KatalogToyotaYaris

Toyota Yaris XP210 (2020-)

Toyota Yaris s interním označením XP210 je v pořadí čtvrtá generace takto pojmenovaného malého hatchbacku japonské automobilky. Vůz debutoval v roce 2019, do prodeje však jako nástupce Yarisu XP130 vstoupil až o rok později. Na rozdíl od předchůdců byl nabídnut výhradně jakožto pětidveřový hatchback, vznikl však třídveřový super hatch GR Yaris se svébytnou technikou a odvozené malé SUV Yaris Cross. Na stejné bázi byla odvozena i Mazda 2 čtvrté generace.

Design automobilu se proti předchozí generaci zásadně změnil. Místo konzervativních tvarů Yaris vsadil na výrazné tvary. Hlavními motivy se staly vyboulené blatníky, výrazná příď ve stylu soudobého SUV RAV4 nebo propojená koncová světla. S délkou 3.940 mm se pak Yaris čtvrté generace navzdory trendům oproti předchůdci o pět milimetrů zkrátil, pro usnadnění parkování. Rozvor se ale natáhl o 50 mm, o stejnou hodnotu se též rozšířila karoserie.

Technický základ poskytla modulární platforma TNGA ve verzi GA-B vyvinuté pro malá auta, která v Yarisu IV debutovala. Navržena byla pro zlepšení jízdních vlastností auta. Tomu pomáhá jednak vyšší tuhost karoserie, díky hojnému využití vysokopevnostní ocele a dodatečným výztuhám mezi zadními podběhy nebo v podlaze, jednak snížení těžiště o 12 mm. Toho se povedlo dosáhnout uložením motoru a dalších těžkých komponent níže, stejně jako snížení pozice řidiče za volantem. Jeho sedačka je ukotvena o 21 mm níže a o 60 mm více vzad než dosud. Podvozek v případě architektury GA-B tvoří vzpěry MacPherson vpředu a jednoduchá torzní příčka vzadu.

Výhradně tříválce

Do prodeje vůz vstoupil výhradně s tříválcovými atmosférickými motory. Základní 1.0 i-VVT (53 kW) převzatý z předchůdce doplnil nově vyvinutý 1.5 Dynamic Force (89 kW). Tato tříválcová patnáctistovka se stala srdcem i pro 1.5 Hybrid.

Na konci roku 2021 pak debutovala sportovně laděná verze Yaris GR Sport. Ta vedle sportovnější vizáže dostala upravený podvozek. Jiná kalibrace tlumičů, posilovače řízení nebo nové výztuhy měla zajistit lepší jízdní vlastnosti, větší pohodlí nebo rychlejší rychlejší reakce na pokyn volantem.

Yaris 2023: Silnější hybrid i vyšší bezpečnost

Pro rok 2023 se Toyota Yaris dočkala lehké modernizace. Hlavní novinkou je nová verze oblíbeného hybridu posílená na 96 kW. Ta přiváží novou převodovku společně s větším a výkonnějším motorgenerátorem a upraveným softwarem a hardwarem jednotky řízení energie. Došlo také k nárůstu točivého momentu, přičemž maximální točivý moment elektrického motoru MG2 se zvýšil o 30 % v celém rozsahu otáček, ze 141 Nm na 185 Nm. S názvem Hybrid 130 doplňuje v nabídce stávající provedení Hybrid 116 s výkonem 85 kW.

Uvnitř pak najdete přizpůsobitelný přístrojový štít, dle verze s úhlopříckou 7” nebo 12,3”, stejně jako výkonnější a intuitivnější multimediální systém s praktickými funkcemi konektivity. Vůbec poprvé je tu rovněž hands-free digitální klíč k odemykání a startování vozidla.

Toyota u Yarisu 2023 dále slibuje vylepšené jízdní asistenty. Zakomponování nové kamery a radaru s větším dosahem v podélném i příčném směru přineslo vylepšení rozsahu při rozpoznávání rizika nehody. Díky tomu předkolizní bezpečnostní systém nyní dokáže rozpoznat potenciální nebezpečí čelního střetu s větším množstvím překážek i vozidel v dráze vlastního vozidla – včetně chodců, cyklistů a nově také motocyklistů.

Širší provozní rozsah má i technologie pro předcházení nehodám na křižovatkách – bezpečnostní funkce, která má v Yarisu současné generace v rámci značky premiéru – rozpoznávající blížící se dopravní prostředky napříč oběma pruhy, křižující cyklisty, jakož i vozidla zařazující se z boku na křižovatce. Adaptivní tempomat má pak pracovat jemněji a zamezuje podjíždění jiného vozidla.

Stejně jako předcházející generace se i Toyota Yaris XP210 vyrábí ve francouzském závodě Valenciennes. Od listopadu 2021 se však vůz kvůli navýšení výrobních kapacit vyrábí též v kolínské továrně TMMCZ, dříve známé jako TPCA.

Toyota Yaris (XP210): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3940 x 1745 x 1500 x 2560 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 286 litrů
  • Výroba: 2020- (Valenciennes, Francie; Kolín, Česká republika)

3 komentáře: „Toyota Yaris XP210 (2020-)

  • První jízdy s novou Toyotou Yaris dokazují, že tenhle hatchback se povedl. Nová generace hybridního ústrojí s tříválcovou patnáctistovkou je parádně odhlučněna a poskytuje nízkou spotřebu, pohybující se pod 5 l/100 km. Snad jen sladění motorů by chtělo ještě malinko doladit. Auto ale následuje trend v kategorii a je svým charakterem dospělým autem. Ať už mluvíme o poskytované výbavě (skvělý hudební systém JBL, head-up displej promítající informace na čelní sklo, středové airbagy vpředu) nebo o jízdním chování (parádní odhlučnění, skvělý podvozek).

    Vlastně tak není ani divu, že cena je poměrně ambiciózní. Yaris ale své nesporné kvality má a v základu je už slušně vybaven – v případě hybridu i adaptivním tempomatem s funkcí stop & go, dvouzónovou automatickou klimatizací, multimediálním systémem nebo hned osmi airbagy.

    Více na: https://www.auto.cz/poprve-za-volantem-nove-toyoty-yaris-trivalcovy-hybrid-nadchne-spotrebou-135465

    Reagovat
  • + Stylový vzhled, bohatá základní výbava, moderní výbavové prvky v nabídce, pohodlné sedačky, úsporný a skvěle sladěný hybridní pohon, slušné jízdní vlastnosti
    – Vyšší pořizovací cena, průměrný zavazadelník, omezený prostor na zadních sedadlech, lacinější materiály uvnitř, přece jen zastaralý infotainment, přece jen hlučnější tříválec

    Reagovat
  • Toyota Yaris v hybridní podobě mě překvapuje svou spotřebou ve městě kolem 3,6 l/100 km. Tak jako u jiných hybridů, i zde při zrychlení je motor hlučnější. Velmi se mi líbí střešní okénko, které je gigantické, akorát jsem zprvu měla problém s otevíráním clony, rozhodně není intuitivní. Sedačky jsou pohodlné, pěkné, kufr velikostí menší, ale nevadí. Head-up displej jsem si oblíbila. Navigace je tedy v angličtině, ale mně to nevadí. Překvapilo mě, že i přesto, jak je auto malé, hlídá slepé úhly. Na dálnici je slyšet šum větru. S autem jsem velmi spokojená.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *