Oči fanoušků se už upírají k nadcházející sezoně F1. Formule 1 totiž v roce 2022 dozná řady změn, v platnost vstoupí nové technické regule, které opět pozmění vzhled monopostů. Jaké novinky nás čekají? A co už víme o jezdecké sestavě týmů Formule 1 pro sezonu 2022? A jaký bude kalendář?
Více předjíždění
Nové technické regule měly začít platit už v loňském roce, pandemie koronaviru je však odsunula až na rok 2022. Týmy by zkrátka za covidové situace nebyly schopné se stačit přizpůsobit novým nařízením. I proto nakonec byl do roku 2025 zmrazen vývoj motorů, což umožnilo Red Bullu použít vlastní pohonné agregáty, navazující na ty od Hondy, která po letošní sezoně z Formule 1 odchází. Nadále se tak počítá s hybridními jedna šestkami, které však nově budou tankovat palivo s vyšším (10%) podílem biosložek.
Pravidla každopádně byly navrženy primárně s cílem lepšího závodění. Mají umožnit jezdit monopostům blíže sobě, což má vést k těsnějším soubojům a většímu počtu předjížděcích manévrů. Úprava monopostů tak má řešit dnešní situaci, kdy monopost ztrácí přítlak při blízké jízdě za jiným. Konkrétně jde o 35 % přítlaku jízdy 20 metrů za jinou formulí a dokonce o 47 % při jízdě 10 metrů za jinou formulí. Nově tato ztráta přítlaku má činit jen čtyři procenta při jízdě 20 metrů za jiným monopostem a 18 % při jízdě 10 metrů za jiným monopostem.
Formule 1 pro rok 2022
Promotér už dokonce představil model Formule 1 pro rok 2022, který naznačuje možnou podobu vozidla navrženého podle nových pravidel. Týmy se nicméně po prezentaci nechaly slyšet, že jejich monoposty budou vypadat jinak, podle jimi zjištěných poznatků. Novinkou každopádně budou winglety nad koly a kryty kol, které se v F1 naposledy ukazovaly v roce 2009. Oba prvky mají lépe směřovat vzduch, právě s ohledem na zajištění dostatečného přítlaku blízko jiného vozu.
Dopředu avizovanou specialitou pak budou 18palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami. Opět to má pomoci aerodynamice, stejně jako nižšímu zahřívání. Zcela nové pak bude řešení předního spoileru (nově s křídly „vyrůstajícími“ ze špičky vozu), stejně jako toho zadního. To zase bude vyšší a širší.
Naopak na první pohled neviditelnou, ale zato klíčovou změnou bude nové řešení podlahy. Ta už nebude plochá jako v minulých letech, ale naopak tu bude prostor pro tzv. Venturiho tunely předepsaných rozměrů.
Během vývoje se ale také myslelo na bezpečnost jezdců, která má být dále vylepšena. Nové šasi musí zvládnout absorbovat více energie, o 48 % v případě testu čelního nárazu a o 15 % v případě zkušebního testu nárazu zezadu. Při vývoji se přitom pracovalo s poznatky i ze známé nehody Romaina Grosjeana na Velké ceně Bahrajnu 2020. V případě velkého nárazu by se tak motor měl oddělit od zbytku šasi, aniž by došlo k uvolnění palivové nádrže. Nové bezpečnostní regule spolu s masivnějšími koly každopádně znamenají, že minimální hmotnost vozu vzroste asi o 5 %, ze 752 kg na 790 kg.
Hamilton i Verstappen mají místo jisté
Už dopředu byla jasná jezdecká sestava. Své místo měli už jisté hlavní rivalové, Max Verstappen a Lewis Hamilton, kteří zůstávají u svých týmů. Oba mají smlouvu do roku 2023, Verstappen s Red Bullem, Hamilton s Mercedesem. Brit se ale po konci sezony na dlouho odmlčel, a tak se spekuluje, zda vůbec F1 bude v kariéře pokračovat. Zklamání z prohry s nizozemským soupeřem bylo podle některých názorů až příliš bolestivé.
Naopak jejich týmoví kolegové měli svoji pozici nejistou. Šéf týmu Red Bull Christian Horner sice dal najevo svoji spokojenost se Sergiem Perézem, v „limonádovém týmu“ ale mají jezdci vždy své místo nejisté, a tak se dlouho nevylučovalo, že se Mexičan po jediném roce u Red Bullu zase přesune. Na jeho post se navíc těšili Pierre Gasly a Júki Cunoda ze sesterské stáje AlphaTauri. Na konci srpna však Red Bull všechny spekulace o výměně uťala s tím, že Peréze potvrdil i pro sezonu 2022. Horner vysvětlil, že dosavadní výkony „Checa“ na tým udělaly dojem, navíc zkušený jezdec se bude hodit pro vývoj nového monopostu dle nových pravidel. AlphaTauri posléze potvrdila, že oba své jezdce si ponechá i v roce 2022.
Naopak nadále nejistou budoucnost měl Valtteri Bottas z Mercedesu. Hamilton by jej sice podle tehdejších zpráv rád viděl i nadále jako svého parťáka, mluvilo se ale o jeho odchodu a nahrazení nadějným Georgem Russellem, který už ve Williamsu dosáhl svého vrcholu a měl by se posunout dál, sbírat nové zkušenosti. O jeho budoucnosti se každopádně rozhodlo na začátku září.
Nejistoty rozřešeny
To Kimi Räikkönen ze stáje Alfa Romeo oznámil, že končí svoji závodní kariéru ve Formuli 1. Jeho místo následně obsadil Valtteri Bottas, načež Mercedes oznámil, že finský jezdec bude dle očekávání nahrazen Georgem Russellem. Ve Williamsu pak místo něj bude jezdit Alexander Albon, který se do F1 vrátí po roční pauze.
To tradiční týmy (a tradiční rivalové) McLaren a Ferrari už měly svou jezdeckou sestavu dávnou jistou. V britské stáji mají i pro rok 2022 smlouvu Lando Norris i Daniel Ricciardo, v té maranellské zase Carlos Sainz i Charles Leclerc. Podobně u Aston Martinu zůstanou Sebastian Vettel a Lance Stroll. Alpine má podepsaného Estebana Ocona. Fernando Alonso měl sice na příští rok zajištěnou jen opci, očekávalo se ale jeho setrvání, protože tým je s jeho výsledky spokojený. To se následně v srpnu potvrdilo, když Alpine oficiálně potvrdil, že španělský jezdec ve francouzské stáji zůstává.
U loni jasně posledního Haasu, který se už orientoval na vývoj monopostu pro příští sezonu pak mělo podle původních plánů zůstat stávající duo Nikita Mazepin a Mick Schumacher. Po zahájení války na Ukrajině, kterou odstartovalo Rusko, se však Haas zbavil svého ruského titulního sponzora Uralkali a s tím i Mazepina. Mazepinův otec totiž Uralkali vlastní a právě tyto finance byly hlavním důvodem, proč Mazepin u Haasu jezdil. Nahradí ho nakonec Kevin Magnussen, který se do Haasu vrací po roční pauze.
V listopadu pak bylo obsazeno místo u Alfy Romeo. To vyšlo najevo, že se Alfa rozloučí s Antoniem Giovinazzim, kterého nahradí Kuan-jü Čou, vůbec první Číňan ve Formuli 1.
Tým | Motor | Jezdci (startovní číslo) |
Alfa Romeo Racing | Ferrari | Valtteri Bottas (77) Kuan-jü Čou (24) |
Alpha Tauri | Red Bull | Júki Cunoda (22) Pierre Gasly (10) |
Alpine | Renault | Fernando Alonso (14) Esteban Ocon (31) |
Aston Martin | Mercedes | Sebastian Vettel (5) Lance Stroll (18) |
Ferrari | Ferrari | Charles Leclerc (16) Carlos Sainz Junior (55) |
Haas | Ferrari | Kevin Magnussen (20) Mick Schumacher (47) |
McLaren | Mercedes | Daniel Ricciardo (3) Lando Norris (4) |
Mercedes | Mercedes | George Russell (63) Lewis Hamilton (44) |
Red Bull Racing | Red Bull | Max Verstappen (33) Sergio Peréz (11) |
Williams | Mercedes | Alexander Albon (23) Nicholas Latifi (6) |
V lednu 2022 pak týmy začaly postupně oznamovat, kdy představí své nové monoposty. Jako již tradičně se to stane postupně, před předsezónními testy. Alfa však svůj monopost představí až po nich.
Kalendář odhalení nových monopostů Formule 1 pro rok 2022 | |
---|---|
Tým | Termín odhalení monopostu |
Haas | 4. února |
Red Bull | 9. února |
Aston Martin | 10. února |
McLaren | 11. února |
Alpha Tauri | 14. února |
Ferrari | 17. února |
Mercedes | 18. února |
Alpine | 21. února |
Alfa Romeo | 27. února |
Kalendář Formule 1 pro rok 2022
Naopak kalendář Formule 1 pro sezonu 2022 byl dlouho velkou neznámou. Obecně se však předpokládalo, že po covidových letech se zase vrátí takzvané zpět k normálu. To konkrétně znamená, že zase zřejmě přijdeme o závody na Imole nebo v Portimau, které byly náhradou za tradičnější okruhy, na nichž se kvůli covidovým opatřením jet nemohlo. Rovněž už se nepojede vícero závodů na jednom okruhu, tedy pokud to situace umožní.
Šéf šampionátu Stefano Domenicali přitom už potvrdil, že sezona 2022 má mít 23 závodů s tím, že se odstartuje v Bahrajnu. Své místo měl dopředu rovněž jisté holandský Zandvoort, stejně jako novinka letošního kalendáře, Velká cena Saúdské Arábie. Novinkou ročníku 2022 pak bude závod v Miami, který se pojede v květnu. Sezona odstartuje v polovině března a potrvá do listopadu, k prosincovým závodům by tedy už jako letos dojít nemělo. Domenicali rovněž potvrdil, že vzroste počet tzv. sprintů. V roce 2022 s ním vedení Formule 1 počítá u zhruba třetiny závodních víkendů.
V říjnu 2021 pak byl zveřejněn oficiální kalendář Formule 1 pro rok 2022, schválený Světovou radou motorsportu. V lecčems se přitom podobal možnému kalendáři zveřejněném respektovaným novinářem Joem Sawardem. Chybí v ní však třeba VC Číny, místo níž je tu VC Emilia Romagna na slavné Imole. Velké ceny Emilia Romagna, Španělska, Singapuru a USA pak musí být ještě potvrzeny, podepsáním smlouvy mezi promotérem a F1.
V lednu 2022 pak byly potvrzeny i termíny předsezónních testů. Budou dvoje, od 23. do 25. února v Barceloně a v Bahrajnu od 10. až 12. března. Barcelonské testy přitom budou svým způsobem „tajné“, nebudou se vysílat online, šampionát je považuje za jakýsi shake down. Naopak bahrajnské testy budou mít plnou publicitu, což souvisí i s tím, že Velká cena Bahrajnu bude následně prvním závodem sezony 2022.
Ke změně kalendáře nicméně nakonec došlo ještě před startem sezony. Po vojenském útoku Ruska na Ukrajinu vedení šampionátu rozhodlo o zrušení letošní Velké ceny Ruska, která se měla jet 25. září. Jaký závod ji nahradí, v tuto chvíli není jasné. Možností je však Velká cena Turecka v Istanbulu nebo Velká cena Malajsie v Sepangu.
Formule 1 v roce 2022: Oficiální podoba schváleného kalendáře | |
---|---|
Místo závodu | Datum |
Bahrajn | 20. března |
Saúdská Arábie | 27. března |
Austrálie | 10. duben |
Emilia Romagna | 24. duben |
USA (Miami) | 8. května |
Španělsko | 22. května |
Monako | 29. května |
Ázerbájdžán | 12. června |
Kanada | 19. června |
Velká Británie | 3. července |
Rakousko | 10. července |
Francie | 24. července |
Maďarsko | 31. července |
Belgie | 28. srpna |
Nizozemí | 4. září |
Itálie | 11. září |
Rusko | 25. září |
Singapur | 2. října |
Japonsko | 9. října |
USA (Austin) | 23. října |
Mexiko | 30. října |
Brazílie | 13. listopadu |
Spojené Arabské Emiráty (Abú Zabí) | 20. listopadu |
(Vydáno 8. srpna 2021, 7:45, naposledy aktualizováno 9. března 2022 23:06)