Katalog86Toyota

Toyota GR 86 (2021-)

Toyota GR 86 je sportovní kupé představené japonskou automobilkou v roce 2021. Jedná se o druhou generaci sporťáku (s interním označením ZN8) vyvinutého Toyotou ve spolupráci se Subaru, která nahradila model prodávaný v Evropě jako GT86. K přejmenování došlo podle sportovní divize japonské značky Gazoo Racing. V době premiéry šlo o třetího sériového zástupce řady Gazoo Racing, vedle GR Supry a GR Yarisu. Na rozdíl od druhé generace bratrského Subaru BRZ Toyota hned v době premiéry uvedla, že se GR 86 bude prodávat také v Evropě.

Silueta automobilu navazuje na GT86, z designérského pohledu se ale auto v lecčems změnilo. Díky odlišným světlometům a přídi má jiný výraz, záď je pak výrazněji tvarována než dosud. Grafika světlometů s motivem písmena L má evokovat větší kupé Supra. Také GR 86 je prakticky shodné jako soudobé BRZ od Subaru, nejvýraznější změnou je odlišná maska chladiče.

To samé platí pro interiér, využívající prvků od Subaru. Je jednoduše navržen, ozdoben krajními kulatými výdechy ventilace. Dotyková obrazovka multimediálního systému má úhlopříčku sedm palců.

Vnější tvary přitom ovlivnily funkční aerodynamické prvky, vyvinuté i na základě zkušeností z motoristického sportu. To platí třeba o vzduchových kanálech na přídi vozu nebo boční nástavce prahů, které zlepšují jízdní vlastnosti i stabilitu, které mají za cíl být nejlepší v dané třídě. Svými rozměry se GR 86 prakticky nijak neliší od GT86, je dlouhé 4.265 mm, s rozvorem 2.575 mm. Je však nutné zmínit další přikrčení o 10 mm (na 1310 mm) a zvětšení rozvoru o 5 mm. Kompaktní rozměry mají rovněž napomáhat jízdním schopnostem.

Větší motor

V útrobách nadále zůstal čtyřválcový atmosférický motor typu Boxer původem od Subaru, který díky své koncepci s protiběžnými písty má snižovat těžiště vozu. Na rozdíl od předchůdce však motor se systémem přímého a vícebodového vstřikování od Toyoty byl zvětšen na objem 2,4 litru. Za tímto účelem se zvětšil průměr vrtání z 86 na 94 mm. Naopak vysoký kompresní poměr 12,5:1 zůstal zachován.

U evropské varianty maximální výkon narostl přibližně o 17 % z původních 147 kW na 172 kW. Narostl i točivý moment, a to na 250 Nm. Jako u GT86 jsou poháněná zadní kola, a to prostřednictvím šestistupňového manuálu, nebo příplatkového šestistupňového automatu. V jeho případě bude k dispozici balíček asistenčních systémů EyeSight původem od Subaru.

Oproti předchůdci se pak konstruktéři výrazněji zaměřili na oblast hmotnosti. Vybrané panely karoserie (například střecha) jsou proto z hliníku. Zároveň se o 50 % zvýšila torzní tuhost, což má rovněž pozitivní vliv na jízdní vlastnosti. Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu a lichoběžníkové zavěšení vzadu. O zastavení se pak starají odvětrávané kotouče vpředu i vzadu. Ve srovnání s BRZ chce GR 86 být více navrženo pro sportovní jízdu a poskytnout přímé a uspokojivé schopnosti.

Toyota GR 86: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4265 x 1775 x 1280 x 2575 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 226 litrů
  • Výroba: 2021- (Ota, Japonsko)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *