Automobilka Alfa Romeo v posledních letech poněkud stagnovala. Renesance se tolik nepovedla, Giulia a Stelvio navzdory pozitivnímu hodnocení ze stran odborné veřejnosti zákazníky tolik nezaujaly, a tak prodeje zůstávají za očekáváním. I proto se další plány značky zracionalizovaly, a tak místo dříve avizovaného kupé a superauta dorazí nová SUV, která mají vyšší obchodní potenciál. Po kompaktním SUV Tonale vycházejícího ze stejnojmenného konceptu Alfa Romeo uvedlo nový model Junior. Ten se přitom původně měl jmenovat Milano. Co je Alfa Romeo Junior zač a proč používá toto jméno? A kolik stojí v době uvedení na trh?
Označení Milano bylo zvoleno na základě výsledků soutěže, kterou Alfa vyhlásila svým fanouškům. Jenže po odhalení se ukázalo, že nesplňuje italské zákony. Používá jméno italského města, což je zakázáno v případě, že se takové auto vyrábí mimo Itálii. A tomu tak je, Junior bude vznikat v Polsku. Místo odkazu na domovinu Alfy tak novinka využije jméno z historie značky.
Alfa Junior je nový nejmenší model v nabídce značky. Jde o městské SUV, které nepřímo nahrazuje někdejší malý hatchback MiTo, ukončený v roce 2018. Původně se s takovým automobilem nepočítalo, nakonec v něm ale vedení značky vidí potenciál. Možná i kvůli postupné expanzi malých prémiových SUV. Nové městské SUV značky Alfa Romeo bylo odhaleno ve středu 10. dubna 2024, na trh má být následně uvedeno v polovině roku.
Elektrifikaci se Junior nevyhnul
Plány na Alfu Junior usnadnila fúze koncernu Fiat Chrysler Automobiles s francouzskou Skupinou PSA. Alfa díky vzniku koncernu Stellantis má najednou přístup k oceňované technice pro malé automobily francouzského výrobce, kterou hodlá využít. Alfa Romeo Junior tak využívá základ v podobě platformy CMP známé už třeba z aktuálního Peugeotu 2008. Italští inženýři však techniku vyladili tak, aby odpovídala sportovnímu a prémiovému charakteru značky Alfa Romeo.
K dispozici bude Junior jakožto elektromobil, a to hned ve dvou verzích. Základem bude model se 115 kW, nad ním pak bude stát varianta se 176 kW. Využít mají lithium-iontové baterie s kapacitou 54 kWh, které zajistí dojezd přes 400 km podle kombinovaného cyklu metriky WLTP. Dobít půjdou stejnosměrným proudem o výkonu až 100 kW, díky čemuž se nabijí za 30 minut.
Vedle elektrického Juniora však dorazí i model se spalovacím motorem. Konkrétně půjde o tříválcový hybrid s výkonem 100 kW.
Auto mimochodem sdílí základ třeba s Jeepem Avenger s nímž má sdílet svůj základ i místo výroby. Obě malá SUV se budou vyrábět v polském závodě Fiatu ve městě Tychy.
Design prozradily budíky
Design měl na starosti stávající tým, s šéfdesignérem Alejandrem Mesonero-Romanosem. Podle zákulisních zpráv definitivní tvar měl být schválen už během roku 2022. Cílem vývojářů bylo i v segmentu B nabídnout typickou Alfu, ať už z hlediska designu, nebo jízdních vlastností. To se ve výsledku náramně povedlo.
V září 2023 tvary prozradily snímky digitálního přístrojového štítu, na němž se ukázal zatím nepředstavený model, zřejmě právě nové malé SUV Alfy Romeo. To se následně potvrdilo, protože sériový Junior skutečně přijel jakožto originálně pojaté auto s moderně pojatou přídí, s vysoko umístěnými, tenkými světlomety. Kliky zadních bočních dveří jsou pak ukryté u C-sloupků, jak u malých vozů značky bývalo zvykem. Zajímavostí jsou pak opticky propojená koncová světla.
Auto je nakonec 4,17 metru dlouhé, 1,78 metru široké a 1,5 metru vysoké. Zavazadelník poskytuje objem 400 litrů.
Interiér sází na dnešní typickou koncepci s dvěma digitálními obrazovkami. Netvoří však opticky jeden celek, digitální přístrojový štít je oddělený od displeje infotainmentu, který je navíc umístěn spíše níže proti jiným vozům. Obě obrazovky mají úhlopříčku 10,25″.
České ceny
Na konci prázdnin 2024 byly konečně odhaleny napjatě očekávané české ceny. Startují na vcelku vysoké částce 979.000 korun, způsobené tím, že na trh jako první přichází elektrická verze. Junior Elettrica má výkon 115 kW a baterie s kapacitou 54 kWh. Přichází ale i vrcholná verze Veloce 280 s výkonem dokonce 207 kW, ta přijde na 1.219.000 Kč.
Základní výbava zahrnuje šest airbagů, světelný a dešťový senzor, adaptivní tempomat, zadní parkovací čidla, 18″ kola, automatickou klimatizaci, LED světlomety, digitální přístrojový štít nebo 10,25″ infotainment.
Veloce 280 pak má 20″ kola, červeně lakované brzdné třmeny, kožený volant, hliníkové pedály, elektricky ovládané sedadlo řidiče s vyhříváním a masážní funkcí nebo ambientní osvětlení.
Verze | Elettrica | Elettrica Veloce 280 |
---|---|---|
Výkon (kW) | 115 | 207 |
Točivý moment (Nm) | 260 | 345 |
Převodovka | 1A | 1A |
Kapacita baterií celková/využitelná (kWh) | 54/51 | 54/51 |
Maximální rychlost (km/h) | 150 | 200 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 9 | 5,9 |
Kombinovaný dojezd dle metriky WLTP (km) | 398 – 410 | 322 – 334 |
Cena Junior (Kč) | 979.000 | – |
Cena Speciale (Kč) | 1.019.000 | – |
Cena Veloce 280 (Kč) | – | 1.219.000 |
Alfa Romeo jako konkurence Mini
Malé SUV je součástí snahy o renesanci značky Alfa Romeo, Junior se má totiž stát jedním z klíčů pro obchodní úspěch v příštích letech. Při uvedení na trh má jít o nejdostupnější model v nabídce. „Pokud chci Alfu zabezpečit na deset let, musím být zastoupen v největších segmentech světa,“ uvedl v listopadu 2021 generální ředitel Alfy Romeo Jean-Philippe Imparato pro italský magazín Quattroruote. Mezi potenciální konkurenty vozu by podle Imparata patřily vozy Mini, které podle jeho slov dokazují, že prémiová auta mohou být i ta rozměrová malá.
Alfa Romeo Junior se podle prvotních zpráv italského magazínu Quattroruote měla začít prodávat na jaře 2023. Pozdější zprávy ale potvrdily, že se auto objeví až o rok později. „S Tonale se vracíme do segmentu C, který je jedním z největších segmentů v Evropě. Dále musíme nabídku doplnit něčím dalším, co je v Evropě nejprodávanějším segmentem. Tak tomu bude v roce 2024,“ uvedl šéf značky Imparato v rozhovoru pro britský Auto Express v dubnu 2022. Podle všeho mluvil právě o příchodu modelu přezdívaného Brennero, což následně potvrdil v létě 2022.
Tehdy Imparato na setkání s novináři rovněž potvrdil, že chystané městské SUV neponese jméno Brennero, jak se mu tenkrát říkalo. „B-SUV se nebude jmenovat Brennero. Uvažujeme o strategii pojmenování, přičemž máme na mysli jméno, které bude respektovat historii Alfy Romeo,“ prohlásil šéf Alfy Romeo podle magazínu Quattroruote v červenci 2022.
To automobilka ještě jednou potvrdila v červnu 2022, kdy dokonce vyzvala fanoušky, aby jméno nového modelu navrhnuli oni sami. Interně jej výrobce zatím označuje za s ohledem na velikosti „dítě“, případně s ohledem na koncepci „sportovní městské vozidlo“. Nakonec se však zdálo, že novinka přece jen ponese jméno Brennero, jak naznačila zveřejněná upoutávka na síti X, s krátkým tweetem „Možná jsme to věděli celou dobu“. Krátce na to však výrobce potvrdila, že malé SUV se bude jmenovat Alfa Romeo Milano. Ani tomu se však nestalo, krátce po odhalení muselo dojít ke změně názvu.