Novinky

Nová Dacia Duster pro rok 2024 už jezdí. A víme, jak vypadá!

Aktuální Dacia Duster je na trhu už nějakou dobu, a tak se již začíná mluvit o nástupci, který by měl dorazit v roce 2024. Na povrch tak vyplývají první informace o Dusteru třetí generace. V reakci na aktuální trendy se podle všeho auto s interním označením P1310 v lecčems změní.

Automobil už usilovně testuje, a to i v českém prostředí. Zamaskovaný prototyp nového Dusteru jsme potkali přímo v ulicích Prahy! Nyní však už známe i jeho tvary bez maskování, díky uniklým záběrům z prezentačního videa.

Velké změny

Duster byl po svém uvedení pro rumunskou automobilku neskutečný obchodní úspěch, a tak se dnešní druhá generace oproti předchůdci změnila jen v detailech. Využívá shodný technický základ a také design je z velké části shodný. Přineslo to však úspěch, v prvním roce prodeje se Dusteru II prodalo čtyřikrát více než Dusteru I. Přesto třetí generace bude zásadně změněna, aby odpovídala době. Respektive aby splňovala nejnovější emisní a bezpečnostní normy.

I kvůli tomu Duster III podle všeho vsadí na alianční platformu CMF-B sdílenou s aktuálním Sanderem. To by však znamenalo konec klasického pohonu všech kol. Duster se sice nejen na českém trhu projevil jako dostupný pracovní nástroj do terénu, čtyřkolka s kardanem ale zvyšuje flotilové emise, a tak bude muset být nahrazena elektronickým řešením dle aktuální módy – pohon zadních kol zajistí elektřina. Ano, Duster třetí generace tak bude pravděpodobně dostupný také jako hybrid, se spalovacím motorem pod kapotou a elektromotorem u zadní nápravy. Budoucí emisní normy ostatně podle všeho neumožní nic jiného ani u takto levných vozů. Konkrétně se přitom mluví o nové generaci systému E-Tech z dílny Renaultu, který nahradí dnešní šestnáctistovku za modernější osmnáctistovku. Vedle toho se počítá i s motorem 1.2 TCe, tentokrát však ve formě elektrifikovaného tříválce.

LPG ano, nafta ano, ale…

Dřívější zákulisní zprávy naznačovaly také konec turbodieselu v nabídce. Skupina Renault totiž do budoucna počítá s postupným koncem vznětových motorů v osobních autech, nabízet je bude jen v užitkových vozidlech, což se samozřejmě týká také značky Dacia. Nakonec tomu však může být jinak – dle zákulisních zpráv se v testovaných prototypech zkouší i dieselový motor 1.5 Blue dCi pod kapotou. Není však jisté, zda se ho na evropských trzích opravdu dočkáme. Podle posledních zpráv je totiž dost pravděpodobné, že turbodiesel bude v novém Dusteru vyhrazen pro trhy mimo EU.

K dispozici každopádně budou zážehové motorizace, případně zmíněný mild-hybrid a zřejmě i plug-in hybrid. Prim v nabídce by měl hrát nově vyvinutý tříválec 1.2 TCe doplněný o pomocný 48V elektromotor, právě tyto motorizace mají být mild-hybridy. Doplní ho také nově vyvinutý atmosférický motor 1.8 SCe.

Více než pravděpodobné je také zachování LPG pohonu, které má dorazit s mírným zpožděním, v roce 2025. Ten ale čeká jedna důležitá změna, kvůli emisním normám nově vsadí na motor s přímým vstřikováním. K dispozici bude také tříválec 1.0 TCe.

Design nového Dusteru schválen

Co se týče rozměrů, velké změny neočekáváme. Testovací muly jsou podobně velké jako dnešní generace. Duster i v nové generace zůstane pětimístným automobilem. Větší, až sedmimístnou kabinu totiž poskytne připravovaný model na bázi loňského konceptu Bigster, který dorazí do poloviny dekády. Právě Bigsterem by se však měl inspirovat design nového Dusteru. Oba vozy navíc mají použít shodný technický základ. Oproti stávající generaci pak nový Duster bude širší a delší.

Ostatně celkový charakter má být hodně podobný jako u předchůdců. „Jeho úlohou ve společnosti je poskytovat velmi dobrý poměr ceny a funkce. Musí oslovit ty zákazníky, kteří hledají jednoduché auto, které by mohlo vyrazit do terénu,“ přiznal v roce 2021 šéf produktu Duster Julien Ferry v rozhovoru pro magazín Autocar s tím, že i příští Duster si bude chtít zachovat skvělé jízdní vlastnosti mimo silnice.

Rok nato pak šéfdesignér značky David Durand témuž magazínu odhalil, že design nového Dusteru už byl schválen. Využít má stylu „méně je více“, kdy se Dacia hodlá zbavovat všech nadbytečných věcí, pro snížení ceny svých aut. Zároveň má Dacia Duster pro rok 2024 dále zdůraznit offroadový charakter známý z dosavadních generací, což potvrdily první snímky maskovaných prototypů. Ty se zdají hranatější než dnešní auto. Plusem mají být i praktické prvky, třeba modulární střešní nosič, schopný údajně klidně unést i střešní stan pro dobrodruhy. Odhalené video potvrzuje, že styl navazuje na dřívější koncept Bigster, jak se ostatně dopředu očekávalo.

Nová Dacia Duster dorazí na trh v prvním čtvrtletí roku 2024, k oficiální prezentaci má nicméně dle zákulisních zpráv dojít už 29. listopadu 2023. O případných novinkách vás však budeme informovat. Více se dozvíme již letos, kdy je vůz s interním označením P1310 už pilně testován. První prototypy se sériovou karoserií byly údajně hotovy už na konci loňského roku, s tím, že od té doby probíhají plánované jízdní zkoušky v různém prostředí.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *