KatalogRenault

Renault Modus (2004-2012)

Renault Modus je malé MPV vyráběné francouzskou značkou mezi lety 2004 a 2012. V rámci faceliftu z roku 2008 na trh dorazilo i prodloužené provedení Grand Modus. Na trh vůz vstupoval jako novinka v nabídce Renaultu, v rámci tehdejšího rozmachu MPV segmentu B, postupně byl však kvůli klesajícímu zájmu o tuto koncepci nahrazen obdobně velkým SUV Captur první generace. Po prvotních úspěších totiž Modus už nedosahoval plánovaných objemů.

Malý, ale praktický

V době premiéry byl Modus prezentován jako prostornější alternativa ke Cliu nebo Twingu. Na půdorysu malého automobilu chtěl nabídnout prostornost a praktičnost kompaktního MPV.

Právě promyšlený interiér měl být hlavní předností vozu. I přes základ v malém Cliu bylo auto s rozvorem 2.482 mm schopné převážet až 1,7 metru dlouhé předměty, díky sklopnému sedadlu spolujezdce. Nechyběla ani posuvná zadní lavice, v rozmezí 17 centimetrů (nazývaná Triptic), umožňující zvětšit zavazadelník, nebo naopak prostor pro cestující. Specialitou bylo také rozdělené víko zavazadelníku, kdy šlo otevřít jen jeho spodní, „plechovou“ část.

Design vozu poprvé naznačila stejnojmenná studie prezentovaná na ženevském autosalonu 2004, byť jméno Modus použil Renault také už u dřívějších konceptů. Jednoprostorová karoserie dostala usměvavou příď s vysoko zasahující přední maskou a výraznými světlomety, která svojí koncepcí navázala na další tehdejší modely značky. Světla mohla být poprvé v segmentu adaptivní xenonová. Kapota byla krátká, sklon A-sloupků pomohl zvětšit přední dveře a tím i nástupní otvor. Páté dveře pak byly zcela svislé.

Interiér byl díky bohatému prosklení skvěle prosvětlen, čemuž mohla napomoci také příplatková panoramatická střecha. Kaplička přístrojů si našla místo uprostřed palubní desky, jak bylo v tehdejší době zvykem.

V době premiéry Renault Modus sázel hned na pět motorů. Základem byl přepracovaný čtyřválec 1.2 16V (55 kW) s živějšími reakcemi než dosud, který z benzinových jednotek doplňovaly ještě 1.4 16V (72 kW) a 1.6 16V (82 kW) s variabilním časováním ventilů. Z turbodieselů tu byl 1.5 dCi ve verzích s 48 a 60 kW, které rok po premiéře doplnila i vrcholná varianta s 80 kW. V roce 2007 pak nabídku rozšířil i přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.2 TCe (74 kW), převzatý z Twinga GT.

Přichází Grand Modus

Pro rok 2008 byl pak Renault Modus modernizován. Hlavní změnou se přitom stala varianta Grand Modus s o devět centimetrů delším rozvorem a o 16 cm prodlouženou karoserií. Oproti výchozímu Modusu derivát sliboval o 50 % více prostoru pro zavazadla v základním uspořádání. Proti podobně kompaktnímu kombi Clio Grandtour měl Grand Modus ambice nabídnout větší zavazadlový prostor a komfortnější vlastnosti. Na českém trhu pak v roce 2008 plně nahradil výchozí variantu, která nedosahovala nijak vysokých prodejních čísel.

Design v rámci modernizace upravil svoje přední partie, s nově řešenými světlomety, protaženými ke středu přídě. Změnila se také grafika i tvar koncových světel. Nabídka motorů se naopak v rámci faceliftu neměnila.

Renault Modus: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3792 x 1695 x 1589 x 2482 mm (Modus), 4034 x 1695 x 1586 x 2575 mm (Grand Modus)
  • Objem zavazadlového prostoru: 198-274 litrů (Modus), 305-410 litrů (Grand Modus)
  • Výroba: 2004-2012 (Valladolid, Španělsko)

Ohodnoťte Renault Modus i vy, v komentářích pod článkem:

 

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Renault Modus (2004-2012)

  • Renault Modus jako nový model na českém trhu příliš neprorazil, i kvůli nástupu Škody Roomster, který v českém prostředí oslovoval většinu zájemců po malém prostorném autě. jenže po letech se z Modusu stává najednou zajímavá, cenově dostupná ojetina, a tak nabídka najednou roste. Přitom to vůbec nemusí být špatná volba. Je to bytelné autíčko s prostorným a variabilním interiérem, a když zvolíte prodloužené provedení Grand Modus, dostupné od faceliftu v roce 2008, pak i se slušným zavazadleníkem. Jízdní vlastnosti pak sází primárně na komfort, podvozek je měkký, a tak se v zatáčkách karoserie poměrně naklání, zato však auto z posádky nevytřese duši. Řazení je pak „francouzsky“ gumové. S benzinovým motorem je to navíc velice spolehlivá volba, tedy pokud zvolíte atmosféry 1.2 16v nebo 1.4 16v, které hravě zvládají i studené starty a městské popojíždění. Jen u dvanáctistovky pozor na přestavby na LPG, navíc počítejte spíše s průměrnou dynamikou, která osloví primárně v městském prostředí. To může řešit přeplňované 1.2 TCe, které ještě není ta problémová verze, nechvalně proslulá třeba v pozdějším Méganu. U 1.6 16v zase pozor na spárování se čtyřstupňovým automatem, s nímž spotřeba roste neúměrně vysoko. Vznětový motor 1.5 dCi se pak v takto starém autě jednoduše nevyplatí, i kvůli potížím se vstřikováním. Po letech pak potěší i vysoká úroveň bezpečnosti, naopak zklamat mohou složitější servisní zásahy, taková výměna žárovky v potkávacích světlech žádá demontáž nárazníku. V jinak spolehlivém autě však pozor na elektrický posilovač řízení, který může odejít.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *