Volkswagen Multivan T7 je velkoprostorový rodinný automobil představený německou automobilkou v roce 2021. Jedná se doplnění nabídky k Multivanu T6.1, která se nově výrazně odlišila od dalších modelů rodiny T. Na firemní klientelu nadále cílí Transporter T6.1, Multivan T6.1 a Caravelle T6.1, které doplnila obytná California T6.1. Třetím pilířem je čistě elektrický model ID.Buzz uvedený v roce 2022. VW Multivan T7 nazývá jako MUV, multifunkční užitkové vozidlo, které má kombinovat prvky osobních dodávek a osobních vozů.
Koncepce designu navázala na předchůdce, mnoha detaily se ale vůz od předchozího Multivanu odlišil. Poznávacím znakem generace T7 se staly rozdělené A sloupky pro lepší výhled do stran. Vpředu se pak mohly objevit full LED matrix světlomety s vodorovnou propojující diodovou linkou, známou z osobních vozů značky. Jiné detaily naopak odkázaly na minulost, vodorovná linka na bocích připomíná Multivan T3, propojení kapoty a čelního skla zase Multivan T4.
Změna proporcí
Změnily se také proporce. S délkou 4.973 mm se Multivan mezigeneračně prodloužil o 69 mm, s šířkou 1.941 mm se rozšířil o 37 mm. Zároveň se však s výškou 1.903 mm snížil o zásadních 47 mm. Prodloužil se též rozvor, o nebývalých 124 mm, na výsledných 3.124 mm. V tomto případě však pořád mluvíme o základní variantě, počítá se také s prodlouženým Multivanem, s délkou 5.173 mm. Ten se liší prodlouženým zadním převisem o 200 mm.
Zásadní proměnou prošel také až sedmimístný interiér. Vsadil na koncepci známou z Golfu osmé generace, což znamená sázku primárně na dotykové ovládání. Standardně se tu nachází 10,25″ digitální přístrojový štít a 10″ dotyková obrazovka multimediálního systému.
Multivan se však rozhodl si uchovat svoji pověstnou variabilitu. Z předních sedadel se tak nadále půjde dostat dozadu, prostor mezi předními sedadly uvolňuje elektronická parkovací brzda nebo volič převodovky shift-by-wire. Proměnil se také systém ližin pro posun zadních sedadel a pro Multivan charakteristického stolku. Zadní lavici nahradily samostatné sedačky, což usnadňuje manipulaci s nimi. Lze je také snáze díky nižší hmotnosti vyjmout.
Z osobních aut pak Volkswagen Multivan T7 převzal také množství výbavových prvků, souvisejících s využitím platformy MQB známé z osobních Volkswagenů. Z bezpečnostních prvků je tu systém poloautomatického řízení kombinující funkce adaptivního tempomatu a udržováním v jízdním pruhu, stejně jako třeba systém komunikace Car2X. Zapomenout nesmíme ani na bezdotykové otevírání víka kufru nebo bočních posuvných dveří, stejně jako na panoramatickou střechu, hudební systém Harman Kardon s 14 reproduktory o výkonu 840 W nebo ambientní osvětlení kabiny.
Novinkou Multivan eHybrid
Významnou proměnou prošla také motorová paleta, související s přechodem na modulární architekturu MQB. Zatímco u předchůdce prim hrály turbodiesely, při premiéře Multivanu T7 se hovoří o jediném, čtyřválci 2.0 TDI (110 kW). Budou tu však dva benzinové motory, čtyřválce 1.5 TSI (100 kW) a 2.0 TSI (150 kW). Doplní je i plug-in hybrid Multivan eHybrid o kombinovaném výkonu 160 kW, využívající 1.4 TSI (110 kW) a elektromotor s 85 kW. Jedná se o první plug-in hybrid v historii tohoto modelu.
Všechny jednotky se standardně spoléhají na kombinaci s dvouspojkovou převodovkou DSG. U konvenčních verzí je sedmistupňová, u plug-in hybridu šestistupňová. Poháněná jsou vždy přední kola.
Volkswagen Multivan T7: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4973 x 1941 x 1903 x 3124 mm (Multivan), 5173 x 1941 x 1903 x 3124 mm (Multivan Long)
- Objem zavazadlového prostoru: 470 litrů (Multivan), 763 litrů (Multivan Long)
- Výroba: 2021- (Hannover, Německo)
Hezčí, pohodlnější a lépe vybavený než můj dřívější Multivan. Zlobí mě však multimediální systém, který se občas sám restartuje. A ocenil bych pod kapotou silnější turbodiesel. Jako auto pro početnou rodinu ale značka ideál.
Volkswagen Multivan 1.4 TSI eHybrid (2022)
Volkswagen Multivan v nejnovější generaci T7 prodělal možná nejvýznamnější proměnu ve své historii. Udělal úkrok od svých sourozenců, když místo základu v dodávce použil platformu vyhrazenou osobním automobilům. Povedla se tato změna?
Na designu byste to možná na první pohled tolik nepoznali, protože Multivan navazuje svým stylem na předchůdce, jen zkrátka působí moderněji. Bližší obhlídka ale už odhalí změnu proporcí, té-sedmička je nižší a má dvojité A-sloupky, jak kdysi mívala velká MPV. Ostatně tuto roli právě chce hrát a je tak vlastně náhradou za Sharan.
Nejvíce změnu technického základu nicméně ucítíte uvnitř. Palubní deska totiž přímo navazuje na dnešní osobní Volkswagenu. Nechybí tudíž ty nejmodernější výbavové prvky a detaily, jako je třeba digitální přístrojový štít, minimalistické ovládání automatické převodovky, stejně jako aktuální infotainment. Ten bohužel jako u jiných VW během testování občas zazlobil, snad to další aktualizace vylepší. Velkou proměnou pak prošly použité materiály, které rovněž dělají z Multivanu plnohodnotné osobní auto.
Multivan jsem testoval v kratším provedení, což v praxi znamená, že při hledání optimální pozice zadních lavic už si musíte trochu hlídat, zda chcete spíše prostor pro posádku, nebo pro zavazadla. I tak se však dá najít dobrý kompromis, kdy cestující v třetí řadě mají dostatečný prostor pro nohy a zároveň je tu dostatek prostoru pro bagáž. Mně osobně se však nejvíce líbilo v druhé řadě, v pohodlném „kapitánském“ křesle. Manipulace se sedadly je každopádně snadná.
Použití platformy MQB známé z osobních automobilů navíc umožnilo nabídnout plug-in hybridní provedení. Hybrid do zásuvky přitom v tomto případě dává smysl, jak pro Multivan v barvách taxislužeb, tak pro Multivan sloužící jako mamataxi.
Právě plug-in hybrid, oficiálně nazývaný eHybrid jsem testoval. Jde o klasickou kombinaci 1.4 TSI s elektromotorem, známou i z ostatních Volkswagenů. Spolupráce motorů je hladká, odpich dostatečný. Právě elektrický režim mně přitom vyhovoval díky svému pohodářství, ne že by řazení DSG bylo špatné, jemnost elektrického režimu ale zkrátka je opojná. Ve městě jsem mimochodem na elektřinu jezdil za nějakých 24 kWh/100 km, což vystačilo na zhruba 40 km jízdy na jedno nabití. Hybridní režim v těch samým podmínkách obvykle znamenal 7,2 kWh/100 km a 5,5 l/100 km. Jako u jiných plug-in hybridů ale každopádně vždy závisí, jak pravidelně budete dobíjet baterie. Elektřina každopádně dává smysl jen ve městě, na dálnici už apetit roste k 30 kWh/100 km, což baterku rychle vyšťaví. Na benzin si na dálnici Multivan eHybrid řekl o osm litrů na 100 km, na okreskách pak o 6,8 l/100 km. Nevýhodou každopádně proti konvenčním variantám zůstává nižší nosnost. Ta je ostatně obecně u nového Multivanu nižší než bývala, což je zkrátka daň za změnu základu.
Také na samotné jízdě je pak znát základ v osobních autech. Komfort je na vysoké úrovni, pravdou ale je, že prázdné auto si občas na větších nerovnostech lehce bouchne zadní nápravou, v tom Multivan lehce zavzpomíná na svůj někdejší původ. Aerodynamický šum je ale vzhledem k rozměrům karoserie na nízké úrovni.
Celkově shrnutí je tedy následující, většině zákazníků bude nový Multivan vyhovovat, užívat si budou jeho komfortu a možnosti bohaté výbavy. Vyšší cenu nepochybně akceptují, protože Multivan nikdy nebýval levný. Zákazníci hledající vyšší užitné vlastnosti však budou muset hledat jinde, třeba u pořád dostupného Multivanu T.61.
Volkswagen Multivan T7 Long 1.4 TSI eHybrid
Volkswagen Multivan T7 není z nejlevnějšího kraje, ale i tak jde o doporučení hodnou koupi. Dobře jezdí, je komfortní, tichý, úsporný i praktický. Moc chyb nemá. Lepší by mohl být akorát informační systém. Taky si nejsem jistý, jestli bych si připlácel za hybrid. Zřejmě jen v případě, že bych hodně jezdil po městě. Kdybych chtěl dynamický Multivan, smířil bych se s vyšší spotřebou přes 10 litrů a vzal 2.0 TSI. Tou nejlepší volbou však bude úsporný 2.0 TDI.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-volkswagen-multivan-t7-long-1-4-tsi-ehybrid-vestavba-egoe-vylet-do-alp-a-vystup-na-eiskogel/
Volkswagen Multivan T7 2.0 TDI (110 kW) DSG Long (2022)
VW Multivan v nejnovější generaci T7 poprvé v historii tohoto modelu nabídnul plug-in hybridní pohon, stále však nabízí i turbodiesel, který je tradiční motorizací. Navíc pro typického zákazníka Multivanu stále prvotní volba. Jak Multivan T7 s 2.0 TDI funguje?
Hned na úvod musím říct, že i nadále bude pro mnohé zákazníky diesel nejlepší možnou volbou. Aktuální provedení 2.0 TDI je povedený motor, dobře odhlučněný, a tak ani za studených startů dovnitř nepronikají žádné vibrace. Jadrnější tóny typické pro turbodiesely nicméně občas zaslechnete. Charakteristika je typický vznětový agregát, do 1500 otáček se mu moc nechce, nejvíce ze sebe vydá ve středním pásmu otáček.
Dynamika motoru s výkonem 110 kW je obstojná, přesto si na dálnici v prudších stoupáních občas postesknete, že k dispozici není i silnější 140kW provedení. Svoji klientelu by si určitě našlo.
Co se týče převodovky, jedinou možností je sedmistupňové DSG. Taky kdo by dnes v takovém autě chtěl manuál. Jde navíc o povedenou volbu, tahle dvouspojka řadí hladce a logicky.
Benefitem turbodieselu je i výtečná spotřeba, tedy vzhledem k rozměrům a hmotnosti vozidla. Klidné tempo na okresce znamená zhruba 6 l/100 km, na dálnici jezdíte za 7,5 l/100 km. Přes hranici 10 l/100 km jsem se tak dostal jen v době, kdy jsem se z Multivanu snažil vyždímat co se dalo, což u tohoto typu auta není zrovna typický styl jízdy.
Ono jsou ale jízdní vlastnosti Multivanu T7 více než slušné. Auto se nebojí ani ostřejšího zacházení, přičemž zůstává až nečekaně klidné. Oproti předchůdci je navíc o poznání komfortnější, byť na větších nerovnostech si občas přece jen bouchne a lehce tím připomene dodávku. A to testovaný exemplář obouval 16” kola. Pochvalu však zaslouží odhlučnění, i na dálnici je Multivan tichý, čemuž pomáhá slušná aerodynamika.
Automobil jsem zkoušel v prodloužené variantě Long, která se liší prodlouženým zadním převisem. Ta je vhodná pro zákazníky, kteří pravidelně využijí sedmimístné uspořádání. V tomto případě je totiž
dostatek místa i v třetí řadě sedadel, a to jak pro kolena posádky, tak nad jejich hlavou. Zatímco u výchozí verze si musíte s konfigurací sedadel pohrát, aby bylo uvnitř dost místa pro posádku i pro jejich zavazadla, u Multivanu Long je vzadu za každé situace prostoru dostatek.
Také zavazadelník je slušný, s praktickou, vyjmutelnou poličkou, která unese až 20kg náklad. Nechybí ani praktické háčky na nákupní tašky, osvětlení kufru lze pak vyndat, jako šikovnou svítilnu.
Z tohoto „minibusu“ navíc pořád lze udělat i praktickou dodávku s obřím nákladním prostorem. Zadní sedačky lze vyjmout, výsledkem čehož tu je možné převážet přes 2,6 metru dlouhé předměty. Díky
kolejnicovému systému pak lze se zadními sedadly snadno hýbat v podélném směru a posouvat je dle libosti. Součástí kolejnicového systému je i praktická konzole se stolkem a odkládacími prostory. Ono
obecně je uvnitř Multivanu dost odkládacích míst, na větší i menší drobnosti.
Za volantem se sedí vysoko, což pomáhá rozhledu. Paradoxně mně ale výhled do stran trochu kazí ty rozdvojené A-sloupky, které by přitom výhled měly vylepšovat.
Palubní deska pak bude dobře známá pro všechny řidiče obeznámené s aktuální generací Volkswagenů. To znamená někde poněkud tvrdší plasty (ale pěkně slícované) a sázku na digitalizaci. K dispozici jsou moderní prvky jako třeba ambientní osvětlení s výstražnou funkcí.