Volkswagen jakožto velký propagátor elektrického pohonu postupně rozšiřuje nabídku takových automobilů, když postupně expanduje do nových segmentů. Nyní vůbec poprvé elektromobilem vstupuje také do segmentu velkoprostorových aut. Představuje totiž dlouhá léta avizovaný VW ID.Buzz. Co o této elektronovince z dílny divize Volkswagen Užitkové vozy výrobce prozradil?
Očekávané tvary
Vůbec poprvé se tento automobil ve formě konceptu představil v roce 2017 na tehdejším autosalonu v Detroitu, o rok později na veletrhu v Hannoveru následoval ID.Buzz Cargo, studie užitkové verze dříve prezentovaného auta. Už tehdy přitom bylo jasné, že automobilka počítá se sériovou verzí tohoto konceptu. Jen se ještě čekalo, kdy dorazí, což nakonec bylo finalizováno na rok 2022. To společně debutovala jak osobní varianta ID. Buzz, tak užitkové ID.Buzz Cargo.
Už původní koncept přitom narýsoval základní proporce i design. ID.Buzz tak sice opticky naváže na již prodávané elektromobily ID.3 a ID.4, s nimiž tvoří čistě elektrickou rodinu modelů ID., zároveň se však inspiruje někdejším „busíkem“, prvním Transporterem, oblíbeným v éře hippies. Tvary také ovlivnila snaha o co nejlepší aerodynamiku, součinitel aerodynamického odporu činí u osobní verze 0,285.
Už krátce před premiérou Volkswagen potvrdil, že osobní pětimístný model bude dlouhý 4.712 mm, vysoký 1.917 mm a široký 1.985 mm. Užitková verze ID.Buzz Cargo je pak o milimetr vyšší kvůli jinému nastavení podvozku. Během příštích měsíců pak dorazí i prodloužené provedení. Osobní varianta mimochodem pojme až 1.121 litrů zavazadel, ID.Buzz Cargo uveze náklad až o objemu přes 3,9 m3.
Při debutu 150 kW
Dopředu určena byla také koncepce pohonu. VW ID.Buzz je totiž dalším automobilem postaveným na modulární platformě MEB určené výhradně pro vozy s elektrickým pohonem. Jeho výhodou je plochá podlaha, což je praktické hlavně u užitkového provedení.
Koncept původně naznačil možnost pohonu všech kol až o výkonu 275 kW a obří baterie s kapacitou 111 kWh, praxe je ale o poznání konvenčnější, jak se dopředu čekalo. Zatím debutuje verze s výkonem 150 kW zaručeným vzadu umístěným elektromotorem. Základní lithium-iontové baterie pak poskytnou kapacitu 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita). Do budoucna ale mohou dorazit i další deriváty, s bateriemi o kapacitě 60 kWh a 100 kWh.
Baterie lze nabíjet stejnosměrným proudem až o výkonu 170 kW. Z 5 na 80 % jejich kapacity je tak lze nabít za pouhých 30 minut. Výchozí varianta každopádně bude mít pohon zadních kol, jak u architektury MEB zvykem. Do budoucna ale má dorazit i model s pohonem obou náprav.
S touto platformou souvisí také řešení interiéru. Také elektromobil VW Užitkové vozy tak dostane jen malý digitální displej před řidičem doplněný o rozměrnou dotykovou obrazovku infotaimentu jako ID.3 a ID.4.
Tři sourozenci
Příjem objednávek na nový Volkswagen ID.Buzz bude spuštěn v květnu, první vozy se na trhu fyzicky objeví na podzim 2022. O výrobu automobilu se postará závod divize Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru. Pro Severní Ameriku se ale má Volkswagen ID.Buzz vyrábět v tamějším závodě Chattanooga.
Volkswagen Užitkové vozy přitom již dopředu dal najevo, že díky příchodu ID.Buzz bude mezi středně velkými užitkovými modely zastoupen třemi různými modely s třemi různými technickými základy. ID.Buzz využívá architekturu MEB pro výhradně elektrický pohon. Loni představený Multivan T7 (tedy osobní auto ve stylu MPV) využívá modulární platformu MQB. Nadále totiž je dostupný s konvenčními spalovacími motory (byť i jako plug-in hybrid). Naopak Transporter v nové generaci využije technický základ od Fordu. Stane se totiž bratrským modelem Fordu Transit Custom.
Na bázi ID.Buzz navíc vznikne také obytný automobil s elektrickým pohonem. Bude se jmenovat ID.California a dorazí někdy v druhé polovině desetiletí.
Volkswagen ID.Buzz: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4712 x 1985 x 1937 x 2988 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 1121 litrů (ID.Buzz)
- Výroba: 2022- (Hannover, Německo)