KatalogŠkodaSuperb

Škoda Superb II (2008-2015)

Škoda Superb s interním označením 3T nebo B6 je 2. novodobá generace takto označeného modelu střední třídy mladoboleslavské značky, sloužící ve své době jako její vlajková loď. Druhá generace Superbu se vyráběla mezi lety 2008 až 2015, oproti předchůdci, Superbu 3U nebo B5) se zásadně změnila. Ať už technikou, designem nebo nabídkou karosářských verzí. Místo sedanu byl totiž Superb II nabízen ve formě liftbacku a kombíku. Jméno Superb odkazuje na původní luxusní model nabízený značkou Škoda již v meziválečném období.

Unikátní Twindoor

Druhá generace Superbu se světu poprvé oficiálně představila na ženevském autosalonu 2008. Tam debutovala verze liftback s unikátním, patentovaným řešením Twindoor. To umožnilo dvojité otevírání víka zavazadelníku, které zvládlo otevřít jen jeho plechovou část jako u sedanu, nebo vyklopit celou zadní část včetně zadního okna, jako u liftbacku. Cílem bylo zkombinovat reprezentativní styl sedanu s praktičností liftbacku.

Design se navíc oproti předchůdci výrazně proměnil. Superb II vsadil na tvary navazující na tehdejší malé modely (Fabia II, Roomster), na něž odkazovalo ztvárnění masky chladiče. Hlavní světlomety ale dostaly zajímavější tvar. Přísně tříprostorová karoserie pak opticky připomínala spíše sedan než liftback.

Mezigeneračně se liftback proti předcházejícímu sedanu natáhl o 35 mm na výsledných 4.838 mm, rozvor činící 2.761 mm se však zkrátil o 42 mm. Objem zavazadelníku se pak výrazně zvětšil o 85 litrů na 565 litrů liftbacku.

Kombi následovalo až na frankfurtském autosalonu 2009. Délka i šířka zůstala zachována s výchozím Superbem, Superb Combi však dostal o 19 mm vyšší karoserii. Záď byla konvenčně pojatá, rozměrné víko kufru a nízká nakládací hrana měly usnadnit nakládání zavazadel, stejně jako na přání dodávané elektrické otevírání pátých dveří. Objem zavazadelníku 633 litrů byl ve své době největší mezi kombíky střední třídy, velikostí dokonce konkuroval o segment větším modelům.

Ještě s šestiválcem

Podvozková platforma s motory vpředu napříč využila komponenty koncernových řešení PQ35 (Golf VI, Octavia II) a prodloužené verze PQ46 (Passat B6). Na konstrukci byl užit vyšší podíl vysokopevnostní oceli, pro zajištění vyšší tuhosti karoserie.

Skladba motorů byla opravdu různorodá. Z těch benzinových tu byly v době premiéry jak přeplňované čtyřválce 1.4 TSI (92 kW) a 1.8 TSI (118 kW), tak šestiválec 3.6 FSI (191 kW). Turbodiesely zahrnuly výhradně čtyřválce, 1.9 TDI „PD“ se vstřikováním čerpadlo-tryska (77 kW), tak 2.0 TDI „PD“ (103 kW) a modernější 2.0 TDI „CR“ (125 kW) se systémem přímého vstřikování common-rail. Pro vybrané agregáty byl dostupný i pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex. Superb Combi přitom z naftových agregátů nabídl pouze dvoulitry.

Rok 2010 pak v souvisloti s příchodem emisní normy Euro 5 znamenal četné změny v nabídce. Všechny turbodiesely se dočkaly filtru pevných částic. Legendární naftovou devatenáctistovku navíc nahradilo 1.6 TDI se systémem common-rail (77 kW), zatímco modernější common-rail nově využilo i slabší 2.0 TDI, které si uchovalo 103 kW. Zážehovou osmnáctistovku nahradilo 2.0 TSI se 147 kW.

V roce 2012 pak nabídku rozšířil Superb Outdoor. Šlo o paket ve stylu modelů s přídomkem Scout, který poskytl oplastovanou karoserii nebo vyšší ochranu podvozku. Nabízen byl pro všechny motory, s výjimkou verze GreenLine. Na rozdíl od tehdejší Octavie Scout tak Superb Outdoor byl dostupný i s pohonem jedné nápravy.

