Evropské Auto roku: Historie všech vítězů

Evropské Auto roku (Car of the Year) je dnes už tradiční anketa skupiny automobilových magazínů napříč starým kontinentem hodnotícím nejlepší auta na trhu toho kterého roku. Poprvé se konala v roce 1964, kdy v ní zvítězil Rover 2000. Zatím posledním vítězem je Peugeot 208 druhé generace.

Dnešními organizátory ankety je sedm evropských časopisů, konkrétně Auto (zastupující Itálii), Autocar (z Velké Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Nizozemí), L’Automobile Magazine (Francie), Stern (Německo) a Vi Bilägare (Švédsko). Vítězové bývají v posledních letech pravidelně vyhlašováni na začátku března, den před zahájením respektovaného ženevského autosalonu.

Pravidla

O vítězi ankety evropské Auto roku původně rozhodovalo 10 porotců ze šesti zemí. Dnes je rozhodujícím orgánem odborná porota složená z 60 automobilových novinářů z 23 zemí, které jsou poměrně zastoupeni podle velikosti toho kterého evropského trhu. Francie, Itálie Německo, Velká Británie a Španělsko jsou tak zastoupeny šesti porotci, ostatní země mají zástupců méně. Každý z porotců pak musí být aktivním novinářem, přičemž nováčci v porotě jsou voleni na základě doporučení stávajícího porotce.

Česká republika má dlouhodobě v porotě jednoho člena. Od roku 2016 je jím Jiří Duchoň, šéfredaktor časopisu Automobil, který v porotě nahradil Tomáše Hyana. Do roku 2000 byl jediným českým zástupcem v porotě dnes již zesnulý Milan Jozíf.

Mezi nominované modely mohou jen ty, které se v daném období prodávají v Evropě, a to minimálně na pěti evropských trzích. Vždy jsou nominované jen nové generace auta, tedy nikoliv modernizované verze stávajících automobilů.

Vozy jsou přitom hodnoceny na základě několika kritérií, jako je design, komfort, bezpečnost, jízdní vlastnosti, funkčnost, hospodárnost a cena.

Vítězové

Za desítky let konání ankety se vítězi staly opravdu různorodé vozy. Vůbec první si titul evropské Auto roku odnesl Rover 2000, velký sedan s tradiční koncepcí pohonu, vyhlášený Autem roku 1964 již na podzim roku 1963. Často pak vyhrávaly vozy, které se později staly prodejním hitem, jako Fiat 124 (1967), Ford Escort (1981), Fiat Tipo první generace (1990) nebo třeba Peugeot 307 (2002). V roce 1978 ale vyhrál třeba sporťák Porsche 928.

Často byl vybírán také model s inovativní technikou. Ať už NSU Ro 80 (1968) s Wankelovým motorem, Toyota Prius (2005) s hybridním pohonem nebo Nissan Leaf jako první elektromobil, který se stal vítězem v této anketě (v roce 2011).

Anketa je otevřená i pro vozy z druhé strany oceánu, z vítězství se ale v naprosté většině případů radovaly evropské modely. Vždyť třeba prvním asijským vítězem se stal až v roce 1993 Nissan Micra.

Nejtěsnějším vítězem byl dosud v roce 2019 Jaguar I-Pace. Získal stejný počet bodů jako druhá Alpine A110, a tak o vítězi muselo rozhodnout detailní bodování porotců. Největší rozdíl byl naopak zaznamenán v roce 2013, kdy mezi prvním VW Golf a druhou Toyotou GT86 činil rozdíl 213 bodů.

Seznam vítězů ankety evropské Auto roku:

RokVítězBodyDruhé místoBodyTřetí místoBody
1964Rover 200076Mercedes 60064Hillman Imp31
1965Austin 180078Autobianchi Primula51Ford Mustang18
1966Renault 1698Rolls-Royce Silver Shadow81Oldsmobile Toronado59
1967Fiat 124144BMW 160069Jensen FF61
1968NSU Ro 80197Fiat 125133Simca 110094
1969Peugeot 504119BMW 2500/280077Alfa Romeo 175076
1970Fiat 128235Autobianchi A11296Renault 1279
1971Citroën GS233Volkswagen K70121Citroën SM105
1972Fiat 127239Renault 15/17107Mercedes 350SL96
1973Audi 80114Renault 5109Alfa Romeo Alfetta95
1974Mercedes 450SE115Fiat X1/999Honda Civic90
1975Citroën CX229Volkswagen Golf164Audi 50136
1976Simca 1307-1308192BMW 3144Renault 30 TS107
1977Rover 3500157Audi 100138Ford Fiesta135
1978Porsche 928261BMW 7231Ford Granada203
1979Simca-Chrysler Horizon251Fiat Ritmo239Audi 80181
1980Lancia Delta369Opel Kadett301Peugeot 505199
1981Ford Escort326Fiat Panda308Austin Metro255
1982Renault 9335Opel Ascona304Volkswagen Polo252
1983Audi 100410Ford Sierra386Volvo 760157
1984Fiat Uno346Peugeot 205325Volkswagen Golf156
1985Opel Kadett326Renault 25261Lancia Thema191
1986Ford Scorpio337Autobianchi Y10291Mercedes-Benz 200-300E273
1987Opel Omega275Audi 80238BMW 7175
1988Peugeot 405464Citroën AX252Honda Prelude234
1989Fiat Tipo356Opel Vectra261Volkswagen Passat194
1990Citroën XM390Mercedes-Benz SL215Ford Fiesta214
1991Renault Clio312Nissan Primera258Opel Calibra183
1992Volkswagen Golf276Opel Astra231Citroën ZX213
1993Nissan Micra338Fiat Cinquecento304Renault Safrane244
1994Ford Mondeo290Citroën Xantia264Mercedes-Benz C192
1995Fiat Punto370Volkswagen Polo292Opel Omega272
1996Fiat Bravo/Brava378Peugeot 406363Audi A4246
1997Renault Mégane Scénic405Ford Ka293Volkswagen Passat248
1998Alfa Romeo 156454Volkswagen Golf266Audi A6265
1999Ford Focus444Opel Astra269Peugeot 206248
2000Toyota Yaris/Yaris Verso344Fiat Multipla325Opel Zafira265
2001Alfa Romeo 147238Ford Mondeo237Toyota Prius229
2002Peugeot 307286Renault Laguna244Fiat Stilo243
2003Renault Mégane322Mazda 6302Citroën C3214
2004Fiat Panda281Mazda 3241Volkswagen Golf241
2005Toyota Prius406Citroën C4267Ford Focus228
2006Renault Clio256Volkswagen Passat251Alfa Romeo 159212
2007Ford S-Max235Opel Corsa233Citroën C4 Picasso222
2008Fiat 500385Mazda 2325Ford Mondeo202
2009Opel Insignia321Ford Fiesta320Volkswagen Golf223
2010Volkswagen Polo347Toyota iQ337Opel Astra221
2011Nissan Leaf257Alfa Romeo Giulietta248Opel Meriva244
2012Opel Ampera/Chevrolet Volt330Volkswagen Up!281Ford Focus256
2013Volkswagen Golf414Subaru BRZ/Toyota GT86202Volvo V40189
2014Peugeot 308307BMW i3223Tesla Model S216
2015Volkswagen Passat340Citroën C4 Cactus248Mercedes-Benz C221
2016Opel Astra312Volvo XC90294Mazda MX-5202
2017Peugeot 3008319Alfa Romeo Giulia296Mercedes-Benz E197
2018Volvo XC40325Seat Ibiza242BMW 5226
2019Jaguar I-Pace250Alpine A110250Kia Ceed247
2020Peugeot 208281Tesla Model 3242Porsche Taycan222

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít