Mazda 2 (DJ) je třetí generace malého pětidveřového hatchbacku z dílny japonské automobilky, která se vyrábí od roku 2014. Jedná se o nástupce Mazdy 2 s interním označením DE, která zase nahradila vůz dříve známý jako Mazda 121. Pro automobilku je vůz důležitý jakožto lákadlo nových klientů.
Větší a lehčí
V době uvedení na trh výrobce shrnoval hlavní lákadla auta do tří bodů – dynamický vzhled zvenku i uvnitř, kombinace skvělých jízdních vlastností a nízké spotřeby paliva a pohodlí na dlouhých cestách. Ty se ostatně odrazily i v modernizaci v roce 2020. Tehdy zůstal design prakticky zachován, auto se však dočkalo úspornější mildhybridní verze, která se navíc stala jediným dostupným provedením, a lepšího odhlučnění.
Design vznikal pod vedením týmu Rya Janagisawy, který využil prvků jazyka Kodo, čímž navázal na předcházející vozy tohoto stylu. Mazda 2 (DJ) se stala pátým představeným sériovým modelem navrženým podle tohoto designérského jazyka. Tvary vycházejí z konceptu Mazda Hazumi z roku 2014. Mezigeneračně Mazda 2 se natáhla 140 mm, rozvor se prodloužil o 80 mm. Použitá architektura snížila hmotnost proti předchůdci navzdory větším rozměrům asi o 100 kilogramů.
Benzinové jednotky i turbodiesel
Nabídka motorů v době premiéry primárně vsadila na atmosférický benzinový čtyřválec 1.5 Skyactiv-G dostupný ve třech výkonových verzích, s 55 kW, 66 kW a 85 kW, vedle něhož tu byl i turbodiesel 1.5 Skyactiv-D (77 kW). Ten v nabídce vydržel do roku 2018, poté kvůli nízkému zájmu o tento typ agregátů v daném segmentu skončil. V roce 2020 pak v rámci tehdejší modernizace nastoupil nový benzinový mild-hybrid 1.5 e-Skyactiv-G s 85 kW, jako náhrada za dosavadní stejně výkonný motor.
Tehdejší facelift mimochodem rovněž lehce upravil zevnějšek vozu. Konstruktéři se pak zaměřili na zvýšení komfortu, díky lepšímu odhlučnění nebo přepracovaným sedačkám.
Pro rok 2023 se Mazda 2 (DJ) dočkala další modernizace, a to v rámci oslav 20 let od příchodu první generace Mazdy 2 v dubnu 2003. Auto dostalo přepracovaný zevnějšek, díky novému přednímu nárazníku i přední masce, která se výrazněji odlišila u jednotlivých specifikací auta. Nabídku pak rozšířila dva nové laky Aero Grey a Air Stream Blue. Nabídka motorů čítala čtyři atmosférické benzinové čtyřválce s přímým vstřikováním, 1.5 Skyactiv-G (55 a 66 kW) a mild-hybrid 1.5 e-Skyactiv-G (66 kW a 85 kW).
Mazda 2 (DJ) je pro evropské trhy vyráběna v japonském závodě Hofu. Jinde ve světě je známá jako Mazda Demio, existuje i její přeznačkovaná verze Toyota Yaris, nabízená v Americe. V Evropě je auto nabízeno výhradně jako pětidveřový hatchback, pro mimoevropské trhy se ale vyrábí též sedan.
Mazda 2 (DJ): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4060 x 1695 x 1495 x 2570 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 255 litrů
- Výroba: 2014- (Hofu, Japonsko)
Dobrý den. Chtěl bych se poradit ohledně odhlučnění. přemýšlím totiž jaké, ale s tou cenou to úplně nechci přehánět. Tady jsem narazil na materiál od STP https://www.2din.cz/odhlucneni-podle-umisteni-ve-voze/ . Máte s tím někdo zkušesnost? Děkuji.
Mazdu 2 generace DJ jsem si vyzkoušel krátce po vstupu na trh, kdy zaujala velice svěžím stylem, který patřil mezi nejsportovnější na tehdejším trhu malým hatchbackům. A musím uznat, že i po letech dvojka dobře vypadá, byť je pravda, že design Kodo obecně více sluší větším modelům. Právě design souvisí se sportovním charakterem auta, který se nese od přední masky po koncová světla. Už samotný posaz za volantem je na poměry segmentu parádní, sedí se nízko, ovladače jsou po ruce a tenké sloupky A usnadňují výhled do stran. Místa ale uvnitř moc není, hlavně na zadních sedadlech. Stejně tak jízdní vlastnosti stojí za to, řízení je přesné, byť lehčí, skvělé je řazení, s poctivou mechanickou vazbou. Auto jsem pak zkoušel pro malá auta dnes už netradičním turbodieselem 1.5 Skyactiv-D (77 kW). Neměl ale chybu, byl kultivovaný, s okamžitými reakcemi na pokyn, slušným zátahem a nízkou spotřebou. Mazda 2 se bohužel za ta léta na trhu zrovna nerozšířila, i kvůli vyšší cenovce, rozhodně je ale více než zajímavou alternativou k zavedeným a prodávanějším modelům segmentu.
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G (66 kW) Revolution (2022)
Flotilové emisní normy jsou dnes tak neúprosné, že některé automobilky musejí použít techniku jiného výrobce pro snížení emisí svých aut. Konkrétně Mazda kvůli tomu nabídla 2 Hybrid s technikou Toyoty. Navzdory očekávání však v nabídce zůstal i dosavadní hatchback 2 s vlastním základem Mazdy. A jak se i po letech ukazuje, Mazda 2 je typický zástupce značky, poskytující neskutečnou zábavu za volantem.
Mazda 2 generace DJ se prodává už od roku 2014, a přestože její věk už je v určitých aspektech znát, o designu to úplně neplatí. Charakteristický styl Mazdy dle mého názoru lépe vypadá na větších modelech, dvojka každopádně i tak působí originálně a šmrncovně.
To uvnitř si stáří auta uvědomíte při pohledu na nízké rozlišení displeje infotainmentu nebo při vypnutí hlídání jízdy v pruzích – díky starší homologaci ho jednou vypnete napořád, nezapne se po každém nastartování. Koncepci a zpracování kabiny však není co vytknout. Kapličce přístrojů dominuje výrazný analogový tachometr, který doplňují digitální ukazatele. Možná menší, ale i tak přehledné. Palubní deska je minimalistická, nechybí ji však i klasické ovladače. Navíc na poměry segmentu využívá luxusních materiálů. Palubní desku může dekorovat kůže, dveře zase látka. Měkčený je i středový tunel, aby řidič neměl otlačenou nohu. Sedačky jsou pak sportovní, s poctivým vedením. Infotainment pak lze ovládat klasickým ovladačem na středovém tunelu jako u větších modelů značky, případně dotykem na obrazovku. Kvůli bezpečnosti ale tato funkce slouží jen při zastavení.
Jedinou slabinou intériéru je tak vlastně jen omezená prostornost. Dospělý už má vzadu méně místa pro kolena, stejně jako nad hlavou, kvůli tvaru střechy. Zavazadelník však plně postačuje.
Mazdu 2 jsem zkoušel s atmosférickým motorem 1.5 Skyactiv-G s výkonem 66 kW. Na něm je znát, že si Mazda musela hrát, aby maximálně snížila jeho emise. Převodové stupně jsou tak poměrně dlouhé a i vzhledem k výkonu to vede jen k průměrné dynamice. Mazdě se opravdu nechce moc akcelerovat, elán roste až v 2000 otáčkách, spíše v 3000 otáčkách, v kopcích je pak nutné podřazovat, abyste udrželi rychlost. I na dálnici pak auto mnohdy radí podřadit.
Přesto všechno se budete bavit, protože Mazda 2 je další důkaz, že rychlost není všechno. Vytáčet motor je totiž zábavné, jak se snažíte udržet alespoň nějaký elán. Navíc má zajímavý zvuk, ostatně atmosférických čtyřválců už v segmentu moc není.
Náramně si pak budete užíváte řazení. Je krátké, s přesně vymezenými drahami a poctivým mechanickým chodem. Jestli Mazda často mluví o „spojení řidiče se strojem“, platí to i pro nejmenší model v evropské nabídce.
I to vede k zábavnému charakteru auta. Jízdní vlastnosti jsou opravdu skvělé, v tomto směru je znát, že podvozek by zvládl i silnější motor. I ve vysoké rychlosti je dvojka jistá, ochotně mění směr. Pravdou ale je, že i s 16″ koly je na rozbitém povrchu podvozek přece jen tužší. Na jednotlivých nerovnostech je ale podvozek dostatečně poddajný, stejně jako při vyšším tempu, třeba na okreskách. Na dálnici pak počítejte s jistým hlukem od podvozku. V tomto směru je znát spíše zaměření na město.
A spotřeba? Prakticky za všech okolností se vejdete do 6 l/100 km, i to je výhoda atmosférického motoru, jehož spotřeba se tolik nemění v závislosti na podmínkách.
Mazda 2 Homura G90 AT (2022)
Plusy
štýlový dizajn
vynikajúca ergonómia v interiéri
bezdrôtový Apple CarPlay
nádherný prejav motora
veľmi dobré zladenie motora a prevodovky
pri pokojnej jazde nízka spotreba
v manuálnom režime prevodovka sama nepreradzuje
veľmi dobre naladený podvozok
Mínusy
chýbajúce odkladacie priestory v zadných dverách
absencia lakťovej opierky
Více info a video na: https://dominiccars.sk/test-mazda-2-homura-g90-at/