Enyaq iVKatalogŠkoda

Škoda Enyaq iV (2020-)

Škoda Enyaq iV je první sériové SUV mladoboleslavské značky poháněné elektrickým motorem a zároveň první elektromobil této automobilky nové generace. Do výroby se vůz dostal v roce 2020 ve formě pětidveřového modelu, v roce 2022 dorazilo také odvozené SUV-kupé. Přídomek iV zdůrazňuje, že je vůz součástí elektrické řady značky. Jméno Enyaq je pak odvozeno od irského slova „enya“ a znamená „zdroj života“. Samotné slovo enya pochází z původního irského slova „Eithne“ a lze je volně přeložit jako esence, duch, princip.

Nové motivy

Design automobilu navazuje na dříve odhalený koncept Vision iV z roku 2019, na rozdíl od něj však jako první debutovalo klasické pětidveřové SUV. Z něj využívá třeba tvar světlometů nebo (příplatkovou) masku Crystal Face s podsvícenými žebry. Enyaq iV tak využívá ostré hrany jako ostatní soudobé modely značky, samotné ztvárnění je ale specifické. Jako člen elektrické řady tak vůz využívá osobitý designérský styl. Tvary mimochodem rozpracovával ještě tým vedený Jozefem Kabaněm, dokončoval je však už Oliver Stefani. S délkou 4.648 mm a rozvorem 2.765 mm je Enyaq iV o chlup kratší než SUV Škoda Kodiaq.

Nově koncipován je také interiér. Před řidičem je umístěn jen minimalistický přístrojový štít, s úhlopříčkou 5,3 palce. Doplňuje ho druhá obrazovka na vrchu středového panelu, s úhlopříčkou 10″ nebo 13″ podle verze. K dispozici je rovněž head-up displej promítající důležité informace přímo na čelní sklo.

V roce 2021 pak debutovala sportovně laděná verze Sportline. Ta se zvenku odlišila černě lakovanými detaily karoserie, většími koly nebo sníženým podvozkem. V interiéru zase zaujmou sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, tříramenný sportovní multifunkční volant a dekorační lišty v dekoru Carbon.

Základem MEB

Základem Enyaqu iV je koncernová platforma MEB, speciálně vyvinutá pro potřeby automobilů s elektrickým pohonem. To znamená pohon zadních kol v základu, který je u elektromobilů výhodnější. Silnější varianty však mají pohon všech kol, s jedním elektromotorem u každé nápravy. Obě jednotky přitom pracují nezávisle na sobě, v extrémních případech tak vůz teoreticky může jet výhradně na pohon předních kol, nebo naopak jen těch zadních.

Zatímco zadní elektromotor bude vždy synchronní, přední je naopak asynchronní. Jelikož hraje jen pomocnou roli, může se díky odlišné konstrukci rotoru volně protáčet bez nároku na příděl elektřiny, což je v takovém případně výhodnější.

Do českého prodeje Enyaq iV vstoupil ve dvou variantách. Jedné se říká 60 a kombinuje zadní elektromotor o výkonu 132 kW s bateriemi s kapacitou 62 kWh. Druhé pak 80, která má výkon 150 kW a baterie s kapacitou 82 kWh. Pak tu bude ještě 80X s pohonem všech kol o maximálním kombinovaném výkonu 195 kW.

Vrcholem se pak stal Enyaq iV RS, který debutoval v rámci příchodu Enyaqu Coupé iV. Ten dostal elektromotory o celkovém výkonu 220 kW. V roce 2022 se pak představil i Enyaq iV RS s výchozí karoserií. Prodávat se původně měl začít již dříve, jeho uvedení na trh odsunul nedostatek polovodičů. Se základním modelem 50 s elektromotorem vzadu o výkonu 109 kW a lithium-iontovou baterií s kapacitou 55 kWh se na českém trhu nepočítá.

Enyaq jako luxusní Laurin & Klement

Již v roce 2022 se Enyaq iV dočkal lehké inovace. S příchodem karosářské verze kupé se vůz dočkal inovovaného softwaru, zajišťujícího delší dojezd, bez zvětšení kapacity baterií. Po kupé se tohoto vylepšeného softwaru dočkala i výchozí varianta. Stávající zákazníci pak mohou tuto novinku pořídit též, v rámci bezplatné aktualizace, při návštěvě servisu. 

V roce 2023 pak následovala luxusní verze, jako již tradičně nazvaná Laurin & Klement. Enyaq L&K dostal specifické designové prvky karoserie i interiéru. Modely Enyaq L&K 85 s pohonem zadních kol a Enyaq L&K 85x s pohonem všech kol poskytují maximální systémový výkon 210 kW a nabízejí zvýšený dojezd až 570 km v režimu WLTP a dobu nabíjení z 10 % na 80 % kapacity baterie již za méně než 30 minut. Novinkou je přitom ruční možnost sepnout předehřev baterie, pro rychlejší nabíjení.

Škoda Enyaq iV se pro evropské trhy vyrábí v domovské továrně značky v Mladé Boleslavi, kde jeho sériová výroba odstartovala v listopadu 2020. Unikátem je produkce na stejné montážní lince s vozy s konvenčním pohonem (konkrétně s modely Octavia a Karoq), se zcela jinou platformou. Počítá se také s produkcí pro Čínu v lokálním čínském závodu.

Škoda Enyaq iV: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4649 x 1879 x 1615 x 2765 mm (Eynaq iV), 4653 x 1879 x 1617 x 2765 mm (Enyaq Coupé iV)
  • Objem zavazadlového prostoru: 585 litrů (Enyaq iV), 570 litrů (Enyaq Coupé iV)
  • Výroba: 2020- (Mladá Boleslav, Česká republika)

Ohodnoťte Škodu Enyaq iV i vy, v komentářích pod článkem:

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

6 komentářů: „Škoda Enyaq iV (2020-)

  • Škodu Enyaq iV ve variantě Coupé jsem si poprvé vyzkoušel na novinářské prezentaci v italském Toskánsku, kde jsem si vůz i poprvé detailně prohlédnul. Vzhled zepředu a z boků nevypadá špatně, jeví se opravdu sportovně. Pouze záď je na můj vkus pořád poněkud masivní. Dojem také ovlivňuje zvolená barva, stříbrná jako obvykle působí obyčejně, stejně jako bílá. Za bílým Enyaqem jsem jel asi pět kilometrů a nemohl jsem si na něj zvyknout.

    To kabina navozuje parádní dojem. Uvnitř jsou použity pěkné, kvalitní materiály, poctivě udělané. Někteří z kolegů si postěžovali na tu malou kapličku před volantem, ale ta mně vůbec nevadí. Není potřeba tam mít hromadu údajů, stačí to důležité. Navíc ve výbavě zkoušeného kousku byl head-up display, takže jsem stejně koukal jen na něj. V Enyaqu je dobře udělaný, má hezkou, přehlednou grafiku. Navíc je dobře viditelná i v přímém slunci, včetně výrazné a srozumitelné navigace, která pomáhá v nepřehledných křižovatkách.

    To velký displej infotainmentu uprostřed vyžaduje trochu pozornosti, systém by mohl být intuitivnější, ale to je asi věcí zvyku. Také bych ocenil, kdyby byl natočen k řidiči, byl by potom přehlednější a asi by se i lépe ovládal.

    Co se týče jízdních vlastností, tak jsem byl mile překvapen. Enyaq iV dobře sedí i v ostřeji projížděných zatáčkách, přes vyšší stavbu mám pořád pocit jistoty. Zrychlení nehodnotím, to je jasné, elektrika je elektrika.

    Ještě k odpružení a podvozku celkově. Je jasné, že na velkých kolech 20“ zkoušeného kousku není možné očekávat pohodlnou a houpavou jízdu. Navíc na vytyčené cestě nás navigace protáhla silnicí s takovými dírami srovnatelnými snad s pražskou ulicí U Seřadiště, ještě před její opravou. A ten podvozek to docela dával. Navíc jsem měl pocit, že následně zkoušené RS měl ten podvozek příjemnější než běžné verze.

    Co se mi však moc nelíbilo, byly brzdy. Jsou takové nevýrazné a auto pocitově brzdí pokaždé trochu jinak. Je to patrně způsobeno rekuperací, která když pomáhá, tak ten pocit mizí. Je to hlavně v případě, když jedu po rovině a někdo mně tam vjede, nebo prostě musím narychlo zpomalit. Potom to táhnou hlavně konvenční brzdy, a ty i kvůli bubnům vzadu moc nestíhají. Naštěstí tento problém lze vyřešit „B“ módem převodovky, tedy „jednopedálovým“ ovládáním. V B módu při sundání nohy z plynu auto silně rekuperuje. V tomto módu jsem jel asi 40 km zatáčkami, chvílemi 30, v obci 50, ale na okreskách i 110, když jsem rychle potřeboval předjet a na brzdový pedál jsem vůbec nemusel šlápnout. A jízda byla podstatně plynulejší, než v normálním „D“ módu automatu. Chce to jen trochu předvídat a pomáhat si navigací, abych viděl, jak jdou zatáčky za sebou.

    Celkově tak musím uznat, že první dojmy z nové Škody Enyaq Coupé iV jsou velice pozitivní.

    Reagovat
  • + Nadčasový design, prémiová kabina, velkorysý vnitřní prostor, slušný elán, komfortní podvozek
    – Rány od kol, pomalý a nepříliš přehledný infotainment, přemíra dotykového ovládání

    Reagovat
  • Auto vypadá skvěle. Opravdu povedený velký kousek od Škodovky. Na silnicích je pomalu vidět čím dál častěji, snad si ho jednou taky zařídím. Prostě krása, a ten příjemný zvuk motoru…

    Reagovat
  • Škoda Enyaq iV 80X (2022)
    Škoda modelem Enyaq iV plnohodnotně vstoupila do světa elektromobility. Jedná se o první auto mladoboleslavské automobilky od základu postavené jako elektromobil. A nutno říct, že se tato prvotina náramně povedla.

    Už samotný design hodnotím kladně. Je originální, ale zároveň jasně patřící do portfolia značky. Snad jen záď bych si uměl představit elegantnější.

    Snad ještě lepší dojem navozuje kabina. Takhle luxusní interiér jiná Škodovka nemá. Použité materiály i jejich zpracování vážně stojí za to!

    To multimediální systém už tak dobrý není. Koncepce s malým přístrojovým štítem a obřím displejem na středovém panelu mi nevadí, rád důležité informace sleduji na head-up displeji, který je tu opravdu velký, stejně tak je vynikající detailní rozlišení obrazovek. Načítání systému je však pomalejší, infotainment se navíc mnohdy sekne a v množství informací se lze napoprvé ztratit. Stejně tak optimální není sázka na dotykové ovládání. Třeba panoramatickou střechu jsem vždy otevíral navícekrát, než dotyková plocha zareagovala.

    Za volantem se sedí pěkně vysoko, sedačky jsou pohodlné, jen masážní funkce je zde jedna jediná. Místa je tu pak hromada, a to i na zadních sedadlech, která dobře podpírají stehna. V tomto směru se plně projevuje výhoda prostorově nenáročného elektropohonu.

    Z jízdního hlediska Enyaqu iV není moc co vytknout. Doslova nadšený jsem byl z odhlučnění, ani na dálnici prakticky neslyšíte okolní vzduch. Perfektní je také komfortní podvozek. Snad jen ta velká kola jsou logicky na větších nerovnostech slyšet. Zároveň je však auto díky nízkému těžišti v zatáčkách jisté a až nečekaně obratné.

    Verze 80X s pohonem všech kol pak má už opravdu úžasný odpich. Z dlouhodobého hlediska se nicméně spotřeba drží na 23 kWh/100 km. Ve městě se sice dá jezdit za 15 kWh/100 km, na dálnici ale apetit rychle roste k 30 kWh/100 km.

    Snad jen brzdná síla je spíše průměrná, v tomto směru je znát, že rekuperace brzdné energie zcela nekompenzuje zadní bubnové brzdy. Zvyknout jsem si musel i na automatickou regulaci rekuperace, při níž jsem stále řešil, jakou silou bude vůz brzdit. Ještě že je zde i manuální nastavení.

    Reagovat
  • Škoda Enyaq Sportline iV 80X (2022)
    Plusy
    štýlový dizajn, ktorý púta pozornosť
    napriek vzadu uloženému motoru veľký a praktický kufor
    príjemný posed na zadných sedadlách
    množstvo Simply Clever riešení
    kvalitne spracovaný interiér s unikátnymi prvkami
    skvele fungujúci infotainment
    pohodlné a dobre nastaviteľné predné sedadlá
    komfortný podvozok
    super jazdné vlastnosti

    Mínusy
    privítal by som kapacitný senzor vo volante (pri zapnutom aktívnom udržiavaní v jazdnom pruhu ma auto často upozorňovalo, aby som držal volant, aj keď som na ňom mal jemne položenú ruku)
    lane-assist sa aktivuje vždy po naštartovaní auta
    na displeji pred vodičom by som privítal údaj o nabití batérie v percentách

    Více na: https://dominiccars.sk/test-skoda-enyaq-sportline-iv-80x/

    Reagovat
  • Adam Václavek, Wikicars.cz

    Škoda Enyaq RS iV je vlastně docela dobré auto. Pokud s ním nejezdíte jako se sporťákem, kdy začne mít kvůli vybíjení a zahřívání baterie výkonnostní výkyvy, je to dobře zatáčející, tichý, neokoukaný a celkově příjemný elektromobil, se kterým na jedno nabití ujedete 300 až 400 kilometrů. Jenže při tomto stylu jízdy je ještě přívětivější klasický Enyaq iV 80. Ten vypadá skoro stejně, je komfortnější, v přímce jen o trochu pomalejší a navíc umí být úspornější. RS si zaslouží 7 z 10 hvězdiček, ale radši bych šel pro zmíněnou Osmdesátku. A pokud pokukujete po elektromobilu s výraznou dynamikou v přímce, za podobné peníze tady je mnohem výkonnější Tesla Model Y Performance. Obdobně stojí i Kia EV6 GT, která Enyaq RS ve zrychlení doslova zesměšní.

    Více na: https://www.wikicars.cz/test-skoda-enyaq-rs-iv-jak-jezdi-bez-adaptivniho-podvozku-dcc/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *