Nová Dacia Duster pro rok 2024 se rýsuje. Už se ví, jak bude vypadat

Aktuální Dacia Duster je na trhu už nějakou dobu, a tak se již začíná mluvit o nástupci, který by měl dorazit v roce 2024. Na povrch tak vyplývají první informace o Dusteru třetí generace. V reakci na aktuální trendy se podle všeho auto s interním označením P1310 v lecčems změní.

Duster byl po svém uvedení pro rumunskou automobilku neskutečný obchodní úspěch, a tak se dnešní druhá generace oproti předchůdci změnila jen v detailech. Využívá shodný technický základ a i z design je z velké části shodný. Přineslo to však úspěch, v prvním roce prodeje se Dusteru II prodalo čtyřikrát více než Dusteru I. Přesto třetí generace bude zásadně změněna, aby odpovídala době. Respektive splňovala nejnovější emisní a bezpečnostní normy.

I kvůli tomu Duster III podle všeho vsadí na alianční platformu CMF-B sdílenou s aktuálním Sanderem. To by však znamenalo konec klasického pohonu všech kol. Duster se sice nejen na českém trhu projevil jako dostupný pracovní nástroj do terénu, čtyřkolka s kardanem ale zvyšuje flotilové emise, a tak bude muset být nahrazena elektronickým řešením dle aktuální módy – pohon zadních kol zajistí elektřina. Ano, Duster třetí generace tak bude dostupný také jako plug-in hybrid, se spalovacím motorem pod kapotou a elektromotorem u zadní nápravy. Budoucí emisní normy ostatně podle všeho neumožní nic jiného ani u takto levných vozů. Konkrétně se přitom mluví o nové generaci systému E-Tech z dílny Renaultu, který nahradí dnešní šestnáctistovku za modernější osmnáctistovku. Vedle toho se počítá i s motorem 1.2 TCe, tentokrát však ve formě elektrifikovaného tříválce.

LPG ano, nafta možná

Dřívější zákulisní zprávy naznačovaly také konec turbodieselu v nabídce. Skupina Renault totiž do budoucna počítá s postupným koncem vznětových motorů v osobních autech, nabízet je bude jen v užitkových vozidlech, což se samozřejmě týká také značky Dacia. Nakonec tomu však může být jinak – dle zákulisních zpráv se v testovaných prototypech zkouší i dieselový motor 1.5 Blue dCi pod kapotou. Není však jisté, zda se ho v sérii opravdu dočkáme, natožpak na evropských trzích. Je totiž možné, že turbodiesel bude v novém Dusteru vyhrazen pro trhy mimo EU.

K dispozici každopádně budou zážehové motorizace, případně zmíněný mild-hybrid a zřejmě i plug-in hybrid. Prim v nabídce by měl hrát nově vyvinutý tříválec 1.2 TCe doplněný o pomocný 48V elektromotor, právě tyto motorizace mají být mild-hybridy. Více než pravděpodobné je také zachování LPG pohonu. Ten ale čeká jedna důležitá změna, kvůli emisním normám nově vsadí na motor s přímým vstřikováním.

Design nového Dusteru schválen

Co se týče rozměrů, velké změny neočekáváme. Duster i v nové generace zůstane pětimístným automobilem. Větší, až sedmimístnou kabinu totiž poskytne připravovaný model na bázi loňského konceptu Bigster, který dorazí do poloviny dekády. Právě Bigsterem by se však měl inspirovat design nového Dusteru. Oba vozy navíc mají použít shodný technický základ.

Ostatně celkový charakter má být hodně podobný jako u předchůdců. „Jeho úlohou ve společnosti je poskytovat velmi dobrý poměr ceny a funkce. Musí oslovit ty zákazníky, kteří hledají jednoduché auto, které by mohlo vyrazit do terénu,“ přiznal v roce 2021 šéf produktu Duster Julien Ferry v rozhovoru pro magazín Autocar s tím, že i příští Duster si bude chtít zachovat skvělé jízdní vlastnosti mimo silnice.

Rok nato pak šéfdesignér značky David Durand témuž magazínu odhalil, že design nového Dusteru už byl schválen. Využít má stylu „méně je více“, kdy se Dacia hodlá zbavovat všech nadbytečných věcí, pro snížení ceny svých aut. Zároveň má Dacia Duster pro rok 2024 dále zdůraznit offroadový charakter známý z dosavadních generací, což potvrdily první snímky maskovaných prototypů. Ty se zdají hranatější než dnešní auto. Plusem mají být i praktické prvky, třeba modulární střešní nosič, schopný údajně klidně unést i střešní stan pro dobrodruhy.

Nová Dacia Duster dorazí až v roce 2024, k oficiální prezentaci má dle zákulisních zpráv dojít v dubnu 2024, a tak se do té doby může ještě leccos změnit. O případných novinkách vás však budeme informovat. Více se dozvíme již letos, kdy bude vůz už pilně testován. První prototypy se sériovou karoserií měly být údajně hotovy na konci loňského roku, s tím, že následně vyrazí na plánované jízdní zkoušky.

(vydáno 20. září 2021 8:02, naposledy aktualizováno 21. dubna 2023 10:28)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *