Nissan Qashqai J12 (2021-)
Nissan Qashqai je kompaktní crossover, který se ve své třetí generaci s interním označením J12 představil v roce 2021. Tehdy přímo nahradil druhou generaci tohoto průkopníka segmentu crossoverů (J11). Automobil významně změnil svůj design i techniku, svoji proslavenou koncepci si ale uchoval. Jde vlastně o britský projekt, navržen byl v designérském centru v Londýně, vyvinut v Cranfieldu a vyrábí se v Sunderlandu. Z dlouhodobého hlediska je Qashqai nejprodávanější model Nissanu v Evropě, jinde ve světě je známý jako Rogue Sport.
Silueta automobilu zůstala i ve třetí generaci charakteristická pro tento model, celek je však svalnatější, s ostřejšími linkami. Přídi dominuje zvětšená maska V-Motion a nově koncipované štíhlé světlomety, jejichž diody denního svícení tvoří motiv bumerangu. Světla přitom umí být Matrix LED, tedy se schopností upravit světelný paprsek.
Větší a prémiovější
V rámci mezigenerační proměny se pak auto lehce zvětšilo, je o 31 mm delší, o 35 mm vyšší a o 29 mm širší. Rozvor se natáhl o 20 mm. Pomáhá to vnitřnímu prostoru, stejně jako zavazadelníku, jehož objem mezigeneračně vzrostl o nemalých 50 litrů. I díky snížení podlahy kufru o 20 mm díky přepracované konstrukci zadního zavěšení.
Interiér má být prémiovější než dosud, chce působit harmonickým a uklidňujícím dojmem. Velká pozornost byla věnována také ergonomické a estetické kvalitě tlačítek a spínačů. Před řidičem může být 12,3″ TFT displej digitálního přístrojového štítu, zatímco na vrchu středového panelu je volně stojící dotyková obrazovka multimediálního systému s úhlopříčkou 9″, doplněná o konvenční ovladače. K dispozici jsou funkce Apple CarPlay a Android Auto nebo řada USB nabíječek. Připlatit si lze také za 10,8″ head-up displej promítající informace přímo na čelní sklo.
Nissan slibuje i pokročilou bezpečnostní výbavu. Standardem je středový airbag mezi předními sedadly, připlatit si lze i za systém PilotPro Navi-Link. Jedná se o systém automatizované jízdy, který využívá dat z adaptivního tempomatu s funkcí stop & go, udržování v jízdním pruhu i navigace.
Jen hybridy
Technický základ auta je zcela nový, Nissan Qashqai J12 využívá novou alianční platformu CMF-C, a to jako vůbec první model. Navržena byla s ohledem na elektrifikaci pohonných jednotek, výhodou má být lehká konstrukce, a to díky použití lehkých materiálů nebo pokročilých technik lisování a svařování. Víko kufru je tak z kompozitů, zatímco boční dveře, kapota nebo blatníky z hliníku. Celkově je tak základní konstrukce vozu o 60 kg lehčí a o 41% tužší než původní model. Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu a torzní příčka vzadu, modely s pohonem všech kol mají vzadu víceprvkové zavěšení.
Nabídka motorů čítá výhradně hybridy. Standardem je mildhybridní čtyřválec 1.3 DIG-T dostupný ve dvou výkonových variantách, se 103 kW a 116 kW. Obě nabízejí spárování s šestistupňovým manuálem, silnější verzi lze pořídit i s CVT převodovkou Xtronic a pohonem všech kol. Vrcholem nabídky je pak hybrid e-Power, který v evropské nabídce Nissanu slaví premiéru. Kombinuje zážehovou patnáctistovku o výkonu 115 kW s elektromotorem o výkonu 140 kW s tím, že spalovací motor tu pracuje jen jako generátor energie pro elektrický motor.
Nissan Qashqai: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4425 x 1835 x 1625 x 2666 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 451 litrů
- Výroba: 2021- (Sunderland, Velká Británie)