Toyota Yaris XP210 (2020-)

Toyota Yaris s interním označením XP210 je v pořadí čtvrtá generace takto pojmenovaného malého hatchbacku japonské automobilky. Vůz debutoval v roce 2019, do prodeje však jako nástupce Yarisu XP130 vstoupil až o rok později. Na rozdíl od předchůdců byl nabídnut výhradně jakožto pětidveřový hatchback, vznikl však třídveřový super hatch GR Yaris se svébytnou technikou a odvozené malé SUV Yaris Cross. Na stejné bázi byla odvozena i Mazda 2 čtvrté generace.

Design automobilu se proti předchozí generaci zásadně změnil. Místo konzervativních tvarů Yaris vsadil na výrazné tvary. Hlavními motivy se staly vyboulené blatníky, výrazná příď ve stylu soudobého SUV RAV4 nebo propojená koncová světla. S délkou 3.940 mm se pak Yaris čtvrté generace navzdory trendům oproti předchůdci o pět milimetrů zkrátil, pro usnadnění parkování. Rozvor se ale natáhl o 50 mm, o stejnou hodnotu se též rozšířila karoserie.

Technický základ poskytla modulární platforma TNGA ve verzi GA-B vyvinuté pro malá auta, která v Yarisu IV debutovala. Navržena byla pro zlepšení jízdních vlastností auta. Tomu pomáhá jednak vyšší tuhost karoserie, díky hojnému využití vysokopevnostní ocele a dodatečným výztuhám mezi zadními podběhy nebo v podlaze, jednak snížení těžiště o 12 mm. Toho se povedlo dosáhnout uložením motoru a dalších těžkých komponent níže, stejně jako snížení pozice řidiče za volantem. Jeho sedačka je ukotvena o 21 mm níže a o 60 mm více vzad než dosud. Podvozek v případě architektury GA-B tvoří vzpěry MacPherson vpředu a jednoduchá torzní příčka vzadu.

Výhradně tříválce

Do prodeje vůz vstoupil výhradně s tříválcovými atmosférickými motory. Základní 1.0 i-VVT (53 kW) převzatý z předchůdce doplnil nově vyvinutý 1.5 Dynamic Force (89 kW). Tato tříválcová patnáctistovka se stala srdcem i pro 1.5 Hybrid.

Na konci roku 2021 pak debutovala sportovně laděná verze Yaris GR Sport. Ta vedle sportovnější vizáže dostala upravený podvozek. Jiná kalibrace tlumičů, posilovače řízení nebo nové výztuhy měla zajistit lepší jízdní vlastnosti, větší pohodlí nebo rychlejší rychlejší reakce na pokyn volantem.

Stejně jako předcházející generace se i Toyota Yaris XP210 vyrábí ve francouzském závodě Valenciennes. Od listopadu 2021 se však vůz kvůli navýšení výrobních kapacit vyrábí též v kolínské továrně TMMCZ, dříve známé jako TPCA.

Toyota Yaris (XP210): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3940 x 1745 x 1500 x 2560 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 286 litrů
  • Výroba: 2020- (Valenciennes, Francie; Kolín, Česká republika)

Ohodnoťte Toyotu Yaris také vy, v komentářích pod článkem

Toyota Yaris

4.2

Design

4.5/5

Technika

4.4/5

Jízdní vlastnosti

4.2/5

Cena

3.8/5

Celkový dojem

4.0/5

Uživatelům se líbí

  • Supernízká spotřeba
  • Atraktivní vzhled

Uživatelům se nelíbí

  • Omezený vnitřní prostor
  • Hlučnější na dálnici

5 komentářů: „Toyota Yaris XP210 (2020-)

  • 5 srpna, 2020 (08:28)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    První jízdy s novou Toyotou Yaris dokazují, že tenhle hatchback se povedl. Nová generace hybridního ústrojí s tříválcovou patnáctistovkou je parádně odhlučněna a poskytuje nízkou spotřebu, pohybující se pod 5 l/100 km. Snad jen sladění motorů by chtělo ještě malinko doladit. Auto ale následuje trend v kategorii a je svým charakterem dospělým autem. Ať už mluvíme o poskytované výbavě (skvělý hudební systém JBL, head-up displej promítající informace na čelní sklo, středové airbagy vpředu) nebo o jízdním chování (parádní odhlučnění, skvělý podvozek).

    Vlastně tak není ani divu, že cena je poměrně ambiciózní. Yaris ale své nesporné kvality má a v základu je už slušně vybaven – v případě hybridu i adaptivním tempomatem s funkcí stop & go, dvouzónovou automatickou klimatizací, multimediálním systémem nebo hned osmi airbagy.

    Více na: https://www.auto.cz/poprve-za-volantem-nove-toyoty-yaris-trivalcovy-hybrid-nadchne-spotrebou-135465

    Reagovat
  • 1 listopadu, 2020 (08:00)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    + Stylový vzhled, bohatá základní výbava, moderní výbavové prvky v nabídce, pohodlné sedačky, úsporný a skvěle sladěný hybridní pohon, slušné jízdní vlastnosti
    – Vyšší pořizovací cena, průměrný zavazadelník, omezený prostor na zadních sedadlech, lacinější materiály uvnitř, přece jen zastaralý infotainment, přece jen hlučnější tříválec

    Reagovat
  • 10 listopadu, 2020 (18:27)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Toyota Yaris se ve své čtvrté generace zásadně proměnila. Jestliže v minulosti to byla šedá myška, aktuálně je to hodně ostré zboží, designéři vsadili na vyceněnou masku a opticky vytažené blatníky, což z Yarise dělá pořádně nasupeného prcka ve stylu Fiesty nebo Mazdy 2. Auto zaujme také uvnitř, zajímavě řešeným přístrojovým štítem s dvěma tubusy, poctivými materiály nebo pohodlnými předními sedačkami z větší Corolly. Škoda jen zastaralého multimediálního systému a poněkud chudě vypadajícího interiéru bez žádného zdobného dekoru s tvrdými plasty, které kazí pozitivní první dojem. Kompaktní karoserie pak znamená málo prostoru na zadních sedadlech a maličký zavazadleník. Slušná výška ale znamená, že nad hlavou je místa dost jak vpředu, tak zadních sedadlech. Auto jsem měl možnost vyzkoušet jako hybrid i s konvenčním tříválcem 1.5 Dynamic Force. V obou případech počítejte se znatelným tříválcovým rykem a spíše jen průměrnou dynamikou. Hybrid každopádně nadchne nizounkou spotřebou, která se ve městě může pohybovat pod 4 l/100 km a i na dálnici jezdíte jen za nějakých 7 l/100 km. Konvenční patnáctistovka má zase skvělý šestistupňový manuál s poctivým řazením, které je příjemně tuhé a přesné. Na jízdní vlastnosti má pak pozitivní vliv použití platformy TNGA. Podvozek je sice na českých cestách spíše tužšího ražení, je ale poddajný a na nerovnostech nebouchá. Yaris je navíc agilní a díky skvělému rejdu pěkně mrštný. Celkově tak musím uznat, že jako auto do města je to ideální volba. Počítejte ale s tím, že konkurence je prostornější.

    Reagovat
  • 12 září, 2022 (08:11)
    Trvalý odkaz

    Design

    5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Toyota Yaris GR Sport 1.5 Hybrid (2022)
    Toyota se i díky úspěchům na poli motorsportu (rallye a vytrvalostní závody) začala opět více zabývat také sportovními modely. Vedle ryzích sportovců jako GR Yaris a GR Supra dorazily i sportovní verze běžných modelů, s přídomkem GR Sport. Jedním z nich je i Toyota Yaris GR Sport, kterou jsem měl možnost v rámci týdenního testu vyzkoušet. A byl jsem tímto vozem více než mile potěšen.

    Už samotný design mě nadchnul. Agresivní vizáž běžného Yarisu je u GR Sport dále zdůrazněna jinou maskou nebo zadním difusorem, stejně jako 18″ koly. Malá raketa, to je přesně, co popisuje vzhled tohoto provedení.

    Vnitřek pak hraje na sportovní notu různými detaily Gazoo Racing. Některým uživatelům přijde kabina aktuálního Yarisu ponurá a obyčejná, mně se však celkový styl líbí. Zajímavé jsou dva tubusy před řidičem, stejně jako poctivý volant. Pochvalu zaslouží i pečlivé zpracování, líbí se mně i látkové obložení dveří. Sedačky pak pečlivě obepínají tělo. A nechybí i bohatá výbava – skvělé je rozměrné panoramatické střešní okno, stejně jako head-up displej promítající informace přímo na čelní sklo, který je u tak malého auta pořád nečekaný, stejně jako třeba hlídání mrtvých úhlů.

    Negativa se tu však najdou. Nový infotainment Toyota Smart Connect má sice hezkou velkou 9″ obrazovku a moderní grafiku, jeho reakce jsou však mnohdy pomalejší. Prostor na zadních sedadlech pak odpovídá tomu, že Toyota považuje Yaris ryze za městské auto a ne za univerzála jako někteří konkurenti. Místa vzadu je zkrátka pro dospělého málo. Kufr ale pro běžné potřeby stačí, byť jeho 286 litrů také není v rámci segmentu kdovíjaká hodnota.

    GR Sport je pak sice sportovně laděná verze, avšak jen stylem a naladěním. Paleta motorů žádný silný agregát nezahrnuje, zákazníci mají na výběr tříválec 1.5 Dynamic Force a Hybrid, který jsem měl možnost vyzkoušet.

    Toto pohonné ústrojí je jako celek naprosto optimální pro městské auto. Tříválcový hybrid je totiž neskutečně úsporný, ve městě jsem se běžně pohyboval za 4 l/100 km, na okreskách jsem dokonce jezdil za 3,8 l/100 km a s lehkou nohou se dostal dokonce na 3,4 l/100 km. Na to opravdu žádné jiné auto nemá. Spolupráce motorů je přitom naprosto bezproblémová a neznatelná, Yaris mezi spalovacím motorem a elektromotorem přepíná tak hladce, že si toho prakticky nevšimnete. Při akceleraci ale počítejte s tříválcovým rykem, který uslyšíte i při pohybu na dálnici, stejně jako šum větru vanoucího kolem karoserie. V tomto směru je opět znát ladění Yarise jako auta do města.

    On ale Yaris také dobře jezdí. Těch 18″ jsem se při vyzvedávání auta trochu obával, jenže po týdenní zkušenosti jsem byl mile překvapen. Ano, ve městě je upravený podvozek s jinými tlumiči a pružinami přece jen tužší, ve většině případů je ale dostatečně poddajný, a tak je jeho komfort dostatečný. Na okreskách navíc poskytuje slušnou jistotu, a tak si jízdu s Yarisem GR Sport budete náramně užívat.

    Až je ve výsledku škoda, že Yaris GR Sport není dostupný i s nějakým silnějším motorem. Ten by totiž jeho charakteru náramně seděl. Až na nijak zázračnou dynamiku je totiž skvělé auto.

    Reagovat
  • 20 září, 2022 (18:33)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Toyota Yaris v hybridní podobě mě překvapuje svou spotřebou ve městě kolem 3,6 l/100 km. Tak jako u jiných hybridů, i zde při zrychlení je motor hlučnější. Velmi se mi líbí střešní okénko, které je gigantické, akorát jsem zprvu měla problém s otevíráním clony, rozhodně není intuitivní. Sedačky jsou pohodlné, pěkné, kufr velikostí menší, ale nevadí. Head-up displej jsem si oblíbila. Navigace je tedy v angličtině, ale mně to nevadí. Překvapilo mě, že i přesto, jak je auto malé, hlídá slepé úhly. Na dálnici je slyšet šum větru. S autem jsem velmi spokojená.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *