Renault Austral je nové kompaktní SUV, které v roce 2022 nahradí model Kadjar. Krátce po oznámení nového jména, kterým automobilka potvrdila zprávy, že automobilka už nepočítá se jménem Kadjar, byly zveřejněny první oficiální snímky zamaskovaných prototypů. Ty Renault odhalil spolu se zahájením jízdních testů, při nichž 900 řidičů ujede se stovkou prototyp§ na 600.000 km na silnicích ve Francii, Rumunsku či Španělsku a Německu. Dalších 1,4 milionu testovacích kilometrů bdue absolvováno na testovacích okruzích. Nový Renault Austral bude oficiálně představen na jaře 2022, kdy se i začne rovnou prodávat.
Výrazný design
Design je zatím neznámý, zveřejněné snímky však naznačují, že se inspiruje modelem Mégane E-Tech Electric. Celková silueta má však návaznost na předchozí generaci. „Elegantní a technologický,“ popisuje Austral Gilles Vidal, šéf designu společnosti Renault.
„Renault Austral kombinuje výrazné stylistické prvky, které mu dodávají dynamický a elegantní design. Zmenšili jsme mezery v karoserii, zdokonalili jsme zpracování, aby se okamžitě vytvořil pocit kvality,“ doplňuje Vidal. Jedním z výrazných stylistických prvků vozu má být výrazná strukturální linie ve spodní části boků karoserie. Svažuje se směrem dopředu, čímž zvyšuje dynamiku siluety vozu.
Renault již potvrdil, že Austral bude schopen pojmout až pět cestujících při celkové délce 4,51 metru. To znamená, že nástupce Kadjaru vyroste. Kadjar je totiž dlouhý 4,48 metru.
Interiér jak u Méganu
Také interiér se inspiruje koncepcí z crossoveru Mégane E-Tech Electric, což definitivně potvrdila skica kabiny zveřejněná na konci ledna 2022. Využije koncepci s dvěma digitálními obrazovkami, s vertikálně orientovaným displejem infotainmentu. Jde o multimediální systém OpenR vyvinutý s Googlem. Nebudou tak chybět některé jeho funkce, Google Mapy nebo Google vyhledávání. Renault slibuje intuitivnost a snadné ovládání.
Interiér Australu má být praktický a variabilní. Uvnitř se budou nacházet odkládací prostory o souhrnném objemu 30 litrů, zadní lavice pak bude posuvná, za příplatek pak elektricky sklopná. Počítá se i s bohatou výbavou, jako je 360° kamerový systém, head-up displej, sedačky s masážní funkcí nebo možná i natáčením zadních kol (systém 4Control).
Slovo Austral, pocházející z latinského výrazu „australis“ (tedy „jižní břeh“), je rozšířené v mnoha evropských jazycích. Je napsáno v plném znění a podle oficiálního prohlášení uvádí francouzský původ výrobce. „Je to jméno, které vybízí k cestování a dokonale se hodí pro SUV. Jeho fonetika je harmonická, vyvážená a snadno vyslovitelná pro každého a má mezinárodní rozsah,“ říká k použití tohoto jména Sylvia Dos Santos, vedoucí oddělení strategie názvů a jmen ředitelství globálního marketingu společnosti Renault.
Přijdou i bratři
Z dřívějších zpráv pak vyplývá, že náhrada za Kadjar bude nově dostupná hned ve třech karosářských variantách. Výchozí Austral (interně HHN) totiž doplní prodloužená varianta s místem až pro sedm osob (interně RHN), která podle všeho nahradí dnešní Koleos, a také úplná novinka v nabídce podobě SUV kupé (interně DHN). Ta do budoucna nepřímo nahradí model Talisman.
Austral se bude vyrábět ve španělské továrně Palencia, kde vzniká už dnešní provedení. Nástupce Koleosu pak bude následovat v roce 2023 a SUV kupé přijde v roce 2024. Vyplývá to alespoň z produktového plánu značky zveřejněného na začátku roku 2021, v němž se počítá s blíže nespecifikovanými velkými modely právě pro roky 2023 a 2024.
Stejně jako dnes bude kompaktní SUV Renaultu nadále sdílet technický základ s aliančním Nissanem Qashqai, tentokrát však v podobě platformy CMF-C z nejnovější třetí generace crossoveru japonské značky. Renault nicméně podle všeho nepoužije stejný hybridní pohon e-Power z nového Qashqaie, využívající spalovací motor jen jako generátor elektrické energie, a raději vsadí na vlastní technická řešení.
Přijde nový hybrid
Už dopředu se spekulovalo o použití zcela nově vyvinutého motoru 1.2 TCe, což Renault v lednu 2022 potvrdil. Pod již v minulosti používaným obchodním označením se však tentokrát bude skrývat turbodmychadlem přeplňovaný benzinový tříválec. Využit má být v kombinaci s malým elektromotorem ve formě mildhybridu s 48V systémem. Nadále se však počítá také s mildhybridem 1.3 TCe s 12V systémem. Dorazí i nová generace hybridu E-Tech, zřejmě s osmnáctistovkou místo dosavadní šestnáctistovky.
Konec označení Kadjar se přitom očekával. Současný kompaktní crossover vyráběný od roku 2015 nikdy nedosáhl na očekávané prodeje, konkurenční vozy bývaly prodejně úspěšnější. Renault se tak rozhodl u nástupce vsadit na nové jméno, aby zdůraznil odlišnosti od Kadjaru. Příchod novinky se přitom podle všeho mírně pozdržel, v minulosti se spekulovalo o debutu nástupce Kadjaru už na konci roku 2021.
(Vydáno 6. prosince 2021 10:46, naposledy aktualizováno 26. ledna 2022 15:48)