Toyota Yaris Cross je malé městské SUV představené japonskou automobilkou v roce 2020, do prodeje se ale vůz dostal až na podzim 2021. Automobil využívá stejnou techniku jako soudobá generace Yarisu (XP210), jehož populární jméno využívá. Na rozdíl od něj ale může mít i pohon všech kol. Toyota Yaris Cross byla uvedená na trh jako novinka v nabídce značky, dá se však považovat za nástupce někdejšího malého crossoveru Urban Cruiser.
Technika Yarisu, design jak u Miraie
S Yarisem generace XP210 má městské SUV společný základ v podobě platformy TNGA ve verzi GA-B vyvinuté pro potřeby automobilů segmentu B. Shoduje se přitom také rozvor, dlouhý 2.560 mm. Díky nataženým převisům je však Yaris Cross o 240 mm delší než výchozí pětidveřový hatchback, o 30 mm pak narostla světlá výška. Auto je konkrétně dlouhé 4.180 mm, široké 1.765 mm a vysoké 1.560 mm.
Design automobilu navržený stylistickými centry Toyoty z Japonska a Evropy je ale naopak zcela jiný. Zatímco hatchback Yaris využívá vyceněné masky evokující sporťák Supra, Yaris Cross má svou vysokou přídí blízko spíše vodíkovému Mirai. Zadní C-sloupky pak evokují RAV4. Kombinace horizontálních koncových světel a zadního okna zase odkazuje na příslušnost k rodině Yaris. Širší a hranatější výklopná záď ale zároveň naznačuje větší flexibilitu zavazadelníku v každodenním provozu. Designéři se rozhodli zkombinovat styl s praktičností. Proto má být kabina prostorná, mimo jiné nabízí i zadní sedačky sklopné v poměru 40:20:40.
Podobně jako u většího C-HR byl uvnitř užit motiv diamantu. Centrálním prvkem přístrojové desky je pak volně stojící obrazovka multimediálního systému. K dispozici je jak starší infotainment Toyota Touch 2 s 8″ displejem, tak modernější systém Toyota Smart Connect s 9″ obrazovkou.
Hybrid se čtyřkolkou
S modelem Yaris se shoduje také nabídnutí nové generace hybridního pohonu se srdcem v podobě nově vyvinutého benzinového tříválce o objemu 1,5 litru. Ten je odvozen od rodiny dvoulitrových čtyřválců využívaných ve větších hybridech značky. Pracuje v Atkinsonově cyklu a v kombinaci s elektromotorem poskytuje toto ústrojí celkový výkon 85 kW. Termodynamická účinnost spalovacího motoru dosahuje přitom 40 %, tedy více než srovnatelné vznětové motory, a přispívá tak k velmi dobrým parametrům spotřeby paliva i emisí CO2.
Specialitou je pak možnost kombinace hybridního systému s pohonem všech kol, což je v segmentu unikát. Funguje tak, že připojuje pohon zadní nápravy v případě potřeby. Řešen je dodatečným elektromotorem u zadní nápravy, což je kompaktnější řešení než mechanický systém. Vedle hybridu je k dispozici též atmosférický tříválec 1.5 Dynamic Force (92 kW).
Na podzim 2022 pak debutovala sportovně laděná verze Yaris Cross GR Sport. Ta dostala nejen sportovnější výraz díky svébytné masce, zadnímu difusoru nebo 18″ kolům, ale také sportovnější naladění podvozku, pro lepší reakce řízení, potlačení náklonů a zlepšení přilnavosti. Vnitřek se zase chlubí sportovními předními sedadly nebo detaily GR Sport. Nabídka motorizací se pak v tomto případě omezuje na 1.5 Hybrid.
Facelift pro rok 2024
Pro rok 2024 nastoupil facelift, který přinesl novou silnější verzi hybridu, s kombinovaným výkonem 97 kW. Součástí verze Hybrid 130 je posílený 1,5litrový tříválec doplněný o posílený elektromotor a upravenou jednotku řízení energie, což má zajistit hladší i dynamičtější chování ústrojí.
Yaris Cross se v rámci modernizace dočkal také upraveného vzhledu a pečlivějšího odhlučnění. Konkrétně aerodynamický hluk a ruchy od vozovky pomáhá tlumit silnější materiál čelního skla vozu i předních a zadních bočních oken. Uvnitř pak najdeme větší displej infotainmentu, s úhlopříčkou 9″ nebo 10,5″ dle verze. Digitální přístrojový štít je 7″ nebo 12,3″. K dispozici je pak digitální klíč umožňující odemknout auto prostřednictvím chytrého telefonu.
V době premiéry automobilka uváděla, že má v plánu vyrábět ve svém závodě Valenciennes přes 150.000 kusů tohoto modelu ročně, což by odpovídalo osmiprocentnímu tržnímu podílu v segmentu malých SUV. Po uvedení pak evropské prodeje Yarisu Cross tvořily 48 % odbytu celé rodiny Yaris. Právě kvůli zahájení produkce Yarisu Cross Toyota do tohoto závodu investovala na 400 milionů eur, čímž rozšířila jeho výrobní kapacitu na 300.000 aut ročně.
Toyota Yaris Cross: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4180 x 1765 x 1560 x 2560 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 397 litrů (320 litrů s pohonem všech kol)
- Výroba: 2021- (Valenciennes, Francie)
+ Neobvyklý vzhled, povedený interiér, možnost bohaté výbavy, možnost pohonu všech kol, hravé jízdní vlastnosti, velice nízká spotřeba hybridní verze, široký rozsah nastavení sedačky řidiče, praktická polička pod displejem infotainmentu
– Spíše vyšší pořizovací cena, hluk od podvozku a vytočeného motoru, omezený prostor vzadu, malá palivová nádrž i zavazadelník u hybridu, zastaralý infotainment Toyota Touch II, až příliš citlivě fungující asistenční systémy
Toyota vstoupila do segmentu malých SUV později než konkurence, což dopředu dělá pozici nového Yarisu Cross těžší, musí si totiž budovat pozici už v naplněné kategorii. Zaujmout ale rozhodně dokáže, jde o povedené auto s příjemnými jízdními vlastnostmi, přehledným ovládáním, velmi potěší i superúsporný hybridní pohon.
Na druhou stranu mnohá konkurence má lépe obestavěný vnitřní prostor a nabídne prostornější kabinu, zapracovat by chtělo i na odhlučnění, což částečně mohou řešit jiné pneumatiky. Cena je pak otázkou priorit.
Více na: https://www.auto.cz/toyota-yaris-cross-1-5-hybrid-85-kw-awd-i-do-narocneho-souboje-s-unikatni-koncepci-142036
Na tomto autě bych vyzdvihla nízkou spotřebu a velký kufr. Z auta je dobrý rozhled, řízení je v celku pohodlné. Na druhou stranu mě při řízení rušil hlučný motor a pneumatiky, kdy není slyšet rádio obvyklé hlasitosti. Na dálnici nezrychluje tak rychle. Z pozice řidičky – ženy se obtížně obsluhuje multimediální systém, kdy je třeba se k němu během řízení naklonit.
Super auto
Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force (2021)
Toyota vstoupila do populárního segmentu malých SUV později než mnohá konkurence, svého zástupce si navíc udělala po svém. Nejenže je tu pro značku typický hybridní pohon, ale navíc i možnost pohonu všech kol, v třídě dnes málo obvyklá volba, kterou však vybraná klientela ocení.
Já však vyzkoušel základní verzi, s benzinovým tříválcem 1.5 Dynamic Force a pohonem jen přední nápravy. Také patnáctistovka je ve srovnání s přeplňovanými tříválci mnohé konkurence unikát. Má jadrnější tříválcový ryk, dynamika je ale navzdory chybějícímu turbu solidní. Jen musíte motor točit, na což si mnozí řidiči v dnešní turboéře odvykli. Stejně jako na chybějící start-stop, opravdu Yaris Cross tento mnohdy otravný prvek u klasického spalovacího motoru postrádá. I tak je spotřeba slušná, běžně se pohybuje kolem 6 l/100 km, na dálnici roste přes 7/l100 km. Manuální řazení je přesné, s tuhými drahami.
Plusem Yarisu Cross jsou také solidní jízdní vlastnosti. Podvozek je až nečekaně komfortní a dostatečně poddajný, aniž by působil nejistě, od zadní nápravy se při obutí 17″ kol neozývají hlučné rány. Slušná je také ovladatelnost a hbitost. Jen na dálnici je potřeba počítat s vyšším hlukem, šumem větru kolem karoserie, stejně jako rykem od motoru, který při 130 km/h točí 3400 otáček.
Interiér je příkladně zpracovaný a využívá poctivých materiálů. Hodně se mně líbí pohodlné přední sedačky. Horší je to však s prostorem na zadních sedadlech, kdy Yaris Cross dokazuje, že jde primárně o auto do města. Nový multimediální systém Toyota Smart Connect je sice jednodušší a s mnohdy pomalejšími reakcemi, uživatelsky ale jeho funkce naprosto postačují, navíc má hezkou grafiku.
Kolem a kolem, i v nabité kategorii malých SUV Yaris Corss vyčnívá, a tak věřím, že si najde více než dostatek zájemců.
Ačkoliv se jedná o typ Yarisu, automobil je vcelku velký, jedná se o městské SUV, ze kterého je parádně vidět na silnici. Sedačky jsou pohodlné, lehce nešikovné je dotykové ovládání multimediálního systému, na který se chce při jízdě dobře soustředit, aby se člověk trefil, kam potřebuje. Podvozek je komfortní, pípající asistent jízdních pruhů mě spíše vyděsí. Manuální převodovka má přesné řazení, ale spojka zabírá až ve vyšších polohách. Když to ale shrnu, s autem jsem spokojená!
Cross má moc pěkný vzhled hlavně ve zláté barvě je velice přitažlivý. Motor pracuje slušně a v případě hybridu je velice úsporný zejména ve městě a na okrskách. Na dálnici je trochu hlučnější ale tempu stačí s rezervou. Má velice pohodlné sedačky takže člověk není unavený ani po delší jízdě. Pohon 4×4 je perfektní a nemá problém ani terénu. Myslím si, že se Toyotě velice povedl.
Lépe bych to nenapsal.
Toyota Yaris Cross
pokud chcete halogeny musíte si koupit balíček za 30 000K
v kterém je uvedené, že navigace JE v češtině, není, navigace tam je, ale je pouze v angličtině, pro stížnosti je hlas trvale vypnutý, takže vám jen ukazuje cestu, což je dost nepraktické dívat se na displej, ale můžete si stáhnou do mobilu jakékoliv navigace, propojíte a máte i hlas.
Trochu zbytečně složité, za ty peníze by mohlo být vše, tak jak je uvedené.
Vysoká pořizovací cena za hybrid.