RecenzeTesty Volkswagen

Test: Volkswagen Tiguan Allspace Elegance 2.0 TDI (2023)

Volkswagen Tiguan se ve své stávající generaci stal klíčovou součástí nabídky značky. Ve vybraných letech byl z globálního pohledu dokonce i vůbec nejprodávanější model VW. Tomu pomohlo i rozšíření modelové řady o SUV-kupé (v Číně nabízený Tiguan X) a sedmimístný model, v Evropě nabízený jako Tiguan Allspace. Právě ten jsem vyzkoušel v rámci týdenního testu, s turbodieselem 2.0 TDI (147 kW) pod kapotou.

Povedený, nadčasový design

Tiguan se již letos dočká premiéry nové generace, větší bratr tu ale s námi ještě nějakou dobu zůstane. Ostatně ze stylistického hlediska ani není divu, i po letech Tiguan Allspace vypadá dobře. A to ani nemusí nést prvky sportovně laděné verze R-Line, sluší to i elegantněji pojaté variantě Elegance. Pomáhá tomu možná i stylistická návaznost na modernější Golf, díky svým světlometům protaženým o “cancourky” do boků karoserie.

Interiér využívá klasické konceptu Volkswagenu s moderním nádechem. Je tu proto digitální přístrojový štít nebo dotykový panel klimatizace. Ten je sice tvarovaný pro lepší orientaci, přesto dřívější řešení s kruhovými ovladači bylo při jízdě snazší na ovládání. Dotykový „slider“ je méně citlivý pro jemnější nastavení ventilace, což trochu odvádí pozornost.

Výbava pak umí být široká, jak je dnes zvykem. To nicméně může výrazně zvýšit cenu auta. Třeba head-up displej ale dokazuje starší základ auta, jde jen o výsuvné sklíčko. Zato hudební systém Harman/Kardon parádně hraje.

Z hlediska prostornosti Tiguanu Allspace není moc co vytknout. V druhé řadě sedadel je místa dostatek, třetí řada je nicméně primárně pro děti, tak už to ale v této velikostní kategorii bývá. Pro plnohodnotné sedmimístné auto se musíte porozhlédnout mezi velkými SUV nebo osobními dodávkami. Zavazadlový prostor je i v případě sedmimístné konfigurace slušně velký, je však poměrně složitě tvarovaný.

Povedený motor 2.0 TDI, co ale to DSG?

Tiguan Allspace nadále sází na tradiční spalovací motory, benzinové čtyřválce 1.5 TSI a 2.0 TSi doplňuje i turbodiesel 2.0 TDI v různých verzích. Vyzkoušel jsem tu nejsilnější, s výkonem 147 kW, který je standardně spárován se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol.

Motor je to povedený, kultivovaný a pečlivě odhlučněný. Snad jen v nízkých otáčkách do 1500 otáček ucítíte lehké vrnění. Nástup síly je pak vcelku lineární.

Ocenil bych však jemnější spolupráci s převodovkou. Při jízdě je všechno v pořádku, DSG řadí hladce a logicky. Při rozjezdech si však převodovka mnohdy cukne, chvíli trvá, než se spojka sepne, kvůli čemuž reakce auta nejsou tak bezprostřední, jak byste vzhledem k výkonu očekávali. I po sešlápnutí plynu během jízdy chvilku trvá, než si automat podřadí. Když už se však auto rozpohybuje, je elán více než slušný, což s ohledem na výkon vlastně ani není divu.

Spotřeba paliva se drží v mezích, odpovídá však větší karoserii. Dlouhodobá spotřeba se tak klidně pohybuje okolo osmi litrů na 100 km, ve městě pak z dlouhodobého hlediska roste k devíti litrům. Podobných hodnot se dočkáte také na dálnici.

Jízdní vlastnosti jsou pak příkladné. Testovaný kousek využíval velká 20” kola, přesto to na poskytovaném komfortu nebylo nijak zásadně znát. I větší nerovnosti auto překonává s přehledem, byť si samozřejmě občas bouchne, a to zvlášť ve sportovním režimu adaptivního podvozku. Celkový komfort mně však mile překvapil a zaslouží pochvalu.

Bez výhrad je také odhlučnění, také na dálnici uslyšíte pouze lehký šum okolního větru. Výhodou oproti jiným rodinným SUV je pak jisté chování i při ostřejší jízdě. Kde jiná velká SUV lehce znervózní, zůstává Tiguan Allspace naprosto jistý.

  • Vlastníte VW Tiguan? Napište své hodnocení do komentářů pod článkem

VW Tiguan: Další recenze a zkušenosti

Adam Václavek, Wikicars.cz

Volkswagen Tiguan R-Line 2.0 TSI 140 kW 4Motion DSG

Volkswagen Tiguan druhé generace pár chybiček má. Tou největší je dunění od zadní nápravy. Není to však nic, s čím by se nedalo žít. Jinak se na něm větší chyby hledají vážně špatně. Jsou to takové kvalitní rifle. Ničím vyloženě nenadchnou, ale ani neurazí. Chodit v nich můžete kdykoliv a kamkoliv. Pokud se častěji pohybujete ve městě a využíváte auto na krátké trasy, stylový Tiguan R-Line 2.0 TSI rozhodně smysl dává.

Tomáš Devera, Roadblog.cz

Volkswagen Tiguan je parádně flexibilní auto. Můžete dozadu posadit děti, které tam mají připravené stolečky a můžete jim posunout sedačky, aby na ně dobře dosáhly. Nebo dospělé, protože tam budou mít plno místa. Já se svými 184 centimetry jsem sám za sebou měl místa opravdu plno. Plus můžete převážet plno nákladu a s velikostí kufru si můžete vyhrát. Jízda je krásně tichá a pohodová. Prostě ideální auto na cestování. Ať už o samotě, tak s celou rodinou.

Filip Suchomel, Autodays.cz

Zmodernizovaný Volkswagen Tiguan zůstal stále kvalitním SUV. Jeho design inspirovaný Toaregem je velmi elegantní a s karosářskou verzí Allspace si navíc vysloužil oblibu mnohých rodin. Jenže nic není věčné, a proto potřeboval facelift jako sůl. Modernizace mu prospěla, kladně hodnotím například moderní infotainment MIB3 s pokročilými online službami nebo inovované jízdní asistenty IQ.DRIVE s inteligentními matrix světlomety či 3-zónovou klimatizaci. Co mne naopak zklamalo byl hlučnější motor, občas chaotické řadění automatické převodovky DSG a uskákaný podvozek na 19″ discích. Zvolíte-li však Tiguan se zážehovým agregátem 2.0 TSI, adaptivním podvozkem DCC a zároveň akceptujete cenu dosahující téměř k Touaregu, budete jej milovat.

Dominiccars.sk

Auto by som určite odporučil mladým rodinám, ktoré chcú spoľahlivé auto. Treba kupovať o čosi novšie kusy bez výrobných vád. Motoricky vskutku dynamické auto, s nízkou spotrebou.

Jekyll

VW Tiguan druhé generace (interně AD) patří mezi nejprodávanější SUV v Evropě, a tak je dnes i žádanou ojetinou, s bohatou nabídkou nejen v Česku, ale také třeba v blízkém sousedním Německu. Na druhou stranu ty nejlepší kusy z nabídky rychle mizí, což logicky zvedá ceny.

A vlastně není divu, Tiguan II je zajímavým vozem, ještě tím „pravým“ Volkswagenem s ergonomickým ovládáním a prémiově se tvářící kabinou, s bohatým vnitřním prostorem. Navíc skvěle jezdí, při slušném komfortu.

Ani se spolehlivostí Tiguan není na štíru. Zadní brzdy tu reznou jen u aut s nízkým nájezdem, naopak výfukový systém s korozí potíže nemá.
Tradičně však mohou být vyšší náklady u vozů s automatem DSG nebo pohonem všech kol. Doporučuje se tak pravidelně měnit olej jak v převodovce, tak mezinápravové spojce, což však ne všichni majitelé dodržují. Projevit se to může poskakováním při zatáčení nebo zpožděným účinkem čtyřkolky.

Co se týče motorů, vyplatí se pokukovat po benzinovém 2.0 TSI. Jedná se o tichý a dynamický motor, který navíc není žravý, v Tiguanu se objevuje úspornější derivát se specifickým časováním rozvodů a vysokou kompresí. Navíc je odolný proti karbonování. Nejžádanější volbou ale bývají tradičně turbodiesely, 2.0 TDI se 110 kW však u pozdějších variant, již homologovaných podle nových norem, ztratil elán. A silnější 2.0 TDI se 140 kW živě nepůsobilo nikdy, navíc nepotěší cukavými rozjezdy. Moc se nevyplatí ani 1.4 TSI nebo 1.5 TSI, u nichž kvůli systému vypínání válců může docházet ke snížení komprese.

Jestliže hledáte zajímavé mama taxi, je Tiguan vhodnou volbou, ostatně tuto funkci ostatně často zastává u nás, tak u sousedů, což se může projevit na sice nízkém nájezdu, avšak poničeném interiéru.

Pan tajemný

+ Prostorný interiér, objemný zavazadelník, jízdní vlastnosti kombinující komfort i jízdní stabilitu, bohatá výbava, povedený motor 2.0 TDI Evo (147 kW) s hladce a rychle řadící převodovkou DSG a slušnou spotřebou, příkladné zpracování interiéru, pohodlné sedačky, široká nabídka verzí, praktické odkládací schránky
– Vysoká pořizovací cena, dotykové ovladače po faceliftu nejsou moc intuitivní, kontroverzní vzhled modernizované verze, bouchání od 19″ kol, zamrzávající infotainment MIB3, pomaleji reagující stop-start systém

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *