Novinky

Kdy bude která automobilka prodávat jen elektromobily?

Elektromobilita je dnes už nezastavitelný trend. Automobilky rozšiřují svoji nabídku elektromobilů a mnohé již oznamují plány na kompletní přechod na elektřinou poháněné modely, minimálně v Evropě, kde je elektrický pohon kvůli flotilovým emisím hodně propagován. Hraniční je především rok 2030, který mnozí výrobci považují za hraniční. Souvisí to s tím, že právě do konce dekády některé evropské země hodlají zakázat prodej aut se zážehovým nebo vznětovým motorem. Navíc auta se spalovacím motorem mohou de facto zakázat stále přísnější emisní normy, které zvažuje Evropská unie – v praxi by jimi mohla projít jen elektroauta, konvenční vozy by to technicky ani nezvládly. Stalo by se tak ještě před rokem 2035, kdy by EU mohla spalovací motory jmenovitě zakázat.

Plány přechodu na elektromobilitu jsou opravdu rozsáhlé, a tak přinášíme přehled, kdy bude která automobilka prodávat jen elektromobily:

Audi

Šéf automobilky Audi Markus Duesmann se v rozhovoru pro německý Frankfurter Allgemeine Zeitung nechal na jaře 2021 slyšet, že čtyři kruhy končí s dalším vývojem nových generací spalovacích motorů. Definitivně chce Audi spalovací motory přestat vyrábět v roce 2033. Od roku 2026 už každý nově uvedený model má být jen elektřinou poháněný. Posledním novým vozem čtyř kruhů představeným ještě se spalovacím motorem bude podle některých zdrojů příští Audi Q7.

Alfa Romeo

Elektromobilita šla zatím mimo zájem této italské značky, dnes Alfa Romeo žádný elektromobil neprodává, dokonce teprve chystá svůj první plug-in hybrid, který nabídne připravované kompaktní SUV Tonale. I v Miláně však s elektropohonem musejí do budoucna počítat. Vedení koncernu Stellantis tak v létě 2021 oznámilo, že od roku 2027 bude Alfa Romeo představovat už jen elektromobily. Plán se ale týká jen Evropy, Severní Ameriky a Číny, jinde ve světě by tak Alfy se spalovacími motory mohly pokračovat. Navíc rok 2027 neznamená definitivní konec spalovacích motorů ve vozech Alfa Romeo, ale jen začátek přechodu na elektrický pohon, kdy už každé nově uvedené auto bude elektřinou poháněné.

Bentley

S nástupem elektromobility se počítá také u výrobců luxusních aut, u něž navíc dává díky tichému pohonu vlastně smysl. V případě Bentley bude tento přechod velmi rychlý. Britský výrobce luxusních aut dnes ještě žádný elektromobil nenabízí, do roku 2030 však hodlá nabízet pouze takové vozy. První elektrovůz přitom nabídne „až“ v roce 2025. Mezitím chystá mezikrok v podobě hybridního pohonu. Do roku 2023 nabídne od všech svých modelů plug-in hybridní verzi. Od roku 2026 pak Bentley plánuje nabízet výhradně plug-in hybridy a elektrovozy.

Dacia

Nízká cena a elektrický pohon zatím stále nejdou moc k sobě, i proto u Dacie, orientované na cenově dostupná auta, šéf skupiny Renault Luca de Meo v lednu 2022 tvrdil, že na elektrovozy omezí svoji nabídku až v nejzazším termínu. Auta se spalovacím motorem by tak Dacia mohla nabízet ještě po roce 2030.

DS

Francouzská prémiová značka DS s elektrifikací nabídky pracuje již delší dobu, přičemž svoji strategii dále zrychluje. Od roku 2024 plánuje DS představovat už jen elektřinou poháněné vozy. „Automobilový průmysl prochází nebývale rychlou a rozsáhlou transformací. Společnost DS Automobiles tuto transformaci předvídala a elektrifikace se stala středobodem její strategie. Nadcházející změny v legislativě a vývoj v ekosystému elektromobilů přinášejí příležitosti, jež chceme nabídnout našim zákazníkům, kteří si již nyní oblíbili naši elektrifikovanou nabídku. Rozhodli jsme se vývoj urychlit a vytvořit nový způsob cestování, který bude stoprocentně elektrický,“ vysvětlila v létě 2021 tento krok generální ředitelka značky Béatrice Foucher. Neznamená to však, že by v roce 2024 skončily všechny DS se spalovacím motorem. Jen zkrátka od tohoto data budou všechny nově uvedené modely elektrovozy. S konvenčním pohonem tak DS následně skončí postupně, podle situace na trhu.

Fiat

Italská značka nástup elektromobility poněkud zaspala, po začlenění do koncernu Stellantis však trend hodlá dohnat. Do roku 2030 tak Fiat plánuje nabízet jen elektroauta. Na elektrickou paletu přitom začne postupně přecházet již od roku 2025. Nabízet je hodlá s mottem „je to eko, pouze když je to eko pro každého“, což naznačuje, že se Fiat bude orientovat na cenově dostupné elektromobily.

Ford

Také Ford bere rok 2030 jako hraniční, do něhož hodlá v Evropě nabízet pouze vozy s elektrickým pohonem. Platit to má ale pro osobní modely, užitkové vozy budou dostupné se spalovacími motory i v další dekádě. Už do roku 2026 však Ford chce u všech svých v Evropě nabízených aut nabídnout plug-in hybridní nebo čistě elektrickou verzi. S expanzí pomůže i Volkswagen, Ford v rámci aliance s německým koncernem využije jeho platformu MEB vyvinutou pro elektromobily.

Honda

Do čela Hondy v roce 2021 nastoupil Tošihiro Mibe, velký milovník elektrického pohonu, pod jehož vedením vznikla Honda e. Vlastně tak není divu, že nová strategie japonské značky počítá s přechodem na elektromobilitu. Ještě to ale nějakou dobu potrvá, Honda omezí svoji nabídku na elektromobily až do roku 2040. To jsou však globální plány, už do roku 2035 má prodej bateriových elektromobilů a aut s vodíkovým pohonem tvořit na klíčových trzích 80 % prodejů značky. Konkrétní cíle pro Evropu Honda nemá, jen to, že do roku 2022 chce v klíčových segmentech nabízet pouze elektrifikovaná auta, hybridy a elektromobily. To se završí letošním příchodem nové generace Civicu.

Jaguar

Britská luxusní značka aktuálně pod vedením nového šéfa automobilky Jaguar Land Rover Thierry Bollorého hledá nový směr, třeba plánovaná nová generace XJ byla zrušena, protože se údajně nehodila do rámce nové strategie. Ta počítá s luxusnějšími vozy než dnes a přechodem na čistě elektrickou paletu. Jaguar plánuje nabízet výhradně elektrovozy už od roku 2025, kdy má debutovat nová generace jeho aut. Stále ale není jisté, zda s elektropohonem počítá také u svých sportovních modelů.

Kia

Kia v roce 2021 potvrdila své ekologické záměry a zavázala se do roku 2045 dosáhnout uhlíkové neutrality napříč celým svým hodnotovým řetězcem. Součástí tohoto plánu je i postupná elektrifikace nabídky. Cílem značky Kia v Evropě je tak do roku 2035 plně elektrifikovat zde nabízenou modelovou řadu. Od doku 2040 bude modelová nabídka Kie na všech klíčových trzích po celém světě sestávat výhradně z akumulátorových elektromobilů.

Lexus

Jakožto člen koncernu Toyota byl Lexus léta považován za propagátora hybridního pohonu, v Evropě ale zareaguje na zdejší trendy. Lexus totiž plánuje, že do roku 2030 uvede kompletní řadu elektromobilů ve všech segmentech vozidel. Do konce desetiletí by elektromobily měly tvořit 100 % prodejů značky v Evropě, Severní Americe a Číně, což představuje celkem jeden milion vozů. Do roku 2035 tato luxusní automobilka bude nabízet pouze elektromobily také v globálním měřítku.

Mercedes-Benz

Luxusní značka ze Stuttgartu aktuálně výrazně rozšiřuje svoji paletu elektrických modelů rodiny EQ. Přechod na elektromobilitu ale Mercedes-Benz bere pragmaticky. „Bod zlomu se blíží a my budeme připraveni, protože trhy do konce tohoto desetiletí přejdou pouze na elektřinu,“ řekl v létě 2021 Ola Källenius, předseda představenstva koncernu Daimler, do něhož automobilka Mercedes-Benz patří. Mercedes-Benz jednoduše chce být připraven na možný přechod k elektromobilitě, žádné cíle si však nestanovuje. Záleží tak na každém trhu, zda tamější podmínky takový krok umožní. Třeba v Norsku by tak Mercedes mohl nabízet jen elektroauta už před koncem této dekády, zatímco mimo Evropu by konvenční modely mohl prodávat ještě po roce 2030. Každopádně od roku 2025 budou všechny uváděné platformy přizpůsobené elektrickému pohonu.

Mini

Také pro značku Mini je cílový rok 2030, do něhož plánuje ukončit prodej aut se spalovacími motory. I v jeho případě bude přechod k elektromobilitě postupný. V roce 2025 Mini představí poslední nové auto se spalovacím motorem, další novinky už mají být jen elektrické. Díky tomu by už v roce 2027 měly polovinu prodejů tvořit právě elektřinou poháněné modely.

Opel

Německá značka se už po začlenění do Skupiny PSA stala velkým propagátorem elektropohonu, což bylo dále zdůrazněno po vzniku koncernu Stellantis. Opel postupně elektrifikuje svoje portfolio, od roku 2028 pak v Evropě plánuje prodávat výhradně elektřinou poháněné automobily. Souvisí s tím samozřejmě expanze nabídky takových modelů, potvrzen je příchod nového kompaktu Astra-e nebo crossoveru Manta-e.

Peugeot

Také Peugeot nabídne v Evropě výhradně elektrovozy do roku 2030. Potvrdila to v prosinci 2021 šéfka značky Linda Jacksonová serveru Automotive News Europe s tím, že Peugeot postupně přezbrojí na platformy STLA Small, STLA Medium a STLA Large, které koncern Stellantis vyvíjí pro vozy s tímto druhem pohonu. Už od roku 2024 bude elektrická verze nabídnuta pro všechny modely značky. Zároveň však Jacksonová zdůrazňuje, že mimo Evropu si Peugeot chce uchovat nabídku spalovacích motorů i po roce 2030.

Renault

Server Automotive News Europe citoval generálního ředitele Renaultu Lucu de Mea, který v lednu 2022 uvedl, že francouzská značka bude v Evropě nabízet jen elektrovozy v roce 2030. Podmiňuje to ale tím, že na to bude starý kontinent přpraven, hlavně z hlediska dostatečného počtu nabíjecích míst. Jedná se každopádně o urychlení plánů, dříve Renault počítal s tím, že do konce dekády budou elektroauta na starém kontinentu tvořit 90 % jeho prodejů. Už do roku 2025 však Renault významně rozšíří svoji paletu elektromobilů. Elektrický pohon dostane mimo jiné novodobý Renault 5 a Renault 4.

Rolls-Royce

Britský výrobce superluxusních automobilů se elektropohonu dlouho vyhýbal, jeho klientům nestačil jejich krátký dojezd. Situace se ale obrací a elektrický pohon je naopak v určitých kruzích žádaný. V posledním čtvrtletí 2023 proto Rolls-Royce uvede první sériový elektromobil. Bude se jmenovat Spectre a půjde o kupé, podle všeho nástupce modelu Wraith. Jde přitom o součást rozsáhlé elektrifikace nabídky, do roku 2030 plánuje Rolls-Royce nabízet jen elektrovozy.

Škoda

Mladoboleslavská automobilka zatím přesný harmonogram přechodu na elektromobilitu ještě nemá. Šéf odborů Jaroslav Povšík se však v rozhovoru pro Seznam Zprávy v lednu 2022 nechal slyšet, že Škoda skončí se spalovacími motory do roku 2035. Využila by tak nejzazší termín, kdy se podle všeho ještě budou moci v EU taková auta prodávat.

Volkswagen

Volkswagen je pod vedením šéfa koncernu Herberta Diesse velkým propagátorem elektropohonu. Čile tak rozšiřuje svoji nabídku elektrické rodiny ID., právě v rámci dlouhodobého trendu směrem k elektromobilitě. „V Evropě ukončíme prodej vozů se spalovacím motorem během let 2033 až 2035,“ nechal se v létě 2021 v rozhovoru pro slyšet Muenchner Merkur šéf prodejů Klaus Zellmer. Záměr Volkswagenu se však zatím týká jen vybraných trhů. V Evropě se spalovacími motory skončí jako první, poté zmizí i z nabídky na severoamerickém trhu a čínském trhu. Naopak v Jižní Americe a Africe bude Volkswagen klasická auta se spalovacím motorem prodávat i nadále. Zellmer přiznává, že v těchto destinacích zatím infrastruktura pro elektroauta chybí. Navíc tam není ani politická vůle ji budovat.

Volvo

Značka Volvo je už dnes velký propagátor elektrifikovaného pohonu, však se zbavila velkoobjemových motorů, které nahradila právě silnými plug-in hybridy. Do budoucna pak počítá s postupným přechodem na bateriové elektromobily. Jsme pevně odhodláni stát se výrobcem automobilů pouze na elektrický pohon a k přechodu by mělo dojít do roku 2030, uvedla firma.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *