Test: Toyota GR Yaris Dynamic Sport (2022)

Toyota GR Yaris 2022

Toyota byla dlouhá léta známá jako výrobce spolehlivých automobilů a jako propagátor hybridního pohonu. Poslední roky ale chce zdůrazňovat i svoji sportovní osobnost. Vrátila se úspěšně do WRC, úspěšně závodí v Le Mans. A znát je to i v její nabídce, když postupně rozšířila sportovní řadu GR (Gazoo Racing). Se Subaru vyvinula sportovní kupé GR86 (dříve GT86), ve spolupráci s Bavorákem oživila legendární Supru. Sama si pak vyvinula GR Yaris, který jsme vyzkoušeli v rámci týdenního testu.

Nebyly nalezeny žádné obrázky

Jestliže GR Supra a GR86 jsou kupé s klasickou koncepcí, GR Yaris vznikal s myšlenkou základu pro rallye speciál. Tomu se přizpůsobila i samotná koncepce, díky čemuž je auto na dnešním trhu unikát – jiný malý hatchback s třemi dveřmi, pohonem všech kol a takovým výkonem dnes na trhu nenajdete.

Neobyčejný Yaris

Auto je sice součástí rodiny Yaris, s malým hatchbackem Yaris a městským SUV Yaris Cross má ale GR Yaris jen pramálo společného. Základ designu sice vychází z pětidveřového hatchbacku, oproti němu se však změnilo mnohem více než jen přechod třídveřové koncepci. Příď je pojata mnohem agresivněji díky funkčnímu nárazníku, to samé platí také pro záď, jíž dominuje svalnatý nárazník s kulatými koncovkami výfuku. Právě koncová světla vedoucí přes celou šíři zádě je pak detail, který má pětidveřovému bratrovi stylisticky nejblíže. Ostatně sama automobilka tvrdí, že shodné pro oba modely jsou jen hlavní světlomety, vnější zpětná zrcátka, právě koncová světla a anténa ve tvaru žraločí ploutve.

To interiér už má pětidveřovému modelu mnohem blíže, díky shodné koncepci palubní desky. To bohužel s sebou nese jistá negativa. Použitý infotainment v dnešní době působí notně zastarale, třeba parkovací kamera nemá moc dobrý obraz. Nízká střecha pak znamená, že kombinace do prostoru vysunuté obrazovky infotainmentu a vnitřního zpětného zrcátka poněkud omezuje výhled ven. Ostatně kvůli nízkému zadnímu oknu je logicky hůře vidět také směrem vzad.

Rozdíly proti normálnímu Yarisu se však najdou, souvisí přitom hlavně se sportovní náturou auta. Sedačky mají poctivé vedení, aby pečlivě udržely těla posádky i ve vyšším tempu jízdy – za mě by se však mohlo sedět níže. Plusem nicméně je, že jsou zároveň pohodlné na dlouhých cestách. Budíky jsou pak přizpůsobeny rychlostem, kterých je auto schopné dosahovat. Jsou přitom jednoduché analogové, díky čemuž i za rychlé jízdy přehledné.

Výtečný motor

GR Yaris se od dalších modelů této rodiny liší také technikou v útrobách. Základem je sice platforma TNGA GA-B pro malé vozy, vůz však využívá konstrukčních prvků architektury GA-C pro kompakty – třeba pro zajištění pohonu všech kol.

Podepsalo se to třeba i na svébytném motoru, kterým je turbodmychadlem přeplňovaný tříválec o objemu 1,6 litru naladěný na 192 kW, v době uvedení na trh nejsilnější sériový tříválec na trhu.

Kritici tříválcové koncepce by se přitom měli s tímto autem svézt, protože by je všechna kritika přešla. Za mě je to totiž zcela dokonalé ústrojí pro tento model. V nízkých otáčkách sice lehce duní, nad 2000 otáček ale ožije, lehce se vytáčí a žene se za omezovačem. Ve vysokém pásmu otáček se navíc projevuje zajímavě ostrými tóny, skoro jako by využíval kompresor.

Naladění je přitom ideální i pro každodenní použití. V nízkém pásmu otáček není zbytečně ostrý, zajímavé to začíná být až nad 2000, spíše 3000 otáček, kdy se z GR Yarisu stává ostré náčiní. Plně tedy splňuje charakter hot hatche, auto běžně použitelné každý den a zároveň nabízející zcela neskutečné jízdní zážitky.

Super hatch

On je ale Toyota GR Yaris spíše kategorie sama pro sebe, a tak ji neváhám nazývat spíše jako super hatch než “jen” hot hatch.

Jízdní schopnosti auta jsou totiž doslova neskutečné, kombinace silného motoru, kompaktních rozměrů a pohonu všech kol dělá z GR Yarisu krále okresních silniček. Je to zkrátka neskutečná zábava, přičemž s autem lze jezdit různým stylem. Čtyřkolka dělá auto v zatáčkách neskutečně obratné, možnost úpravy nastavení navíc umí pozměnit charakter chování. Mód Track totiž rozděluje sílu rovnoměrně mezi obě nápravy, zatímco Sport preferuje tu zadní, v poměru 30:70, a to už umožňuje i plavné klouzání.

Schopnostem plně odpovídají brzdy, účinné, zároveň ne nepříjemně tvrdé. Podvozek je pak dokonalý. Jasně, ve městě je tužší a ta velká kola dá někdy pocítit, vzhledem ke sportovnímu naturelu je ale vlastně skvěle poddajný. Ve vyšším tempu pak krásně ožije, začne skvěle fungovat, a tak se nemusíte bát ani rozbitých českých okresek, auto si jich vyloženě užívá. Zkrátka homologační speciál pro rallye se vším všudy.

A co praktické vlastnosti?

Ještě jsem nezmínil převodovku. Ta je také výtečná. Jednička jde trochu ztuha, pak už je to ale výtečná práce. Řazení má přesné, ideálně tuhé a krátké dráhy. I to přispívá k tomu, že si budete jízdu užívat.

Všední dny ale nejsou jen o radovánkách, a tak se v krátkosti pověnuji i všednodenním záležitostem. Vzadu je minimálně místa. Kufr je jednoduše malý, nízký kvůli umístění akumulátoru pod podlahou pro lepší vyvážení hmotnosti. Na víkend ve dvou ale prostor stačí, navíc jsou tu i sklopná zadní sedadla – to kdybyste dle Toyoty potřebovali převézt čtveřici pneumatik, třeba pro řádění na okruhu. Spotřeba pak ve výsledku není špatná. Ano, při ostrém dovádění rychle překonáte 20litrovou hranici. I při rychlejším tempu se však dá jezdit za 10 l/100 km, ve městě si řekne o 8 l/100 km a na dálnici o 9 l/100 km.

Další recenze Toyota GR Yaris

David

Toyota GR Yaris byl při své premiéře možná nejočekávanější sportovní automobil své doby, a tak ve výsledku mohl jen zklamat. Jenže ve skutečnosti splnit veškerá očekávání do posledního puntíku. i po krátké jízdě totiž musíte mít jasno, že tohle je prostě fantastické auto. Vypadá prostě skvěle, taková nasupená raketka, ale zároveň pořád decentní, k navození sportovního výrazu nepotřebuje obří křídla, ale stačí ji vlastně jen snížený a rozšířený postoj. Uvnitř je to sice o chlup horší, velké zpětné zrcátko v kombinaci s vysoko vytaženou obrazovkou infotainmentu omezuje výhled, což běžný Yaris díky vyšší siluetě nezná. Dozadu je pak kvůli nízkému zadnímu oknu také mizerně vidět. A samotný posaz je vzhledem k velikosti auta kompromisem, sedí se zkrátka na můj vkus vysoko.

To, co ale dělá sportovní auto sportovním autem, umí GR Yaris na jedničku s hvězdičkou. Jeho tříválec je zkrátka famózní, má skvělý zvuk a neskutečný zátah, to co dělá kolem 4000 otáček bezprostředností připomíná auta z devadesátek, která nebyla tak svázaná emisními normami. Výtečné je řazení, přesné, tuhé a s krátkými dráhami. Výtečně funguje také podvozek, byť při městském popojíždění je logicky spíše tužšího ražení. Tuhá karoserie nicméně dělá divy. Výtečné jsou pak i schopnosti.

Průměrný řidič si GR Yaris vychutná hlavně na okruhu, na okreskách se může zdát až příliš efektivní, když neskutečně sedí, on ale umí být i hravý. To když jej přepnete do sportovního režimu zdůrazňujícího pohon zadní nápravy To se pak i utrhne, byť musíte počítat s fungování čtyřkolky a při nedotáčivosti případně dále přidávat plyn. Zkrátka řečeno, za zhruba milion (když si připlatíte za Torsen a závodní tlumiče) je to výtečná volba.

Dominik Parajka

Toyota GR Yaris Dynamic Sport
Plusy: Neskutečná efektivita pohonu na mokru/sněhu, Točivý motor s rychlými reakcemi, Zábavné chování na mokru/sněhu, Jedinečný design

Minusy: Slabý zvuk motoru, Vysoká pozice za volantem, Výhled na pravou stranu přes zpětné zrcátko, Aerodynamický hluk při 130 km/h

Adam Václavek, Wikicars.cz

Yaris GR je naprosto geniální na zimu. Nebo vlastně stačí, když jste rally fanda a milujete drcení okresek za všech situací. Potom si ho kupte klidně na každý den.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *