RecenzeTesty Dacia

Test: Dacia Sandero Stepway 1.0 Eco-G LPG Extreme (2024)

Dacia Sandero už dnes není to vůbec nejlevnější nové auto na českém trhu jako kdysi, stále však patří mezi vozy s nejnižší cenovkou v prodeji. Sandero však léta neláká jen na atraktivní ceny, ale také třeba na zvýšený derivát Stepway, který je zajímavou alternativou k malým SUV. Dacia Sandero Stepway nedávno podobně jako další vozy v portfoliu značky prošla faceliftem, souvisejícím s novou identitou výrobce. Byl tak vhodný čas vůz vyzkoušet. Sandero Stepway jsem otestoval s motorem 1.0 Eco-G na LPG. Jaké je?

Hodnotný vzhled

Design Sandera Stepway je dalším důkazem, kterak se nová vizuální identita Dacie povedla. Motiv písmena ypsilon i minimalistické logo vypadají nejen skvěle, ale i hodnotně. Zvenčí tak vůbec nemáte pocit, že máte tu čest s jedním z nejlevnějších aut na českém trhu. Zvlášť v tom zeleném laku Cédre v kombinaci s bronzovými detaily verze Extreme to Sanderu Stepway náramně sekne a vůbec nevypadá lacině. Vždyť i to snížení cenovky pomocí označení tvořeného nálepkami a nikoliv chromovanými nápisy je důmyslný nápad.

To uvnitř už je snaha o snížení cen patrná. Použité plasty jsou levnějšího ražení, stejně tak rozlišení displeje infotainmentu nebo parkovací kamery není kdovíjaké. Multimediální systém je tak spíše jednodušší. To se dá však pochopit, v tomto směru mi spíše vadí kompromisní posaz za volantem.

Navíc, na druhou stranu, ovládání ventilace otočnými ovladači sdílené s mateřským Renaultem vypadá dobře, nijak ošizená není ani výbava. Prémiový punc pak dokonce mají loga vyražená v předních sedadlech nebo nezvyklé zdobeni palubní desky čalouněním z materiálu MicroCloud.

Vnitřní prostor odpovídá velikostní kategorii, na zadních sedadlech je tak omezený prostor pro kolena. Nad hlavou je tu ale habaděj místa. Nečekaně veliký je i zavazadlový prostor s udávaným objemem 328 litrů dle metodiky VDA a pravidelným tvarováním, kam se mi povedlo uložit i kočárek, tedy po odejmutí krycího plata. Nákupní tašky pak můžete vozit také v prostoru nohou u spolujezdce, díky zde umístěnému šikovnému háčku.

Jak jezdí Dacia Sandero Stepway na LPG?

Jak bylo řečeno v úvodu, pod kapotou testovaného Sandera Stepway pracoval benzinový tříválec 1.0 Eco-G schopný spalovat LPG. Rumunská značka tomuto palivu nadále věří, považuje ho za levný způsob, jak účinně snížit flotilové emise svých automobilů.

Motor už dobře znám z jiných modelů značky, jeho charakter zůstává i zde zachován. Tříválcový motor 1.0 Eco-G poskytuje výkon 74 kW a točivý moment 170 Nm. Tyto parametry platí při jízdě na LPG, díky vyššímu oktanovému číslu. Na benzin výkon činí 67 kW, točivý moment pak 160 Nm, což jsou stejné hodnoty jako u čistě benzinové alternativy prodávané jako 1.0 TCe.

Motor má spíše jadrnější charakter typický pro tříválce, po zahřátí však působí kultivovaně. Pravdou však je, že lehkých rozdílů mezi jednotlivými palivy si všimnete, při jízdě na benzin je tříválec o chloupek mdlejší a více jadrný. Přepínání paliv je přitom jednoduché, slouží k tomu tlačítko vlevo od volantu. Jaké palivo využíváte, pak poznáte i podle hodnot na displeji palubního počítače. V zimě vůz startuje na benzin, a to mnohdy i po opětovném nastartování při spuštěném start-stop systému.

Co se týče elánu, odpovídá výkonovým parametrům. Elán mu začne růst od nějakých 1700 otáček. Brzda provozu to rozhodně není, výrazný silák ale také ne. Cílové klientele to však bude naprosto stačit.

Tříválec je spárován výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou. Řazení je spíše tužšího ražení, ale přesné. Na dálnici motor točí 2700 otáček.

Spotřeba na LPG se v praxi pohybuje okolo 9 litrů plynu na 100 km, a to prakticky za všech okolností, ať už ve městě nebo na dálnici při rychlosti 120 km/h. Pokud Sandero Stepway jede na benzin, spotřebuje pět až šest litrů paliva na 100 km dle zvoleného tempa.

Jízda s plynovým Sanderem

Jízdní vlastnosti Sandera Stepway odpovídají tomuto typu auta a cílové klientele. Auto myslí hlavně na komfort, což je patrné jak na lehčím řízení, tak na spíše měkčím nastavení podvozku, dále zdůrazněném 16″ koly testovaného kusu. Při rychlejším tempu však nečekejte nějak zázračnou jistotu, chování je nicméně čitelné. Plusem je pak vyšší stavba, s udávanou světlostí 201 mm, která se hodí třeba na polní cestě. Tam se hodí i speciální terénní režim upravující nastavení elektroniky v podmínkách nezpevněných cest.

Běžná jízda pak ukazuje určité sklony ke snižování nákladů, vyplývající z nízké ceny. Jestliže tak při 120 km/h je Sandero Stepway ještě tiché, při 130 km/h už uslyšíte šum vanoucího větru kolem karoserie. Na větších nerovnostech pak uslyšíte i tupé rány od zadní jednoduché nápravy.

Dacia Sandero Stepway: Základní technická data

MOTOR1.0 ECO-G 100
Výkon (kW)67 (benzin), 74 (LPG)
Točivý moment (Nm)160 (benzin), 170 (LPG)
Převodovka6M
Maximální rychlost (km/h)177
Zrychlení z 0-100 km/h (s)11,9
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)5,8 (benzin), 7,4 (LPG)
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)130 (benzin), 114 (LPG)
Objem palivové nádrže (l)50 na benzin, 40 na LPG
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1209/367

Dacia Sandero: Další recenze

Pan tajemný

+ Pořád atraktivní cenovka, povedený design a pěkně vypadají kabina, na poměry třídy slušný vnitřní prostor, mimo město slušně fungující podvozek, možnost bohaté výbavy, úsporný a ve městě pružný motor 1.0 SCe (48 kW), pohodlné sedačky
– Odhalené plechy v kufru, nepřirozené řízení, průměrné odhlučnění, průměrná dynamika 1.0 SCe (48 kW) mimo město, zadrhávající manuální řazení u 1.0 SCe, středový tunel poněkud tlačí do kolena, ve městě dá pocítit nerovnosti, vysoká nakládací hrana

Rnews.cz

Podvozek jako na obláčku, krásně tlumí nerovnosti, i díky velmi rozumným 185/65 R15 pneu. Překvapivá je agilita podvozku, kam auto pošlete, tam jede.

Komfort na palubě podtrhují o parník lepší sedadla než měl předchůdce. Tady si opravdu umím bez debat představit delší cestu. Kdo měl předchozí Sandero, ten bude překvapen odhlučněním, které je opravdu výborné.

Pozitivní dojmy završuje 1.0TCe. Nepřímovstřikový (to je dnes unikátní) tříválec s turbem, který je tak úžasně kultivovaný, že by laik vůbec nevěřil, že pod kapotou je lichý počet válců. Úsměv na tváři vykouzlí i způsob jakým se motor dere za plynem. Krásně táhne od nejnižších otáček a uděluje Sanderu až nepochopitelnou dynamiku v kontextu pořizovací ceny.

Tomáš Devera, Roadblog.cz

Sandero mám rád. Protože vypadá dobře, působí dobře, je stále levné a moderní. Nabídne chytrá řešení, jako třeba kola FLEXWHEEL, což jsou plechové disky s poklicemi, které vypadají jako litá kola. Nebo modulární střešní lišty, které jednoduše předěláte na klasickou zahrádku. Můžete si vybrat, zda se budete doslova držet při zemi s klasickým Sanderem, nebo si dopřejete vyšší výšku a trochu jiný vzhled s verzí Stepway.

Díky paketům výbavy, které opravdu nejsou drahé, si za pár korun můžete auto vybavit do „topu“.

Ian59

Vysoká užitná hodnota vzhledem k ceně a vybavení, líbivé tvary nového facetilitu, průměrná dynamika, nicméně přeplňovaný tříválec při podřazení zatáhne. Vzhledem k ceně LPG skvělá možnost ušetřit. Jeho spotřeba kolísá vzhledem ke způsobu jízdy od 7 do 8 l na 100 km. U benzínu se pohybuje v rozmezí 5,5 – 6,5 l. Při rychlosti 130 km/h točí motor na šestku cca 2.800 ot./min. Jsem spokojen.

Dominik Parajka

Plusy
pekný a robustne pôsobiaci dizajn
praktický batožinový priestor
veľký nastupovací otvor na zadné sedadlá
pocit vzdušnosti a priestrannosti v interiéri
príjemné sedadlá
komfortne naladený podvozok
solídna svetlá výška
jednoduchý, no prehľadný infotainmet

Mínusy
tvrdá a drsná látka na lakťovej opierke v predných dverách
tvrdá lakťová opierka v zadných dverách
slabšie odhlučnenie podvozka

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *