Automobilka Toyota je léta velkým propagátorem hybridního pohonu, který nadále považuje za nejvíce ekologický pohon současnosti. Do budoucna pak věří vodíkovému pohonu. Jenže dnešní trendy nejen v Evropě ji nutí zaměřit se také na bateriové elektromobily. Proto Toyota přišla s vlastní řadou takových aut, nazvanou beyond Zero (zkráceně bZ). A právě tu čeká v nadcházejících letech velký rozmach.
První zástupce nové řady elektromobilů beyond Zero debutoval letos, a to v podobně kompaktního crossoveru bZ4X. Ten vznikl ve spolupráci s automobilkou Subaru, která na jeho bázi postavila model Solterra. Na evropské trhy bZ4X dorazí v roce 2022, tím se ale expanze elektrických Toyot nezastaví, ba naopak.
Automobilka již potvrdila, že řadu bZ brzy rozšíří malý crossover navržený pro japonský a evropský trh, do kterého půjde variabilně přidávat baterie pro prodloužení dojezdu. Dalším vozem bude elektrický sedan střední třídy a velké rodinné SUV se třetí řadou sedadel. Jejich podobu přitom Toyota již prozradila na prezentaci svých budoucích plánů.
Přijdou také elektrické Lexusy
Elektrická expanze se však netýká jen mateřské Toyoty, ale také luxusní značky Lexus. Ta zanedlouho uvede plně elektrický model RZ, který chce kombinovat dynamiku lineárního elektromotoru s úžasnou ovladatelností poskytující řidiči nevšední radost z jízdy. První snímky naznačují, že Lexus RZ vznikne na stejné bázi jako Toyota bZ4X. Opticky mají oba vozy hodně blízko, byť užívají svébytné stylistické prvky pro tu kterou značku.
Právě Lexus plánuje, že do roku 2030 uvede kompletní řadu elektromobilů ve všech segmentech vozidel. Do konce desetiletí by elektromobily měly tvořit 100 % prodejů Lexusu v Evropě, Severní Americe a Číně, což představuje celkem jeden milion vozů. Do roku 2035 pak Lexus bude nabízet pouze elektromobily také v globálním měřítku.
Hybridů se Toyota nevzdá
Dohromady chtějí tyto značky do roku 2030 na trh uvést 30 elektromobilů. Zveřejněné studie přitom naznačují, že se počítá také třeba s elektrickým pick-upem nebo elektrickým supersportem. Dnes přitom Toyota vyrábí více než 100 modelů s benzinovým, hybridním a plug-in hybridním pohonem nebo s palivovými vodíkovými články, které dodává do 170 zemí světa.
„Naším cílem je do roku 2030 prodávat celosvětově 3,5 milionu elektromobilů ročně. Vedle čistě elektrických vozů budeme i nadále klást důraz na naše hybridní modely a rozvoj vodíkové platformy,“ říká k plánům prezident automobilky Toyota Akio Toyoda.
Vedle uvedení nových elektrických modelů Toyota plánuje dosažení uhlíkové neutrality ve všech výrobních závodech do roku 2035 kombinací snižování spotřeby energie a rozšiřováním používání inovativních výrobních technologií.