Nissan Leaf ZE0 (2010-2017)

Nissan Leaf s interním označením ZE0 je první generace takto pojmenovaného kompaktního hatchbacku s elektrickým pohonem, která se nabízela mezi lety 2010 až 2017. Do prodeje Leaf vstupoval jako novinka v nabídce Nissanu, v roce 2017 byl nahrazen druhou generací, s interním označením ZE1. Ve své době šlo o nejprodávanější elektromobil na světě. Za rok 2011 vůz získal titul evropské Auto roku, tehdy byl vyhlášen rovněž Světovým autem roku.

Nissan Leaf byl od začátku vyvíjen jakožto elektromobil pro masy, který se má prodávat po celém světě. Oblý design odpovídal klasickému kompaktnímu hatchbacku, vyšší stavba však souvisela  s bateriemi v podlaze. Specialitou byla možnost solárního panelu ve střešním spoileru pro dobíjení 12V palubní baterie. Jméno Leaf je pak sice anglický výraz pro list, zdůrazňující ekologický potenciál vozu, hlavně je ale zkratkou pro Leading, Environmentally Friendly, Affordable Family Car (vedoucí, šetrný k životnímu prostředí a cenově dostupný rodinný vůz).

Nissan Leaf první generace na trh vstupoval v jediné verzi, se synchronním elektromotorem pohánějícím přední kola o výkonu 80 kW a s lithium-iontovými bateriemi s kapacitou 24 kWh. Ty měly zajistit dojezd 160 kilometrů, což byl podle výzkumů Nissanu dostatečný denní dojezd pro většinu zákazníků. Akumulátor byl umístěn v podlaze pro snížení těžiště. Samotný podvozek byl vcelku běžnou kombinací nezávislých závěsů vpředu a torzní příčky vzadu.

Delší dojezd

Plnohodnotný prodej v Evropě se ale rozjel až v roce 2013, kdy se Leaf začal oficiálně prodávat také na českém trhu. Vůz byl tehdy inovován, Nissan mluvil o 100 provedených změnách. Konkrétně vylepšená aerodynamika (součinitel aerodynamického odporu 0,28 místo 0,29) spolu s úspornějšími spotřebiči a optimalizovanými akumulátory zvýšila dojezd na 199 kilometrů podle evropské metodiky. Přesunutí nabíječky pod přední kapotu pak zvětšilo zavazadelník o 40 litrů na celkových 370 l.

K další inovaci došlo v roce 2015, kdy se Leaf dočkal možnosti baterií s vyšší kapacitou, konkrétně s 30 kWh. Ta měla zajistit normovaný dojezd 250 km. Zapracovalo se tehdy také na infotainmentu.

Nissan Leaf se začal vyrábět v japonském závodě Oppama, od jara 2013 však produkci pro evropské trhy zajišťoval britský závod Sunderland. Pro USA se Leaf vyráběl v tamější továrně Smyrna.

Nissan Leaf: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4445 x 1770 x 1550 x 2700 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 370 litrů (od roku 2013), 330 litrů (2010-2013)
  • Výroba: 2010-2017 (Oppama, Japonsko; od roku 2013 Sunderland, Velká Británie)

Ohodnoťte Nissan Leaf i vy, v komentářích pod článkem

Nissan Leaf

3.3

Design

3.5/5

Technika

3.0/5

Jízdní vlastnosti

3.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

3.0/5

Jeden myslel na “Nissan Leaf ZE0 (2010-2017)

  • 20 listopadu, 2021 (15:44)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    3

    Jízdní vlastnosti

    3

    Cena

    4

    Celkový dojem

    3

    Nissan Leaf první generace se už v době premiéry prezentoval jako elektromobil masy, v čemž byl průkopníkem. Po letech se tak projevují některé chybky a hlavně rychlý rozvoj techniky elektřinou poháněných aut. Jestliže tak v době uvedení byl dojezd hodně pod 200 km akceptovatelný, po letech tato vlastnost jedničkový Leaf značně limituje. V bazaru je tak vhodné se dívat až po modernizované verzi s většími, 30kWh bateriemi, s udávaným dojezdem 250 km. Konstrukční změny navíc znamenají i lepší životnost tohoto akumulátoru. V praxi se ale dojezd stále pohyboval spíše kolem 200 km, což Leaf omezuje do funkce druhého auta do rodiny. Takový úkol Leaf zvládá, plusem jsou nízké provozní náklady proti konvenčním vozům se spalovacím motorem i levnější servis. Díky kompaktním rozměrům se hodí do města, elektromotor má pak slušný odpich a pohon je ve městě naprosto tichý, až ve vyšších rychlostech se projeví aerodynamický šum i hluk od pneumatik. Po letech jsou však ještě výraznější jeho konstrukční kompromisy, ať už omezený prostor na zadních sedadlech, tvrdé plasty v kabině nebo jen výškově nastavitelný volant znamenající kompromisní pozici pro řidiče. Vyloženě zastaralý je pak infotainment, který nebyl zázrakem techniky už v době, kdy se ještě jedničkový Leaf prodával. Mizerné jsou i jízdní vlastnosti a po letech je znát i pomalé nabíjení – elektrovozy novějších generací se dobijí rychleji. Nevýhod tedy několik je, pokud ale hledáte auto na krátké cesty, může Leaf první generace díky nízkým provozním nákladům a klesajícím cenám ojetin dávat smysl.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.