Formule 1 dnes čítá 10 týmů. Do budoucna by je ale mohl doplnit další. Už několik měsíců se mluví o zájmu někdejšího pilota F1 Maria Andrettiho. Ten jednal s Alfou Romeo (respektive Sauberem) o možném vstupu do tohoto týmu, jednání ale nakonec nedopadla. Mario Andretti by však nakonec mohl se svým synem vybudovat zcela nový tým Formule 1!
Andrettiho syn Michael totiž podal na FIA přihlášku s tím, že by jeho nový tým do Formule 1 mohl vstoupit v roce 2024. Andretti to oznámil na svém Twitteru. To je dost nezvyklé řešení, protože budování nové stáje může být finančně nákladné. Andretti ale tvrdí, že finanční zdroje má a splňuje podmínky vstupu do F1. Aktuálně tak čeká na rozhodnutí Mezinárodní automobilové federace (FIA).
Americká zlatá žíla
Pro Formuli 1 by přitom tato účast mohla být velice zajímavá. Šampionát se chce výrazněji prosadit na americkém trhu. I proto se v sezoně 2022 pojedou hned dvě velké ceny na území Spojených států amerických, v texaském Austinu a nově i floridském Miami, na nově vybudovaném městském okruhu. Americký tým by pak byl pro tamější fanoušky rovněž velkým lákadlem. Dnes sice ve Formuli 1 působí tým Haas amerického původu, aktuálně jej ale sponzoruje ruská firma Uralkali, která se promítla i v „ruských“ barvách monopostu. „Americky“ tak stáj rozhodně nepůsobí. Naopak tým Andrettiho by i kvůli slavnému jménu mohli Američané vzít více za svůj. Mimochodem právě Haas byl v roce 2016 zatím posledním týmem, který startovní start F1 rozšířil.
Jakou techniku by nová stáj používala, je zatím předčasné spekulovat. Dá se však předpokládat použití pohonné jednotky některého ze stávajících dodavatelů (Honda, Mercedes, Ferrari, Renault). Nejvíce se nabízí maranellská technika, i kvůli loňským jednáním s Alfou Romeo, která agregáty Ferrari používá. Andretti přitom loni zdůraznil, že jednání s Alfou neukončily finanční možnosti amerického subjektu, ale neshody ohledně dalšího vedení týmu. I to naznačuje, že Andrettiho zdroje jsou velké a na vstup do Formule 1 peníze má.
Mario Andretti je americký závodník s italskými kořeny, který se v roce 1978 stal mistrem světa Formule 1. Během své závodní kariéry závodil také v šampionátech IndyCar, NASCAR a World Sportscar, je přitom jedním z pouhých dvou závodníků, kteří dokázali vyhrát závod ve všech těchto kategoriích. I to z něj dělá jednoho z nejúspěšnějších amerických závodníků. Dnes vlastní závodní tým Andretti Autosport, který působí v šampionátech IndyCar, Formule E nebo Extreme E. Nyní by k nim mohla přibýt i královna motorsportu. Ve Formuli 1 mimochodem krátce působil i jeho syn Michael Andretti, a to v sezoně 1993.