Novinky

Malé SUV Alfa Romeo bude nakonec Milano. Co nabídne nástupce MiTo?

Automobilka Alfa Romeo v posledních letech poněkud stagnovala. Renesance se tolik nepovedla, Giulia a Stelvio navzdory pozitivnímu hodnocení ze stran odborné veřejnosti zákazníky tolik nezaujaly, a tak prodeje zůstávají za očekáváním. I proto se další plány značky zracionalizovaly, a tak místo dříve avizovaného kupé a superauta dorazí nová SUV, která mají vyšší obchodní potenciál. Po kompaktním SUV Tonale vycházejícího ze stejnojmenného konceptu má Alfa Romeo na trh uvést malé SUV, kterému se dlouhodobě přezdívalo Brennero. Nakonec však ponese jméno Alf Romeo Milano. Co už o novince víme víme?

Popravdě řečeno zatím moc ne, protože si automobilka dobře hlídá svá tajemství o chystaných vozech. Původně se s malým SUV nepočítalo, dnes v něm ale vedení značky vidí potenciál. Možná i kvůli postupné expanzi malých prémiových SUV. Připravované Milano se tak nakonec stane nepřímým nástupcem malého hatchbacku MiTo, ukončeného v roce 2018, s nímž Alfa bývala zastoupena v segmentu B. Nové městské SUV značky Alfa Romeo bude odhaleno 10. dubna 2024, na trh má být následně uvedeno v polovině roku.

Elektrifikaci se Brennero nevyhne

Plány na Alfu Milano usnadnila fúze koncernu Fiat Chrysler Automobiles s francouzskou Skupinou PSA. Alfa díky vzniku koncernu Stellantis má najednou přístup k oceňované technice pro malé automobily francouzského výrobce, kterou hodlá využít. Alfa Romeo Milano má totiž využít základ v podobě platformy CMP známé už třeba z aktuálního Peugeotu 2008. Italští inženýři mají však techniku vyladit tak, aby odpovídala sportovnímu a prémiovému charakteru značky Alfa Romeo. Dokonce se hovoří o tom, že by se mohla najít cesta pro zástavbu pohonu všech kol, třeba prostřednictvím zadní nápravy poháněné elektromotorem. Takové řešení by přitom Alfa sdílela s Jeepem Avenger s nímž bude sdílet svůj základ i místo výroby. Obě malá SUV se budou vyrábět v polském závodě Fiatu ve městě Tychy.

Právě architektura Stelantis Small (dříve nazývaná CMP) umožní postavit také čistě elektrickou verzi Milana. Pravověrní fanoušci značky se při takovém nápadu křižují, do budoucna Alfě ale nic jiného než elektrifikace v Evropě ani nezbude. Přísné emisní normy zkrátka příchod elektrické Alfy vynutí, navíc roste i přirozený zájem o takové automobily. Alfa navíc díky možnosti použití již hotové platformy ušetří na vývoji vlastního elektrovozu, a tak ušetřené prostředky může vložit jinam.

Vedle elektrické Alfy Milano se nicméně počítá také s konvenčními deriváty, s největší pravděpodobností s benzinovým tříválcem pod kapotou. V obou případech má být sdílena technika se zmíněným Avengerem, což by znamenalo výkon 115 kW a baterie s kapacitou 54 kW u Milana EV, respektive tříválcová dvanáctistovka se 74 kW. Stále přitom není jasné, zda derivát se spalovacím motorem nebude dostupný jen na vybraných trzích, podobně jako u Avengeru.

Design prozradily budíky

Design má na starosti stávající tým, s šéfdesignérem Alejandrem Mesonero-Romanosem. Podle zákulisních zpráv definitivní tvar měl být schválen už během roku 2022. Cílem vývojářů je i v segmentu B nabídnout typickou Alfu, ať už z hlediska designu, nebo jízdních vlastností.

V září 2023 tvary prozradily snímky digitálního přístrojového štítu, na němž se ukázal zatím nepředstavený model, zřejmě právě nové malé SUV Alfy Romeo. Nejde přitom jen o zmenšené Tonale, ale originálně pojaté auto s moderně pojatou přídí, s vysoko umístěnými, tenkými světlomety. Kliky zadních bočních dveří jsou pak ukryté u C-sloupků, jak u malých vozů značky bývalo zvykem.

Alfa Romeo jako konkurence Mini

Příprava malého SUV je součástí snahy o renesanci značky Alfa Romeo, Milano se má totiž stát jedním z klíčů pro obchodní účast v příštích letech. Při uvedení na trh půjde o nejdostupnější model v nabídce. „Pokud chci Alfu zabezpečit na deset let, musím být zastoupen v největších segmentech světa,“ uvedl v listopadu 2021 generální ředitel Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato pro italský magazín Quattroruote. Mezi potenciální konkurenty vozu by podle Imparata patřily vozy Mini, které podle jeho slov dokazují, že prémiová auta mohou být i ta rozměrová malá.

Alfa Romeo Milano se podle prvotních zpráv italského magazínu Quattroruote měla začít prodávat na jaře 2023. Pozdější zprávy ale potvrdily, že se auto objeví až o rok později. „S Tonale se vracíme do segmentu C, který je jedním z největších segmentů v Evropě. Dále musíme nabídku doplnit něčím dalším, co je v Evropě nejprodávanějším segmentem. Tak tomu bude v roce 2024,“ uvedl šéf značky Imparato v rozhovoru pro britský Auto Express v dubnu 2022. Podle všeho mluvil právě o příchodu modelu přezdívaného Brennero, což následně potvrdil v létě 2022.

Tehdy Imparato na setkání s novináři rovněž potvrdil, že chystané městské SUV neponese jméno Brennero. „B-SUV se nebude jmenovat Brennero. Uvažujeme o strategii pojmenování, přičemž máme na mysli jméno, které bude respektovat historii Alfy Romeo,“ prohlásil šéf Alfy Romeo podle magazínu Quattrorute v červenci 2022.

To automobilka ještě jednou potvrdila v červnu 2022, kdy dokonce vyzvala fanoušky, aby jméno nového modelu navrhnuli oni sami. Interně jej výrobce zatím označuje za s ohledem na velikosti „dítě“, případně s ohledem na koncepci „sportovní městské vozidlo“. Nakonec se však zdálo, že novinka přece jen ponese jméno Brennero, jak naznačila zveřejněná upoutávka na síti X, s krátkým tweetem „Možná jsme to věděli celou dobu“. Krátce na to však výrobce potvrdila, že malé SUV se bude jmenovat Alfa Romeo Milano

Samotná výroba však bude podle všeho zahájena již půlroku před premiérou. Probíhat bude v polském závodě Tychy, který je i kvůli výrobě nové generace malých SUV aktuálně rozšiřován. Vedle Alfy a Jeepu stejný základ využije rovněž blíže nespecifikovaný Fiat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *