Auta na LPG v roce 2022: Pořád koupíte nový hatchback i SUV

Auta na LPG byly jeden čas nejen na českém trhu hodně oblíbená, díky nízkým cenám tohoto paliva býval velký zájem o různé přestavby na LPG, klidně i pro vozy luxusních značek. Pro moderní motory ale tyto přestavby přestaly být vhodné, a tak zase zájem o LPG poklesl. V době vysokých cen benzinu a nafty ale o LPG opět roste zájem a české prodeje takových aut rostou.

Jaká nová auta na LPG pořídíte?

Jestliže v minulosti byla nabídka oficiálně postavených automobilů na LPG již z výroby vcelku široká, vozy na LPG nabízely třeba Opel nebo Renault, dnes se však portfolio omezuje prakticky jen na vozy Dacia. Na LPG pořídíte jak hatchback Dacia Sandero, tak SUV Dacia Duster nebo crossover Dacia Jogger, pro nějž je taková verze dostupná i pro sedmimístný model. Sedan Dacia Logan aktuálně na českém trhu k dispozici není, v minulosti však byl dostupný výhradně na LPG. Vedle Dacií na LPG takovou variantu nabízí ještě Fiat Panda.

ModelMotorVýbavaZákladní cena (Kč)
Dacia Sandero1.0 Eco-G (74 kW)Essential324.900
Fiat Panda1.2 LPG (51 kW)Panda331.900
Dacia Sandero Stepway1.0 Eco-G (74 kW)Essential365.900
Dacia Duster1.0 Eco-G (74 kW)Essential382.500
Dacia Jogger1.0 Eco-G (74 kW)Essential411.000
Ceny aut na LPG platné k 29. červenci 2022

To v minulosti byl výběr aut na LPG bohatší. Proto přinášíme malý přehled vozů, co takový pohon rovněž oficiálně nabízely:

KategorieModelMotor
MinivozyFiat 5001.2 8V LPG (51 kW)
MinivozyHyundai i101.0 LPG (49 kW)
Malé vozyFiat Punto1.4 8V LPG (57 kW)
Malé vozyLancia Ypsilon1.2 8V LPG (51 kW)
Nižší střední třídaFiat Bravo1.4 16v LPG (66 kW)
Nižší střední třídaŠkoda Octavia1.6 MPI LPG (75 kW)

Co to LPG vlastně je?

LPG je zkratka pro Liquified Petroleum Gas, což v překladu znamená zkapalněný ropný plyn. Jde o směs uhlovodíkových plynů získávaných z ropy, případně ze zemního plynu jako jeho kapalná frakce separovaná od metanu v průběhu těžby. Konkrétně LPG prodávané na českém trhu pochází zhruba ze 40 % z těžby zemního plynu a ze 60 % z rafinérského zpracování ropy, tvrdí v létě 2022 webové stránky České asociace LPG.

Rozdíl oproti CNG (stlačený zemní plyn) je pak v tom, že LPG obsahuje směs propan butanu, zatímco CNG je tvořeno převážně metanem.

Výhody a nevýhody LPG

Jako každý pohon, také LPG má své silné a slabé stránky. Výhodou jsou bezesporu nízké provozní náklady. Jeden litr LPG je totiž v Evropě v průměru o 57 % levnější než benzín a o 53 % levnější než nafta. Na českém trhu se cena LPG v roce 2022 pohybuje okolo 17 korun za litr.

V dnešní době je stále důležitější také ekologičnost tohoto pohonu. S každým ujetým kilometrem vypustí automobil na LPG zhruba o 29 gramů oxidu uhličitého méně než zážehový motor na benzin. I proto třeba Dacia považuje zkapalněný ropný plyn jako dostupné řešení, jak účinně snížit emise. 

Nevýhodou je pak primárně fakt, že plynová nádrž zabere hodně místa. V případě dodatečné přestavby pak logicky musíte počítat s poplatkem za přestavění auta. Nutná je i pravidelná revize plynové nádrže (každý rok), po zhruba 10 letech je pak potřeba plynovou nádrž vyměnit za novou. Do vybraných parkovacích garáží je pak s autem na LPG zákaz vjezdu, kvůli tomu, že nejsou vyzbrojeny dostatečným odsáváním par.

Mapa čerpacích stanic na LPG

Zájemce o auto na LPG v minulosti často odrazoval také nižší počet čerpacích stanic na LPG. Dnes už to ale zcela neplatí, přestože síť čerpacích stanic na běžná paliva je mnohem širší, LPG stanic už je v České prostředí také hodně. Konkrétně v Česku funguje zhruba 950 stanic, kde zkapalněný ropný plyn natankujete. Tu nejbližší stanici na LPG přitom můžete najít třeba prostřednictvím této mapy:

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *