Evropské Auto roku (Car of the Year) je dnes už tradiční anketa skupiny automobilových magazínů napříč starým kontinentem hodnotícím nejlepší auta na trhu toho kterého roku. Poprvé se konala v roce 1964, kdy v ní zvítězil Rover 2000. Zatím posledním vítězem je Jeep Avenger, který se v roce 2023 stal prvním vítězem této americké značky v anketě.
Organizaci tradičně zajišťují tyto časopisy: Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L´Automobile (Francie) a Vi Bilagare (Švédsko). Německý Stern se svojí podporou od ročníku 2021 skončil a nahradily jej Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo).
Pravidla
O vítězi ankety evropské Auto roku původně rozhodovalo 10 porotců ze šesti zemí. Dnes je rozhodujícím orgánem odborná porota složená z 60 automobilových novinářů z 23 zemí, které jsou poměrně zastoupeni podle velikosti toho kterého evropského trhu. Francie, Itálie, Německo, Velká Británie a Španělsko jsou tak zastoupeny šesti porotci, ostatní země mají zástupců méně. Každý z porotců pak musí být aktivním novinářem, přičemž nováčci v porotě jsou voleni na základě doporučení stávajícího porotce.
Česká republika má dlouhodobě v porotě jednoho člena. Od roku 2016 je jím Jiří Duchoň, šéfredaktor časopisu Automobil, který v porotě nahradil Tomáše Hyana. Do roku 2000 byl jediným českým zástupcem v porotě dnes již zesnulý Milan Jozíf.
Mezi nominované modely mohou jen ty, které se v daném období prodávají v Evropě, a to minimálně na pěti evropských trzích. Vždy jsou nominované jen nové generace auta, tedy nikoliv modernizované verze stávajících automobilů.
Vozy jsou přitom hodnoceny na základě několika kritérií, jako je design, komfort, bezpečnost, jízdní vlastnosti, funkčnost, hospodárnost a cena.
Vítězové
Za desítky let konání ankety se vítězi staly opravdu různorodé vozy. Vůbec první si titul evropské Auto roku odnesl Rover 2000, velký sedan s tradiční koncepcí pohonu, vyhlášený Autem roku 1964 již na podzim roku 1963. Často pak vyhrávaly vozy, které se později staly prodejním hitem, jako Fiat 124 (1967), Ford Escort (1981), Fiat Tipo první generace (1990) nebo třeba Peugeot 307 (2002). V roce 1978 ale vyhrál třeba sporťák Porsche 928.
Často byl vybírán také model s inovativní technikou. Ať už NSU Ro 80 (1968) s Wankelovým motorem, Toyota Prius (2005) s hybridním pohonem nebo Nissan Leaf jako první elektromobil, který se stal vítězem v této anketě (v roce 2011).
Anketa je otevřená i pro vozy z druhé strany oceánu, z vítězství se ale v naprosté většině případů radovaly evropské modely. Vždyť třeba prvním asijským vítězem se stal až v roce 1993 Nissan Micra.
Nejtěsnějším vítězem byl dosud v roce 2019 Jaguar I-Pace. Získal stejný počet bodů jako druhá Alpine A110, a tak o vítězi muselo rozhodnout detailní bodování porotců. Největší rozdíl byl naopak zaznamenán v roce 2013, kdy mezi prvním VW Golf a druhou Toyotou GT86 činil rozdíl 213 bodů.
Seznam vítězů ankety evropské Auto roku:
Rok | Vítěz | Body | Druhé místo | Body | Třetí místo | Body |
1964 | Rover 2000 | 76 | Mercedes 600 | 64 | Hillman Imp | 31 |
1965 | Austin 1800 | 78 | Autobianchi Primula | 51 | Ford Mustang | 18 |
1966 | Renault 16 | 98 | Rolls-Royce Silver Shadow | 81 | Oldsmobile Toronado | 59 |
1967 | Fiat 124 | 144 | BMW 1600 | 69 | Jensen FF | 61 |
1968 | NSU Ro 80 | 197 | Fiat 125 | 133 | Simca 1100 | 94 |
1969 | Peugeot 504 | 119 | BMW 2500/2800 | 77 | Alfa Romeo 1750 | 76 |
1970 | Fiat 128 | 235 | Autobianchi A112 | 96 | Renault 12 | 79 |
1971 | Citroën GS | 233 | Volkswagen K70 | 121 | Citroën SM | 105 |
1972 | Fiat 127 | 239 | Renault 15/17 | 107 | Mercedes 350SL | 96 |
1973 | Audi 80 | 114 | Renault 5 | 109 | Alfa Romeo Alfetta | 95 |
1974 | Mercedes 450SE | 115 | Fiat X1/9 | 99 | Honda Civic | 90 |
1975 | Citroën CX | 229 | Volkswagen Golf | 164 | Audi 50 | 136 |
1976 | Simca 1307-1308 | 192 | BMW 3 | 144 | Renault 30 TS | 107 |
1977 | Rover 3500 | 157 | Audi 100 | 138 | Ford Fiesta | 135 |
1978 | Porsche 928 | 261 | BMW 7 | 231 | Ford Granada | 203 |
1979 | Simca-Chrysler Horizon | 251 | Fiat Ritmo | 239 | Audi 80 | 181 |
1980 | Lancia Delta | 369 | Opel Kadett | 301 | Peugeot 505 | 199 |
1981 | Ford Escort | 326 | Fiat Panda | 308 | Austin Metro | 255 |
1982 | Renault 9 | 335 | Opel Ascona | 304 | Volkswagen Polo | 252 |
1983 | Audi 100 | 410 | Ford Sierra | 386 | Volvo 760 | 157 |
1984 | Fiat Uno | 346 | Peugeot 205 | 325 | Volkswagen Golf | 156 |
1985 | Opel Kadett | 326 | Renault 25 | 261 | Lancia Thema | 191 |
1986 | Ford Scorpio | 337 | Autobianchi Y10 | 291 | Mercedes-Benz 200-300E | 273 |
1987 | Opel Omega | 275 | Audi 80 | 238 | BMW 7 | 175 |
1988 | Peugeot 405 | 464 | Citroën AX | 252 | Honda Prelude | 234 |
1989 | Fiat Tipo | 356 | Opel Vectra | 261 | Volkswagen Passat | 194 |
1990 | Citroën XM | 390 | Mercedes-Benz SL | 215 | Ford Fiesta | 214 |
1991 | Renault Clio | 312 | Nissan Primera | 258 | Opel Calibra | 183 |
1992 | Volkswagen Golf | 276 | Opel Astra | 231 | Citroën ZX | 213 |
1993 | Nissan Micra | 338 | Fiat Cinquecento | 304 | Renault Safrane | 244 |
1994 | Ford Mondeo | 290 | Citroën Xantia | 264 | Mercedes-Benz C | 192 |
1995 | Fiat Punto | 370 | Volkswagen Polo | 292 | Opel Omega | 272 |
1996 | Fiat Bravo/Brava | 378 | Peugeot 406 | 363 | Audi A4 | 246 |
1997 | Renault Mégane Scénic | 405 | Ford Ka | 293 | Volkswagen Passat | 248 |
1998 | Alfa Romeo 156 | 454 | Volkswagen Golf | 266 | Audi A6 | 265 |
1999 | Ford Focus | 444 | Opel Astra | 269 | Peugeot 206 | 248 |
2000 | Toyota Yaris/Yaris Verso | 344 | Fiat Multipla | 325 | Opel Zafira | 265 |
2001 | Alfa Romeo 147 | 238 | Ford Mondeo | 237 | Toyota Prius | 229 |
2002 | Peugeot 307 | 286 | Renault Laguna | 244 | Fiat Stilo | 243 |
2003 | Renault Mégane | 322 | Mazda 6 | 302 | Citroën C3 | 214 |
2004 | Fiat Panda | 281 | Mazda 3 | 241 | Volkswagen Golf | 241 |
2005 | Toyota Prius | 406 | Citroën C4 | 267 | Ford Focus | 228 |
2006 | Renault Clio | 256 | Volkswagen Passat | 251 | Alfa Romeo 159 | 212 |
2007 | Ford S-Max | 235 | Opel Corsa | 233 | Citroën C4 Picasso | 222 |
2008 | Fiat 500 | 385 | Mazda 2 | 325 | Ford Mondeo | 202 |
2009 | Opel Insignia | 321 | Ford Fiesta | 320 | Volkswagen Golf | 223 |
2010 | Volkswagen Polo | 347 | Toyota iQ | 337 | Opel Astra | 221 |
2011 | Nissan Leaf | 257 | Alfa Romeo Giulietta | 248 | Opel Meriva | 244 |
2012 | Opel Ampera/Chevrolet Volt | 330 | Volkswagen Up! | 281 | Ford Focus | 256 |
2013 | Volkswagen Golf | 414 | Subaru BRZ/Toyota GT86 | 202 | Volvo V40 | 189 |
2014 | Peugeot 308 | 307 | BMW i3 | 223 | Tesla Model S | 216 |
2015 | Volkswagen Passat | 340 | Citroën C4 Cactus | 248 | Mercedes-Benz C | 221 |
2016 | Opel Astra | 312 | Volvo XC90 | 294 | Mazda MX-5 | 202 |
2017 | Peugeot 3008 | 319 | Alfa Romeo Giulia | 296 | Mercedes-Benz E | 197 |
2018 | Volvo XC40 | 325 | Seat Ibiza | 242 | BMW 5 | 226 |
2019 | Jaguar I-Pace | 250 | Alpine A110 | 250 | Kia Ceed | 247 |
2020 | Peugeot 208 | 281 | Tesla Model 3 | 242 | Porsche Taycan | 222 |
2021 | Toyota Yaris | 266 | Fiat 500e | 240 | Cupra Formentor | 239 |
2022 | Kia EV6 | 279 | Renault Mégane E-Tech EV | 265 | Hyundai Ioniq 5 | 261 |
2023 | Jeep Avenger | 328 | Volkswagen ID.Buzz | 241 | Nissan Ariya | 211 |