Peugeot 3008 druhé generace se už pomalu chystá na zasloužený odpočinek, za dveřmi je nástupce, který se už odhalil světu. Stávající generace ale zatím zůstává, navíc se dočkala důležité inovace. V nabídce se objevila zcela nová motorizace, v podobě hybridu. A právě Peugeot 3008 s ústrojím Hybrid 136 e-DCS6 jsem měl možnost vyzkoušet během týdenního testu. Jak jezdí a je volbou vhodnou k doporučení?
Obsah recenze
Design: Zajímavé oživení
Druhá generace Peugeotu 3008 je na trhu sice už od roku 2016, povedený facelift z roku 2020 však auto zajímavé oživil, že i na sklonku kariéry, respektive po debutu nástupce, vypadá pořád zajímavě. Tzv. „bezrámová maska“ opticky přecházející v hlavní světlomety lahodí oku a působí stále moderně. Kombinace testovaného kusu, v podobě sportovně laděné verze GT v perleťově bílém laku s kontrastní černou střechou je elegantní volbou, za níž se rádi otočíte. Rozhodně při pohledu na modernizovanou generaci P84 nemám pocit, že je na trhu už tak dlouho. Zkrátka jí to i po letech sluší.
Také interiér na první pohled působí moderně. Použité materiály i jejich zpracování pořád patří mezi to lepší z mainstreamové kategorie. Bližší pohled však starší konstrukci přece jen prozradí. Nejvíce je to vidět na zastaralém infotainmentu, jehož stáří je o to výraznější, když ho srovnáte s moderním multimediálním systémem aktuálních Peugeotů (308, 408 nebo modernizovaná 2008). Tady 3008 na sklonku kariéry nejvíce tlačí bota. Infotainment pomaleji reaguje, rozlišení displeje není kdovíjaké a i obraz parkovací kamery je z dnešního pohledu mizerný. V tomto směru bude nová generace určitě pokrokovější.
Navíc je zde znát, že u této verze i-Cockpitu se Peugeot s tímto řešením pořád ještě trochu učil. Přestože posaz za volantem není špatný (použitá sedadla jsou navíc obzvlášť pohodlná) a dovedu si nastavit volant tak, abych ho neměl moc nízko a zároveň viděl na všechny informace přístrojového štítu (což šlo u starších Peugeotů jen těžko), pořád jde trochu o kompromis. Navíc nechápu, proč je na volantu specifické tlačítko na přepínání grafiky digitálních budíků, kterou typický majitel změní jen málokdy, zatímco ovládání tempomatu je schováno pod volantem. Novější Peugeoty mají toto zkrátka řešeno už lépe. Nástupce tak toto určitě vylepší.
Z hlediska prostoru ale 3008 (P84) nemám co vytknout. V rámci kategorie kompaktních SUV je vše v pořádku. Také vzadu má dospělý dostatek prostoru všemi směry, jak před koleny, tak nad hlavou (pokud tedy auto nemá příplatkové střešní okno). Zadní dveře se pak otevírají poměrně doširoka, takže manipulace s autosedačkou („vajíčkem“) není náročná, což rodiny s malými dětmi ocení. V tomto směru jsem na 3008 třetí generace hodně zvědavý, změna koncepce v „SUV fastback“ může mít na prostornost negativní vliv.
Plusem jsou také velké odkládací prostory. Do předních dveří se vejde 1,5litrová lahev, velká schránka je i v loketní opěrce mezi předními sedadly. V rámci segmentu je více než dostatečný také zavazadelník, s udávaným objemem 520 litrů. Rodiny tak ocení, že kočárek s korbičkou se sem vejde napříč, a to pod krycí plato. Při nakládání se navíc hodí poměrně nízká nakládací hrana, zatímco dvojitá podlaha zase vyrovná schod vzniklý při sklopení zadních sedadel. Škoda jen chybějící háčků na nákupní tašky.
Motor: Ne mild-hybrid, ale full-hybrid
Nově nabídnutý hybrid s obchodním označením Hybrid 136 e-DSC6 kombinuje dobře známý (avšak pro potřeby hybridu upravený) benzinový tříválec 1.2 PureTech s elektromotorem integrovaným do šestistupňové dvouspojkové převodovky. I ta je novinkou, která nahrazuje osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem známý z konvenčních motorů. Lithium iontové baterie elektromotoru s permanentními magnety se dobíjí za jízdy,
Ústrojí o kombinovaném výkonu 100 kW sama automobilka označuje za mild-hybrid, de facto jde ale o full-hybrid. V nízkých rychlostech totiž zvládá jet výhradně na elektřinu, avšak jen v krátkých vzdálenostech. Ostatně baterie má celkovou kapacitu 898 Wh (dostupná 432 Wh). Nejblíže má tak blíže řešení Subaru, spíše než Toyotě, jejíž dnešní hybridy zvládají díky velkokapacitním bateriím stále delší vzdálenost na elektřinu.
V praxi se přitom ukazuje, že to všechno dobře funguje. Dynamika je obstojná, ve městě je elán více než dostatečný a auto moc neztrácí dech ani na dálnici. Slušné je i sladění pohonů. Ano, při vybitých baterií startování tříválce zaznamenáte, jinak se ale oba motory přepínají naprosto hladce. komfortně řadí také automatická převodovka, přestože jde o dvouspojku, nezaznamenal jsem žádné cukání při rozjezdech, hladká je i následná změna převodu. Dvouspojka hladce řadí i na manuální pokyn páčkou pod volantem, byť k samotné změně dochází poněkud pomaleji. Možnou výtkou pro někoho je tak poměrně silná rekuperace brzdné energie, při sundání nohy z plynu hybrid značně zpomaluje – škoda, že toto nelze nijak nastavit.
Spotřeba paliva pak dokazuje, že tento hybrid dosahuje největších úspor ve městě, kde zvládá často jezdit na elektřinu, zvlášť při popojíždění v kolonách. S lehkou nohou se totiž po městě dá jezdit i za 5,5 l/100 km, byť častější jsou hodnoty okolo 6 l/100 km. Na dálnici si pak Peugeot vezme asi 7,8 l/100 km v rámci povolených rychlostních limitů. Dlouhodobá spotřeba se pak zastavila na 7,5 l/100 km.
Jízdní vlastnosti myslí primárně na komfort, což je u tohoto typu auta vhodné naladění. Podvozek je poddajný a optimálně tlumí i větší nerovnosti. Na sérii nerovností však dokáže lehce znervóznět, respektive pak jsou jeho 18″ kola poměrně slyšet. Zároveň auto jistě drží stopu. Na dálnici je pak dostatečně komfortní, hluk od podvozku i od okolního ruchu se drží v mezích.
Peugeot 3008 Hybrid: Základní technická data
MOTOR | Hybrid 136 e-DCS6 |
---|---|
Rok | 2024 |
Objem motoru (ccm) | 1199 |
Výkon (kW) | 100 |
Točivý moment (Nm) | 230 |
Převodovka | 6DS |
Maximální rychlost (km/h) | 200 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 10,0 |
Spotřeba paliva dle WLTP – kombinovaná (l/100 km) | 5,6 |
Emise CO2 – kombinované (g/km) | 126 |
Nádrž palivová (l) | 53 |
Hmotnost – provozní/užitečná (kg) | 1553/497 |