Audi patří mezi automobilky, které se v nadcházejících letech hodlají na evropských trzích orientovat výhradně na elektrovozy. V nejbližších letech tak na trh dorazí poslední sériové vozy čtyř kruhů, které ještě budou nabízet spalovací motory. Jedním z nich je i nové Audi Q5, které nakonec přichází v roce 2024, o rok později, než se původně očekávalo. Během premiéry 2. září 2024 automobilka odhalila kompletní informace o této novince.
Pro Audi klíčový model
Nové Audi Q5 je v pořadí už třetí generace tohoto středně velkého SUV. Poprvé se v nabídce značky model Q5 objevil v roce 2008 a od té doby si vybudoval nezastupitelnou roli. Aktuálně je totiž Q5 z celosvětového hlediska nejen nejprodávanější SUV Audi, ale také jeho nejprodávanější model vůbec. Za rok 2021 dosáhlo na takřka 300.000 předaných kusů zákazníkům. I proto bude úspěch novinky pro výrobce klíčový, vývoj tak má velkou prioritu.
Audi Q5 dokázalo zaujmout v různých koutech světa, což se musí povést také nástupci. Design se proto očekával spíše konzervativní a evoluční, výsledkem je však nakonec vcelku výrazná proměna, ve stylu nového stylistického směru značky. Příď tak dominuje nově řešená, výrazná maska single frame, doplněná o vysoko usazené, nízké světlomety. Záď pak zdobí očekávaná koncová OLED světla protažená přes celou šíři. K dispozici mají být tři varianty, basic, advanced a S line, lišící se právě i vnějším designem.
Naopak uvnitř se už dopředu očekávaly velké změny, které e během premiéry potvrdily. Čtyři kruhy kabiny zkrátka umějí, a tak se potvrzuje posunutí kvality a luxusu o další krok dále. Přichází tak nejmodernější technika, jako je prohnutý displej s detailním rozlišením. Koncepce navazuje na Q6 e-tron, uvnitř tak mohou být až tři obrazovky – 11,9″ přístrojový štít, 14,5″ displej infotainmentu a příplatková 10,9″ obrazovka před spolujezdcem.
Elektro jako samostatný model Q6
Základem nové generace Audi Q5 je nakonec nová platforma Premium Platform Combustion (PPC) představená již v nové generaci Audi A5 (B10), která je náhradou za dosavadní MLB Evo. Stejně jako ona, nová architektura sází na motory umístěné vpředu podélně, je však lépe přizpůsobena elektrifikovaným motorům. Ostatně, nové Audi Q5 na trh přichází výhradně jako hybrid.
Základem jsou mild-hybridy, s 48V elektrickým systémem a motor-generátorem o výkonu až 18 kW. Standardem je sedmistupňová dvouspojková převodovka. Z benzinových motorů tu je 2.0 TFSI (150 kW), s pohonem předních nebo všech kol. Na straně turbodieselů je tu zase 2.0 TDI, rovněž se 150 kW, avšak při uvedení výhradně s pohonem všech kol.
Na vrchol nabídky se pak postaví Audi SQ5, které místo turbodieselu i v Evropě vsadí na benzinový třílitrový vidlicový šestiválec naladěný na výkon 270 kW. Do budoucna pak přijdou i blíže nespecifikované plug-in hybridy.
Naopak čistě elektrické Audi Q5 do Evropy nedorazí. Čtyři kruhy totiž představily samostatné SUV s čistě elektrickým pohonem obdobné velikosti jako Q5. Jmenuje se Audi Q6 e-tron a na trh přichází také v roce 2024, se základem ve zcela nové platformě PPE. Není přitom vyloučeno, že Q6 e-tron díky své dynamicky střižené karoserii defacto nahradí dnešní Q5 Sportback uvedené v rámci faceliftu dnešní generace v roce 2020.
Nové Audi Q5 třetí generace se stejně jako předchůdce bude vyrábět v Mexiku, v továrně San José Chiapa. Příjem objednávek odstartuje ještě letos, první kusy se však na evropských trzích objeví až v prvním čtvrtletí roku 2025. Do té doby budeme znát i české ceny. V Německu startují na částce 54.650 euro, což je v přepočtu asi 1,37 milionu korun.