Honda Civic XI (2021-)

Honda Civic je kompaktní automobil japonské značky prezentovaný v roce 2021 už ve své jedenácté generaci. Tentokrát už nabídne jen dvě karosářské varianty, čtyřdveřový sedan doplňuje pětidveřový hatchback. Někdejší třídveřové kupé pro USA skončilo kvůli nízkým prodejům, podobně už není nabídnuto ani kombi, kdysi vyvinuté pro Evropu. Na českém trhu se Honda Civic 11. generace začala prodávat až v září 2022, kdy první kusy dorazily k prodejcům.

Dvě karosářské verze

Jako první debutoval vůz ve formě sedanu. Design automobilu naznačil již v roce 2020 prototyp, který měl už hodně blízko sériové verzi, jak ostatně sám výrobce avizoval. Honda tudíž tentokrát vsadila na jednoduchý, minimalistický design, bez zbytečných kudrlinek. Civic vznikl podle motta Hondy men maximum, machine minimum, tedy maximum člověka, minimum stroje, což má zdůrazňovat zaměření na řidiče. S délkou 4.674 mm je sedan o 16 mm delší než předchůdce. Rozvor se protáhl o 38 mm na 2.736 mm.

S mírným zpožděním pak následoval pětidveřový hatchback, který svojí koncepcí navázal na předchůdce. Příď však logicky navazovala na dříve prezentovaný sedan.

Kabina využívá soudobých trendů, což znamená kombinaci volně stojícího dotykového displeje infotainmentu a digitálního přístrojového štítu. Multimediální systém v závislosti na verzi využívá sedmipalcový nebo devítipalcový displej, obrazovka v kapličce přístrojů je 7″ nebo 10,2″. Civic si přitom uchovává konvenční ovládání, klimatizaci tak ovládáte prostřednictvím praktických kruhových ovladačů. Zajímavým motivem je mřížka ventilace vedoucí přes celou šíři palubní desky.

V Evropě jen jako Civic e:HEV

Pro Evropu se počítá výhradně s hybridním pohonem e:HEV, a to v rámci strategie značky na elektrifikaci evropské nabídky. V tomto provedení zahrnuje nové 72-článkový lithium-iontový akumulátor a dva elektromotory spolu s nově vyvinutým dvoulitrovým motorem s Atkinsonovým cyklem s přímým vstřikováním. Ten primárně pracuje jako generátor elektrické energie. Ústředním bodem systému e:HEV je i pevná převodovka, která byla navržena tak, aby minimalizovala mechanické tření. V této kombinaci hybrid poskytuje hnací ústrojí maximální výkon 135 kW a točivý moment 315 Nm. Nejnovější verze spalovacího motoru s výkonem 105 kW má ve své konstrukci několik nových prvků, které pomáhají dosáhnout tepelné účinnosti 41 %. To je u sériového silničního automobilu jedna z nejvyšších hodnot v celém automobilovém průmyslu.

Dopředu avizovaný vrchol v podobě Civicu Type R si však uchoval konvenční spalovací motor. Konkrétně je poháněn přeplňovaným motorem VTEC, aktualizovanou verzí z předcházející generace.

Moderní technika

Podvozek tvoří vzpěry McPherson, vzadu víceprvková náprava. Naladěn byl přitom s ohledem na vynikající jízdní vlastnosti, které chce Honda opět dodat. Vpředu tak najdeme nové kulové klouby a ložiska, nebo optimalizované tlumiče a pružiny. Zadní náprava byla pro zajištění větší stability rozšířena a dostala nová pouzdra spodních ramen, kvůli snížení hluku a vibrací uvnitř kabiny. Ladil se též elektrický posilovač řízení pro zvýšení zpětné vazby. Výsledkem přitom má být nejen lepší pocit z řízení, ale také vyšší komfort.

Nová Honda Civic je také vybavena rozšířenou sadou bezpečnostních prvků a podpory řidiče Honda Sensing. Nová 100stupňová přední širokoúhlá kamera a vylepšená technologie rozpoznávání zlepšují schopnost modelu Civic identifikovat chodce, čáry na vozovce, krajnice a další vozidla včetně motocyklů a cyklistů. Auto je také poprvé v historii vybaveno sonarovými senzory – čtyřmi vpředu a čtyřmi vzadu. Kromě vylepšeného systému pro zmírnění následků nehody, systému pro udržování v jízdním pruhu a technologie i-ACC jsou součástí komplexní sady aktivní bezpečnosti modelu Civic nově také informace o mrtvém úhlu, sledování dopravy při couvání a asistent při jízdě v dopravní zácpě.

Kromě nové technologie aktivní bezpečnosti byly začleněny nové konstrukční prvky, které splňují přísné bezpečnostní normy Euro NCAP. Patří mezi ně přídavné výztuhy dveří, které zlepšují ochranu v případě kolize, bezpečnostní desky nosníku předního nárazníku, které absorbují energii nárazu a snižují poškození nohou a kolen, celkem 11 airbagů včetně bočních airbagů zadních sedadel, kolenních airbagů předních sedadel pro ochranu před zraněním cestujících při čelním nárazu a předního středového airbagu pro sedadlo řidiče chránící před srážkou řidiče a spolujezdce na předním sedadle při bočním nárazu.

Od svého uvedení na trh v roce 1972 bylo prodáno více než 27,5 milionu kusů modelu Civic ve 170 zemích. 

Honda Civic XI: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4551 x 1900 x 1408 x 2734 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 415 litrů (409 litrů u verze s prémiovým audio systémem)
  • Výroba: 2021- (Jorii, Japonsko; Greensburg, USA)

Honda Civic

4.4

Design

4.4/5

Technika

4.6/5

Jízdní vlastnosti

4.6/5

Cena

3.9/5

Celkový dojem

4.5/5

Uživatelům se líbí

  • Povedený interiér
  • Superúsporný motor
  • Skvělé jízdní vlastnosti

Uživatelům se nelíbí

  • Vyšší pořizovací cena
  • Nepravidelně tvarovaný kufr

5 komentářů: „Honda Civic XI (2021-)

  • 3 října, 2022 (17:15)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4.5

    Test Honda Civic e:HEV 2022

    Kdo při výběru kompaktu nezajde vyzkoušet Civic e:HEV, udělá dost zásadní chybu. Má opravdu zanedbatelné nedostatky, jedná se spíš o pihy na kráse, než skutečné výtky. Mainstream nechává za sebou, jedinou konkurencí je Mazda3 a kompakty prémiových značek, s tím však souvisí cena. Ne, že by byl Civic nějak extra drahý, ale chybí levnější verze s benzinovými motorizacemi, takže Civic může oslovit jen zájemce o auto s cenovkou od tři čtvrtě milionu výš. Vzhledem k současné záplavě crossoverů by Civic 11G mohl zaujmout dosavadní majitele dnes už letitých accordů a dalších sedanů značky Honda. Sice to není čtyřdveřák, ale co se designu týče, je to auto ve stylu zlatých devadesátek. Konzervativní, ale přitom elegantní, atletický, nízký, široký, ale i poměrně dlouhý fastback by tak u fandů Hondy mohl v současnosti plnit roli „manažerského vozu“, i přes výše uvedené je na silnici poměrně výraznou, s ničím nezaměnitelnou individualitou. SUV a crossoverů Honda má (nebo chystá) kvanta…

    Více na: https://www.japan-cars.cz/2022/10/01/test-honda-civic-ehev-integraccord/

    Reagovat
  • 18 listopadu, 2022 (17:27)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    Asi jsem se zamiloval, úžasný podvozek, neskutečně nízká spotřeba a prémiová kabina.

    Reagovat
  • 27 listopadu, 2022 (16:28)
    Trvalý odkaz

    Design

    5

    Technika

    5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    5

    Honda Civic hatchback e:HEV 2022
    Málokterý automobil má tak dlouhou tradici jako Honda Civic, vždyť generace uvedená na evropské trhy v roce 2022 je v pořadí už jedenáctá generace tohoto kompaktu japonské značky. A možná je ta vůbec nejlepší. Ale hezky popořadě…

    Honda patří mezi značky, které často mění stylistický směr svých aut, přičemž nový Civic není výjimkou, oproti předchůdci se jeho design liší tak hodně, že byste si možná desátou a jedenáctou generaci ani nespojili. Nový styl se mně přitom hodně líbí. Nový Civic je možná konzervativněji laděný než předchozí generace, ve výsledku má ale větší šmrnc a vlastně mu to sluší více, zvlášť v modré karoserii testovaného exempláře.

    Doslova nadšený jsem pak byl z interiéru. Z hlediska použitých materiálů a zpracování je to možná to nejlepší, co v rámci mainstreamu dnes dostanete. orientace na řidiče pak znamená, že se myslelo logicky a s intuitivností ovládání na prvním místě. Dotykový displej tak doplňují konvenční ovladače, včetně samostatného panelu klimatizace, s až prémiovým chodem tlačítek. Snad jen na to ovládání převodovky tlačítky jsem si musel trochu zvyknout.

    Za volantem se pak sedí hezky nízko, v tomto směru Civic potvrzuje svoji sportovní orientaci. Ostatně do sedaček se pěkně zapadne v zatáčkách příkladně podrží tělo. Do stran je skvěle vidět díky tenkým A-sloupkům – přesto je karoserie dostatečně tuhá. Ideální pozici za volantem pak najdete díky širokému rozsahu nastavení volantu. Dostatek místa je i vzadu, hlavně před koleny, nad hlavou už prostor trochu omezuje tvar střechy, silueta Civicu se totiž nepochybně inspirovala u elegantních, ale nízkých fastbacků.

    Zavazadlový prostor s udávaným objemem 415 litrů plně postačuje, žádný rekordman to ale není. Podlaha je vcelku vysoko, je tu i podivný schod u zadních sedadel, pod dvojitým dnem je pak už jen minimum prostoru na drobnosti. Nechybí tu ale praktické háčky.

    Evropská nabídka se pak omezila výhradně na hybrid. Systém e:HEV se v případě Civicu spoléhá na kombinaci benzinového dvoulitru a dvou elektromotorů o kombinovaném výkonu 135 kW. A musím říct, že jiné pohonné ústrojí bych vlastně ani nechtěl.

    tenhle hybrid se totiž Hondě vážně povedl a považuji ho za nejlepší hybridní ústrojí své kategorie. Sladění motorů je naprosto perfektní, o jejich přepínání vlastně vůbec nevíte. Benzinový motor je pak skvěle odhlučněný, takže jej prakticky neslyšíte. Ano, při akceleraci slyšíte „vysavačový“ monotónní tón, to je ale snahou auta o úspornost i během akcelerace. Stisknete plynový pedál silněji a Civic rázem začne „řadit“. 

    To nejlepší je ale nízká spotřeba. U některých hybridů se s pohonem musíte naučit pracovat, se Civicem e:HEV ale jezdí za málo každý, bez nějaké zásadní snahy. Dlouhodobá spotřeba testovaného kousku činila 5,6 l/100 km, já jsem ale v rámci Prahy často jezdil za rovných 5 l/100 km. V kolonách se mně díky časté jízdě na elektřinu a rekuperaci dokonce dařilo jezdit za 4,5 l/100 km. I na dálnici Civic e:HEV pořád jezdí za výtečných 6 l/100 km, při ostřejší jízdě jsem pak nebyl schopný se dostat přes osmilitrovou hranici, tak je tenhle hybrid úsporný.

    Najde se na pohonném ústrojí vůbec nějaká nevýhoda? Snad jen to, že těch 135 kW možná tipovat nebudete, když však přepnete do sportovního režimu, přece jen to uznáte, Civic značně ožije a okamžitě reaguje na pokyn. 

    Výtečné jsou také jízdní vlastnosti Civicu, v tomto směru je výchozí auto skvělým základem pro ostrý Type R. Znatelné sice je tužší naladění podvozku, ve snaze o co nejlepší jízdní vlastnosti, podvozek ale zůstává dostatečně poddajný i na rozbitých českých cestách. Raději přitom zdůrazním, že testovaný Civic obouval 18″ kola.

    Od podvozku se přitom ani na větších nerovnostech neozývají rány, tak je perfektně odhlučněný. Vynikající je též řízení, dostatečně komunikativní, abyste věděli, co se děje pod koly. Civic je navíc navzdory hybridu (a tedy logicky těžkým bateriím) neskutečně schopným a obratným vozem, hbitě mění směr jak nějaký hot hatch. Ve vyšší rychlosti nicméně počítejte s lehkým šumem okolního větru i valivého odporu od pneumatiku, to je ale snad jediný menší nedostatek z hlediska schopností.

    Celkově řečeno, nový Civic se vážně povedl. Vyšší cenu pak kompenzuje bohatá výbava už v základu.

    Reagovat
  • 6 února, 2023 (22:58)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Honda Civic 2.0 e:HEV Sport hybrid (11G)
    Nový Civic možná nevypadá nejlíp, nemá tak skvělý interiér jako Peugeot 308, velký kufr jako Octavia, ani tak kvalitní odhlučnění jako Golf nebo hravý podvozek Focusu. Ale kombinací všeho jde o jedno z nejlepších aut v kategorii. Může za to především úžasně naladěný podvozek a skvělé hybridní ústrojí, které vás nebude ničím obtěžovat. Navíc jde o velké, praktické auto. Těch pár drobných chybiček mu ještě rádi prominete. Nechcete zapadnout v každodenní šedi? Jděte a kupte si Civic 11. generace.
    Více na: https://www.wikicars.cz/test-honda-civic-2-0-ehev-sport-11g-moderni-technika-ktera-jezdi-jako-ze-stare-skoly/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *