ničeho negativního nevšiml. Nezdá se, že by se vůz kroutil. I při přejezdu velkých nerovností jako zapadlé koleje s výrazným přeskokem se neozvalo jediné zavrzání.
Interiér je kompletně z tvrdých plastů, ty jsou však na pohled i na omak velmi kvalitní. Kvalitní je i zpracování. Nikde nic nevrže, vše působí velmi bytelným dojmem. Výtku bych měl k loketní opěrce, která není čalouněná, ale jde o kus plastu. Takové řešení vypadá poměrně lacině a nekoresponduje s jinak parádním interiérem. I přes dělené boční okno, je trochu horší výhled šikmo vpřed – A sloupek se ve spodní části dost rozšiřuje a vytváří velký slepý úhel.
Převodovka má dlouhé převody což vítám vzhledem k tomu, že motor má 260Nm dostupných už od 1750ot. Díky přítomnosti dvouhmotového setrvačníku tak i v nízkých otáčkách a případně podtočenému motoru nehrozí dunění spojené s vibracemi. Vytknout však musím přesnost řazení, páka má v kulise trochu vůli, dráhy jsou delší a chod páky je takový gumový bez výraznější zpětné mechanické vazby. Tohle Renault umí lépe.
Celkovým odhlučnění a docela komfortním naladěním podvozku nové Kangoo jednoznačně překvapilo.
Více na: https://www.facebook.com/RNewsCZ