Toyota Yaris XP210 (2020-)

Toyota Yaris s interním označením XP210 je v pořadí čtvrtá generace takto pojmenovaného malého hatchbacku japonské automobilky. Vůz debutoval v roce 2019, do prodeje však jako nástupce Yarisu XP130 vstoupil až o rok později. Na rozdíl od předchůdců byl nabídnut výhradně jakožto pětidveřový hatchback, vznikl však třídveřový hatch GR Yaris se svébytnou technikou a odvozené malé SUV Yaris Cross.

Design automobilu se proti předchozí generaci zásadně změnil. Místo konzervativních tvarů Yaris vsadil na výrazné tvary. Hlavními motivy se staly vyboulené blatníky, výrazná příď ve stylu soudobého SUV RAV4 nebo propojená koncová světla. S délkou 3.940 mm se pak Yaris čtvrté generace navzdory trendům oproti předchůdci o pět milimetrů zkrátil, pro usnadnění parkování. Rozvor se ale natáhl o 50 mm, o stejnou hodnotu se též rozšířila karoserie.

Technický základ poskytla modulární platforma TNGA ve verzi GA-B vyvinuté pro malá auta, která v Yarisu IV debutovala. Navržena byla pro zlepšení jízdních vlastností auta. Tomu pomáhá jednak vyšší tuhost karoserie, díky hojnému využití vysokopevnostní ocele a dodatečným výztuhám mezi zadními podběhy nebo v podlaze, jednak snížení těžiště o 12 mm. Toho se povedlo dosáhnout uložením motoru a dalších těžkých komponent níže, stejně jako snížení pozice řidiče za volantem. Jeho sedačka je ukotvena o 21 mm níže a o 60 mm více vzad než dosud. Podvozek v případě architektury GA-B tvoří vzpěry MacPherson vpředu a jednoduchá torzní příčka vzadu.

Do prodeje vůz vstoupil výhradně s tříválcovými atmosférickými motory. Základní 1.0 i-VVT (53 kW) převzatý z předchůdce doplnil nově vyvinutý 1.5 Dynamic Force (89 kW). Tato tříválcová patnáctistovka se stala srdcem i pro 1.5 Hybrid.

Stejně jako předcházející generace se i Toyota Yaris XP210 vyrábí ve francouzském závodě Valenciennes. Od roku 2021 se však vůz kvůli navýšení výrobních kapacit začne vyrábět též v kolínské továrně, dříve známé jako TPCA.

Toyota Yaris: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3940 x 1745 x 1500 x 2560 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 286 litrů
  • Výroba: 2020- (Valenciennes, Francie; Kolín, Česká republika)

Toyota Yaris

4.05

Design

4.3/5

Technika

4.3/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

3.7/5

Celkový dojem

4.0/5

3 komentáře: „Toyota Yaris XP210 (2020-)

  • 5 srpna, 2020 (08:28)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    První jízdy s novou Toyotou Yaris dokazují, že tenhle hatchback se povedl. Nová generace hybridního ústrojí s tříválcovou patnáctistovkou je parádně odhlučněna a poskytuje nízkou spotřebu, pohybující se pod 5 l/100 km. Snad jen sladění motorů by chtělo ještě malinko doladit. Auto ale následuje trend v kategorii a je svým charakterem dospělým autem. Ať už mluvíme o poskytované výbavě (skvělý hudební systém JBL, head-up displej promítající informace na čelní sklo, středové airbagy vpředu) nebo o jízdním chování (parádní odhlučnění, skvělý podvozek).

    Vlastně tak není ani divu, že cena je poměrně ambiciózní. Yaris ale své nesporné kvality má a v základu je už slušně vybaven – v případě hybridu i adaptivním tempomatem s funkcí stop & go, dvouzónovou automatickou klimatizací, multimediálním systémem nebo hned osmi airbagy.

    Více na: https://www.auto.cz/poprve-za-volantem-nove-toyoty-yaris-trivalcovy-hybrid-nadchne-spotrebou-135465

    Reagovat
  • 1 listopadu, 2020 (08:00)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    + Stylový vzhled, bohatá základní výbava, moderní výbavové prvky v nabídce, pohodlné sedačky, úsporný a skvěle sladěný hybridní pohon, slušné jízdní vlastnosti
    – Vyšší pořizovací cena, průměrný zavazadelník, omezený prostor na zadních sedadlech, lacinější materiály uvnitř, přece jen zastaralý infotainment, přece jen hlučnější tříválec

    Reagovat
  • 10 listopadu, 2020 (18:27)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Toyota Yaris se ve své čtvrté generace zásadně proměnila. Jestliže v minulosti to byla šedá myška, aktuálně je to hodně ostré zboží, designéři vsadili na vyceněnou masku a opticky vytažené blatníky, což z Yarise dělá pořádně nasupeného prcka ve stylu Fiesty nebo Mazdy 2. Auto zaujme také uvnitř, zajímavě řešeným přístrojovým štítem s dvěma tubusy, poctivými materiály nebo pohodlnými předními sedačkami z větší Corolly. Škoda jen zastaralého multimediálního systému a poněkud chudě vypadajícího interiéru bez žádného zdobného dekoru s tvrdými plasty, které kazí pozitivní první dojem. Kompaktní karoserie pak znamená málo prostoru na zadních sedadlech a maličký zavazadleník. Slušná výška ale znamená, že nad hlavou je místa dost jak vpředu, tak zadních sedadlech. Auto jsem měl možnost vyzkoušet jako hybrid i s konvenčním tříválcem 1.5 Dynamic Force. V obou případech počítejte se znatelným tříválcovým rykem a spíše jen průměrnou dynamikou. Hybrid každopádně nadchne nizounkou spotřebou, která se ve městě může pohybovat pod 4 l/100 km a i na dálnici jezdíte jen za nějakých 7 l/100 km. Konvenční patnáctistovka má zase skvělý šestistupňový manuál s poctivým řazením, které je příjemně tuhé a přesné. Na jízdní vlastnosti má pak pozitivní vliv použití platformy TNGA. Podvozek je sice na českých cestách spíše tužšího ražení, je ale poddajný a na nerovnostech nebouchá. Yaris je navíc agilní a díky skvělému rejdu pěkně mrštný. Celkově tak musím uznat, že jako auto do města je to ideální volba. Počítejte ale s tím, že konkurence je prostornější.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *