Toyota GR Yaris (2020-)

Toyota GR Yaris 2020

Toyota GR Yaris je třídveřový hot hatch japonské automobilky poprvé představený v roce 2020. Jedná se o derivát čtvrté generace Yarisu (XP210), s níž však sdílí jen minimum komponentů. Myšlenka auta vznikla již v době návratu Toyoty do světového šampionátu v rallye v roce 2015, jedná se vlastně o rallyeové auto uzpůsobené jízdě po běžných silnicích. Jakožto sportovně orientovaná verze jde o nástupce limitované edice Yaris GRMN, vzniklé na bázi třetí generace tohoto modelu (XP130). Jméno odkazuje na závodní divizi Toyoty Gazoo Racing.

Nebyly nalezeny žádné obrázky

Design vychází ze čtvrté generace Yarisu, s nímž však ve výsledku sdílí jen minimum shodných dílů. Sama automobilka tvrdí, že shodné pro oba modely jsou jen hlavní světlomety, vnější zpětná zrcátka, koncová světla a anténa ve tvaru žraločí ploutve. Všechny ostatní komponenty jsou svébytné. I proto je GR Yaris paradoxně o 50 mm delší než výchozí auto, přestože má prakticky shodný rozvor.

Svébytný základ

Třídveřová karoserie pak byla využita kvůli pravidlům WRC, která neumožňují mít na zadních dveřích žádné aerodynamické prvky. Toyota tak upravila tvar sériového auta podle těchto požadavků, aby odvozený rallye speciál mohl být schopnější. Záď je i proto mnohem nižší než u pětidveřového Yarisu.

Shodný je i technický základ v podobě platformy TNGA ve verzi GA-B vyvinuté pro malé modely. Zadní část u GR Yarisu totiž využívá komponenty vyspělejší varianty TNGA GA-C pro kompaktní vozidla. To konkrétně umožnilo využít pohon všech kol, který pochází z vlastního vývoje.

Konstrukce se proti běžnému Yarisu liší také posunutím motoru o 21 mm více vzad pro lepší rozložení hmotnosti. Karoserie pak využívá hliníkových panelů, zatímco třeba střešní panel je z kovaného karbonu. Díky tomu je hrubá konstrukce karoserie o 12 % lehčí než u pětidveřového Yarisu.

Silný tříválec

Pohon zajišťuje nově vyvinutý přeplňovaný benzinový tříválec o objemu 1,6 litru naladěný na 192 kW. V době premiéry šlo tak o nejvýkonnější tříválec v sériové produkci. Standardně je spárován s šestistupňovým manuálem a elektronicky řízeným pohonem všech kol, který za příplatek může mít diferenciály Torsen vpředu i vzadu. Třeba v Japonsku je ale k dispozici též atmosférický tříválec 1.5 Dynamic Force známý z nabídky běžného Yarisu.

Facelift pro rok 2024

Na tokijském autosalonu 2024 debutovala výrazně modernizovaná verze Toyoty GR Yaris, která se má v Evropě začít prodávat v létě 2024. Úprav je přitom tolik, že by se klidně mohlo jednat o novou generaci. Když se totiž ukázalo, že je vůz obchodně úspěšný, Toyota jej inovovala podle feedbacku zákazníků.

Šestistupňový manuál tak doplnil v nabídce osmistupňový automat. Přeplňovaný tříválec dále posílil, na 206 kW, kvůli čemuž dostal odolnější ventilový rozvod, nový materiál výfukových ventilů a vyšší tlak vstřikování paliva. Na míru odladěný podvozek Toyoty GR Yaris je ještě robustnější, doplněním dalších šroubů spojujících přední tlumiče s karoserií se podařilo potlačit změny geometrie, k nimž mohlo docházet v důsledku deformace horních pouzder při sportovní jízdě. Konstrukce je ještě tužší, díky většímu počtu bodových svarů (plus 13 %) a širšímu použití strukturálních lepidel (nárůst o 24 %).

Měnil se také interiér, Toyota přepracovala palubní desku tak, aby bylo z auta lépe vidět, což bylo často kritizováno. Horní hrana palubní desky se tak snížila o 50 mm, došlo i k úpravě polohy vnitřního zpětného zrcátka a naklonění ovládacího panelu o 15° směrem k řidiči. Jiný je i posaz za volantem, sedadlo se podařilo snížit o 25 mm. V kapličce přístrojů je pak nový 12,3″ plně digitální přístrojový štít, jiný je i displej multimediálního systému.

Design se zase měnil s ohledem na usnadnění další úpravy, které jsou zvlášť na vybraných trzích hodně oblíbené. Mlhové i couvací světlo se přesunulo ze spodní části nárazníku do zadních sdružených světel, kde hrozí menší riziko poškození. Třetí brzdové světlo se zase přemístilo ze zadního spoileru o něco níže do výklopné zádě, aby uživatelské úpravy spoileru byly jednodušší.

Toyota GR Yaris se pak od pětidveřového modelu liší také svým místem výroby. Vzhledem ke svému unikátnímu charakteru „rallye auta pro běžné silnice“ se vyrábí v japonském závodě Motomači, který se léta specializuje na podobně netradiční projekty.

Toyota GR Yaris: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3995 x 1805 x 1455 x 2558 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 174 litrů
  • Výroba: 2020- (Motomači, Japonsko)

2 thoughts on “Toyota GR Yaris (2020-)

  1. Toyota GR Yaris byl při své premiéře možná nejočekávanější sportovní automobil své doby, a tak ve výsledku mohl jen zklamat. Jenže ve skutečnosti splnit veškerá očekávání do posledního puntíku. i po krátké jízdě totiž musíte mít jasno, že tohle je prostě fantastické auto. Vypadá prostě skvěle, taková nasupená raketka, ale zároveň pořád decentní, k navození sportovního výrazu nepotřebuje obří křídla, ale stačí ji vlastně jen snížený a rozšířený postoj. Uvnitř je to sice o chlup horší, velké zpětné zrcátko v kombinaci s vysoko vytaženou obrazovkou infotainmentu omezuje výhled, což běžný Yaris díky vyšší siluetě nezná. Dozadu je pak kvůli nízkému zadnímu oknu také mizerně vidět. A samotný posaz je vzhledem k velikosti auta kompromisem, sedí se zkrátka na můj vkus vysoko. To,co ale dělá sportovní auto sportovním autem, umí GR Yaris na jedničku s hvězdičkou. Jeho tříválec je zkrátka famózní, má skvělý zvuk a neskutečný zátah, to co dělá kolem 4000 otáček bezprostředností připomíná auta z devadesátek, která nebyla tak svázaná emisními normami. Výtečné je řazení, přesné, tuhé a s krátkými dráhami. Výtečně funguje také podvozek, byť při městském popojíždění je logicky spíše tužšího ražení. Tuhá karoserie nicméně dělá divy. Výtečné jsou pak i schopnosti. Průměrný řidič si GR Yaris vychutná hlavně na okruhu, na okreskách se může zdát až příliš efektivní, když neskutečně sedí, on ale umí být i hravý. To když jej přepnete do sportovního režimu zdůrazňujícího pohon zadní nápravy To se pak i utrhne, byť musíte počítat s fungování čtyřkolky a při nedotáčivosti případně dále přidávat plyn. Zkrátka řečeno, za zhruba milion (když si připlatíte za Torsen a závodní tlumiče) je to výtečná volba.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *