Honda Civic XI (2021-)

Honda Civic je kompaktní automobil japonské značky prezentovaný v roce 2021 už ve své jedenácté generaci. Tentokrát už nabídne jen dvě karosářské varianty, čtyřdveřový sedan doplňuje pětidveřový hatchback. Někdejší třídveřové kupé pro USA skončilo kvůli nízkým prodejům, podobně už není nabídnuto ani kombi, kdysi vyvinuté pro Evropu. Pro evropské trhy se s Hondou Civic 11. generace počítá až na podzim 2022.

Dvě karosářské verze

Jako první debutoval vůz ve formě sedanu. Design automobilu naznačil již v roce 2020 prototyp, který měl už hodně blízko sériové verzi, jak ostatně sám výrobce avizoval. Honda tudíž tentokrát vsadila na jednoduchý, minimalistický design, bez zbytečných kudrlinek. Civic vznikl podle motta Hondy men maximum, machine minimum, tedy maximum člověka, minimum stroje, což má zdůrazňovat zaměření na řidiče. S délkou 4.674 mm je sedan o 16 mm delší než předchůdce. Rozvor se protáhl o 38 mm na 2.736 mm.

S mírným zpožděním pak následoval pětidveřový hatchback, který svojí koncepcí navázal na předchůdce. Příď však logicky navazovala na dříve prezentovaný sedan.

Kabina využívá soudobých trendů, což znamená kombinaci volně stojícího dotykového displeje infotainmentu a digitálního přístrojového štítu. Multimediální systém v závislosti na verzi využívá sedmipalcový nebo devítipalcový displej, obrazovka v kapličce přístrojů je 7″ nebo 10,2″. Civic si přitom uchovává konvenční ovládání, klimatizaci tak ovládáte prostřednictvím praktických kruhových ovladačů. Zajímavým motivem je mřížka ventilace vedoucí přes celou šíři palubní desky.

V Evropě jen jako Civic e:HEV

Pro Evropu se počítá výhradně s hybridním pohonem e:HEV, a to v rámci strategie značky na elektrifikaci evropské nabídky. V tomto provedení zahrnuje nové 72-článkový lithium-iontový akumulátor a dva elektromotory spolu s nově vyvinutým dvoulitrovým motorem s Atkinsonovým cyklem s přímým vstřikováním. Ten primárně pracuje jako generátor elektrické energie. Ústředním bodem systému e:HEV je i pevná převodovka, která byla navržena tak, aby minimalizovala mechanické tření. V této kombinaci hybrid poskytuje hnací ústrojí maximální výkon 135 kW a točivý moment 315 Nm. Nejnovější verze spalovacího motoru má ve své konstrukci několik nových prvků, které pomáhají dosáhnout tepelné účinnosti 41 %. To je u sériového silničního automobilu jedna z nejvyšších hodnot v celém automobilovém průmyslu.

Avizovaný vrchol v podobě Civicu Type R si však má uchovat konvenční spalovací motor.

Moderní technika

Podvozek tvoří vzpěry McPherson, vzadu víceprvková náprava. Naladěn byl přitom s ohledem na vynikající jízdní vlastnosti, které chce Honda opět dodat. Vpředu tak najdeme nové kulové klouby a ložiska, nebo optimalizované tlumiče a pružiny. Zadní náprava byla pro zajištění větší stability rozšířena a dostala nová pouzdra spodních ramen, kvůli snížení hluku a vibrací uvnitř kabiny. Ladil se též elektrický posilovač řízení pro zvýšení zpětné vazby. Výsledkem přitom má být nejen lepší pocit z řízení, ale také vyšší komfort.

Nová Honda Civic je také vybavena rozšířenou sadou bezpečnostních prvků a podpory řidiče Honda Sensing. Nová 100stupňová přední širokoúhlá kamera a vylepšená technologie rozpoznávání zlepšují schopnost modelu Civic identifikovat chodce, čáry na vozovce, krajnice a další vozidla včetně motocyklů a cyklistů. Auto je také poprvé v historii vybaveno sonarovými senzory – čtyřmi vpředu a čtyřmi vzadu. Kromě vylepšeného systému pro zmírnění následků nehody, systému pro udržování v jízdním pruhu a technologie i-ACC jsou součástí komplexní sady aktivní bezpečnosti modelu Civic nově také informace o mrtvém úhlu, sledování dopravy při couvání a asistent při jízdě v dopravní zácpě.

Kromě nové technologie aktivní bezpečnosti byly začleněny nové konstrukční prvky, které splňují přísné bezpečnostní normy Euro NCAP. Patří mezi ně přídavné výztuhy dveří, které zlepšují ochranu v případě kolize, bezpečnostní desky nosníku předního nárazníku, které absorbují energii nárazu a snižují poškození nohou a kolen, celkem 11 airbagů včetně bočních airbagů zadních sedadel, kolenních airbagů předních sedadel pro ochranu před zraněním cestujících při čelním nárazu a předního středového airbagu pro sedadlo řidiče chránící před srážkou řidiče a spolujezdce na předním sedadle při bočním nárazu.

Od svého uvedení na trh v roce 1972 bylo prodáno více než 27,5 milionu kusů modelu Civic ve 170 zemích. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.