Motorsport

Sezona WRC 2022 za rohem. Hyundai, Ford i Toyota lákají na své plug-in hybridy

Světový šampionát v rallye už vyhlíží novou sezonu, WRC 2022 totiž odstartuje co nevidět, a to prostřednictvím Rallye Monte Carlo, která začíná již 20. ledna. Sérii přitom čeká klíčová změna, ve WRC od roku 2022 totiž budou závodit nové speciály s plug-in hybridním pohonem, navržené podle pravidel nové kategorie Rallye 1. Je tak nejvyšší čas si připomenout všechny důležité informace o nadcházející sezoně WRC 2022.

Jednotné hybridní ústrojí

Šampionát WRC vůbec poprvé v historii vsadí na elektrifikované pohonné ústrojí, a to v rámci dnešních automobilových trendů. Nová generace pohonných jednotek bude do jisté míry unifikované. Přeplňované zážehové šestnáctistovky vlastní konstrukce každého z továrních týmů totiž nově doplní elektrifikované ústrojí pro plug-in hybridní pohon. Dodávat ho bude společnost Compact Dynamics, patřící do koncernu Schaeffer, která už elektrické komponenty poskytuje stájím Formule 1, Formule E nebo vytrvalostní série WEC.

Elektřina má přitom speciálům pomáhat jak na rychlostních zkouškách, jako pomoc spalovacímu pohonu, tak na přejezdech, na nichž za určitých podmínek vozy pojedou výhradně na elektrický pohon. Pilot bude moci využít elektrickou přípomoc opakovaně, vždy po dobu maximálně tří sekund.

Konkrétně hybridní jednotka konkrétně využije akumulátor s kapacitou 3,9 kWh a 650V elektromotor o výkonu 100 kW a točivém momentu 180 Nm. Kvůli bezpečnosti bude toto vzduchem i kapalinou chlazené ústrojí uloženo v karbonovém krytu, navíc bude chráněno i zesílenou bezpečnostní klecí, v místech uložení této techniky. Baterii půjde mezi rychlostními zkouškami dobíjet z externího zdroje, což potrvá přibližně 25 minut. Hybridní soustava mimochodem podle Fordu váží 95 kg.

Tovární týmy se nemění

Promotér šampionát se stávajícími účastníky dopředu podepsal tříletou dohodu, díky níž dosavadní tovární týmy uvidíme na závodních tratích během následujících tří let. I v roce 2022 tak uvidíme ve WRC Ford (prostřednictvím týmu M-Sport), Hyundai a Toyotu. Mluvilo se také o zájmu dalších značek, hlavně díky uvedení plug-in hybridního pohonu, ty ale ve WRC uvidíme případně až v dalších letech.

Stávající tovární týmy přitom využily nových pravidel k nasazení zcela nových závodních speciálů. Největší změny dosáhl Ford, jehož Fiestu WRC střídá Puma Rally1. Kvůli propagačním důvodům tak Ford nasadí ve WRC malé SUV místo malého hatchbacku. Poprvé se prototyp novinky představil na Festivalu rychlosti v Goodwoodu v létě 2021.

„Nová éra vozů WRC představuje jeden z největších technických pokroků ve světovém šampionátu. Díky zavedení hybridního pohonu budou vozy výkonnější než kdykoli v historii a zároveň budou přímo odrážet pohonné ústrojí svých silničních protějšků,“ komentuje příchod speciálu nazvaného Ford Puma Rallye1 Malcolm Wilson, výkonný ředitel společnosti M-Sport.

„Není pochyb, když se pustí (elektrický) boost, opravdu víte, že tam je. Výkonnost je opravdu speciální a stále se na ní pracuje,“ řekl po prvních testech s novým vozem závodník Matthew Wilson, který tvrdí, že váha navíc kvůli hybridnímu pohonu je znát jen v ostrých zatáčkách. Více na něj však zapůsobil výkon elektrifikovaného ústrojí.

To Hyundai jednodušeji mezigeneračně promění i20. Dosavadní třídveřové i20 Coupé tak nahradí vůz se základem v pětidveřovém hot hatchi i20 N. Oficiálně se novinka jmenuje Hyundai i20 N Rally1.

Ambice korejského týmu přitom zůstávají ty nejvyšší. „Jsme si jisti, že máme balíček, abychom mohli bojovat o třetí konstruktérský titul – a abychom podpořili naše posádky, aby byly také v honbě za tituly jezdců a spolujezdců,“ říká prezident Hyundaie Scott Noh, dočasný šéf Hyundai Motorsport po nečekaném odchodu Andrea Adama, z osobních důvodů.

Toyota pak podle očekávání vsadí na speciál nazvaný GR Yaris WRC Rally1, který využívá základ v GR Yarisu.

Jaké bude složení týmů?

Co se týče jezdeckých sestav, tak největší změny se udály u Fordu, respektive týmu M-Sport. S týmem M-Sport Ford dvouletou smlouvu podepsal Craig Breen, který loni jezdil v barvách Hyundaie. Doplní Adriena Fourmauxe a Guse Greensmitha, který za Ford jezdili již loni. Velkou událostí je pak návrat zkušeného Sébastiena Loeba, devítinásobného šampiona WRC, který se vybraných rallye letošního ročníku zúčastní právě v barvách Fordu. Chybět nebude třeba na Rallye Monte Carlo, a to jen krátce poté, co skončí slavná Rallye Dakar, jíž se letos Loeb účastní se speciálem Prodrive.

U Toyoty částečně končí šampion Sébastien Ogier, který pojede už jen vybrané závody v roce 2022. Střídat se bude s nadějným závodníkem Esapekkou Lappi. Ogiera navíc na postu navigátora doplní Benjamin Veillas, který nahradí dlouholetého Ogierova společníka Juliena Ingrassiho. Ten totiž po loňské sezoně odešel do závodnického důchodu. Naopak podle očekávání všechny soutěže sezony odjedou Elfyn Evans a Kalle Rovanperä, kteří po dvou letech u japonské značky podepsali nové smlouvy.

U Hyundaie zůstávají Ott Tänak a Thierry Neuville. Ve třetím voze korejské značky se pak budou střídat Dani Sordó a Oliver Solberg. Pro Sorda to podle jeho slov bude poslední sezona v jeho závodní kariéře ve WRC.

WRC 2022: Jezdci a týmy
TýmSoutěžní speciálJezdci
Ford M-SportFord Puma Rally1Adrien Fourmax, Craig Breen, Gus Greensmith, Sébastien Loeb
HyundaiHyundai i20 N Rally1Oliver Solberg, Dani Sordo, Ott Tänak, Thierry Neuville
ToyotaToyota GR Yaris Rally1Sébastien Ogier, Esapekka Lappi, Elfyn Evans, Kalle Rovanperä
Zdroj: WRC.com

Předběžný kalendář

Kalendář WRC pro sezonu 2022 počítá se 13 závody. Už loni v létě bylo oznámeno, že prvním závodem ročníku bude jako již tradičně Rallye Monte Carlo, následovat má Rallye Švédsko, jediná soutěž ročníku čistě na sněhu. Dále se pojede rovněž v Portugalsku, Itálii, Keni, Japonsku, Španělsku, Estonsku nebo třeba Řecku. Poprvé od roku 2012 se vrátí i Rallye Nový Zéland. Jedno místo je pak nadále neobsazené, vyplnit by ho mohla Rallye Mexiko, která má smlouvu s promotérem o pořádání soutěže.

Opět nicméně není vyloučeno, že se podoba kalendáře bude v průběhu sezony měnit, podle aktuální koronavirové situace.

WRC 2022: Předběžný kalendář
RallyeTermín
Rallye Monte Carlo20.1.-23.1.
Rallye Švédsko24.2.-27.2.
Rallye Chorvatsko21.4.-24.4.
Rallye Portugalsko19.5.-22.5.
Rallye Sardinie (Itálie)2.6.-5.6.
Safari Rallye (Keňa)23.6.-26.6.
Rallye Estonsko14.7.-17.7.
Rallye Finsko4.8.-7.8.
Nespecifikováno18.8.-21.8.
Rallye Akropolis (Řecko)8.9.-11.9.
Rallye Nový Zéland29.9.-2.10.
Rallye Katalánsko (Španělsko)20.10.-23.10.
Rallye Japonsko10.11.-13.11.
Zdroj: WRC.com

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Sezona WRC 2022 za rohem. Hyundai, Ford i Toyota lákají na své plug-in hybridy

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *