Škoda Enyaq iV (2020-)
Škoda Enyaq iV je první sériové SUV mladoboleslavské značky poháněné elektrickým motorem a zároveň první elektromobil této automobilky nové generace. Do výroby se vůz dostal v roce 2020 ve formě pětidveřového modelu, v roce 2022 dorazilo také odvozené SUV-kupé. Přídomek iV zdůrazňuje, že je vůz součástí elektrické řady značky. Jméno Enyaq je pak odvozeno od irského slova „enya“ a znamená „zdroj života“. Samotné slovo enya pochází z původního irského slova „Eithne“ a lze je volně přeložit jako esence, duch, princip.
Nové motivy
Design automobilu navazuje na dříve odhalený koncept Vision iV z roku 2019, na rozdíl od něj však jako první debutovalo klasické pětidveřové SUV. Z něj využívá třeba tvar světlometů nebo (příplatkovou) masku Crystal Face s podsvícenými žebry. Enyaq iV tak využívá ostré hrany jako ostatní soudobé modely značky, samotné ztvárnění je ale specifické. Jako člen elektrické řady tak vůz využívá osobitý designérský styl. Tvary mimochodem rozpracovával ještě tým vedený Jozefem Kabaněm, dokončoval je však už Oliver Stefani. S délkou 4.648 mm a rozvorem 2.765 mm je Enyaq iV o chlup kratší než SUV Škoda Kodiaq.
Nově koncipován je také interiér. Před řidičem je umístěn jen minimalistický přístrojový štít, s úhlopříčkou 5,3 palce. Doplňuje ho druhá obrazovka na vrchu středového panelu, s úhlopříčkou 10″ nebo 13″ podle verze. K dispozici je rovněž head-up displej promítající důležité informace přímo na čelní sklo.
V roce 2021 pak debutovala sportovně laděná verze Sportline. Ta se zvenku odlišila černě lakovanými detaily karoserie, většími koly nebo sníženým podvozkem. V interiéru zase zaujmou sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, tříramenný sportovní multifunkční volant a dekorační lišty v dekoru Carbon.
Základem MEB
Základem Enyaqu iV je koncernová platforma MEB, speciálně vyvinutá pro potřeby automobilů s elektrickým pohonem. To znamená pohon zadních kol v základu, který je u elektromobilů výhodnější. Silnější varianty však mají pohon všech kol, s jedním elektromotorem u každé nápravy. Obě jednotky přitom pracují nezávisle na sobě, v extrémních případech tak vůz teoreticky může jet výhradně na pohon předních kol, nebo naopak jen těch zadních.
Zatímco zadní elektromotor bude vždy synchronní, přední je naopak asynchronní. Jelikož hraje jen pomocnou roli, může se díky odlišné konstrukci rotoru volně protáčet bez nároku na příděl elektřiny, což je v takovém případně výhodnější.
Do českého prodeje Enyaq iV vstoupil ve dvou variantách. Jedné se říká 60 a kombinuje zadní elektromotor o výkonu 132 kW s bateriemi s kapacitou 62 kWh. Druhé pak 80, která má výkon 150 kW a baterie s kapacitou 82 kWh. Pak tu bude ještě 80X s pohonem všech kol o maximálním kombinovaném výkonu 195 kW.
Vrcholem se pak stal Enyaq iV RS, který debutoval v rámci příchodu Enyaqu Coupé iV. Ten dostal elektromotory o celkovém výkonu 220 kW. V roce 2022 se pak představil i Enyaq iV RS s výchozí karoserií. Prodávat se původně měl začít již dříve, jeho uvedení na trh odsunul nedostatek polovodičů. Se základním modelem 50 s elektromotorem vzadu o výkonu 109 kW a lithium-iontovou baterií s kapacitou 55 kWh se na českém trhu nepočítá.
Již v roce 2022 se Enyaq iV dočkal lehké inovace. S příchodem karosářské verze kupé se vůz dočkal inovovaného softwaru, zajišťujícího delší dojezd, bez zvětšení kapacity baterií. Po kupé se tohoto vylepšeného softwaru dočkala i výchozí varianta. Stávající zákazníci pak mohou tuto novinku pořídit též, v rámci bezplatné aktualizace, při návštěvě servisu.
Škoda Enyaq iV se pro evropské trhy vyrábí v domovské továrně značky v Mladé Boleslavi, kde jeho sériová výroba odstartovala v listopadu 2020. Unikátem je produkce na stejné montážní lince s vozy s konvenčním pohonem (konkrétně s modely Octavia a Karoq), se zcela jinou platformou. Počítá se také s produkcí pro Čínu v lokálním čínském závodu.
Škoda Enyaq iV: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4649 x 1879 x 1615 x 2765 mm (Eynaq iV), 4653 x 1879 x 1617 x 2765 mm (Enyaq Coupé iV)
- Objem zavazadlového prostoru: 585 litrů (Enyaq iV), 570 litrů (Enyaq Coupé iV)
- Výroba: 2020- (Mladá Boleslav, Česká republika)
Design
4.5
Technika
4.5
Jízdní vlastnosti
4.5
Cena
4
Celkový dojem
4.5
Škoda Enyaq iV při prvním vyzkoušení působí jako seriózní elektromobil pro běžný život, který poslouží jako prostorné rodinné auto na každodenní život ve městě i cestování. Teoreticky vysoký maximální dojezd na jedno nabití a elektrický systém chlazený kapalinou jsou kombinací, která nebude nepříjemná ani při cestování ve vysokých letních teplotách. To vše je doplněno o skvěle odhlučněný interiér, slušný výkon a a komfortní jízdní vlastnosti. Nejdůležitější však je, že se s Enyaqem jezdí jako s úplně normálním autem, ve kterém rychle zapomenete, že sedíte v elektromobilu.
Více na: https://templeofspeed.cz/poprve-za-volantem-skody-enyaq-iv/
Design
3.5
Technika
4
Jízdní vlastnosti
4
Cena
4
Celkový dojem
4
Strávil jsem týden s elektrickou Škoda Enyaq iV80. A kdyby se to stejný poštěstilo všem řídícím Čechům, zájem o EVs raketově stoupne.
V tomhle vlákně je pár mých laických postřehů. Nejsem žádný auto/moto žurnalista, ale real life user. Tak to berte, jak uznáte za vhodný.
Můj take: Je to auto verze Lidlu. Namachrovanej know-it-all soused by “tam nikdy nevlezl”, ale vy víte, že je to smart choice. A tajně vám to dělá dobře.
V tuhle chvíli jezdíte za zlomek ceny. Buď nabijete zdarma, nebo levně doma. Máte parkování zdarma a vyhrazená místa.
Ani v -5° jsem neměl žádnou range anxiety. Na hory a zpátky, po dálnici akceptovatelnou rychlostí. S vyhřívaným volantem A náhon na zadní kola je prostě
Na popojízdění v Praze je to zbytečně obří koráb. Potřebujete nabít “plnou” jednou za týden.
EVs je víc a víc, a jejich majitele baví. Všichni si chtějí vyměňovat zkušenosti a zkoumat novinky. Nezdržuje vás doba nabíjení, ale tlachání.
Poprvé za 3 roky jsem zažil, že si nabíjecí kabel podáváte z ruky do ruky….
…infrastruktura neroste dostatečně rychle. Je radost sledovat, kolik aut se připojuje, ale brzo to začne být problém. Už jen třeba všudepřítomná auta kurýrů jsou trochu pain.
Pro mě osobně je trochu škoda (ha-ha), že Škoda nenašla víc odvahy udělat z Enyaqu víc výstřední auto. Parkovat vedle i-pace je prostě trochu smutný. Ale chápu, že je to spoustě lidem úplně jedno, a radši mají víc místa.
SoftwareVW to asi ví, ale je to jejich největší slabina. Teoreticky to funguje dobře. A 94% času se tak děje.Ale i 6% bugů, resetů, nesmyslnosti, neochoty se připojit..je prostě moc. Plus měnit hlasitost touch-sensitive proužkem je o 99% horší, než prostě zatočit kolečkem.
Když si sednete do spalovacího auta, máte pocit, že jste se vrátili do minulosti. Všechno rachtá, místo zabírají mechanické komponenty, musíte zvyšovat hlas…
Milej detail: Enyaq má hezky vyřešený monitoring slepého úhlu. Nemilej detail: pacičky na úpravu směru ventilátorů jsou z levného plastu
Více na: https://twitter.com/korda
Design
4
Technika
4
Jízdní vlastnosti
4.5
Cena
4
Celkový dojem
4
Škodu Enyaq iV ve variantě Coupé jsem si poprvé vyzkoušel na novinářské prezentaci v italském Toskánsku, kde jsem si vůz i poprvé detailně prohlédnul. Vzhled zepředu a z boků nevypadá špatně, jeví se opravdu sportovně. Pouze záď je na můj vkus pořád poněkud masivní. Dojem také ovlivňuje zvolená barva, stříbrná jako obvykle působí obyčejně, stejně jako bílá. Za bílým Enyaqem jsem jel asi pět kilometrů a nemohl jsem si na něj zvyknout.
To kabina navozuje parádní dojem. Uvnitř jsou použity pěkné, kvalitní materiály, poctivě udělané. Někteří z kolegů si postěžovali na tu malou kapličku před volantem, ale ta mně vůbec nevadí. Není potřeba tam mít hromadu údajů, stačí to důležité. Navíc ve výbavě zkoušeného kousku byl head-up display, takže jsem stejně koukal jen na něj. V Enyaqu je dobře udělaný, má hezkou, přehlednou grafiku. Navíc je dobře viditelná i v přímém slunci, včetně výrazné a srozumitelné navigace, která pomáhá v nepřehledných křižovatkách.
To velký displej infotainmentu uprostřed vyžaduje trochu pozornosti, systém by mohl být intuitivnější, ale to je asi věcí zvyku. Také bych ocenil, kdyby byl natočen k řidiči, byl by potom přehlednější a asi by se i lépe ovládal.
Co se týče jízdních vlastností, tak jsem byl mile překvapen. Enyaq iV dobře sedí i v ostřeji projížděných zatáčkách, přes vyšší stavbu mám pořád pocit jistoty. Zrychlení nehodnotím, to je jasné, elektrika je elektrika.
Ještě k odpružení a podvozku celkově. Je jasné, že na velkých kolech 20“ zkoušeného kousku není možné očekávat pohodlnou a houpavou jízdu. Navíc na vytyčené cestě nás navigace protáhla silnicí s takovými dírami srovnatelnými snad s pražskou ulicí U Seřadiště, ještě před její opravou. A ten podvozek to docela dával. Navíc jsem měl pocit, že následně zkoušené RS měl ten podvozek příjemnější než běžné verze.
Co se mi však moc nelíbilo, byly brzdy. Jsou takové nevýrazné a auto pocitově brzdí pokaždé trochu jinak. Je to patrně způsobeno rekuperací, která když pomáhá, tak ten pocit mizí. Je to hlavně v případě, když jedu po rovině a někdo mně tam vjede, nebo prostě musím narychlo zpomalit. Potom to táhnou hlavně konvenční brzdy, a ty i kvůli bubnům vzadu moc nestíhají. Naštěstí tento problém lze vyřešit „B“ módem převodovky, tedy „jednopedálovým“ ovládáním. V B módu při sundání nohy z plynu auto silně rekuperuje. V tomto módu jsem jel asi 40 km zatáčkami, chvílemi 30, v obci 50, ale na okreskách i 110, když jsem rychle potřeboval předjet a na brzdový pedál jsem vůbec nemusel šlápnout. A jízda byla podstatně plynulejší, než v normálním „D“ módu automatu. Chce to jen trochu předvídat a pomáhat si navigací, abych viděl, jak jdou zatáčky za sebou.
Celkově tak musím uznat, že první dojmy z nové Škody Enyaq Coupé iV jsou velice pozitivní.
Design
4.5
Technika
4.5
Jízdní vlastnosti
4.5
Cena
3.5
Celkový dojem
4.5
V minulých dnech jsem měl možnost vyzkoušet nový model Škody ENYAQ Coupé iV v italském Toskánsku. Pojďme se, po úvodních prvních pocitech, podrobněji podívat, jaké elektrické kupé je a jak jezdí.
Na úvod svého hodnocení se ještě krátce zastavím u designu. Myslím si, že ENYAQ Coupé je pěkně udělané nadčasové auto, nikoho neuráží nějakými designovými výstřelky, naopak si zachovává standardní gril přední masky (což je dle mého názoru dobře), ale samozřejmě v moderní podobě, která není klasickým chladičem auta se spalovacím motorem, ale designovým prvkem. Ta designové nadčasovost mi trochu připomíná první generaci Octavie, která do dnešní doby vypadá pořád slušně. Také jsem si již zvykl na mohutnější záď Coupé, jejíž mohutnost je patrná zejména z přímého zadního pohledu. Je samozřejmé, že design auta je také závislý na zvolené barvě. Mě nejvíce oslovila barva označovaná jako Phoenix Orange, případně Mamba Green známá z propagačních materiálů. Přední maska Crystal Face, podle mého názoru, nejvíce vyniká na černé Magic Black.
Podíváme-li se dovnitř, uvidíme kvalitní materiály příjemné na dotek a zejména dostatek prostoru. Myslím, že nikdo z vás nechodí po autosalonech s metrem v ruce či s přepravkami piv, aby se rozhodl, které auto je větší, ale prostě se podíváte, sednete, rozhlédnete a vidíte. A zde vidíte opravdu velký vzdušný prostor jak vpředu, tak vzadu, včetně prostoru nad hlavou a to i v přídě, že auto má panoramatickou střechu. Díky vyšší stavbě, která je daná bateriemi ukrytými v podlaze, je auto pocitově větší, než odpovídá délce rozvoru, který je 2770 mm. Rovněž zavazadlový prostor je plně postačující jak velikostí 570 l, tak různými vychytávkami, jako je prostor pod podlahou, síťky, elektrické ovládání víka atd. Ještě k víku – otevírá se opravdu vysoko, což je příjemné, když jste vyšší postavy, ale musíte na to pamatovat v garážích a také lidé menší postavy nebo děti se budou muset hodně natáhnout, aby kufr zavřeli.
Vlastní palubní deska a ovládání kombinuje současné moderní trendy elektrických vozidel, tedy malý displej v zorném poli řidiče (případně head-up displej) a velkou dotykovou obrazovku uprostřed, to v kombinaci se standardními ovládacími prvky, jako jsou tlačítka na volantu, tlačítka ovládání klimatizace (nikoliv teploty, to je na dotykovým displeji) a ovládání tempomatu páčkou vlevo pod volantem. Materiály jsou kvalitní, dle výbavy s hezkými detaily jako je prošívání, karbon, recyklované materiály, případně hliníkové pedály, prostě záleží na vašem vkusu, co si vyberete. Jednou z novinek, kterou se Škoda chlubí, je použití nové generace palubního software označovaného ME3. Ten je graficky povedený a přehledný, důležité ovladače jako nastavování teploty klimatizace, vyhřívání sedadel, hlavní menu a oblíbené položky jsou trvale ve spodní části obrazovky, takže se nemusíte vnořovat do menu, jak bývalo dříve zvykem. Nedokážu posoudit rychlost nabíhání po startu vozidla, protože auto jsme dostávali již připravené k jízdě. Nový software také vylepšuje management nabíjení baterií. Pozitivní pro majitele starších vozidel je to, že jim jejich starší systém bude upgradován na současný ME3.
V rámci prezentace jsem postupně vyzkoušel Škodu ENYAQ Coupé Sportline iV 150 kW (82kWh) 2×4/80, dále Sportline iV 195 kW (82kWh) 4×4/80x a rovněž RS iV 220 kW (82kWh) 4×4/80x. Všechna auta používají stejnou platformou s bateriemi mezi nápravami, což snižuje těžiště, ale váhu baterií samozřejmě okecat nelze. Těch pár set kilo navíc je přeci jen znát, ale naštěstí se neprojevuje výrazně negativně. Je jasné, že čím větší výkon, tím lepší zrychlení a pružnost, ale i základních 150 kW je pro většinu potenciálních zákazníků plně dostačujících, s dostatkem výkonu i točivého momentu. Nepředpokládám, že si někdo toto auto koupí a potom se bude divit, že s ním nelze driftovat. Hlavní rozdíl mezi jednotlivými motorizacemi však vidím ve schopnosti vyrovnat se s rozbitými silnicemi, zatáčkami a dalšími nástrahami úzkých toskánských silnic. Pohon obou náprav pocitově pomáhá větší hbitosti, více eliminuje zmiňovanou váhu vozidla. Auto se ochotněji vrhá do zatáček a také lépe sedí a filtruje nerovnosti. Překvapivě nejpohodlněji a s největší jistotou jsem se cítil v RS. Nemám však pocit, že se jedná o staré “dobré” RS, jak jsme dříve byli zvyklí u benzinových verzí, ale spíše GT pro rychlé pohodlné přesuny na větší vzdálenosti. Zároveň jsem u RS měl pocit nejsilnější rekuperace a tedy i nejsilnějšího brzdného účinku při jízdě na “jeden pedál”. Jízda s ním mě oslovila nejvíce, přestože jsem původně větší šance dával prostřední motorizaci.
Škoda slibuje životnost ENYAQu nejméně 160 tis. km, výhodou baterií je možnost vyměňovat nejen jednotlivé bloky, ale i jednotlivé články, dle zástupců Škoda Auto na tyto servisní zásahy školí vybrané partnery. Dále bylo řečeno, že softwarové licence jsou vázány na VIN vozidla, nikoliv na majitele, jak je tomu u některých konkurenčních značek. To vše by mohlo pomoci i při následném prodeji vozidla jinému majiteli.
Je vidět, že za posledních pár let elektrická vozidla dospěla a stávají se plnohodnotným i konkurence schopnými v porovnání s auty se spalovacím motory. Tento fakt je vidět i v tom, že Škoda v rámci prezentací předvedla i sadu doplňků určených přímo pro Škodu ENYAQ, jako je střešní box, chladicí box nebo síť zastiňující zevnitř panoramatickou střechu, která se dá jednoduše sklidil pod plato zavazadelníku. Jediným omezujících faktorem zůstává pořád nedostatečná síť dobíjecích stanic, i když i zde, dle zástupců Škody dochází ke zlepšení díky jednání se společnostmi ČEZ, PRE a dalšími. To je cena za pokrok, Bertha Benzová, když jela v předminulém století na první automobilový výlet také nebrala benzín v síti “tankstelle” ale kupovala v lékárně.
Design
5
Technika
4.5
Jízdní vlastnosti
4
Cena
4
Celkový dojem
4.5
+ Nadčasový design, prémiová kabina, velkorysý vnitřní prostor, slušný elán, komfortní podvozek
– Rány od kol, pomalý a nepříliš přehledný infotainment, přemíra dotykového ovládání
Design
5
Technika
5
Jízdní vlastnosti
4
Cena
4
Celkový dojem
4.5
Auto vypadá skvěle. Opravdu povedený velký kousek od Škodovky. Na silnicích je pomalu vidět čím dál častěji, snad si ho jednou taky zařídím. Prostě krása, a ten příjemný zvuk motoru…
Design
4.5
Technika
4.5
Jízdní vlastnosti
4.5
Cena
4
Celkový dojem
4.5
Škoda Enyaq iV 80X (2022)
Škoda modelem Enyaq iV plnohodnotně vstoupila do světa elektromobility. Jedná se o první auto mladoboleslavské automobilky od základu postavené jako elektromobil. A nutno říct, že se tato prvotina náramně povedla.
Už samotný design hodnotím kladně. Je originální, ale zároveň jasně patřící do portfolia značky. Snad jen záď bych si uměl představit elegantnější.
Snad ještě lepší dojem navozuje kabina. Takhle luxusní interiér jiná Škodovka nemá. Použité materiály i jejich zpracování vážně stojí za to!
To multimediální systém už tak dobrý není. Koncepce s malým přístrojovým štítem a obřím displejem na středovém panelu mi nevadí, rád důležité informace sleduji na head-up displeji, který je tu opravdu velký, stejně tak je vynikající detailní rozlišení obrazovek. Načítání systému je však pomalejší, infotainment se navíc mnohdy sekne a v množství informací se lze napoprvé ztratit. Stejně tak optimální není sázka na dotykové ovládání. Třeba panoramatickou střechu jsem vždy otevíral navícekrát, než dotyková plocha zareagovala.
Za volantem se sedí pěkně vysoko, sedačky jsou pohodlné, jen masážní funkce je zde jedna jediná. Místa je tu pak hromada, a to i na zadních sedadlech, která dobře podpírají stehna. V tomto směru se plně projevuje výhoda prostorově nenáročného elektropohonu.
Z jízdního hlediska Enyaqu iV není moc co vytknout. Doslova nadšený jsem byl z odhlučnění, ani na dálnici prakticky neslyšíte okolní vzduch. Perfektní je také komfortní podvozek. Snad jen ta velká kola jsou logicky na větších nerovnostech slyšet. Zároveň je však auto díky nízkému těžišti v zatáčkách jisté a až nečekaně obratné.
Verze 80X s pohonem všech kol pak má už opravdu úžasný odpich. Z dlouhodobého hlediska se nicméně spotřeba drží na 23 kWh/100 km. Ve městě se sice dá jezdit za 15 kWh/100 km, na dálnici ale apetit rychle roste k 30 kWh/100 km.
Snad jen brzdná síla je spíše průměrná, v tomto směru je znát, že rekuperace brzdné energie zcela nekompenzuje zadní bubnové brzdy. Zvyknout jsem si musel i na automatickou regulaci rekuperace, při níž jsem stále řešil, jakou silou bude vůz brzdit. Ještě že je zde i manuální nastavení.
Design
4.5
Technika
4.5
Jízdní vlastnosti
4.5
Cena
4.5
Celkový dojem
4.5
Škoda Enyaq Sportline iV 80X (2022)
Plusy
štýlový dizajn, ktorý púta pozornosť
napriek vzadu uloženému motoru veľký a praktický kufor
príjemný posed na zadných sedadlách
množstvo Simply Clever riešení
kvalitne spracovaný interiér s unikátnymi prvkami
skvele fungujúci infotainment
pohodlné a dobre nastaviteľné predné sedadlá
komfortný podvozok
super jazdné vlastnosti
Mínusy
privítal by som kapacitný senzor vo volante (pri zapnutom aktívnom udržiavaní v jazdnom pruhu ma auto často upozorňovalo, aby som držal volant, aj keď som na ňom mal jemne položenú ruku)
lane-assist sa aktivuje vždy po naštartovaní auta
na displeji pred vodičom by som privítal údaj o nabití batérie v percentách
Více na: https://dominiccars.sk/test-skoda-enyaq-sportline-iv-80x/