Volvo řady S90/V90 je model vyšší střední třídy vyráběný švédskou automobilkou od roku 2016. Podle typického názvosloví modelů Volvo je S90 sedan, zatímco V90 kombi, od něhož byla odvozena také zvýšená varianta V90 Cross Country. Automobil je nástupcem sedanu S80, respektive kombíku V70, respektive zvýšeného kombi XC70. K přejmenování došlo v rámci mezigenerační proměny nabídky značky, kdy byla měněna logika číselného označení modelů. Číslovka 90 tak nově obecně označila velký model. Duo S90/V90 tudíž sdílí základ s SUV Volvo XC90 druhé generace.
Nebyly nalezeny žádné obrázky
Dvojice automobilů vznikala podle skandinávské filozofie zdůrazňující prostor a vzdušnost, což se mělo podepsat na prostorné kabině nebo skvělém výhledu ven. Kombi je pak paradoxně o chlup kratší než sedan, který je více přizpůsoben mimoevropským trhům. V90 Cross Country se pak od výchozího kombíku odlišilo oplastovanou karoserií a světlostí zvýšenou na vysokých 210 mm. Rozdíl proti V90 zajišťuje jak zvýšený podvozek, tak pneumatiky s vyšším profilem.
Samotný design z pera týmu Thomase Ingenlatha je skandinávsky jednoduchý, navazující svým ztvárněním na druhou generaci SUV XC90. Podepisuje se to třeba na grafice světlometů, diody tvoří tzv. Thorovo kladivo. To samé platí také pro interiér s digitálním přístrojovým štítem a vertikálně orientovanou dotykovou obrazovkou multimediálního systému.
Právě s XC90 duo modelů vyšší střední třídy sdílí rovněž svoji platformu SPA (Scalable Product Architecture), která je vyvinutá pro maximálně čtyřválcové motory, uložené vpředu napříč, s pohonem předních, nebo všech kol. Architektura je navíc přizpůsobena zástavbě plug-in hybridního pohonu. Podvozek využívá kombinace lichoběžníkové nápravy vpředu a unikátní nápravu s příčným kompozitovým listovým perem vzadu.
Do prodeje model V90/S90 vstoupil výhradně se čtyřválcovými motory tehdy nové rodiny Drive-E. Ty benzinové zastoupily dvoulitry T5 (187 kW, později po emisních úpravách 184 kW) a T6 (235 kW, později 228 kE), z turbodieselů tu byly dvoulitry D3 (110 kW), D4 (140 kW) a D5 (173 kW). Jako vrchol nabídky sloužil plug-in hybrid T8 Twin Engine s výkonem 300 kW. Vybrané jednotky pak šlo posílit díky balíčku Polestar.
Elektrifikace nabídky
V roce 2020 pak Volvo V90/S90 prošlo modernizací. Design se tolik nezměnil, modely vyšší střední třídy se dočkaly jemných retuší mlhovek či nárazníku, V90 a odvozené V90 Cross Country pozměnily i koncová světla. K decentním úpravám došlo také uvnitř.
Hlavně se ale S90 a V90 podobně jako ostatní modely značky dočkaly nových mildhybridních variant s 48V palubní sítí. Z benzinových jednotek tu tak nově byly B4 (145 kW), B5 (184 kW) a B6 (220 kW), doplněné o 10kW elektromotor. Stejné názvy dostaly i modifikované mildhybridní turbodiesely, B4 (145 kW) a B5 (173 kW). Plug-in hybrid nově nazvaný T8 Recharge pak doplnila slabší varianta T6 Recharge. Ve všech případech tak pod kapotou pracují dvoulitrové řadové čtyřválce.
Volvo V90/S90: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4936 x 1879 x 1475 x 2941 mm (V90), 4939 x 1879 x 1543 x 2941 (V90 Cross Country), 4963 x 1879 x 1443 x 2941 mm (S90)
- Objem zavazadlového prostoru: 560 litrů (V90/V90 Cross Country), 500 litrů (S90)
- Výroba: 2018- (Ta-Čching, Čína; Torslanda, Švédsko)
Aktuální velké kombi přizpůsobené terénu od Volva se možná jmenuje jinak než předchůdci, jeho charakter ale zůstal zachován. Je to prostorné a pohodlné auto, které nerovnosti překonává s měkkým houpnutím. Když je ale potřeba, umí jet pekelně rychle a jeho řidič se navíc za jeho volantem bude nečekaně bavit. Zkoušený zážehový čtyřválec T6 má sil na rozdávání, proti šestiválci nebo pětiválci má přece jen některé nevýhody, ať už lehce nižší elán, ne tak příjemný zvuk nebo spotřebu, která není zrovna nízká. Navíc nás moc nenadchla spolupráce s osmistupňovým automatem.
Až na tyto drobnosti je to ale jinak nadmíru povedený automobil, který je pohledný, bezpečný a komfortní. Vedle pohodlného podvozku nabízí vynikající masážní funkci sedadel nebo třeba úchvatný hudební systém. V terénu se pak svými schopnostmi dokáže vyrovnat leckterému SUV.
Více na: https://www.auto.cz/volvo-v90-cross-country-kdo-potrebuje-suv-105822
Volvo V90 Cross Country
V90 je veliké auto. Díky přídomku Cross Country je to i docela vysoké auto. A podle mě je tohle to pravé Volvo. Takhle má vypadá. Velký kombík, který se jen tak něčeho nezalekne. Posádku hýčká pohodlím a uklidňuje bezpečností.
Pro někoho může být toto největší kombi značky až moc velké. To naprosto chápu a pro mě samotného by byla V60, která může být také Cross Country, ideální volbou. Pokud však chcete to nejlepší, nebo máte využití pro nabídku prostoru V90, je to auto pro vás.
Více na: https://www.roadblog.cz/volvo-v90-cross-country-b5-2021/
Volvo V90 Cross Country Pro D5
Mou zkušenost s Volvem V90 Cross Country hodnotím pozitivně. Pořízení auta jako je Volvo V90 Cross Country nebo Audi A6 Allroad mi dávají větší smysl než koupě trendových SUV. V90ka Cross Country je pohodlný rodinný kočár, který se nezalekne výletu mimo asfalt. Tomuhle autu by strašně moc slušel velkoobjemový motor s větším počtem válců. Klidně třeba naftový šestiválec. Mám sice různorodé pocity z interiéru, ale to je jen můj subjektivní pocit. U vás to tak být nemusí. Nicméně interiér nabízí vysokou úroveň kvality zpracování. Akorát ta cena…
Více na: https://drivezone.cz/recenze-volvo-v90-cross-country/
Volvo S90 D5 AWD R-Design
Volvo S90 na mě udělalo opravdu skvělý dojem. Až mám dojem, že jsem se zamiloval… Volva moc v lásce nemám, ale tohle by mi doma nevadilo. Za S90ku má u mě Volvo velké plus. Je to parádní limuzína, která nabízí slušnou úroveň komfortu a výbavy. Jenom mě mrzí, že S90ka nemá v nabídce aspoň šestiválec. Tohle auto by si opravdu zasloužilo více než čtyři válce. A také ještě co bych vytknul je to, že veškeré nastavení vozu se provádí přes dotykový displej infotainmentu, což není zrovna ideální během jízdy…
Více na: https://drivezone.cz/recenze-volvo-s90-d5-awd-r-design/
Volvo V90 Cross Country se pohybuje na pomezí vyšší střední třídy a zároveň prémiovky. Samotná značka o tomto modelu mluví jako o luxusním kombi. Je tomu opravdu tak? Cenou do luxusu rozhodně patří, některými prvky výbavy taky ale dokáže konkurovat například Audi A6 Allroad, když má v nabídce jenom dvoulitrové čtyřválce? V90 konkurovat zcela jistě dokáže v podvozku, jízdních vlastnostech, akustickém komfortu, bezpečnosti. Zde je skvělé! Nicméně pořád se domnívám, že Volvo se ve stritkní politice motorů unáhlilo a příliš brzy zařízlo zajímavější motory. To je ten prostor, kde se zbytečné obírá o místo v luxusním segmentu.
Co do infotainmentu a konektivity tam musím volvu vyseknout pochvalu. Multimediální systém postavený na Androidu se jim povedl a získali tím náskok před konkurencí. Z integrace onlinových služeb od Googlu auto těží a celé to působí jako dobře známá a intuitivní věc.
Více na: https://autodays.cz/2023/05/20/volvo-v90-cross-country-b5-2022-manazer-v-holinkach/
Volvo S90 D4 (140 kW)
Volvo S90 D4 se standardním podvozkem není pro každého. Ocení ho především dálniční jezdci, kteří uvítají nízkou spotřebu, prostornou kabinu a hromadu bezpečnostních systémů. Můžete s ním najezdit tisíce kilometrů, ale stále budete vystupovat svěží. Ale pokud hledáte vyloženě komfortního společníka, nebo chcete rychle lítat po okreskách, budete se muset poohlédnout jinde. S90 sice obojí zvládá docela slušně, ale ne tak jako někteří konkurenti. Na druhou stranu, pětileté kusy s nájezdy lehce přes 100 000 kilometrů k roku 2023 koupíte za sumy jen mírně překračující 600 000 Kč. A to je dobrá nabídka, protože stejně starý a ojetý Superb 2.0 TDI koupíte za obdobné částky. Asi bych se nemusel dlouho rozhodovat, jestli chci jezdit velmi rozšířenou střední třídou, nebo vyšší střední, které je v tomto případě jako šafránu.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-volvo-s90-d4-140-kw-vyssi-stredni-trida-za-cenu-stejne-ojeteho-superba/