Peugeot 3008 je dnes pro francouzskou automobilku klíčový model, nejen na českém trhu patří mezi nejžádanější modely značky. Pro rok 2024 se představuje nová generace Peugeotu 3008. Víme už o ní vše! Včetně českých cen.
Nový styl SUV fastbacku
Design automobilu se oproti předchůdci výrazně proměnil. Už samotná koncepce automobilu vyvíjeného pod interním označením P64 se značně změnila. Už dopředu se mluvilo o dalším posunu směrem ke kategorii crossoverů nebo SUV-kupé, což naznačovalo odlišnou siluetu než dosud. To potvrdily i první snímky zachycených prototypů, naznačující klesající zadní okno právě ve stylu SUV-kupé, stejně jako oficiálně zveřejněné fotografie. Ty nejdřív ukázaly zamaskovaný prototyp a následně i kompletně odhalené auto. Na rodinnou klientelu se má totiž ještě více zaměřit Peugeot 5008, který i v nové generaci (interně P74) bude odvozen od 3008. Sama automobilka novinky označuje za SUV fastback.
Aerodynamické tvary byly dokončovány pod vedením Matthiase Hossana, který se stal šéfdesignérem Peugeotu v roce 2020, poté, co značku opustil dlouholetý ředitel designu Gilles Vidal. Světlomety jsou nízké, vysoko usazené, doplněné o „drápy“ denního svícení procházející do masky. Ta postupně přechází v nárazník, jako u stávající, nedávno modernizované 508. Standardem jsou diodová světla, za příplatek pak světlomety Pixel LED, které automaticky přizpůsobují paprsek světlometů podmínkám na silnici a udržují optimální osvětlení, aniž by oslňovaly ostatní účastníky silničního provozu.
Auto bude mimochodem patřit spíše mezi ta menší kompaktní SUV. Na délku měří 454 cm, šířka činí 189 cm a výška 164 cm.
Nový interiér
Také interiér se zásadně proměnil. Nový Peugeot 3008 pro rok 2023 totiž využívá novou generaci koncepce i-Cockpit. Dominantou interiéru je zahnutý 21″ displej kombinující digitální přístrojový štít a obrazovku multimediálního systému, které se jakoby vznášejí nad palubní deskou. Nový je také volant, byť nadále s malým průměrem věnce. Zajímavostí je přesunutí ovladače automatu ze středového tunelu k volantu.
Peugeot tomuto řešení říká „panoramatický i-Cockpit“ a potvrzuje, že jej použijí v budoucnu i další modely. Jedním z nich bude nová 5008. Na levé straně panoramatické obrazovky se na přístrojovém panelu nad kompaktním volantem zobrazují všechny informace týkající se jízdy. Na pravé straně panoramatické obrazovky uprostřed přístrojové desky se nachází dotyková část, která je přístupná řidiči i spolujezdci. Lze ji používat k ovládání topení, klimatizace, navigace, multimediálních systémů, konektivity apod. Základní varianta nicméně použije konvenčnější řešení s dvěma 10″ displeji vedle sebe na jednom držáku.
Auto bude myslet na komfort, protože využije přední sedadla s certifikátem AGR. Za příplatek pak vedle vyhřívání a ventilování nabídne i masážní funkci, stejně jako dofukování bočnic, což je v mainstreamovém segmentu netradiční řešení. Co se týče odkládacích prostorů, kabina nového vozu 3008 nabízí 17 různých úložných přihrádek o celkovém objemu přibližně 34 litrů.
Nová technika
Nový Peugeot 3008 je postaven na nejnovější evoluci platformy EMP2 V4 (v rámci koncernu Stellantis nově pojmenovaná STLA Medium), která umožňuje zástavbu čistě elektrické verze. Tomu je základ přizpůsoben, což se projevuje třeba tím, že kufr má být stejně velký, bez ohledu na pohon v útrobách. Nová platforma STLA Medium přitom zahrnuje nové přední a zadní nápravy, jejichž koncepce zajišťuje dynamické jízdní vlastnosti.
Konkrétně elektrická verze Peugeot e-3008 bude dostupná ve třech derivátech. Varianta s pohonem jedné nápravy má výkon 157 kW nebo 170 kW. Čtyřkolka pak poskytuje celkový výkon 240 kW, díky 157kW elektromotoru vpředu a 83kW vzadu.
Plně elektrické verze jsou vybaveny vysokonapěťovou lithium-iontovou baterií 400 V s chemickým složením NMC (nikl, mangan a kobalt). Baterie je umístěna pod podlahou. Její kapacita činí 73 kWh nebo dokonce 98 kW dle varianty.
A co spalovací motory?
K dispozici ale budou i konvenční deriváty. Nabídku doplní dvě elektrifikované pohonné jednotky (hybrid a plug-in hybrid), které budou k dispozici v závislosti na trhu. Pro mezinárodní trhy bude vyráběn i další motor, o němž budou podrobnosti oznámeny později.
S turbodieselem 1.5 BlueHDi už nepočítejme, v rámci odklonu značky od vznětových agregátů. Prim má hrát nová generace tříválce 1.2 PureTech, která nově vsadí na mildhybridní řešení, když spalovací motor doplní 48V elektromotor o výkonu 21 kW pro snížení spotřeby i zvýšení elánu.
Automobilka v tomto případě počítá i s novou převodovkou, když stávající osmistupňový automat Aisin nahradí nová šestistupňová dvouspojková převodovka E-DCS6 od Punch Powertrain. Naopak s manuálem už se údajně vůbec nepočítá. Co se týče plug-in hybridů, dostanou novou benzinovou šestnáctistovku a rovněž dvouspojku Punch Powertrain, stejně jako zvětšený akumulátor na 21 kWh pro elektrický dojezd přes 50 km. Součástí systému má být i elektromotor o výkonu 90 kW.
České ceny
Při uvedení na český trh jsou k dispozici dvě varianty. Hybrid s 1.2 PureTech (100 kW) a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou e-DCS6 přijde na 749.000 korun. Základní elektromobil e-3008 s výkonem 157 kW přijde na 1.119.000 Kč.
Základní výbava Allure mimo jiné zahrnuje zadní parkovací kameru a senzory, LED světla, digitální dvouzónovou klimatizaci, sedadlo řidiče se zdravotním certifikátem nebo třeba hliníková 19palcová kola. Vyšší verze GT pak přidává adaptivní tempomat, zadní parkovací kameru s ostřikovačem a senzory vpředu i vzadu, adaptivní LED světlomety s automatickým přepínáním tlumených a dálkových světel, i-Cockpit se zakřivenými displeji, vyhřívaný volant, bezdotykové ovládání dveří kufru, bezdrátové nabíjení mobilů, navigaci nebo sportovnější styl díky bodykitu nebo 20″ litým kolům.
Nový Peugeot 3008 se vyrábí výhradně v továrně v Sochaux ve Francii, do prodeje na evropském trhu vstoupil v únoru 2024. V tomto závodě se vyrábí už dosavadní generace 3008.
Peugeot 3008: Základní technická data
- Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4540 x 1890 x1640 x 2730 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 520 litrů
- Výroba: 2024- (Sochaux, Francie)