Testy MazdaRecenze

Test: Mazda CX-60 2.5 e-Skyactiv PHEV Homura (2022)

Mazda se rozhodla využít módní vlnu SUV a postupně rozšiřuje nabídku takových aut. Nebyla by to však Mazda, kdyby tuto expanzi nepojala po svém. Dokazuje to elektrické MX-30 s dveřmi otevíranými proti směru jízdy i CX-60 využívající platformu s pohonem zadních kol. Není to přitom jediný prvek, kterým se CX-60 přibližuje prémiovým vozům.

Dominantní příď

CX-60 je aktuálně největší SUV v evropské nabídce Mazdy (před příchodem sedmimístné CX-80), což je zvenku na první pohled znát. Tohle 4.745 mm dlouhé SUV dává svou velikost jasně najevo. Mohutná, takřka kolmá příď je díky výrazné masky dominantou designu, zatímco záď sází na pro Mazdu typický sportovní šmrnc.

Vnitřek pak dává najevo, že Mazda dělá krok k prémiovým značkám. Použité materiály patří mezi to nejlepší v rámci mainstreamu. Nešetřilo se tu jak na dekoru, tak na použitých displejích nebo na parkovacích kamerách s detailním rozlišením obrazu. Zůstává tu i šikovné ovládání infotainmentu ve stylu bavoráků na středovém tunelu – tlačítka a otočný ovladač usnadňuje práci s multimediálním systémem i během jízdy. Škoda jen, že grafiku digitálního přístrojového nelze prakticky přizpůsobit.

Za volantem se sedí výše, jak se od tak velkého SUV očekává. Široká sedadla pak jsou komfortní i na dlouhých cestách. Prostor na zadních sedadlech nicméně dává najevo platformu s pohonem zadní nápravy, místa před koleny je tu pro dospělého zkrátka jen akorát než přebytek. Nad hlavou je ale vše v pořádku, stejně jako z hlediska šířky. Horší je to s nastupováním, vstupní otvor je spíše užší, dveře se nicméně šikovně otevírají takřka do pravého úhlu. Kufr má dostatečnou velikost, pod podlahou nicméně zůstává jen malý prostor, třeba pro kabeláž plug-in hybridu.

Vyšší výkon i spotřeba

Mazda CX-60 na trh zprvu vstoupila právě ve formě plug-in hybridu. Ten kombinuje benzinový čtyřválec o objemu 2,5 litru (141 kW) s elektromotorem (100 kW), což dohromady poskytuje 241 kW.

To už je slušná porce, což je při jízdě opravdu znát. S dobitými bateriemi, z nichž elektromotor čerpá svoji energii pro pomoc čtyřválci, je to opravdu síla. Mžikem jedete rychleji, než byste čekali. Jakmile v nich však dojde šťáva, už si motor musí podřadit, aby poskytl dostatečný elán. Stává se to mnohdy i v dálničních stoupáních, i když to není potřeba.

Právě spolupráce obou motorů však není tak hladká jako u jiných plug-in hybridů poslední doby. Spalovací motor při připojování občas lehce cukne. To převodovka dá zase někdy najevo sportovní charakter, ve většině případů nicméně mění převod naprosto hladce.

Stav dobití baterií také ovlivňuje spotřebu paliva, která je obecně spíše vyšší. Třeba na dálnici se dá jezdit za 8,3 l/100 km, s prázdnou baterií však apetit roste k 10litrové hranici. Ve městě jen na elektřinu jezdíte v zimě klidně za 30 kWh/100 km, na benzin za nějakých devět litrů. Na okreskách to však díky rekuperaci je do sedmi litrů na 100 km, respektive 10,5 kWh/100 km.

Jízdní vlastnosti jsou velice příjemné. Ve městě si povšimnete pro Mazdu typické, spíše tužší naladění, 20” kola jsou na nerovném podkladu občas slyšet, jinak je ale podvozek naprosto komfortní. Vůbec tak nevadí, že podvozek není adaptivní. Třeba na dálnici Mazda skvěle tlumí nerovnosti, slušné je také odhlučnění. I motor je slyšet jen při akceleraci, avšak pouze tlumeně.

Všiml jsem si však poměrně opatrného nastavení asistenčních systémů. Sledování pozornosti řidiče varuje i v době, kdy je šofér pozorný, podobně monitoring mrtvých úhlů varuje před vozidly, přestože jsou už daleko, zatímco adaptivní tempomat někdy “chytne” auta ve vedlejším jízdním pruhu a zbytečně brzdí. Šikovné je nicméně upozorňování na vozidla v mrtvém úhlu na head-up displeji. Pochvalu zaslouží také diodové světlomety. Svítí daleko a Matrix funkce jemně a rychle vykrývá protijedoucí vozidla, díky čemuž protijedoucí vozidla neoslňuje.

Další recenze Mazdy CX-60

Tomáš: Po první jízdě u prodejce mám jasno, tohle je moje příští auto. Krásný interiér, pohodlný podvozek a silné pohonné ústrojí. Jen ten plug-in hybrid nepracuje vždy hladce a ty asistenční systémy jsou až moc opatrné

Dominik Parajka: Plusy: štýlový a prémiový dizajn, výborné adaptívne LED svetlomety, praktický kufor, 220 V elektrické zásuvky v interiéri, kvalitné spracovanie interiéru, veľmi dobré predné sedadlá, perfektná ergonómia ovládania, výborný infotainment a jeho ovládanie, skvelý head-up displej, super jazdný prejav – riadenie, podvozok, pohon; Mínusy: nemožnosť zmeniť farbu ambientného podsvietenia interiéru, vzhľadom na veľkosť auta menej priestoru na zadných sedadlách na dĺžku

Filip Suchomel, Autodays.cz: Mazda CX-60 je bezesporu novou vlajkovou lodí. Celé auto působí prémiovým a luxusním dojmem. Po týdnu soužití a 2.000 ujetých kilometrů se mi ji ani vlastně nechtělo vracet. Mazdě se povedlo vytvořit skvěle jezdící SUV, které se řadí po boku německým etalonům tohoto segmentu. Během celého testu jsem se nesetkal téměř s ničím, kde bych musel alespoň přivřít oči. Asistenty, infotainment, odhlučnění, konektivita, ergonomie, materiály, jízdní vlastnosti jsou jednoduše skvělé.

Abych byl ale objektivní, přece jenom se něco našlo. Na závěr se totiž musím vrátit k naší cestě do Rakouska, kde jsem narazil asi na největší slabinu CX-60 a tím je prostor pro posádku cestující vzadu. Nevěřil bych, že toto obrovské auto poskytne tak málo prostoru na nohy vzadu, ale je to tak. Jízda pro pasažéry vzadu byla jednoduše nekomfortní a to je u tohoto auta opravdu problém.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *