Auta na LPG byly jeden čas nejen na českém trhu hodně oblíbená, díky nízkým cenám tohoto paliva býval velký zájem o různé přestavby na LPG, klidně i pro vozy luxusních značek. Pro moderní motory ale tyto přestavby přestaly být vhodné, a tak zase zájem o LPG poklesl. V době vysokých cen benzinu a nafty sice zájem o LPG opět jeden čas rostl, rozhodně ale není takový jako kdysi. A to se podepisuje i na aktuální nabídce automobilů na LPG.
Jaká nová auta na LPG pořídíte?
Jestliže v minulosti byla nabídka oficiálně postavených automobilů na LPG již z výroby vcelku široká, vozy na LPG nabízely třeba Opel nebo Renault, dnes se však portfolio omezuje prakticky jen na vozy Dacia. Ta nicméně své vozy an LPG nedávno lehce zdražila. V jejím případě na LPG pořídíte jak hatchback Dacia Sandero, tak SUV Dacia Duster nebo crossover Dacia Jogger, pro nějž je taková verze dostupná i pro sedmimístný model. Stejný motor na LPG, v podobě benzinového tříválce o objemu jednoho litru, nabízí také Renault Clio a Renault Captur.
Sedan Dacia Logan aktuálně na českém trhu k dispozici není, v minulosti však byl dostupný výhradně na LPG. V minulosti takovou verzi nabízel i třeba Fiat Panda, v aktuálním ceníku nicméně tato možnost chybí.
Loni však tyto zavedené vozy doplnily pick-upy čínské automobilky Great Wall Motors. Model GWM Steed 7 se dodává s motorem Mitsubishi 2,4 l a továrním LPG systémem od společnosti Landi Renzo. Pro model GWM Poer, který je vybaven vysoce sofistikovaným přímo vstřikovým turbomotorem, se využívá zástavba od společnosti Autogas ALEX. V přípravě je navíc zástavba pro motory 3.0 V6 twinturbo, a to i pro verzi Hybrid, kde motor pracuje v tzv. Millerově cyklu.
Model | Motor | Výbava | Základní cena (Kč) |
---|---|---|---|
Dacia Sandero | 1.0 Eco-G (74 kW) | Essential | 331.400 |
Dacia Sandero Stepway | 1.0 Eco-G (74 kW) | Essential | 375.900 |
Dacia Duster | 1.0 Eco-G (74 kW) | Expression | 425.500 |
Dacia Jogger | 1.0 Eco-G (74 kW) | Essential | 417.500 |
Great Wall Poer | 2.0 GDIT (140 kW) | Passenger | 949.000 |
Great Wall Steed 7 | 2.4 MIVEC (141 kW) | Steed 7 | 724.900 |
Renault Captur | 1.0 TCe 100 LPG (74 kW) | Equilibre | 485.000 |
Renault Clio | 1.0 TCe 100 LPG (74 kW) | Evolution | 403.000 |
To v minulosti byl výběr aut na LPG bohatší. Proto přinášíme malý přehled vozů, které takový pohon v minulosti rovněž oficiálně nabízely:
Kategorie | Model | Motor |
---|---|---|
Minivozy | Fiat 500 | 1.2 8V LPG (51 kW) |
Minivozy | Hyundai i10 | 1.0 LPG (49 kW) |
Malé vozy | Fiat Punto | 1.4 8V LPG (57 kW) |
Malé vozy | Lancia Ypsilon | 1.2 8V LPG (51 kW) |
Nižší střední třída | Fiat Bravo | 1.4 16v LPG (66 kW) |
Nižší střední třída | Škoda Octavia | 1.6 MPI LPG (75 kW) |
Co to LPG vlastně je?
LPG je zkratka pro Liquified Petroleum Gas, což v překladu znamená zkapalněný ropný plyn. Jde o směs uhlovodíkových plynů získávaných z ropy, případně ze zemního plynu jako jeho kapalná frakce separovaná od metanu v průběhu těžby. Konkrétně LPG prodávané na českém trhu pochází zhruba ze 40 % z těžby zemního plynu a ze 60 % z rafinérského zpracování ropy, tvrdí v létě 2022 webové stránky České asociace LPG.
Rozdíl oproti CNG (stlačený zemní plyn) je pak v tom, že LPG obsahuje směs propan butanu, zatímco CNG je tvořeno převážně metanem.
Výhody a nevýhody LPG
Jako každý pohon, také LPG má své silné a slabé stránky. Výhodou jsou bezesporu nízké provozní náklady. Jeden litr LPG je totiž v Evropě v průměru o 57 % levnější než benzín a o 53 % levnější než nafta. Na českém trhu se cena LPG v roce 2022 pohybuje okolo 17 korun za litr.
V dnešní době je stále důležitější také ekologičnost tohoto pohonu. S každým ujetým kilometrem vypustí automobil na LPG zhruba o 29 gramů oxidu uhličitého méně než zážehový motor na benzin. I proto třeba Dacia považuje zkapalněný ropný plyn jako dostupné řešení, jak účinně snížit emise.
Nevýhodou je pak primárně fakt, že plynová nádrž zabere hodně místa. V případě dodatečné přestavby pak logicky musíte počítat s poplatkem za přestavění auta. Nutná je i pravidelná revize plynové nádrže (každý rok), po zhruba 10 letech je pak potřeba plynovou nádrž vyměnit za novou. Do vybraných parkovacích garáží je pak s autem na LPG zákaz vjezdu, kvůli tomu, že nejsou vyzbrojeny dostatečným odsáváním par.
Mapa čerpacích stanic na LPG
Zájemce o auto na LPG v minulosti často odrazoval také nižší počet čerpacích stanic na LPG. Dnes už to ale zcela neplatí, přestože síť čerpacích stanic na běžná paliva je mnohem širší, LPG stanic už je v České prostředí také hodně. Konkrétně v Česku funguje zhruba 950 stanic, kde zkapalněný ropný plyn natankujete. Tu nejbližší stanici na LPG přitom můžete najít třeba prostřednictvím této mapy: