Alfa Romeo Giulia 952 (2015-)

Alfa Romeo Giulia (952) je sedan střední třídy s pohonem zadních kol vyráběný italskou automobilkou od roku 2015. Tehdy nahradila model 159, jehož výroba skončila už v roce 2011. Alfa Romeo se tak do střední třídy vracela po čtyřech letech. Jako první debutovala ostrá šestiválcová verze Giulia QV (Quadrifoglio Verde), později následovaly i konvenční čtyřválcové varianty. Jménem Giulia odkázala na stejnojmenný model značky z šedesátých let.

Design automobilu vznikal přímo v designérském centru Alfy Romeo, na starosti jej měl tým Marca Tenconeho. Pod exteriérem se podepsal Anrea Loi, interiér zpracovávala Inna Kondakova. Stejný designérský jazyk byl následně použit i pro technicky spřízněné SUV Stelvio. Vývoj vedl Philippe Krief, v minulosti pracující u Ferrari. Práce na výsledném autě nakonec trvaly jen 2,5 roku, projekt se nicméně během tvorby měnil, proto Giulia nedorazila hned po konci 159. 

Vyspělá technika

Základem se totiž nakonec stala nová platforma Giorgio s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol, díky čemuž Giulia oproti předchůdci změnila koncepci, 159 měla pohon předních kol. Architektura ale umožnila i zástavbu pohonu všech kol. Podvozek každopádně tvořilo nezávislé zavěšení vpředu i vzadu, s nově navrženým zavěšením s dvojicí příčných ramen se semivirtuální osou řízení vpředu a Alfou patentovaným čtyř a půl prvkovým zavěšením vzadu. Nové byly i použité agregáty, jak benzinový čtyřválec, tak šestiválec vyráběný u Ferrari nebo celohliníkový turbodiesel.

Na konstrukci byly pro snížení hmotnosti použity mnohé hliníkové komponenty (zavěšení, dveře, blatníky nebo kapota), čímž Alfa reagovala na kritiku vysoké hmotnosti předcházející 159. Díky chytré práci s komponenty navíc rozložení hmotnosti činilo 50:50 mezi nápravy.

V době premiéry jako vrchol nabídky sloužila Giulia QV, v roce 2020 ale debutovala ještě ostřejší varianta, Giulia GTA a její derivát GTAm. Použily ještě silnější motor 2.9 V6 biturbo, který zkombinovaly s lepší aerodynamikou a lehčí konstrukcí.

Alfa Romeo Giulia (952) byla představena při příležitosti 105. výročí od založení značky, mělo se jednat o první vůz v plánované renesanci značky. Nakonec jej však doplnilo jen SUV Stelvio.

Inovovaná tvář

Pro rok 2023 se Alfa Romeo dočkala modernizace. Stejně jako technicky spřízněné Stelvio dostala světlomety „3+3“ s novou adaptivní full-LED matrixovou technikou. Nové světlomety vytváří odkazují na Tonale a zároveň připomínají jeden ze slavných prvků značky, který se představil na ikonickém modelu Alfa Romeo SZ Zagato a konceptu Alfa Romeo Proteo. Modernizací prošla také zadní LED koncová světla, s průhlednou povrchovou úpravou. Nejvýznamnější novinkou uvnitř je přístrojový panel s historickým „teleskopickým“ designem. Ten zahrnuje nový, zcela digitální 12,3“ TFT displej, na kterém lze zobrazovat informace o vozidle a parametry související s autonomním řízením.

Alfa Romeo Giulia: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4639 x 1873 x 1426 x 2820 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 480 litrů
  • Výroba: 2015- (Cassino, Itálie)

Alfa Romeo Giulia

4.25

Design

4.0/5

Technika

4.7/5

Jízdní vlastnosti

4.8/5

Cena

3.5/5

Celkový dojem

4.3/5

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

3 komentáře: „Alfa Romeo Giulia 952 (2015-)

  • 25 ledna, 2020 (13:22)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    5

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4.5

    + Povedený vzhled, sportovní posaz za volantem, skvělé jízdní vlastnosti, výtečně fungující podvozek
    – Zastaralý infotainment, sebevědomá cena

    Reagovat
  • 11 února, 2020 (15:09)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    5

    Jízdní vlastnosti

    5

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    Alfa Romeo Giulia vzbuzovala při svém příchodu velká očekávání, ostatně není divu, italská automobilka se s ní po letech vracela do střední třídy, navíc s ní chtěla zahájit svoji renesanci, která se však zatím příliš nezadařila. V roce 2019 v Evropě prodala více aut Lancia, která přitom působí jen na domácím italském trhu. Hledání důvodů tohoto výsledku nechám na jiných (podle mě se jedná o nezachycení aktuálních trendů nebo cenovou politiku), raději se zaměřením na Giulii, která je přitom fantastickým autem. Tedy v případě, že máte rádi řízení. V takovém případě se vám odvděčí výtečně fungujícím podvozkem, přesným a komunikativním řízením (byť možná trochu strmým) nebo parádními jízdními vlastnostmi. Jenže Giulia se rozhodla cenově konkurovat německé prémii, na níž však vynikající technika v útrobách nestačí. Alfa na Němce zkrátka ztrácí laciněji působícím interiérem (byť ta řadicí pádla pod volantem jsou nádherná) nebo zastaralým multimediálním systémem, což se snažil řešit až facelift pro modelový rok 2020. Jenže to jsou právě prvky, které dnes zájemce o prémiový sedan střední třídy zajímají, a tak není tolik divu, že Giulia bohužel zůstává volbou fajnšmekrů. Osobně bych jí rád viděl v ulicích častěji, a to přestože osobně nejsem zrovna příznivcem jejího designu. Předcházející Alfa 159 se mně zkrátka pořád líbí více.

    Reagovat
  • 12 února, 2022 (10:58)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4.5

    Giulia je jedno z aut, o kterém jsem silně uvažoval, že bude v mé garáži. Je pravdou, že se na jejím designu asi projevilo dlouhé váhání s uvedením do prodeje, takže už jako nové mi připadalo trochu out, také mi vadilo, že vzhledově nenavázali na, podle mě, nádhernou trojici světel, co měla alfa 159 a Brera. Potěšilo mě, že Tonale se k tomuto designu vrací. Ale zpět k Giulii. Přes mé výhrady k designu však musím uznat, že to je povedené auto, které naštěstí není sterilní, ale má charakter. Sice mohu mít výhrady k laciněji působící palubní desce, k ne moc kvalitním materiálům a provedení, k infotainmentu atd. To vše se naštěstí poměrně výrazně zlepšilo po faceliftu v roce 2020. Nemohu však mít výhrady k vynikajícím jízdním vlastnostem, k dokonalému sladění motoru s převodovkou ZF (které se mi zdá dokonce lepší než u trojkového BMW), ani nemohu mít výhrady k sedadlům a sportovnímu posazu za volantem. Prostě nemohu mít výhrady k vozidlu jako celku, k tomu, jak na řidiče působí. Jasně, není to auto pro rodinu s dětmi, ale je pro toho, kdo v dnešní době nehledá pouhý rychlý dopravní prostředek, ale navíc i auto pro svezení a zábavu.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *