Honda e je malý elektromobil z dílny japonské automobilky, prodávaný na českém trhu od roku 2020. Je zakladatelem nové rodiny elektrovozů s retro vzhledem. Auto se stalo součástí plánů Hondy na rozsáhlou elektrifikaci její evropské nabídky, do roku 2030 chce mít dvě třetiny svých prodaných aut nějakým způsobem elektrifikované.
Design automobilu poprvé naznačil už v roce 2017 koncept Urban EV, produkční verze debutovala o dva roky později, přičemž díky pozitivnímu přijetí studie se toho zase tolik nezměnilo. Roztomilý retro styl inspirovaný první generací Hondy Civic zůstal zachován. Definují ho tak kulaté svítilny, milý výraz navozující přátelský charakter nebo kamery nahrazující klasická vnější zpětná zrcátka. Přibyl však druhý pár dveří, a tak se sériová Honda e stala pětidveřovým hatchbackem. Za vnějšími tvary jen 3.894 mm dlouhého auta je podepsán Ken Sahara.
Vnitřek tvořil Akinori Mjoui, který naopak vsadil na hi-tech řešení. Na minimalistické palubní desce se totiž už v základu objevuje hned pět obrazovek, rozmístěných v jedné řadě po celé její šíři. Ta krajní jsou náhradou za klasická zrcátka, přenášejí obraz z vnějších kamer. Před řidičem je 8,8“ TFT obrazovka mající funkci přístrojového štítu, zatímco vpravo od ní dva 12,3“ dotykové displeje slouží navigaci a multimediálnímu systému. I tak tu však nechybí klasická tlačítka pro ovládání vybraných funkcí.
Základem je nová platforma vyvinutá přímo pro potřeby elektromobilů. Z toho důvodu jsou poháněná zadní kola, což je u tohoto typu auta kvůli vysokému točivému momentu výhodnější. Podvozek pak tvoří neobvyklá kombinace vzpěr MacPherson vpředu i vzadu, Honda zdůrazňuje sázku na skvělé jízdní vlastnosti, čemuž má mimo jiné pomoci také ideální rozložení hmotnosti v poměru 50:50 mezi obě nápravy.
O pohon se tudíž stará elektromotor umístěný u zadní nápravy. K dispozici jsou dvě výkonnostní verze, s výkonem 100 kW, respektive 113 kW. Baterie uložené v podlaze mají vcelku skromnou kapacitu 35,5 kWh. To Honda vysvětluje zacílením auta na městské prostředí, kde vysoký dojezd není tolik potřeba, stejně jako snahou o nízkou hmotnost auta.
Honda e: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 3894 x 1752 x 1512 x 2538 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 171 litrů
- Výroba: 2020- (Japonsko)
+ Milý retro vzhled, kvalitní moderní interiér, přehledný infotainment, kompaktní vnější rozměry, obratné chování, skvělý rejd, stabilní a neutrální chování,
– Omezený prostor vzadu, maličký zavazadelník, nízký dojezd kvůli malé baterii a vyšší spotřebě energie
Honda e je autíčko, které si dělá věci po svém, se všemi svými výhodami i nevýhodami. Už jen ten retro vzhled je natolik osobitý, že si éčko s jiným autem zkrátka nesplete. Já osobně jeho design miluji, najdou se ale i tací, kterým přijde moc dětinský. Naopak interiér je ryze moderní. Využití hned pěti obrazovek na palubní desce je originální a hlavně funkční. Nahrazení klasických vnějších zpětných zrcátek kamerami a jejich obrazem promítaným na krajní displeje uvnitř se povedlo lépe jak v Audi e-tron, umístění obrazovek je přirozenější a i ten obraz přehlednější. Multimediální systém se pak Hondě povedlo konečně udělat tak, že je přehledný. A nabízí zajímavé funkce, jako třeba promítání akvária, když se nudíte při čekání na dobití. Právě baterie jsou další osobitá věc. Mají kapacitu jen 35,5 kWh, což sice ve výsledku znamená, že nejsou tak těžké a auto může nabídnout hravé jízdní vlastnosti nebo že je lze v 50kWh rychlonabíječce dobít za necelou hodinu, zároveň to ale znamená, že dojezd je nízký. Vyšší spotřeba blíží se klidně 20 kWh totiž znamená, že v praxi se dojezd omezuje na nějakých 150 až 180 kilometrů. Ve výsledku je tak Honda e limitována jen na městské využití. Jenže to jí jde parádně. Díky kompaktním rozměrům a skvělému rejdu (díky pohonu zadních kol) je neskutečně agilní a obratná. Chování při vyšším tempu je pak čitelné a neutrální. Kompaktní rozměry jen 3,9 metru dlouhého autíčka ale s sebou i nevýhodu v podobě stísněné kabiny. Zároveň je ale auto stylovkou, a tak jeho cenovka není zrovna nízká. Jak říkám, Honda e si dělá věci po svém. Rád ji ale budu často vídat, protože málokteré auto vám rozzáří den jako právě éčko.
Honda e je pozoruhodnou automobilovou hračkou, která zaujme úžasným retro designem, útulným interiérem a nespočtem moderních technologií. Virtuální zrcátka, obrazovky, připojení herních konzolí přes HDMI nebo mobilní aplikace pro ovládání funkcí jsou jen malým výčtem z možností systému vozu. To všechno jsou pozitiva, ale největším nedostatkem ečka je relativně nízký dojezd.
Více na: https://templeofspeed.cz/honda-e-advance-test/
Honda e je prostě ve městě rychlá – v přímce, ale i v zatáčkách a to je to, co se mi na ní líbí za všeho nejvíc. Ve svém krátkém komentu pro facebookovou stránku české Hondy jsem řekl, že kdybych měl peníze na Civic Type R, koupil bych si bez rozmýšlení Hondu e. Nebyla to nadsázka. Nic proti CTR, je to nejrychlejší předokolka, hardcore hot-hatch, ale mně jsou bližší spíš menší, agilnější auta, vzpomeňte na test Jazzu Dynamic. I přesto, že jsem v tomto ohledu asi trošku exot a pro vás představuje „e“ spíš potenciální nákupní taška pro manželku, stejně mám pocit, že s ním nakonec stejně budete jezdit víc vy.
Že je Honda e drahá? Ano, je, zatraceně drahá. Ale zatím z ní mám takový dojem, že zákazník pozná, že si zaplatil něco extra. Designem počínaje, přes luxusní interiér a komfort až po jízdní vlastnosti. Že mohla i tak být o něco levnější? Ano, to bezpochyby mohla, ale mám pocit, že rozhodnutí udělat z prvního BEV pro Evropu prémiovou RWD bylo správné.
Více na: https://www.japan-cars.cz/2020/06/12/honda-e-prvni-jizdni-dojmy/