Škoda Enyaq iV (2020-)

Škoda Enyaq iV je první sériové SUV mladoboleslavské značky poháněné elektrickým motorem a zároveň první elektromobil této automobilky nové generace. Do výroby se vůz dostal v roce 2020 ve formě pětidveřového modelu, počítá se však také s odvozeným SUV kupé. Přídomek iV zdůrazňuje, že je vůz součástí elektrické řady značky. Jméno Enyaq je pak odvozeno od irského slova „enya“ a znamená „zdroj života“. Samotné slovo enya pochází z původního irského slova „Eithne“ a lze je volně přeložit jako esence, duch, princip.

Nové motivy

Design automobilu navazuje na dříve odhalený koncept Vision iV z roku 2019, na rozdíl od něj však jako první debutovalo klasické pětidveřové SUV. Z něj využívá třeba tvar světlometů nebo (příplatkovou) masku Crystal Face s podsvícenými žebry. Enyaq iV tak využívá ostré hrany jako ostatní soudobé modely značky, samotné ztvárnění je ale specifické. Jako člen elektrické řady tak vůz využívá osobitý designérský styl. Tvary mimochodem rozpracovával ještě tým vedený Jozefem Kabaněm, dokončoval je však už Oliver Stefani. S délkou 4.648 mm a rozvorem 2.765 mm je Enyaq iV o chlup kratší než SUV Škoda Kodiaq.

Nově koncipován je také interiér. Před řidičem je umístěn jen minimalistický přístrojový štít, s úhlopříčkou 5,3 palce. Doplňuje ho druhá obrazovka na vrchu středového panelu, s úhlopříčkou 10″ nebo 13″ podle verze. K dispozici je rovněž head-up displej promítající důležité informace přímo na čelní sklo.

V roce 2021 pak debutovala sportovně laděná verze Sportline. Ta se zvenku odlišila černě lakovanými detaily karoserie, většími koly nebo sníženým podvozkem. V interiéru zase zaujmou sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, tříramenný sportovní multifunkční volant a dekorační lišty v dekoru Carbon.

Základem MEB

Základem Enyaqu iV je koncernová platforma MEB, speciálně vyvinutá pro potřeby automobilů s elektrickým pohonem. To znamená pohon zadních kol v základu, který je u elektromobilů výhodnější. Silnější varianty však mají pohon všech kol, s jedním elektromotorem u každé nápravy. Obě jednotky přitom pracují nezávisle na sobě, v extrémních případech tak vůz teoreticky může jet výhradně na pohon předních kol, nebo naopak jen těch zadních.

Zatímco zadní elektromotor bude vždy synchronní, přední je naopak asynchronní. Jelikož hraje jen pomocnou roli, může se díky odlišné konstrukci rotoru volně protáčet bez nároku na příděl elektřiny, což je v takovém případně výhodnější.

Do českého prodeje Enyaq iV vstoupil ve dvou variantách. Jedné se říká 60 a kombinuje zadní elektromotor o výkonu 132 kW s bateriemi s kapacitou 62 kWh. Druhé pak 80, která má výkon 150 kW a baterie s kapacitou 82 kWh. Pak tu bude ještě 80X s pohonem všech kol o maximálním kombinovaném výkonu 195 kW. Za vrchol pak bude sloužit Enyaq iV RS s elektromotory o celkovém výkonu 225 kW. Se základním modelem 50 s elektromotorem vzadu o výkonu 109 kW a lithium-iontovou baterií s kapacitou 55 kWh se na českém trhu nepočítá.

Škoda Enyaq iV se pro evropské trhy vyrábí v domovské továrně značky v Mladé Boleslavi, kde jeho sériová výroba odstartovala v listopadu 2020. Unikátem je produkce na stejné montážní lince s vozy s konvenčním pohonem (konkrétně s modely Octavia a Karoq), se zcela jinou platformou. Počítá se také s produkcí pro Čínu v lokálním čínském závodu.

Škoda Enyaq iV: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4649 x 1879 x 1615 x 2765 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 585 litrů
  • Výroba: 2020- (Mladá Boleslav, Česká republika)

Ohodnoťte Škodu Enyaq iV i vy, v komentářích pod článkem:

Škoda Enyaq iV

4.4

Design

4.5/5

Technika

4.5/5

Jízdní vlastnosti

4.5/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.5/5

Jeden myslel na “Škoda Enyaq iV (2020-)

  • 7 října, 2021 (19:01)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    Škoda Enyaq iV při prvním vyzkoušení působí jako seriózní elektromobil pro běžný život, který poslouží jako prostorné rodinné auto na každodenní život ve městě i cestování. Teoreticky vysoký maximální dojezd na jedno nabití a elektrický systém chlazený kapalinou jsou kombinací, která nebude nepříjemná ani při cestování ve vysokých letních teplotách. To vše je doplněno o skvěle odhlučněný interiér, slušný výkon a a komfortní jízdní vlastnosti. Nejdůležitější však je, že se s Enyaqem jezdí jako s úplně normálním autem, ve kterém rychle zapomenete, že sedíte v elektromobilu.

    Více na: https://templeofspeed.cz/poprve-za-volantem-skody-enyaq-iv/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít