Když se v roce 1983 představil vůbec první vůz Suzuki Swift, málokdo by věřil, jakým pojmem se toto jméno stane. Swift se však v průběhu let stal nejdůležitějším modelem v historii automobilky Suzuki se vším, co k tomu patří: prodával se i vyráběl na všech kontinentech světa s výjimkou Antarktidy. Každoročně přibude okolo pětiset tisíc nových kusů a úspěšný příběh dále pokračuje. Připomeňte si jeho dosavadní historii.
Počátky Suzuki Swift
Za úplnými začátky modelu Suzuki Swift stál americký koncern General Motors, počátkem 80. let však GM přenechal nedokončený projekt právě Suzuki, a to výměnou za akcie v japonské automobilce. Neviděl v něm totiž dostatečný tržní potenciál, který tento model ve skutečnosti měl, a to nezanedbatelný. Swift úspěšně dobyl celý svět a mnoho značek ho zařadilo do své nabídky. Malé Suzuki tak dostalo logo značek Chevrolet, Pontiac, Holden, Isuzu, Changan i dnes již zapomenuté automobilky Geo. Konkrétně bylo auto známé pod kódovým označením Suzuki SA310 nebo jako Suzuki Cultus, v USA jako Suzuki Forsa, ale také pod značkami koncernu General Motors: Chevrolet Sprint, Pontiac Firefly a speciálně pro Austrálii Holden Barina. S minimem změn se navíc vůz třeba v Pákistánu vyráběl až do roku 2000, a v Kolumbii dokonce až do roku 2004.
První generace Suzuki Swift se představila světu v roce 1983. Její hranatý a kompaktní design byl doplněn lehkou konstrukcí, což z ní činilo obratný a úsporný vůz do houstnoucího městského provozu 80. let. Většina řidičů si Swift pořizovala pro nízké provozní náklady, nakonec ale už na základech první generace vznikla i slavná sportovní verze Swift GTi, v pětidveřovém provedení GXi. Na vybraných trzích však vůz nesl označení Suzuki Cultus.
Druhá generace Suzuki Swift se představila v roce 1988. Známá byla pod třemi desítkami různých označení po celém světě, včetně Cultus nebo Esteem. Toto provedení mělo zaoblený, aerodynamičtější a modernější design s elegantními liniemi a celkově hezčím interiérem. Zavedení technologie vstřikování paliva zlepšilo výkon vozu i spotřebu. Do nabídky se také poprvé dostává pohon všech kol, který od té doby ke Swiftu jako jedinému městskému vozu neodmyslitelně patří.
Zájem o tento spolehlivý a dostupný vůz nadále rostl. V Evropě se prodávala ze všech generací nejdéle, celých 15 let. Vyráběla se tu přitom v maďarské Ostřihomi. Na méně náročných trzích se ale jeho kariéra uzavřela až těsně před výročím 30 let od uvedení do prodeje.
Přichází globální svišť
V roce 2004 představila Suzuki třetí generaci Swiftu, označovanou jako globální, i díky sjednocení jednoho jména po celém světě. Třeba na domácím japonském trhu krátce předtím neslo označení Swift auto u nás prodávané jako Suzuki Ignis. Třetí generace přitom přinesla významný pokrok v designu a technologii.
Automobil prošel kompletní změnou konstrukce, přičemž se pyšnil kulatějším designem. Interiér byl vylepšen vyšší kvalitou materiálů a pokročilými prvky, které přispívaly k pohodlí pasažérů. Tato generace Swift (interně RS) také přinesla pokročilé bezpečnostní prvky, jako bylo ABS a více airbagů.
Čtvrtá generace Suzuki Swift, představená v roce 2010, se vyznačovala agresivnějším a sportovnějším designem a přinesla první zásadní inovace na poli snižování spotřeby a emisí oxidu uhličitého. Ovladatelnost a výkon Swiftu byly dále zlepšeny, což poskytovalo dynamický zážitek z jízdy. Čtvrtá generace Swiftu se stala celosvětovým úspěchem a vznikla v počtu více než tři miliony kusů.
Současná generace Suzuki Swift je pátá v pořadí. Představená byla v roce 2017, přičemž představuje dosavadní vrchol stylu, technologie a výkonu. Již brzy však dorazí nové Suzuki Swift, údajně se představí ještě během roku 2023.
Swift na českém trhu
Oficiální prodej Suzuki Swift v Česku odstartoval v roce 1992 se zahájením aktivit prvního importéra Contest. Úspěch byl na poměry začínající značky obrovský: Swift byl ve své době jedním z nejdostupnějších aut na trhu a k novým vozům rychle přibývaly i ojeté kusy z dovozu.
Přesné statistiky z 90. let bohužel nejsou k dispozici, nicméně na přelomu milénia se u nás každoročně prodávalo přes tisíc vozů značky Suzuki a většina z nich byla v této éře právě z modelové řady Swift.
Současný importér Magyar Suzuki Corporation od roku 2006, tedy krátce po uvedení třetí generace, eviduje 10.588 prodaných Swiftů. Z toho 572 připadá na verzi Sport a dalších 490 nese logo AllGrip, jak se od roku 2017 nazývá provedení s pohonem všech kol. Nejlepším dosud zaznamenaným výsledkem je 1.240 kusů prodaných v roce 2015, pro Swift Sport byl nejúspěšnější rok 2012 s 94 kusy těsně následovaný prvním prodejním rokem aktuálního Swiftu Sport s 89 kusy. Důkazem neustále rostoucí obliby pohonu všech kol je dosavadní prodejní rekord 149 kusů z roku 2021.
Pozici nejprodávanějších Suzuki v souladu s moderními trendy převzaly modely kategorie SUV, přesto Swift zůstává jedním z nosných pilířů prodejů značky Suzuki. Podle údajů registru vozidel Ministerstva dopravy bylo v polovině roku 2023 „na českých značkách“ 8.132 Swiftů všech generací, přičemž ten nejstarší z nich byl poprvé registrován v zahraničí už v roce 1983, tedy bezprostředně po zahájení prodeje první generace. Další kuriozitou mezi tisíci Swifty na českých silnicích je šest exemplářů dovezených z Ameriky, které nesou značku Geo.
Mezi barvami českých Swiftů je jasnou jedničkou červená, která zdobí každé čtvrté u nás prodané auto. Není divu, některý z jejích odstínů byl v nabídce odjakživa a pastelová červená se po celou dobu nabízí bez příplatku. Druhá pozice patří bílé, kterou má každý šestý Swift. Zhruba desetinový podíl náleží modré, šedé, černé a nevšední hnědé, dostupné pro čtvrtou generaci. Naopak odvahu zvolit oranžovou, která je v nabídce u posledních tří generací, mělo překvapivě jen 82 zákazníků. To je výrazně méně než u unikátní žluté, určené pouze pro aktuální generaci varianty Swift Sport.
Swift ve světě
Celkové prodeje prvních dvou generací nejsou kvůli rozdílným označením bohužel evidované, tří posledních generací se od roku 2004 prodalo již 9 milionů kusů, z toho v Evropě 1,2 milionu. Největším odbytištěm je Indie, následovaná Japonskem. V Evropě je největší zájem o Swift ve Francii a Velké Británii.
Sportovní verze Swift Sport s počtem 261 tisíc prodaných kusů patří k nejúspěšnějším hot hatchům všech dob. Největším odbytištěm ostré verze je Japonsko, kde se prodala polovina všech vozů, následuje Německo s 25 tisíci verzemi Swift Sport, což je téměř každý desátý Swift.
Suzuki Swift: Zajímavosti
Věděli jste, že…
- První generace byla do té doby největším modelem značky Suzuki? Automobilka pro ni vyvinula zbrusu nové motory a na vybraných trzích nabízela dokonce v 80. letech zcela neobvyklý přeplňovaný litrový tříválec.
- V roce 1992 Swift startoval v legendárním závodě do vrchu Pikes Peak? Závodní speciál se dvěma přeplňovanými motory o celkovém výkonu 800 koní ale neměl se sériovým vozem mnoho společného. Swift se triumfu ještě nedočkal, tovární jezdec Suzuki Nobuhiro Tajima však později s jinými závodními speciály Suzuki tento závod vyhrál sedmkrát, z toho šestkrát v řadě.
- V 90. letech se v USA prodával elektromobil na základě Swiftu? Malosériová výroba používala karoserii sedanu, nesla jméno Solectria Force a navzdory kombinaci šílené základní ceny 33 tisíc dolarů a dojezdu 80 km, resp. 88 tisíc dolarů a 160 km u verze s lepší baterií se vyrobilo 400 kusů.
- V reklamě na zcela nový Swift od roku 2004 vystupoval Cristiano Ronaldo? Legendárnímu portugalskému fotbalistovi bylo tehdy 19 let a byl vycházející hvězdou týmu Manchester United.
- Swift z roku 2005 se mohl jmenovat Zen? Toto jméno prosazovali společně tehdejší marketingový ředitel indické filiálky a prezident automobilky Osamu Suzuki.
- Hned dvakrát Swift zazářil v motoristické show Top Gear? Nejprve v roce 2006 ve speciálu „zimní olympiáda“, kde proti sobě nastoupily dvě pětice Swiftů v simulaci zápasu ledního hokeje. Podruhé Swifty nastupovaly proti sobě v rámci turné Top Gear Live do „fotbalového zápasu“ Británie proti Argentině.
- Swift se prodává ve 158 zemích světa? Za celou dobu se vyráběl nejen v Japonsku, ale i v Indii, Thajsku, Malajsii, Pákistánu, Myanmaru a Vietnamu. Dříve též vznikal v Maďarsku, Kanadě, Číně, Kolumbii, Ekvádoru, Indonésii a Austrálii.