Formule 1 konečně zná podrobnosti o nové generaci monopostů, které budou nasazeny od sezony 2026. Světová rada motorsportu už v roce 2022 schválila nová technická pravidla, o jejichž přípravě se jednalo několik let. V létě 2024 pak byly prozrazeny další technické detaily. Mezitím už leccos víme také o závodnících Formule 1 pro rok 2026.
Udržitelné palivo
Jednou z potvrzených novinek je palivo. Podle očekávání Formule 1 vsadí na syntetické palivo, které má být „zcela udržitelné“. Všechny složky paliva budou pocházet z udržitelných zdrojů, ať už z nepotravinářských biologických produktů nebo odpadu, definitivní řešení bude na každém z výrobců.
Průtok paliva přitom bude omezen energií, ne objemem nebo hmotností. Předpokládá se však, že nové monoposty Formule 1 pro ok 2026 během velké ceny spotřebují jen asi 70 kilogramů paliva, zatímco dnes je to 100 kg.
Konec MGU-H
Druhou zásadní změnou je absence jednotky MGU-H, motorgenerátoru využívajícího tepelnou energii z výfukových plynů. Naopak MGU-K, motorgenerátor využívající energii získanou při brzdění pro zvýšení výkonu, zůstává. Bude umístěno u šasi, s bezpečnostní rámem kolem vysokonapěťových částí, pro vyšší bezpečnost. Elektrická část ústrojí navíc navýší svůj výkon na 350 kW, z dnešních 120 kW.
Stejně tak v útrobách monopostů F1 nové generace zůstanou zážehové vidlicové šestiválce o objemu 1,6 litru. Spalovací motor přitom bude rozdělen na dvě části. Vývoj té spodní (blok motoru, klikový hřídel, ojnice nebo čerpadla) bude i v rámci snižování nákladů omezen. Naopak vývoj horní části (samotný spalovací motor) bude uvolněn, v reakci na příchod nového syntetického paliva. Cílem je zhruba výkon 400 kW poskytovaný šestiválcem.
Finanční nákladnost má snižovat také standardizace dalších komponentů nebo omezení použití drahých kovů. Výfukový systém pak bude muset vydržet celou životnost pohonné jednotky. Omezen bude také počet hodin na testovacích stolicích, v rámci vývoje jednotek. Během sezony pak beztrestně bude možné použít tři motory za sezonu. Jen v roce 2026 bude limit zvýšen na čtyři jednotky.
Konec DRS, příchod Override
Důležitou změnou je konec systému DRS. Místo něj tu bude funkce Override, která umožní krátkodobé zvýšení výkonu pohonné jednotky.
Těšit se můžeme i na aktivní aerodynamiku. Závodníci přitom budou moci v určených zónách přepínat mezi dvěma režimy. Standardní režim (tzv. Z) s vysokým přítlakem bude určen pro jízdu v zatáčkách, zatímco pro rovinky tu bude konfigurace s nízkým přítlakem, tzv. režim X, který pomůže zvýšit maximální rychlost.
Změna rozměrů
Nová pravidla se týkají i rozměrů. Současná generace monopostů je často kritizována pro svoji velikost. Od roku 2026 tak monoposty F1 budou opět menší. Rozvor se sníží z maximálních 3.600 mm na 3.400 mm, zatímco šířka se zmenšila z 2.000 mm na 1.900 mm.
S tím souvisí i snížení hmotnosti. Cílem je minimální hmotnost 768 kg, což je o 30 kg méně než u monopostů ze sezony 2022. Mimo jiné tomu pomohou i užší pneumatiky, nadále však 18″.
Ve F1 nově Audi a co Andretti?
Schválení technických pravidel pro rok 2026 navíc pro F1 znamená novinky ve startovním poli. Už dříve byl oficiálně potvrzen příchod Audi do šampionátu. O vstupu tohoto německého člena VW Group do F1 se čile spekulovalo již několik měsíců předtím, vedení značky však potvrzení účasti v šampionátu podmiňovalo právě definitivní podobou pravidel pro rok 2026. Krátce na to, když se tak stalo, Audi oznámilo, že do Formule 1 vstoupí jako dodavatel motorů. Čtyři kruhy převezmou stáj Sauber, v minulých letech nesoucí znaky Alfy Romeo.
Naopak se situace kolem Porsche se stala velice složitou. Dlouho se mluvilo o možném spojení Porsche s Red Bull Racing, pro něhož by německý výrobce sporťáků byl dodavatel motorů. Tato jednání však nakonec padla. Porsche oznámilo, že od roku 2026 nebude dodavatel agregátů pro Red Bull.
Spekuluje se o tom, že Red Bull nechtěl přijít o rozhodovací práva na další vývoj techniky, stejně tak měly rozhodnout dosavadní úspěchy spjaté s Hondou. To ostatně naznačuje i oficiální vysvětlení Porsche: „Předpokladem vždy bylo, že partnerství bude založeno na rovnocenném základě, který bude zahrnovat nejen partnerství v oblasti motoru, ale také tým. Toho nebylo možné dosáhnout. S dokončenými změnami pravidel zůstává závodní série pro Porsche stále atraktivním prostředím, které bude i nadále sledováno.“ Porsche každopádně chtělo do F1 vstoupit i tak, a tak hledalo jiného partnera. To se však nakonec nepovedlo, a tak byl tento projekt ukončen. Red Bull si mimochodem nové motory vyvine ve spolupráci s Fordem.
Dost se spekuluje také o příchodu stáje Andretti, která měla zájem o účast ve Formuli 1 už od sezony 2025. Stávající týmy to ale neumožnily, a tak americký tým podporovaný koncernem General Motors zvažuje účast až od roku 2026, což by ale znamenalo vyšší náklady, kvůli nutným startovním poplatkům, zvýšeným právě od sezony 2026.
A co jezdci F1 v roce 2026?
Dobrou představu už máme také o jezdeckých sestavách. Pokud se nestane nic nenadálého, Aston Martin, McLaren a Red Bull si uchovají stejné jezdce jako letos. Mají totiž podepsané dlouhodobé smlouvy se svými závodníky.
Jisté je také to, že u Audi bude závodit Nico Hülkenberg. Ve Ferrari pak pojede silné duo Charles Leclerc a Lewis Hamilton, který k rudé stáje přestupuje z Mercedesu. Právě trojcípá hvězda zatím svou jezdeckou sestavu pro rok 2026 nemá jistou. Náhrada za Hamiltona se stále hledá a ani George Russell nemá pro rok 2026 podepsanou smlouvu. Klidně se tak otevírá pro některé z nadějných nováčků, jako je Oliver Bearman (možnost u Haasu), Andrea Kimi Antonelli (možný nástup k Mercedesu) a Liam Lawson (RB).
TÝM | JEZDEC |
---|---|
Alpine | Pierre Gasly („víceletá smlouva“) |
Aston Martin | Fernando Alonso (smlouva do konce roku 2026), Lance Stroll („víceletá smlouva“) |
Audi | Nico Hülkenberg (víceletá smlouva) |
Ferrari | Charles Leclerc (víceletá smlouva), Lewis Hamilton (do konce roku 2026) |
Haas | ? |
McLaren | Lando Norris (smlouva do roku 2027), Oscar Piastri (smlouva do konce roku 2026) |
Mercedes | ? |
RB | ? |
Red Bull Racing | Max Verstappen (smlouva do konce roku 2028), Sergio Pérez (do roku 2026) |
Williams | Alex Albon („víceletá smlouva“) |