Peugeot obměnil svoji nabídku v klíčovém segmentu kompaktních SUV a jsou z toho velké změny. 3008 v nové generaci zcela změnila svou koncepci a místo klasického SUV se stala jedinečným „SUV fastbackem“, čímž zcela vystupuje z davu. Odvozená 5008 zase dále zdůraznila svůj rodinný charakter. Obě novinky navíc vsadily na novou techniku, která jim umožnila nabídnout čistě elektrickou verzi. A právě elektrické modely e-3008 a e-5008 se nám krátce po sobě sešly v redakční garáži. Jak se od sebe liší? A komu jaký model vyhoví více? To zjistíte v našem srovnávacím testu Peugeotů e-3008 a e-5008.
Obsah recenze
Design: Stylovka vs. praktik
Z hlediska designu oba automobily využívají shodných stylistických motivů. Konkrétně přední partie jsou u obou modelů totožné. To znamená vysoko usazené, nízké světlomety nebo výraznou masku s dominantním logem Peugeotu, která postupně přechází v diody denního svícení tvořící motiv tří drápů.
Hlavní stylistické rozdíly mezi dvojicí testovaných Peugeotů tak díky odlišné koncepci najdeme z profilu a v zadních partiích. 3008 vsadila na v rámci segmentu atypickou siluetu fastbacku, s klesající linií střechy za zadními sedadly. Naopak 5008 zůstává ryzím praktikem, linie střechy je prakticky vodorovná, podobně jako u předchůdce. 5008 tak zboku nadále vypadá jako vysoké kombi, se zajímavě ozdobenými D-sloupky. Rozdílem je navíc odlišný rozvor, u 3008 má hodnotu 2.730 mm, u 5008 je dlouhý 2.901 mm. Naopak shodným prvkem jsou třeba chybějící lišty kolem oken, v tomto směru obě SUV vsadila na minimalistické řešení.
Minimalisticky pojaté jsou také zadní partie obou aut. Koncová světla jsou nízká, což vytváří poměrně velkou masu plechů. Rozbíjí ji sice název modelu na víkách kufru, přesto můžou zádě působit poněkud těžkopádně.
Interiér: Rozdíl dělá zadní část
Také základ interiéru je u nové 3008 i 5008 stejný, s totožnou palubní deskou. Oproti předchůdcům se kabiny zásadně proměnily. Peugeot přitom udělal další krok ve své snaze být umístěn na vrchu mainstreamové kategorie, vnitřky obou novinek působí ještě luxusněji než u dříve uvedených modelů. Zpracování a výběru materiálů zde vážně nemáte co vytknout.
Peugeot navíc dále zdokonaluje své řešení i-Cockpit s vysoko umístěným přístrojovým štítem a malým volantem. V 3008 i 5008 už ke koncepci nemám dřívějších výtek, v autech se sedí pohodlně a vidím na všechny zobrazené informace.
Novinkou je i propojení přístrojového štítu s obrazovkou infotainmentu prostřednictvím prohnuté obrazovky. Ta je volně stojící, což pomáhá vzdušnosti kabiny. Obecně palubní deska je hodně nezvykle koncipována a zvlášť za tmy se zapnutým ambientním osvětlením vypadá parádně. Tohle se Francouzům povedlo!
Recenze: Populární Peugeot 3008 se změnil snad ve všem. V mnoha ohledech zákazníky nadchne, některé vlastnosti ale zklamou
Samotný infotainment má moc hezkou grafiku a kvalitní obraz, ovládání však žádá trochu zvyku. Stejně tak je nutné podotknout, že reakce systému nebývají nejrychlejší. A škoda chybějícího tlačítka zpět, většinou se musíte vrátit až na domovskou stránku.
Líbí se mně však dotykové plochy i-Toggles na středovém panelu, které lze personalizovat. Každý si tak nastaví vlastní volby přímých vstupů k funkcím multimediálního systému. Novinkou je fakt, že v i-Toggles lze listovat, máte tu díky tomu vícero možností, jaké funkce zde spouštět. Skvělé jsou pak přední sedačky, které dokonce u testovaných variant nabízejí nejen funkce masáže, ale i nastavení šířky bočnic.
Také uvnitř jsou tak nejvýraznější rozdíly v druhé polovině vozu. Více prostoru logicky najdete v 5008. Dovnitř se snadno nastupuje jejími dlouhými dveřmi, které se široce otevírají skoro do pravého úhlu, což usnadňuje nástup i do třetí řady sedadel. Nástup sem na poměry kategorie není špatný, z hlediska prostornosti jde však pořád spíše o řešení pro převoz dětí. Dospělý už v třetí řadě nemají moc místa, ani před koleny, ani nad hlavou. Sedí se navíc hodně nízko, což není moc pohodlné. To v druhé řadě je všechno v pořádku, dostatek místa mají dospělí cestující jak před koleny, tak nad hlavou. I zde je však sedák spíše níže ukotvený. Rodinné zaměření 5008 potvrzují třeba roletky v oknech.
Ani v 3008 nicméně není prostor omezený. Vzhledem ke koncepci, respektive boční siluetě, jsem měl strach o místo nad hlavou, opak je ale pravdou. Stylisté nicméně tvar střechy navrhli šikovně tak, že klesá až za hlavami cestujících vzadu. Místa je tudíž vzadu dostatek všemi směry.
Potěší také zavazadlový prostor 3008 s udávaným objemem 520 litrů. Má pravidelné tvary zvyšující využitelnost, dost místa najdete i pod dvojitou podlahou. To v 5008 je kufr logicky ovlivněn sedmimístnou koncepcí. V takové konfiguraci s využitím všech sedmi sedadel má zavazadelník 5008 udávaný objem 259 litrů. Šikovný je přitom fakt, že je volný prostor i pod podlahou i pod třetí řadou sedadel, kam se mohou umístit třeba nabíjecí kabely. Po sklopení třetí řady do podlahy vznikne prostor velký 748 litrů. Je každopádně spíše nízký, kvůli sklopeným sedadlům. Pokud však sklopíte i druhou řadu sedadel, vznikne prakticky rovná plocha.
Motor: Dostatečná síla i pro rodinný dostavník
Společný technický základ testovaných Peugeotů se podepisuje i na shodné nabídce motorů. Pro 3008 i 5008 je k dispozici hybridní verze, plug-in hybrid a hned dvojice elektrických modelů. A právě ty jsme porovnali.
Testovaná i e-3008 i e-5008 je základní elektrický model spoléhající se na elektromotor o výkonu 157 kW a baterie s kapacitou 73 kWh pro udávaný kombinovaný dojezd až 526 km (u e-3008), respektive až 500 km (u e-5008).
První test: Rodiny vyhlížejí nové elegantní SUV. Nový Peugeot 5008 se proměnil v luxusní koráb
Pohon je to tichý a v českých podmínkách v obou případech velice silný. Ve městě je agilní, rychle reagující na pokyn a neztrácí dech ani na dálnici, kde zůstává dostatečně dynamický i při naložení. Rekuperace brzdné energie je vcelku silná.
Spotřebu však dost ovlivňují aktuální podmínky, konkrétně v zimních podmínkách se ukázalo, že elektrický pohon není zrovna efektivní, respektive úsporný. I ve městě tak oba vozy jezdily za nějakých 23 až 24 kWh/100 km, což je spíše výše, vzhledem k tomu, že díky rekuperaci brzdné energie jiné elektrovozy této velikosti jezdí za méně.
Na dálnici si pak e-3008 v rámci povolených limitů řekla o 23 kWh/100 km, e-5008 klidně o nějakých 26 kWh/100 km. Rychlé tempo na okreskách pak apetit zvyšuje až k hranici 30 kWh/100 km. Naopak při klidném tempu může spotřeba na okresních silnicích klesnout k 20 kWh/100 km.
Baterie mimochodem lze nabíjet na rychlonabíječkách stejnosměrným proudem až o výkonu 160 kW, což v rámci segmentu není úplně špatná hodnota. Na dnes pořád asi nejčastějších 100kW nabíječkách pak dobití baterie z 20 na 80 % její kapacity trvá půlhodinu. Z domácího, 11kW wallboxu to pak činí 4,8 hodiny.
Jízdní vlastnosti: Dvojice pohodářů
Prémiové ladění moderních Peugeotů je znát i na cestovním komfortu testovaných SUV, který je na opravdu vysoké úrovni. Podvozek je u obou aut velice komfortní, přesně v duchu francouzského stylu, naštěstí ne moc houpavý. Řízení mi však přišlo možná až moc lehké. Na větších nerovnostech podvozek zůstává poddajný, zadní náprava u 3008 nebouchá. To u 5008 si lehkých ranek povšimnete, což může být dané i delším rozvorem.
Potěší každopádně pečlivé odhlučnění. I na dálnici tak uslyšíte jen lehký šum od okolního větru vanoucího kolem karoserie a lehký šum od pneumatik. To přitom platí i pro velkou, vysokou 5008.
Za rychlé jízdy nicméně dvojice začne být trochu těžkopádná, na limitu se projeví nedotáčivost. A není vlastně divu, vždyť tu mluvíme o autech vážících zhruba 2,2 tuny, což je SUV této velikosti už zkrátka dost. Navíc na rozdíl od jiných elektromobilů této velikosti mluvíme o předokolkách, protože e-3008 i e-5008 sdílejí platformu s verzemi se spalovacím motorem.
Sdílet článek:
Peugeot e-3008 vs e-5008: Základní technická data
Model | e-3008 | e-5008 |
---|---|---|
Verze | 157 kW, 73 kWh | 157 kW, 73 kWh |
Rok | 2025 | 2025 |
Výkon (kW) | 157 | 157 |
Točivý moment (Nm) | 345 | 345 |
Převodovka | 1A | 1A |
Maximální rychlost (km/h) | 170 | 170 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 8,8 | 9,7 |
Teoretický dojezd (km) | 434 | 410 |
Spotřeba energie – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km) | 16,8 | 17,8 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 0 | 0 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 2183/457 | 2293/607 |