Výraznější tvář

V roce 2013 se Škoda Superb (3T) dočkala modernizace, na níž se již podílel tehdejší šéfdesignér značky Jozef Kabaň. Ze stylistického hlediska šlo o decentní úpravy, příď působila výrazněji, díky širší masce chladiče, novému nárazníku nebo novým světlometům, dostupným jako bi-xenony s diodami denního svícení. Komplexně přepracovány byly také zadní partie. Koncová světla dostala novou grafiku, poznávacím znakem se staly i trojúhelníkové segmenty ve víku kufru, což byl tehdy nový detail vozů Škoda. Samozřejmostí bylo i použití tehdy nového loga výrobce, jednoduššího než dosud. Liftback se pak dočkal snazšího otevírání dvojitě otevíraného víka kufru, každá možnost otevření (jako sedan, nebo jako liftback) dostala samostatné ovládací tlačítko.

Modernizací prošly také nabízené agregáty, které v závislosti na verzi byly až o 19 % úspornější. Konkrétně všechny turbodiesely dostaly start-stop a rekuperaci brzdné energie. Jinak ale zůstalo vše při starém, konkrétně tedy k dispozici byly 1.4 TSI (92 kW), 2.0 TSI (147 kW), 3.6 V6 FSI (191 kW), 1.6 TDI (77 kW) a 2.0 TDI ve variantách se 103 kW a 125 kW.

V období let 2008 až 2015 vzniklo přes 618.000 exemplářů Superbu druhé generace. Stejně jako předchůdce se vůz vyráběl v Kvasinách. Lokálně se však montoval také na Ukrajině nebo v Indii. V roce 2015 nastoupila třetí generace Superbu, s interním označením 3V nebo B8.

Škoda Superb (3T): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4838 x 1817 x 1462 x 2761 mm (Superb), 4838 x 1817 x 1481 x 2761 mm (Superb Combi)
  • Objem zavazadlového prostoru: 565 litrů (Superb), 633 litrů (Superb Combi)
  • Výroba: 2008-2015 (Kvasiny, Česká republika)

2 komentáře: „Škoda Superb II (2008-2015)

  • Superb 2. generace při své premiéře možná tolik nenadchnul svým designem, vadila hlavně „jezevčíkovitá“ karoserie, dlouhá a úzká, po letech se ale ukazuje jako zajímavá ojetina. Kabina je možná úzká, vzadu je ale přehršel prostoru a kufr je obrovský. Auto je při jízdě komfortní i stabilní. Využití komponent z menších modelů je totiž po letech paradoxně výhoda, díky dostupnosti takových dílů, které stojí podobně nebo stejně jako třeba u Octavie. Nezávislé servisy navíc už Superb II dnes dobře znají, což je též výhoda, i díky příznivým cenám. Vhodné je však pečlivě si vybrat motor, už jen proto, že Superb II tradičně sloužil jako služební auto nebo taxík, což s sebou logicky nese vysoké nájezdy. Raději se vyhněte benzinovým motorům, 1.4 TSI žádá každých 100.000 km vyměnit rozvody, 1.8 TSI trápí vysokou spotřebou oleje. Z dieselů je nejvhodnější volba 2.0 TDI s common-railem (tedy od 2008), pružný a úsporný motor, s minimem potíží. Snad jen občas zlobí vstřikovače, prohořený chladič EGR nebo prasklá hlava. Starší 2.0 TDI čerpadlo-tryska není takovým postrachem jako v jedničkovém Superbu, hrozí však rychle opotřebovaná vačková hřídel a zdvihátka ventilů. U 1.9 TDI pak už musíte řešit filtr pevných částic, což je u starších aut vždy problém. Obecně se pak vyplatí měnit olej po 15.000 km, v převodovce DSG pak po 60.000 km, zatímco u manuálu po 100.000 km. Pozor také na stav podvozku, na dálnici může kmitat volant v rukou, čímž se projevuje nevyváženost kol, nebo se zavlní záď na nerovnosti, což je způsobeno závadou silentbloku zadní nápravy.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *