Motorsport

Formule 1 schválila nové motory. Co nás v roce 2026 čeká?

Formule 1 konečně zná podrobnosti pro nové motory, které budou nasazeny od sezony 2026. Světová rada motorsportu totiž schválila nová technická pravidla, o jejichž přípravě se jednalo už několik let. Novinky proti současným pohonným jednotkám jsou v zásadě dvě.

Udržitelné palivo

Jednak je to palivo. Podle očekávání Formule 1 vsadí na syntetické palivo, které má být „zcela udržitelné“. Všechny složky paliva budou pocházet z udržitelných zdrojů, ať už z nepotravinářských biologických produktů nebo odpadu, definitivní řešení bude na každém z výrobců.

Průtok paliva přitom bude omezen energií, ne objemem nebo hmotností. Předpokládá se však, že nové monoposty Formule 1 pro ok 2026 během velké ceny spotřebují jen asi 70 kilogramů paliva, zatímco dnes je to 100 kg.

Konec MGU-H

Druhou zásadní změnou je absence jednotky MGU-H, motorgenerátoru využívajícího tepelnou energii z výfukových plynů. Naopak MGU-K, motorgenerátor využívající energii získanou při brzdění pro zvýšení výkonu, zůstává. Bude umístěno u šasi, s bezpečnostní rámem kolem vysokonapěťových částí, pro vyšší bezpečnost. Elektrická část ústrojí navíc navýší svůj výkon na 350 kW, z dnešních 120 kW.

Stejně tak v útrobách monopostů F1 nové generace zůstanou zážehové vidlicové šestiválce o objemu 1,6 litru. Spalovací motor přitom bude rozdělen na dvě části. Vývoj té spodní (blok motoru, klikový hřídel, ojnice nebo čerpadla) bude i v rámci snižování nákladů omezen. Naopak vývoj horní části (samotný spalovací motor) bude uvolněn, v reakci na příchod nového syntetického paliva. Cílem je zhruba výkon 400 kW poskytovaný šestiválcem.

Finanční nákladnost má snižovat také standardizace dalších komponentů nebo omezení použití drahých kovů. Výfukový systém pak bude muset vydržet celou životnost pohonné jednotky. Omezen bude také počet hodin na testovacích stolicích, v rámci vývoje jednotek. Během sezony pak beztrestně bude možné použít tři motory za sezonu. Jen v roce 2026 bude limit zvýšen na čtyři jednotky.

Uvidíme ve F1 Audi a Porsche?

Schválení technických pravidel pro rok 2026 navíc pro F1 znamenalo, že konečně mohl být oficiálně potvrzen příchod Audi do šampionátu. O vstupu tohoto německého člena VW Group do F1 se čile spekulovalo již několik měsíců předtím, vedení značky však potvrzení účasti v šampionátu podmiňovalo právě definitivní podobou pravidel pro rok 2026. Krátce na to, když se tak stalo, Audi oznámilo, že do Formule 1 vstoupí jako dodavatel motorů. Zatím však není jasné, pro jaký tým. Mluví se však o spojitosti se Sauberem (dnes Alfa Romeo).

Naopak se situace kolem Porsche se stala velice složitou. Dlouho se mluvilo o možném spojení Porsche s Red Bull Racing, pro něhož by německý výrobce sporťáků byl dodavatel motorů. Tato jednání však nakonec padla. Porsche v září oznámilo, že od roku 2026 nebude dodavatel agregátů pro Red Bull.

Spekuluje se o tom, že Red Bull nechtěl přijít o rozhodovací práva na další vývoj techniky, stejně tak měly rozhodnout dosavadní úspěchy spjaté s Hondou. To ostatně naznačuje i oficiální vysvětlení Porsche: „Předpokladem vždy bylo, že partnerství bude založeno na rovnocenném základě, který bude zahrnovat nejen partnerství v oblasti motoru, ale také tým. Toho nebylo možné dosáhnout. S dokončenými změnami pravidel zůstává závodní série pro Porsche stále atraktivním prostředím, které bude i nadále sledováno.“ Porsche každopádně chce do F1 vstoupit i tak, a tak hledá jiného partnera.

(vydáno 17. srpna 2022 5:53, aktualizováno 9. září 2022 11:16)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *