Lexus RZ je tu. Oproti Toyotě se významně liší

Lexus dlouhá léta podporuje hybridní pohon, v dlouhodobém horizontu však nejvíce věří vodíkovému pohonu. Dnešní trend elektrifikace je ale neúprosný, a tak se i Lexus musí přizpůsobit a postupně rozšiřuje nabídku modelů s vyšší úrovní elektrifikace, tedy plug-in hybridů a elektromobilů. nyní v rámci této strategie představuje zcela nový model, Lexus RZ, který se světu kompletně odhalil 20. dubna 2022.

První snímky vozu ale byly představeny už dříve, krátce po oznámení příprav vozu na prezentaci budoucích plánů značky v roce 2021. Již od té doby víme, že půjde o SUV podobné koncepce jako Toyota bZ4X, respektive jako u jeho bratra Subaru Solterra. Jedná se tedy také o crossover segmentu C, konkrétně obdobné velikosti jako lexus NX druhé geenrace. Používá přitom nový stylistický jazyk vyhrazený elektromobilům Lexus. Ten si uchovává výrazně tvarovanou příď, avšak logicky se zaslepenou maskou. Dominuje ji přitom velké logo Lexusu.

Novinka na rozdíl od menšího UX 300 e, odvozeného od výchozího SUV se spalovacím motorem pod kapotou, vznikla výhradně jako elektromobil. Základem je platforma eTNGA jako u Toyoty bZ4X. Tu vyvinul koncern Toyota právě pro potřeby elektřinou poháněných automobilů. třeba interiér se ale podobá tomu v Lexusu NX.

Unikátní technika

Lexus si však tuto architekturu, poprvé představenou v Toyotě bZ4X, přizpůsobil svým požadavkům. Konstruktéři už předem mluvili o vyšší tuhosti konstrukce nebo použití lehčích elektromotorů, stejně jako o dalších úpravách přizpůsobených charakteru luxusní značky.

Standardem je třeba pohon všech kol, který zajišťuje dvojice elektromotorů, o celkovém výkonu 230 kW. Představená verze nazvaná Lexus RZ 450 e využívá přední elektromotor o výkonu 150 kW a zadní s výkonem 80 kW. Baterie s kapacitou 71,4 kWh mají stačit na ujetí 400 km dle metodiky WLTP. To bZ4X v představeném provedení s pohonem všech kol má dva elektromotory s 80 kW, o kombinovaném výkonu 160 kW. Kapacita baterií je ale shodná jako u Lexusu.

Oproti bZ4X se mimochodem liší i rozměry. Rozvor 2.850 mm byl sice zachován. S délkou 4.805 mm je však Lexus o zásadních 115 mm delší.

Moderní prvky

Nechybí ani ta nejmodernější technika, vyladěná dle Lexusu. Konkrétně jde o řízení bez mechanické vazby (to nabízí i Toyota bZ4X) nebo speciální pohon všech kol neustále sledující dění pod koly a okamžitě reagující na aktuální jízdní podmínky. Systém z auta dokáže udělat předokolku i zadokolku, a to během pouhého mrknutí oka, což spolu s řízením bez mechanické vazby povede k osobitým jízdním vlastnostem. Právě verze s řízením bez mechanické vazby se liší i specifickým volantem.

Z novinek představených v novém RZ dále jmenujme Proaktivní jízdní asistent se zásahy do řízení a nový systém pro rozpoznávání známek únavy nebo nepozornosti řidiče. Proaktivní jízdní asistent pomocí přední kamery určuje úhel zatáčky a následně upravuje řízení při nájezdu do zatáčky i vlastním zatáčení.

Zatímco konkurenti rychle rozšiřují svoji nabídku elektrovozů, pro Lexus to je teprve druhý vůz s čistě elektrickým pohonem, po kompaktním SUV UX 300 e. Lexus nicméně chystá rozmach takových automobilů, RZ je součástí plánů značky mít do roku 2030 bateriový elektromobil ve všech klíčových segmentech. Do roku 2030 navíc Lexus nově hodlá v Evropě prodávat výhradně elektrovozy, do roku 2035 pak má prodávat pouze elektromobily také z globálního pohledu.

Lexus RZ: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4805 x 1898 x 1635 x 2850 mm

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *