Nové BMW X3 (G45) pro rok 2024 je tu!

BMW X3 (G45) 2024

SUV jsou dnes už nedílnou součástí nabídky BMW. Platí to i pro středně velký model BMW X3, který se aktuálně prodává ve své třetí generaci, s interním označením G01. Přestože nabídku mnichovské značky v nadcházejících letech čekají mnohé změny, i kvůli postupující elektrifikaci nabídky, iks-trojka má své místo v nabídce jisté. Aktuálně se tak představuje už čtvrtá generaci BMW X3, s interním označením G45, která na trh dorazí ještě v roce 2024.

Nová generace X3 se začne vyrábět v srpnu 2024. O výrobu se postarají továrny ve Spartanburgu (USA) a Rosslynu (Jihoafrická republika). Rosslyn se přitom stane jediným výrobním místem plug-in hybridního modelu pro všechny světové trhy. Prodeje nového BMW X3 odstartují ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 v USA a Evropě.

Design nové X3

O vzhledu novinky jsme mohli dlouho jen spekulovat. To se změnilo po úniku oficiální fotografie, která prozradila využití kontroverzně řešených ledvinek a světlometů podobných jako u nové řady 5. Neotřelým prvkem je nová struktura vnitřku masky chladiče, kterou tvoří vertikálně a diagonálně uspořádané lamely. Záď pak evokuje velké BMW XM.

Už ze snímků prototypů pak vyplynulo, že i nová X3 bude mít proporcemi blízko kombíkům. Ostatně perfektní aerodynamika pro co nejnižší spotřebu paliva je v dobách stále přísnějších emisních norem potřeba a právě nižší silueta nebo třeba optimalizované kliky dveří ve stylu X1 tomu mohou silně pomoci. Výsledkem je hodnota cx v závislosti na modelové variantě snížená na pouhých 0,27.

Už dopředu se mluvilo o nárůstu rozměrů, což je mimochodem také reakce na zvětšení modelu X1, který v nabídce stojí pod iks-trojkou. Karoserie nového BMW X3 je nakonec o 34 milimetrů delší než jeho předchůdce a měří 4755 milimetrů. Je také o 29 milimetrů širší (nyní 1920 mm). Naopak rozvor zůstal na hodnotě 2.865 mm. Nárůst rozměrů pomohl i kufru, jehož objem činí 570 litrů, o 20 litrů více než dosud.

Interiér využívá koncepci s dvěma na sebe navazujícími, zahnutými displeji (digitální přístrojový štít a obrazovka infotainmentu). Zároveň si však auto uchovává také ovladač iDrive na středovém tunelu, avšak opět v inovované podobě. Volič automatické převodovky pak je hodně minimalistický, ve stylu třeba dnešních Peugeotů. Multimediální systém je to nejmodernější z nabídky BMW, v podobě operačního systému OS9.

Také generace G45 nabídne X3 M

Technický základ je stejný jako u aktuální generace, v podobě upravené platformy CLAR využívající motor vpředu podélně a primárně pohon zadní nápravy. Motory jsou navíc z velké části nové, navíc se měnilo jejich označení, kdy v duchu nové strategie už benzinové motory neznačí písmeno i v názvu. V duchu doby se ale počítá primárně s hybridním pohonem.

Benzinovým základem v době uvedení je X3 20 xDrive, nový dvoulitrový čtyřválec s 48V mild-hybridní technikou o kombinovaném výkonu 153 kW (140 kW čtyřválec, 13 kW elektromotor). X3 20d xDrive je zase turbodiesel s dvoustupňovým přeplňováním a 48V mild-hybridní technikou o výkonu 145 kW.

Vedle nich je tu ještě plug-in hybrid X3 30e xDrive s kombinovaným výkonem 220 kW. Ten poskytuje benzinový dvoulitr se 140 kW a elektromotor se 135 kW zabudovaný v převodovce. Vysokonapěťová baterie nabízí 19,7 kWh využitelné kapacity, což je téměř dvojnásobek oproti dřívějšku. Prodloužený dojezd na elektřinu tak nyní činí 81 až 90 kilometrů.

Všechny pohonné jednotky dostupné pro nové BMW X3 jsou standardně spojeny s osmistupňovou převodovkou.

Na vrcholu běžné nabídky pak bude stát model X3 M50 s třílitrovým šestiválcem. Jednotka M TwinPower Turbo o objemu 3,0 litru je propojena s 48V mild hybridní technikou, její nejvyšší výkon činí 293 kW. Do budoucna se pak očekává rozšíření nabídky plug-in hybridů. U aktuální X3 (G01) byl přitom k dispozici jen jediný, xDrive30e s kombinovaným výkonem 210 kW.

A co elektrické iX3?

I budoucí X3 nicméně potěší i milovníky rychlé jízdy, ostatně jak je u sportovně orientovaného BMW zvykem. V plánech figuruje i vrcholná varianta X3 M (interně G93), stejně jako sportovní provedení X3 M50i. Co konkrétně od nich čekat, je však zatím ve hvězdách. U budoucích vozů BMW M (počínaje chystanou M5) se ale očekává nasazení plug-in hybridního pohonu, což by se mělo týkat i budoucí BMW X3 M.

Opět tu pak bude rovněž odvozený elektromobil iX3 (interně NA5), který je chystán až na rok 2025. Ten však podle zákulisních zpráv použije odlišnou platformu, přizpůsobenou elektrickému pohonu. Budoucí iX3 tak má být jedním z výsledků „Neue Klasse“, zcela nové architektuře, na níž BMW dnes pracuje. Není přitom vyloučeno, že odlišná technika přinese i odlišný design.

BMW X3 (G45): Předběžná technická data

  • Rozměry: délka x šířka x výška x rozvor: 4.755 x 1.920 x 1.660 x 2.865 mm.
  • Objem zavazadelníku: 570 litrů (460 litrů u PHEV)
  • Výroba: 2024- (Spartanburg, USA; Rosslyn, Jihoafrická republika)

2 thoughts on “Nové BMW X3 (G45) pro rok 2024 je tu!

  1. Je mi to líto, kam kráčí BMW. Jsem jejich celoživotní uživatel, ale toto fakt už neeeee. Podlehli zelenému debilismu a budou se pyšnit tím, co všechno je v těch autech z recyklátu a to i tím zdraví nebezpečným. Pohozený displej na plubce, nijak nezakomponovaný a ještě podepřený ze strany spolujezdce „klackem“ , tak za tohle 4 mega fakt neee. Neuvěřitelné a donutili mně jit k AMG.
    Dizajnéři BMW museli upadnout na hlavu a nebo jsou zcela bez nápadů a invence. Tlačí takový dizajnový nepohledný paskvil, to je neuvěřitelný. Problém bude v tom, že hlavní dizajnér jim plách do PRC a pracuje na konkureci u Bytonu. Smutné.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *